Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: PIN code diefstal, nieuwste methode  (gelezen 722 keer)

Offline Jan_Kol

  • Lid
PIN code diefstal, nieuwste methode
« Gepost op: 2014/09/23, 22:46:49 »
Dit heeft weinig direct met Ubuntu te maken maar ik vind het belangrijk genoeg om het hier te plaatsen.

In dit You Tube filmpje (helaas Engels gesproken maar wel heel duidelijk voor wat betreft de boodschap) wordt getoond wat de nieuwste methode van PIN-code diefstal is.  De dief bekijkt niet eens wat je PIN-code is, maar als je weg bent kan hij met een simpel hulpstuk (nu alleen nog voor de iPhone) je PIN-code op de toetsen aflezen.  Zelfs de volgorde van de cijfers is zichtbaar. Hoe? Zo:

Jij voert je PIN-code in om te betalen.  Daarbij raak je de toetsen aan.  Nu is je vinger warmer dan de toets en de aanraking verwarmt de toets een heel klein beetje, maar voor de diefstal voldoende.
Als jij nu wegloopt houdt de dief zijn iPhone met een infraroodleesapparaatje er op gemonteerd (te koop bij de Apple store!!) boven het toetsenbord van de PIN-automaat en maakt een opname.  Door de warmte van je vingers wordt dan op het beeldscherm in een infraroodfoto zichtbaar welke toetsen je indrukte en zelfs de volgorde kan meestal worden afgelezen.  En ja, doet hoeft niet binnen een paar seconden het schijnt dat ruim een minuut na jouw pinnen die opname maken een bruikbare infraroodfoto kan opleveren. Ook schijnt het een score van minstens 80% op te leveren.

Daar is wel iets tegen te doen, want na het drukken op OK zou je nog een aantal toetsen willekeurig kunnen indrukken en wellicht zelfs wat langer om die vooral te activeren.  Dan verstoor je de foto vrij behoorlijk, al vrees ik dat dit op termijn ook geen echte uitweg biedt, maar ja tegen die tijd zul je wel anders moeten pinnen of zijn de toetsenborden vervangen door metalen of ander zeer goed warmtegeleidende materialen PIN-toetsenbordjes, want die zijn veel minder gevoelig voor dit fenomeen omdat de warmte zich dan snel kan verspreiden, wat bij de huidige kunststof toetsenbordjes niet het geval is; ook dat wordt in het filmpje getoond.

Jan

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: PIN code diefstal, nieuwste methode
« Reactie #1 Gepost op: 2014/09/24, 11:30:41 »
in je handen blazen zodat ze warm worden en je hand op het hele toetsenbord houden voor 30 seconden werkt niet?

Offline RikRik

  • Lid
Re: PIN code diefstal, nieuwste methode
« Reactie #2 Gepost op: 2014/09/24, 13:45:33 »
Indrukwekkende techniek, en zo te zien heel eenvoudig met een iPhone en hulpstuk. Tja, de crimineel wordt steeds vindingrijker (leuke woordspeling)  Het filmpje is leuk gemaakt met fragmenten uit de hilarische film Spaceballs, pincode 1234 =D

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: PIN code diefstal, nieuwste methode
« Reactie #3 Gepost op: 2014/09/24, 21:41:52 »
Je zou ook de toetsen in kunnen typen met bv.  je bankpashoesje, fietssleutel of een aansteker?  ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Jan_Kol

  • Lid
Re: PIN code diefstal, nieuwste methode
« Reactie #4 Gepost op: 2014/09/29, 12:25:00 »
Je zou ook de toetsen in kunnen typen met bv.  je bankpashoesje, fietssleutel of een aansteker?  ;)
Heb ik ook aan gedacht met zoiets of een pen/ballpoint.  Maar voorlopig kijk ik even of er iemand met een smartphone achter mij staat en houdt mijn vinger dan na OK nog even op wat andere toetsen....  Maakt het voor "meekijkers"  ook wat lastiger. Pas na al dat gedoe haal ik de pas uit de PIN-automaat
(Helaaas behoor ik tot de "doelgroep" als ik "Opsporing verzocht" zo bekijk met mij 74 jaren).

Jan

Re: PIN code diefstal, nieuwste methode
« Reactie #5 Gepost op: 2014/09/29, 14:00:11 »
Gelukkig maar dat ik daarom op zoveel mogelijk plaatsen contactloos betalen gebruik :) (zoveel mogelijk = daar waar kan; gelukkig wel bij de 3 winkels waar ik het vaakst koop: Vomar, Blokker en EkoPlaza)

Offline Ramana

  • Lid
Re: PIN code diefstal, nieuwste methode
« Reactie #6 Gepost op: 2014/09/29, 14:43:20 »
 Maar de pincode alleen is gelukkig nog niet voldoende ...