Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Vertikale schuifbalk (scroll bar) breder maken ?  (gelezen 3492 keer)

Offline Merel

  • Lid
[Opgelost] Vertikale schuifbalk (scroll bar) breder maken ?
« Gepost op: 2009/04/30, 18:57:10 »
Ik vind de vertikale schuifbalk nu echt te smal om gemakkelijk met de muis te werken... In Ubuntu.

Die schuifbalk verandert zijn breedte niet door in te zoomen. De schuifbalk is te smal naar mijn zin in alle toepassingen , wat dus betekent dat Ubuntu daar voor iets tussen zit. Kan die scroll bar worden verbreed ?

Je zal zeggen.. "Gebruik dan toch het scroll-wieltje van je muis !? "

Tja, dan kom ik (soms wel en soms niet) terecht in andere toepassingen die open staan. (zowat de "Tab" toetsfunctie van Windows). Daarbij nog : Logitech trekt er zich geen snars van aan dat er Linux drivers nodig zouden kunnen zijn.

Bedankt voor eventuele aanwijzingen hoe de breedte van de scroll bar aan te passen.

Via Google kwam ik op verschilllende webpagina's waar dezelfde klacht verschijnt (enkele jaren terug) Er zou een oplossing bestaan met een programma dat men nog maar eens moet downloaden en installeren. Ofwel zou men het ook oplossen met (weeral) beginnen knoeien met ingewikkelde commandoregels in Terminal.Terzijde , effen klagen en zagen ...

Dit probleem kwam ik nooit tegen met Windows !! Ik begin het zo stilaan op de heupen te krijgen met al die irriterende zaken. Ik zit nu méér uren te slijten met Ubuntu's updates en aanpassingen dan de nuttige tijd die ik mee kan werken.  Het ergste is wel dat wanneer men naar een probleemoplossing zoekt, men al te dikwijls vaststelt dat het om een aloud gekend probleem gaat.

(bv: het datum formaat in Evolution Mail blijft niet aanpasbaar, terwijl het helemaal geen probleem is met Firebird om een Europese notering te hebben. Van "Evolution" gesproken, weinig evolutie !)

Een "goed" besturingssysteem ? Dat is volgens mij iets dat de gebruiker zelden of nooit in de gaten mag krijgen. Dat is goed wanneer de gebruiker U zou vragen ... "Besturingssysteem ?? Waar hebt U het over ? Wat is dat ?" Wij zitten hier te computeren zoals men zou autorijden met de handleiding van de auto op zijn schoot !
 
« Laatst bewerkt op: 2009/05/02, 17:05:49 door Merel »
Twee  oude desktops Windows XP + Ubuntu 14.04

Re: Vertikale schuifbalk (scroll bar) breder maken ?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/04/30, 19:05:39 »
Maar de scrollbalk is net zo dik als in Windows? Je zult de balk vast wel wat dikker kunnen maken door de instellingen van GTk te wijzigen. Even gegoogled, en ik vond dit: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=255065 . Je kunt het dus niet wijzigen via de GUI, maar dat vind ik ook onnodig voor zo'n zeldzame taak.

Overigens, je kunt niet verwachten dat alles vlekkeloos gaat als je overstapt naar een ander OS, zeker niet als het OS een klein marktaandeel heeft, en volop in ontwikkeling is. Je kunt altijd features aanvragen op de website van het betreffende programma, in de bug tracker.

Offline Merel

  • Lid
Re: Vertikale schuifbalk (scroll bar) breder maken ?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/02, 17:05:10 »
Maar de scrollbalk is net zo dik als in Windows?

Neen, die is bij mij veel te dun op mijn 17 duim flatscreen.
Zoals ik schreef , verandert de breedte niet bij het inzoomen.



 Je zult de balk vast wel wat dikker kunnen maken door de instellingen van GTk te wijzigen. Even gegoogled, en ik vond dit: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=255065 .

De instructies van die topic gevolgd. Dit werkt OK !
Nu een schuifbalk waarbij de breedte geen probleem meer geeft voor de positionering van de muis.
Bedankt voor deze tip, die bewijst dat anderen er toch ook mee verveeld waren.



Overigens, je kunt niet verwachten dat alles vlekkeloos gaat als je overstapt naar een ander OS, zeker niet als het OS een klein marktaandeel heeft, en volop in ontwikkeling is. Je kunt altijd features aanvragen op de website van het betreffende programma, in de bug tracker.

Het lucht alleszins op als men stoom kan afblazen en het bespaart geld aan psychologen.

Twee  oude desktops Windows XP + Ubuntu 14.04

Re: [Opgelost] Vertikale schuifbalk (scroll bar) breder maken ?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/02, 21:43:00 »

Het lucht alleszins op als men stoom kan afblazen en het bespaart geld aan psychologen.[/color]

Je had het in je eerste post goed aangegeven dat je "even terzijde" ging, en je had het zelfs in italics gezet, dus we wisten het wel.
Misschien kon je op het einde nog iets zetten als [/offtopic] of een smiley. Kwestie van de vlam te doven voor ze aangaat...

Overigens heb ik het ook effe aangepast. Nu zien of ik het zo houd.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...