Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Toetsenbordinstellingen  (gelezen 3292 keer)

Offline kegel

  • Lid
Toetsenbordinstellingen
« Gepost op: 2009/10/30, 07:55:41 »
Hallo, ik ben een Ubuntu-dummie  :-[
Gisteren Ubuntu 9.10 gedownload en vandaag willen installeren. Omdat ik nog veel te leren heb, doe ik dat op een oudere reservelaptop Dell - Inspiron 8600. Echter, de toetsenbordinstellingen lukken niet 100 %. Een aantal toetsen van de leestekens geven een ander resultaat dan op de toets staat aangegeven.
Zoeken via Google maakte me niks wijzer en alle mogelijkheden van het tabblad "Toetsenbordinstellingen" uitproberen is een tijdrovend zaakje. Hoe kan ik informatie vinden over de correcte toetsenbordinstelling van die Dell?

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: Toetsenbordinstellingen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/30, 11:24:38 »
Woon je in NL of Vlaanderen? In geval van het eerste kiezen voor "Alternative US international (former US international)", wat als 1 van de varianten onder de noemer USA gepresenteerd wordt. Ik noem de naam van de indeling zoalsd die in mijn hoofd zit, dus de feitelijke tekst kan iets afwijken (komt er wel op neer).
In geval van de tweede mogelijkheid (Vlaanderen) is het één van de azerty-indelingen, waarbij ik adviseer om eens bij "België" te kijken wat voor AZERTY-varianten daar staan.

Succes!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Toetsenbordinstellingen
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/30, 11:29:34 »
Het meest voorkomende in Nederland is tegenwoordig het Verenigde Staten-toetsenbord. Dan wil je de variant "Internationaal met dode toetsen". Het handige Nederlandse toetsenbord is helaas zowat uitgestorven.

Maar soms is het anders... Ik heb een flaptop, waarbij ik eerst gruwelijk moest zoeken naar de juiste toetsenborddefinitie. Wat bleek uiteindelijk: het was een Verenigd Koninkrijk (UK)-toetsenbord; parallelimport vanuit Engeland dus....  :(

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: Toetsenbordinstellingen
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/30, 11:39:20 »
Ik heb ook een flaptop en die doet het prima met Alternative international. Ik denk dat de topicstarter (indien wonend in NL) het beste even hetzij alternative international, hetzij Internationaal met dode toetsen kiest. Mocht dat niet baten, dan zien we dan wel verder. Mee eens? :D

Offline tony37

  • Lid
Re: Toetsenbordinstellingen
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/30, 16:12:46 »
bij systeem/voorkeuren/toetsenbord, tab indelingen, staat bij toetsenbordmodel 'Dell' bij fabrikanten en 'Dell Laptop/notebook Inspiron 6xxx/8xxx' bij modellen

even iets anders: is het mogelijk om een eigen toetsenbordindeling te ontwerpen? concreter: om dus zelf te bepalen wat er gebeurt als je op 'alt gr+...' drukt?

Offline Dave

  • Lid
Re: Toetsenbordinstellingen
« Reactie #5 Gepost op: 2009/10/30, 17:44:14 »
Dell levert overal ter wereld.
Wat voor toetsenbord heb je nu kwa indeling.
qwerty of azerty en dan heb je nog nederlandse borden waarbij de tekens anders zitten enz.


Offline kegel

  • Lid
Re: Toetsenbordinstellingen
« Reactie #6 Gepost op: 2009/10/30, 19:39:53 »
Aan allen: bedankt voor de informatie. Ga dit weekend een en ander uitproberen. Apropos: woon in België... Ik laat jullie nog wel iets weten!