Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] network-gnome-manager verwijderd  (gelezen 1014 keer)

[opgelost] network-gnome-manager verwijderd
« Gepost op: 2011/04/05, 00:18:06 »
Hoi,

op mijn 10.10 installatie heb ik de network-gnome-manager verwijderd. Dus nu kan ik helaas geen internet meer bezoeken.
Ik ben nu van een oudere live cd versie (9.10) aan het werken.
Hoe kan ik nu dit pakket opnieuw installeren in mijn 10.10 installatie?

groet,

Gerrit-Jan
« Laatst bewerkt op: 2011/04/06, 23:23:18 door warmbakkertje »

Offline Bloom

  • Lid
Re: network-gnome-manager verwijderd
« Reactie #1 Gepost op: 2011/04/05, 02:25:19 »
Heb je hem effectief gedeïnstalleerd of gewoon per ongeluk verwijderd van de bovenste statusbalk?
Als je een deïnstallatie had uitgevoerd, kun je het terugkrijgen via:
sudo apt-get install network-manager-gnome
Als je alleen het object van de statusbalk had verwijderd, dan kun je het het snelst terugkrijgen door de bovenste balk terug in de oorspronkelijke beginstand te zetten. Alle wijzigingen die je had aangebracht, zijn dan tenietgedaan.
gconftool-2 --recursive-unset /apps/panel && pkill gnome-panel
Dit zet overigens meteen ook de onderste balk terug in de oorspronkelijke beginstand.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: network-gnome-manager verwijderd
« Reactie #2 Gepost op: 2011/04/05, 07:25:21 »
Heb je hem effectief gedeïnstalleerd of gewoon per ongeluk verwijderd van de bovenste statusbalk?
Als je een deïnstallatie had uitgevoerd, kun je het terugkrijgen via:
[color=red]sudo apt-get install network-manager-gnome[/color]
Als je alleen het object van de statusbalk had verwijderd, dan kun je het het snelst terugkrijgen door de bovenste balk terug in de oorspronkelijke beginstand te zetten. Alle wijzigingen die je had aangebracht, zijn dan tenietgedaan.
gconftool-2 --recursive-unset /apps/panel && pkill gnome-panel
Dit zet overigens meteen ook de onderste balk terug in de oorspronkelijke beginstand.

Hij zegt geen internet te hebben... Dus kijk hier eens: http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/network-manager-gnome-verwijderd/, een ander draadje hierover, inclusief linkjes naar deb bestanden ;)

Offline vanadium

  • Lid
Re: network-gnome-manager verwijderd
« Reactie #3 Gepost op: 2011/04/05, 09:41:54 »
* Als je iets verklooit aan je systeem, dan is deze spreuk vaak de gemakkelijkste manier om terug de standaard Ubuntu installatie te herstellen
sudo apt-get install ubuntu-desktop

* Network manager wordt eenvoudig via je opstartprogramma's gestart. Wil je er volgende keer van af, verwijder hem dan niet noodzakelijk, maar inactiveer hem bij je opstartprogramma's

Probleem is dat je nu geen netwerkverbinding hebt. Er zijn enkele mogelijkheden: 1) je zoekt de terminal commando's op en je start een internet connectie via de terminal 2) wellicht gemakkelijker: voeg je installatieCD toe als repository, waarna het nodige pakket terug van de  installatieCD zal binengehaald worden.

Zo blijf je werken binnen de repositories. Als je lukraak met deb bestanden wil proberen de zaak te herstellen, dan kan het wel eens erger mislopen.

Offline h2o

  • Lid
Re: network-gnome-manager verwijderd
« Reactie #4 Gepost op: 2011/04/05, 10:43:37 »
op mijn 10.10 installatie heb ik de network-gnome-manager verwijderd. Dus nu kan ik helaas geen internet meer bezoeken.
Ik ben nu van een oudere live cd versie (9.10) aan het werken.
Hoe kan ik nu dit pakket opnieuw installeren in mijn 10.10 installatie?
Kun je via de terminal pingen? Ik bedoel het commando:
ping www.nu.nlHeeft dit geen resultaat, dan kun je een (tijdelijk) bestandje aanpassen:
gksudo gedit /etc/network/interfaces
Zet daarin het volgende:
Citaat
# The loopback network interface
auto lo
iface lo inet loopback

# The primary network interface
auto eth0
iface eth0 inet dhcp

(wat vet, cursief en blauw is haal je later weer weg)

Sla het bestand op en sluit af.

Start het netwerk (niet de computer) opnieuw op:
sudo ifup eth0sudo /etc/init.d/networking restartControleer of je op eth0 een netwerkadres hebt.
ifconfig eth0Heb je een netwerkadres, dan kun je network manager weer installeren:
sudo apt-get install network-manager-gnome
Als het goed is heb je de networkmanager weer terug.

Van dat ene bestandje de genoemde regels weer weghalen en je systeem moet nu weer ouderwets draaien.

Succes!
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: network-gnome-manager verwijderd
« Reactie #5 Gepost op: 2011/04/06, 23:21:32 »
Bedankt voor de reacties.
Via de code van h2o is het me gelukt om het weer te installeren.
Toch bleek het draadloze gedeelte problemen geven, ook waarvoor ik de network manager deinstalleerde.
Waarschijnlijk een hardware fout. Daarom heb ik besloten om een herinstallatie te doen.

Nu heb ik dat gedaan, en ik krijg geen wireless verbinding meer. Het is een veeg teken dat in de netwerkmanager geen wireless keuze meer is.... Ralink usb rt2573 waarschijnlijk overleden.

groet,

Gerrit-Jan