Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST]Vista kan niet partitioneren  (gelezen 1886 keer)

Wp3800

  • Gast
[OPGELOST]Vista kan niet partitioneren
« Gepost op: 2009/03/29, 14:28:03 »
Gisterenavond had ik de bedoeling om ubuntu op men pc te installeren. Daarvoor moet je natuurlijk eerst een partitie maken. dit lukt me in vista dus niet. Bij schijfbeheer komt er dat ik maar 411 mb heb om te verkleinen. Mijn harde schijf is ong 200 gb groot. 10 gb is een aparte partitie met de eisa configurate. Dan is er mijn C:\ station waar ik momenteel 60gb van de 175 van benut. Er is zoveel ruimte en toch kan ik geen partitie aanmaken. Heb ook manueel geprobeerd via bootcd van ubuntu en heb ook Partition magic uitgeprobeerd die compatible is met windows.
Iemand enig idee? Het is dus mijn bedoeling om een dual boot te maken.. 
« Laatst bewerkt op: 2009/03/30, 12:43:52 door Wp3800 »

Re: Vista kan niet partitioneren
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/29, 14:35:54 »
Al eens gedefragmenteerd?

Eventueel systeemherstel eens uitschakelen, die durft wel eens niet verplaatsbare bestanden achteraan op een schijf te zetten.

Wp3800

  • Gast
Re: Vista kan niet partitioneren
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/29, 14:39:29 »
Bij defragmentagie krijg ik de boodschap dat dit niet nodig is en dat mijn schijf optimaal functioneert.. Als ik linux laat installeren bij mij het station c:\ , wat voor effect krijg ik dan?

Re: Vista kan niet partitioneren
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/29, 14:56:27 »
Ge hebt sowieso een aparte partitie nodig voor Ubuntu. En aangezien het een ander bestandssyteem is dan windows gebruikt, zal het niet gaan zomaar. Ofwel is windows weg.

Probeer het eens met een ander defragmentatie tooltje, want als die van vista nog zo is als die van xp...
Auslogics Disk Defrag is een goed, gratis defragmenteer programma.

Hebt ge systeemherstel al eens uitgeschakeld? Of toch de opgeslagen punten verwijderd.

Re: Vista kan niet partitioneren
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/29, 15:08:52 »
De installer van Ubuntu zelf kan ook partitioneren.

FrSu

  • Gast
Re: Vista kan niet partitioneren
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/29, 15:11:53 »
Volgens mij kun je in Vista in Systeembeheer (uiteraard ongebruikte) partities weggooien, hierdoor ontstaat vrije ruimte (Unallocated space). Daarop moet Ubuntu zonder problemen te installeren zijn.

Wp3800

  • Gast
Re: Vista kan niet partitioneren
« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/29, 19:15:53 »
Heb gedefragmenteerd met het programma dat voorgesteld was in dit topic, heb systeemherstel uitgezet.. Wil allemaal niet helpen, nog steeds slechts 411 mb om te verkleinen..

Re: Vista kan niet partitioneren
« Reactie #7 Gepost op: 2009/03/29, 19:17:03 »
Dan zit misschien uw pagefile op het einde van de partitie. Als ge defragmenteert, ziet ge dan gekleurde blokjes op het einde?

Wp3800

  • Gast
Re: Vista kan niet partitioneren
« Reactie #8 Gepost op: 2009/03/29, 19:19:31 »
Oei dat weet ik niet meer, heb pc laten fragmenteren terwijl ik aan het studeren was. Kan dit probleem niet te wijten zijn aan het feit dat de harde schijf is ingedeeld in een C:\ station en in een station zonder aanduiding waarin zich de EISA configuratie zit?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Vista kan niet partitioneren
« Reactie #9 Gepost op: 2009/03/29, 19:30:08 »
Maak eens een screenshot van het programma in Vista waarmee je de partities wil bewerken.
Een beeld zegt soms meer dan veel woorden ;)

Offline Drummies

  • Lid
Re: Vista kan niet partitioneren
« Reactie #10 Gepost op: 2009/03/29, 19:45:39 »
de uitgebreidere manier van schijfdefragmentatie zet dat enige zoden aan de dijk

Er is maar weinig keuze mogelijk, als je kijkt naar de partities of schijven die gedefragmenteerd moeten worden.maar wel via de opdrachtprompt. Ga naar Start --> Alle programma's --> Bureau-accessoires en klik met rechts op Opdrachtprompt en kies voor Als administrator uitvoeren. En dan tik je in: defrag.exe, nu kan je de parameters zien die je extra kan gebruiken.

volumenaam: = om een bepaalde schijf of partitie alleen de analyseren of te defragmenteren
-c = alle schijven en partities defragmenteren
-a = alleen fragmentatie ( procentuele hoeveelheid van de bestanden er gefragmenteerd zijn )
-r = gedeeltelijke defragmentatie uitvoeren, alleen fragmenten kleiner dan 64 MB
-w = volledige defragmentatie uitvoeren, alle fragmenten, maakt niet uit hoe groot ze zijn
-f = defragmantatie van een volume forceren als er te weinig ruimte over is om de defragmentatie uit te voeren ( voor defragmentatie is een hoeveelheid vrije ruimte nodig )
-v = de uitgebreide modus, hierbij zie je gedetailleerd hoe de analyse of defragmentie verloopt

Deze parameters zet je achter defrag.exe, dus bijvoorbeeld zo:
defrag.exe -c -v of
defrag.exe g: -v
defrag.exe -a -v

En na een commando druk je op Enter, en dan begint de opdracht die je net hebt ingegeven:


Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Wp3800

  • Gast
Re: Vista kan niet partitioneren
« Reactie #11 Gepost op: 2009/03/29, 19:55:50 »
Zal dan dadelijk eens defrag.exe -c -v doen..


Offline chaos7

  • Lid
Re: Vista kan niet partitioneren
« Reactie #12 Gepost op: 2009/03/29, 20:46:38 »
is het niet zo dat als je ubuntu installeert dat ubuntu met een idee aankomt hoe de schijf op te delen in partities?
dus een partitie windows en een partitie ubuntu?
en dat is toch aan te passen welke grote je welke partitie wilt geven?

vergeet geen backup te maken voordat je iets installeert!!!!!
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Wp3800

  • Gast
Re: Vista kan niet partitioneren
« Reactie #13 Gepost op: 2009/03/30, 11:43:26 »
is het niet zo dat als je ubuntu installeert dat ubuntu met een idee aankomt hoe de schijf op te delen in partities?
dus een partitie windows en een partitie ubuntu?
en dat is toch aan te passen welke grote je welke partitie wilt geven?

vergeet geen backup te maken voordat je iets installeert!!!!!
[/quote
Heb het op deze manier toch gedaan gekregen! Thx! Nu nog wat andere orobs olossen  O0