Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Keuze notebook  (gelezen 11023 keer)

Keuze notebook
« Gepost op: 2008/05/11, 12:28:23 »
Wil een nieuwe notebook aanschaffen maar zie door de bomen het bos niet meer. Gebruik is voor thuis/werk. Thuis voornamelijk email/surfen en af en toe spelletje (geen super zware spelletjes). Werk voornamelijk Word/Excel/Access/Powerpoint. Excel/Access wel redelijk zware toepassingen

Notebook zal dual boot worden. Waarbij Ubuntu/Kubuntu als beginner voornamelijk om kennis op te doen en eventueel in de toekomst geheel Linux OS.

Prijs ca euro 750.

Waar op te letten qua videokaart, processor en geheugen.

Graag advies.

Offline mcgyver

  • Lid
Keuze notebook
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/11, 12:46:11 »
Videokaart Intel of Nvidia. Mijn voorkeur voor laptop: IBM/Lenovo, Toshiba, HP of een Medion van de Aldi. Het voordeel bij de Medion is dat je standaard DRIE JAAR garantie hebt voor de prijs van een Toshiba of HP met slechts 1 jaar garantie. De Medion's zijn ook "fully loaded". Nadeel van ze is dat Ubuntu soms pas goed werkt na de eerstvolgende release. Ik heb nu zelf een Toshiba die het prima doet. Moet ik het opnieuw doen dan kies ik voor een IBM/Lenovo of voor een Medion.

Niet kopen (MIJN PERSOONLIJKE mening): ACER

Je topic zit toch beter bij Hardware en Configuratie denk ik. Misschien kan een mod het verplaatsen?

Offline Tom

  • Lid
Keuze notebook
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/11, 12:54:18 »
Ook Asus is niet te versmaden degenlijk plus een goede helpdesk en twee jaar garantie.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline lizardman

  • Lid
Keuze notebook
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/11, 13:36:59 »
Mijn laptops hebben een centrino chipset. De wifi kaartjes van Intel doen het gewoon meteen uit de doos.
Verder is dus zoals al gezed is Intel of Nvidia voor de beeldkaart aan te raden.
Maar misschien het belangrijkste wat je kunt doen is een Ubuntu-Live-cd mee te nemen naar de winkel en om daar een 'proefrit' te maken met de live-cd. In de meeste winkels is het geen probleem om dat te doen. En zo kun je meteen uitproberen of de hardware ook echt goed met Ubuntu werkt.

Zo heb ik onze laptops ook uitgekozen, en als ik geen 'proefrit' met de live cd mag maken dan verkopen ze aan mij dus geen laptop. :P
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Keuze notebook
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/11, 15:06:37 »
Thks metname laatste meenemen van LiveCD is een goed idee.

Wat raden jullie aan qua kloksnelheid of is intern geheugen belangrijker? Bijv min 3gb?

Keuze notebook
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/11, 15:14:30 »
3gb ram voor wat office en internet?

ik weet niet wat tegenwoordig standaard in de laptops zit, maar met een core 2 duo 1,8 ghz komt ge toe voorwat ge hem wilt gebruiken.

kurosaki_ichigo

  • Gast
Keuze notebook
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/11, 15:32:25 »
Citaat van: mcgyver
Videokaart Intel of Nvidia. Mijn voorkeur voor laptop: IBM/Lenovo, Toshiba, HP of een Medion van de Aldi. Het voordeel bij de Medion is dat je standaard DRIE JAAR garantie hebt voor de prijs van een Toshiba of HP met slechts 1 jaar garantie. De Medion's zijn ook "fully loaded". Nadeel van ze is dat Ubuntu soms pas goed werkt na de eerstvolgende release. Ik heb nu zelf een Toshiba die het prima doet. Moet ik het opnieuw doen dan kies ik voor een IBM/Lenovo of voor een Medion.

Niet kopen (MIJN PERSOONLIJKE mening): ACER

Je topic zit toch beter bij Hardware en Configuratie denk ik. Misschien kan een mod het verplaatsen?
Onderbouw aub dan ook je mening want ik heb een acer en daar is niks mis mee hoor prima notebooks te koop in lokale winkels , goed en goedkoop en ook prima geschikt voor linux maar kijk dat maar ff naar.

( De geruchten dan je geen garantie krijg als je windows eraf gooit vind ik onzin en daarbij laptops gaan toch niet kapot binnen garantie periode en als wel geloof maar je krijg je reperatie al moet je ff door krijgen want garantie is ja altijd op hardware want op software zit geen garantie )

Staat ja ook overal 6 of 1 jaar garantie op hardware onderdelen op software is geen garantie was dat wel zo dan was microsoft failiet.

Keuze notebook
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/11, 15:34:33 »
in mijn omgeving anders ook niks dan horrorverhalen over acer-laptops. toetsenborden die uiteenvallen, schermen die loskomen, knuddige hardware, enzoverder...

kurosaki_ichigo

  • Gast
Keuze notebook
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/11, 15:38:26 »
Als ik slecht met mijn notebook om gaan dat gaat ie ook kapot ik vind dat mijn acer stevige laptop is.

En arie ik heb ff op die sites gekeken stel ik kocht daar precies de zelfde laptop met zelfde systeem behalve ander merk dan zou ik €746.60 kwijt zijn ( das dan 80 gb ik heb 120 ) terwel ik met vista voor geinstalleerd slecht 488 euro betaalde de celeron processor is dan ook nog wat snellere ook )

Dus sorry ik vind linux laptops echt niet goedkopere hoor. ( Deze site mingos rekend blijkbaar 50 euro voor ubuntu zelf das meer dan windows kost )

Wat wil je um zonder ben je 50 euro goedkopere uit. Dure ubuntu zeg

kurosaki_ichigo

  • Gast
Keuze notebook
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/11, 15:47:23 »
Tip kijk in media markt blaadje je gaf aan ook windows erop te willen. Nog andere tip google of de laptop voledig onder linux werk

kurosaki_ichigo

  • Gast
Keuze notebook
« Reactie #10 Gepost op: 2008/05/11, 16:05:44 »
Laten we dat hopen inderdaad. ( Pc zaken hier in buurt vroegen voor instaleren maar 10 euro maar het is duidelijk dat de pc maker niks aan ubuntu verdient dus 50 euro voor instaleren  vraagt  wat wel logisch maar 50 euro is miss beetje veel voor installatie van 40 min )

Een ding is wel fijn als niet goed is kun je bij die man gaan klagen ( of moet je dan support kopen )

Offline Tom

  • Lid
Keuze notebook
« Reactie #11 Gepost op: 2008/05/11, 17:36:27 »
Acer had vroeger de reputatie dat de scharnieren van hun Laptops niet sterk waren.
Dat is nu verleden tijd.
De helpdesk van Acer is knudde.
Maar een goede PC zaak die zijn klanten wil houden ook wat betreft randapp; zal zeker een goede service geven.
En dan ben je met een Acer goed gesteld.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Keuze notebook
« Reactie #12 Gepost op: 2008/05/11, 17:41:19 »
Ik heb een Medion laptop. En die drie jaar garantie is niet veel waard als je Ubuntu gaat installeren. Want ze werken er niet aan tot er hun Os terug opstaat. maw 50€ software-kosten (software heeft geen garantie). Dus met medion zien dat je 1) de recovery partitie niet verwijderen, 2) altijd vast aan dual boot (weet niet hoe dit zit voor andere constructeurs)

Een vriend met acer notebook heeft ook niets anders dan problemen (menigen zijn hier over verdeeld) dus wss is dit afhankelijk van model tot model.

intel wifi werkt zeer goed onder ubuntu, idd voor intel en nvidia grafische kaart.

1

Offline mcgyver

  • Lid
Keuze notebook
« Reactie #13 Gepost op: 2008/05/11, 21:26:48 »
Onderbouwing:

Ik heb in mijn vriendenkring nogal wat Acers met problemen. Ook duurde het lang voordat er ECHT werd gerepareerd, uiteindelijk wel, maar slechte (trage) service. Er was een tijdje een Acer-hype, ze waren goedkoop maar dat was ook alles. Ik heb het hier UITSLUITEND over  ACER laptops (geen desktops dus). Het laatste jaar heeft heeft niemand die ik ken nog een Acer gekocht, dus mijn oordeel gaat over eerder. Toch blijf ik van mening dat Acers de zwakste van het stel zijn.

Kurosaki: voel je niet aangevallen, ik heb het over laptops, niet over jou als persoon. Zelf heb ik een Toshiba waar ik best wel tevreden over ben, toch raad ik geen Toshiba aan. Hij is goed, maar er zijn betere. Ik vind de mijne niet de beste omdat ik hem heb.

Het beste wat je kan doen is gebruikers ervaringen lezen (en geen review's van tijdschriften, die geven een mening op basis van 2 uur (neem dit niet te letterlijk) uittesten, niet op basis van 2 jaar ermee werken)

De meeste gewone laptops hebben binnen 3 jaar een gebrek(groot of klein). Langere garantie is daarom handig. Neem nooit slechts één jaar garantie, als je hem moet opsturen ben je al meer kwijt, de prijs voor reparatie zit er dan nog niet in.

Let op de kleine dingen:

1 Laptops zijn gemaakt voor transport, toch is niet elke laptop gemaakt om TIJDENS HET RIJDEN te gebruiken (trein of auto)> dat zegt de verkoper je niet, maar het staat wel in de manual. Wat dat betreft is IBM/LENOVO verreweg de beste. En laten we alsjeblieft niet discussiëren over gebruik tijdens het rijden, ik weet echt wel waarover ik praat. Ik ben erg zuinig en lees me heel lang in voor ik zulke spullen koop.

2 Een goede, stevige laptop tas met minstens één harde rug is ook geen overbodige luxe.

3 Hoe kleiner het scherm, hoe minder makkelijk je daar problemen mee krijgt.

4 Breedbeeld schermen zijn -vanwege hun vorm- steviger dan de oudere schermen (vergeef me de maat verhoudingen)

En Arvid, ja, als je garantie wil moet je -voor zover ik weet bij alle merken- tenminste een dual boot hebben.

edit: O ja, NOOIT een celeron processor laptop kopen, noch de AMD tegenhanger ervan. Ja ik weet het, ze zijn goedkoper, MAAR DAT IS ECHT GEEN TOEVAL.

kurosaki_ichigo

  • Gast
Keuze notebook
« Reactie #14 Gepost op: 2008/05/11, 21:50:20 »
Das ook onzin nooit een celeron processor kopen die dingen zijn echt niet zo langzaam als je denkt hoor werk allang met celerons hoor. En kwa garantie dan hebben heel veel merke trage reparatie das normaal meestal hoor. Ik personelijk denk dat ook aan de persoon ligt als zoon ding kapot gaat.

En met dat je geen garantie hebt als je windows eraf gooit lijkt me niet dat 100% klopt denk dat het niet mag volgens de wet zoiets. BTW ik heb mijn laptop al paar x in de bus gebruikt geen vuiltje aan de lucht hoor maar heb uiteraard wel een laptop tas.

Over die celeron heb die gekocht omdat de dual core 200 euro duurdere was en in mijn ogen was een intel celeron 540 goed genoeg voor linux en heb sowieso 2 gb geheugen.

Skilltone

  • Gast
Keuze notebook
« Reactie #15 Gepost op: 2008/05/11, 22:17:04 »
Citaat van: Livio_Livius
Wil een nieuwe notebook aanschaffen maar zie door de bomen het bos niet meer. Gebruik is voor thuis/werk. Thuis voornamelijk email/surfen en af en toe spelletje (geen super zware spelletjes). Werk voornamelijk Word/Excel/Access/Powerpoint. Excel/Access wel redelijk zware toepassingen

Notebook zal dual boot worden. Waarbij Ubuntu/Kubuntu als beginner voornamelijk om kennis op te doen en eventueel in de toekomst geheel Linux OS.

Prijs ca euro 750.

Waar op te letten qua videokaart, processor en geheugen.

Graag advies.
Goede avond,

Ik denk dat u budget van 750 euro, te hoog ligt. U geeft aan, office pakket en niet zware spellen.Mag ik daaronder  bijvoorbeeld "The sims" of "tycoon" qua systeemeisen denken? Zware excel/acces programma kan de laptop van tegenwoordig aan. Ga u denken aan meer software zoals exact, dan komen er inderdaad andere zaken aan het woord. U geeft niet aan, of u, misschien iets met foto gaat doen, of met "compiz" of ander soort programma, maar als ik dat als toekomst beschouw kan ik aan de hand van uw gegevens deze adviseren. Met het oog, welke merken Ubuntu in het algemeen qua hardware ondersteund

Acer Aspire 5715Z-2A2G12Mi     449-499
Fujitsu Siemens AMILO Pi 2515  499-549

Deze twee worden weliswaar  geleverd met vista, maar dan weet u zeker dat xp en ubuntu ook gaan draaien ;) Deze zijn zo rond de 500 euro, dan heeft u nog wat over voor een virusscanner voor xp ;)

LETOP, maak bij masspc, dus ook deze eerst een recoverydisk. Waarom, als deze onverhoopt opgestuurd moet worden, dan moet de fabrieks software erop zitten.

Deze twee merken lever ik niet. Toch adviseer ik deze u, of dezer specificatie, gezien ik volgens het reglement van dit forum geen commerciële aanbiedingen/adviessen mag geven.

Mvg

van een eerlijke verkoper Martin

Offline mcgyver

  • Lid
Keuze notebook
« Reactie #16 Gepost op: 2008/05/11, 22:43:47 »
Citaat van: kurosaki_ichigo
En kwa garantie dan hebben heel veel merke trage reparatie das normaal meestal hoor.
Nogmaals, tot een jaar geleden bevond Acer zich op eenzame hoogte wat betreft de klant aan het lijntje houden.


Citaat van: kurosaki_ichigo
En met dat je geen garantie hebt als je windows eraf gooit lijkt me niet dat 100% klopt denk dat het niet mag volgens de wet zoiets. BTW ik heb mijn laptop al paar x in de bus gebruikt geen vuiltje aan de lucht hoor maar heb uiteraard wel een laptop tas.
Ze zeggen dat de computer is verkocht met het besturingssysteem omdat dat het beste is. Als er iets niet goed werkt willen ze uitsluiten dat het aan de software ligt, daar zit wat in.

Natuurlijk is het een lulverhaal (hoeft niet helemaal natuurlijk, want als het een ATI kaart is die problemen geeft in Ubuntu, kunnen ze best gelijk hebben). Wat ik denk dat het probleem is, is dat die jongens (nog) niet zo goed om kunnen gaan met "andere besturingssystemen. Je kan dan met ze in discussie gaan, maar je wint het toch niet.

Dat is niet mijn verhaal, ook Arvid zegt hetzelfde en bij mij staat het in de reparatievoorwaarden. Bel maar eens naar je Acer dealer, kijken wat ze zeggen.

Celerons zijn aantoonbaar trager, vandaar de prijs. Voor gewone dingen maakt het niet veel uit, maar bij foto's merk je het verschil al en bij bijvoorbeeld Autocad of Access helemaal. Als je zoveel geld voor iets uitgeeft moet je een beetje rekening houden met toekomstige ontwikkelingen, vind ik. (maar wie ben ik?)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Keuze notebook
« Reactie #17 Gepost op: 2008/05/11, 23:06:10 »
Wat tips:
- neem de Ubuntu LiveCD mee naar de computerwinkel. Bij een goede winkel (zoals Paradigit) mag je de flaptop een proefritje laten maken met de Ubuntu LiveCD. Alles moet dan natuurlijk meteen werken, uit-de-doos, inclusief draadloos internet, anders wil je hem niet kopen.
- Intel draadloze kaart is altijd goed.
- Intel videokaart of Nvidia, liever geen ATI en zeker geen VIA of SIS.

Koop de allergoedkoopste flaptop die aan bovenstaande eisen voldoet en doe alleen deze extra uitgave: verdubbel het interne RAM-geheugen.

Groet, Pjotr.

kurosaki_ichigo

  • Gast
Keuze notebook
« Reactie #18 Gepost op: 2008/05/11, 23:21:08 »
Wie weet meer over dat verhaal dat de garantie weg is wanneer je er linux op zet ? Want vind het nogal lulkoek sinds wanneer hangt hardware garantie samen met windows.

Ohja 2 gb ram zit je goed mee en 1 gb ook.

Hostpik1992

  • Gast
Keuze notebook
« Reactie #19 Gepost op: 2008/05/11, 23:34:22 »
Citaat van: kurosaki_ichigo
Onderbouw aub dan ook je mening want ik heb een acer en daar is niks mis mee hoor prima notebooks te koop in lokale winkels , goed en goedkoop en ook prima geschikt voor linux maar kijk dat maar ff naar.

( De geruchten dan je geen garantie krijg als je windows eraf gooit vind ik onzin en daarbij laptops gaan toch niet kapot binnen garantie periode en als wel geloof maar je krijg je reperatie al moet je ff door krijgen want garantie is ja altijd op hardware want op software zit geen garantie )

Staat ja ook overal 6 of 1 jaar garantie op hardware onderdelen op software is geen garantie was dat wel zo dan was microsoft failiet.
Wat een raar verhaal.. Kan er niet echt iets aan vastknopen. Ik snap je punt wel, maar hoe je het vertelt is heel onduidelijk.

Mijn vader heeft een Acer laptop, goed ding hoor. Nooit iets mis mee. Alleen die hele berg Acer software die je krijgt  meegeleverd hoeft van mijn part niet. Vertraagd alleen maar je computer.

ontopic:
Wil je iets kant en klaar? Of wil je het zelf opbouwen? In het eerste geval moet je gewoon eens goed rondneuzen in een media markt of internet of zo.

Keuze notebook
« Reactie #20 Gepost op: 2008/05/11, 23:34:46 »
Citaat van: Skilltone
Citaat van: Livio_Livius
Wil een nieuwe notebook aanschaffen maar zie door de bomen het bos niet meer. Gebruik is voor thuis/werk. Thuis voornamelijk email/surfen en af en toe spelletje (geen super zware spelletjes). Werk voornamelijk Word/Excel/Access/Powerpoint. Excel/Access wel redelijk zware toepassingen

Notebook zal dual boot worden. Waarbij Ubuntu/Kubuntu als beginner voornamelijk om kennis op te doen en eventueel in de toekomst geheel Linux OS.

Prijs ca euro 750.

Waar op te letten qua videokaart, processor en geheugen.

Graag advies.
Goede avond,

Ik denk dat u budget van 750 euro, te hoog ligt. U geeft aan, office pakket en niet zware spellen.Mag ik daaronder  bijvoorbeeld "The sims" of "tycoon" qua systeemeisen denken? Zware excel/acces programma kan de laptop van tegenwoordig aan. Ga u denken aan meer software zoals exact, dan komen er inderdaad andere zaken aan het woord. U geeft niet aan, of u, misschien iets met foto gaat doen, of met "compiz" of ander soort programma, maar als ik dat als toekomst beschouw kan ik aan de hand van uw gegevens deze adviseren. Met het oog, welke merken Ubuntu in het algemeen qua hardware ondersteund

Acer Aspire 5715Z-2A2G12Mi     449-499
Fujitsu Siemens AMILO Pi 2515  499-549

Deze twee worden weliswaar  geleverd met vista, maar dan weet u zeker dat xp en ubuntu ook gaan draaien ;) Deze zijn zo rond de 500 euro, dan heeft u nog wat over voor een virusscanner voor xp ;)

LETOP, maak bij masspc, dus ook deze eerst een recoverydisk. Waarom, als deze onverhoopt opgestuurd moet worden, dan moet de fabrieks software erop zitten.

Deze twee merken lever ik niet. Toch adviseer ik deze u, of dezer specificatie, gezien ik volgens het reglement van dit forum geen commerciële aanbiedingen/adviessen mag geven.

Mvg

van een eerlijke verkoper Martin
Goed verhaal Skilltone,
Helaas word acer als rommel beschouwd.
En nog veel jammerder vind ik dat je dat spul verkoopt met een MS OS erop.

Zou het al een stap in de goede richting vinden als je die dingen eens begint te verkopen zonder OS erop, en dit dus gewoon aan de klant overlaat of hij dat wel of niet wil.

Geld overhouden voor een virus scanner ??
Hoezo heb je daar dan ook provisie van ??

Kijk een goede verkoper adviseert dan Hitman Pro, die kan je gratis downloaden en daar maak je de pc goed mee schoon.
En indien de klant in kwestie beetje normaal doet op zijn pc kijgt hij geen virussen erop.

Bij ons was er ook een ICT sukkel die beweerde dat de garantie eraf ging, en ik heb kontakt gehad met HP en die beweerde het tegendeel.

Het prob waar ze tegenaan lopen met een ander OS is dat de sukkels die ze in dienst hebben alleen een beetje met Windo overweg kunnen en dat hun eigen software om de hardware te checken alleen maar op MS software werkt.

Vandaar dat ze liever hebben dat er Windo op zit.

Neemt niet weg dat indien je pc echt stuk is je gewoon de HD eruit haalt, in een andere pc hangt en dan met Gparted volledig formateerd.

Dan zoeken ze het zelf maar uit bij de reperateur.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Keuze notebook
« Reactie #21 Gepost op: 2008/05/11, 23:39:40 »
Je pakt Skilltone wel wat hard aan, Gandy. Na een wat ongelukkig begin is hij aardig bijgedraaid in positieve zin, vind ik.

Keuze notebook
« Reactie #22 Gepost op: 2008/05/11, 23:39:56 »
Bedankt allemaal. Zeer nuttige aanbevelingen. Nu ben ik een beetje aan het surfen oa Dell, HP, Acer maar ook bijv TechDepot, MediaMarkt.
Aangezien ik geen techneut ben kan mij iemand uitleggen of cache geheugen van belang is. Bijv wat is Level 2 cache 512 KB + 512 KB of Level 2 cache 1 MB.

Tevens zit er nog verschil tussen een Intel and AMD processor?

Skilltone

  • Gast
Keuze notebook
« Reactie #23 Gepost op: 2008/05/11, 23:46:36 »
Gandyman

Ik lever wat ik wil leveren, en als je een GOED heb gelezen, lever ik NIET die apparaten. Daarnaast ga ik jou NIET meer wijsmaken wat denken is in belang van brood op tafel voor gezinnen.

maar dit is niet je eerste keer, je denkt wel vaker niet na, dus reageer ff lekker NIET op mijn post!

Bvd

Martin

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Keuze notebook
« Reactie #24 Gepost op: 2008/05/12, 00:00:57 »
Er wordt ook vaak aangeraden om de harde schijf uit de laptop te halen voordat je die opstuurt voor garantie.
Die hebben ze toch niet nodig als het om een defect gaat wat niet in de harde schijf zit.
Dit heeft vele voordelen:
* Je raakt je gegevens niet kwijt omdat de reparateur de harde schijf niet kan overschrijven
* De reparateur kan niet in je gegevens rondneuzen
* De schijf kan niet beschadigen door schokken tijdens het transport
Ik weet niet of alle fabrikanten op deze manier werken, maar ik heb het al vaker gehoord. Even vragen dus hoe het bij de fabrikant van je laptop werkt.