laat ik uit persoonlijke noot melden dat iedere melding die via "de knop" binnenkomt zeker goed bekeken wordt, door mij iig maar ik weet zeker ook door de rest van het team.
Dat geloof ik graag, alleen is het vaak maar afwachten wat er met je melding gebeurt. Soms lijkt een melding in een zwart gat te verdwijnen. Voor mij als normale gebruiker lijkt het alsof er niets mee gedaan wordt: geen ingrijpen van een moderator, maar ook geen melding waarom.
Is mijn melding dan niet gelezen? Is het een onterechte melding? Vindt het team dat er niets mis is met de reactie die gemeld is?
Als er niets lijkt te gebeuren na een melding, dan nodigt dat ook niet uit om nog een melding te doen in de toekomst.
Je gaat dan zien dat mensen in het topic zelf commentaar gaan geven, wat IMHO ongewenst is, zie de uitleg in mijn 1e post.
en persoonlijk hou ik graag wat tijd over om ook deel te nemen aan het forum, en als er ook nog zoveel berichtjes teruggestuurd moeten worden schiet dat er bij in, en evt de lol in het forum en dat wil toch niemand
Zoveel tijd kost het toch niet om even het e-mailtje te beantwoorden? Al is het maar een bevestiging dat je het gelezen hebt.
Zo ziet zo'n mailtje eruit:
Het volgende bericht, "Titel" van <gebruiker> is aan je gemeld door <andere gebruiker> op een board waarop jij moderator bent:
<forum link>
Het lid heeft het volgende bericht er aan toegevoegd:
Volgens mij zal dit beter onder "programmeren" passen (voorbeeld)
Met vriendelijke groet,
Het Ubuntu Nederlands-team
In dit geval is een reply niet nodig, omdat je direct kan zien wanneer het verplaatst is.
Gaat het om een ingewikkelder probleem, dan is een reply misschien wel gewenst.
En hoeveel moeite kost het om simpelweg een "Bedankt!" terug te sturen? 5 seconden? Dat is niet veel tijd om mensen aan te moedigen om meer gebruik te maken van de meldknop.
@Johan: Een offtopic-berichtje in een topic moet op zich best kunnen, vind ik. Als het nou te ver offtopic gaat, oké. Maar een paar offtopic-berichtjes in een topic ga ik echt niet over zeuren. Dat mag m.i. best. Als het te ver offtopic gaat, wijs ik er wel even op dat men ontopic moet gaan.
Een paar off-topic berichtjes zijn ook helemaal niet erg, het moet wel gezellig blijven hier
Maar soms zijn het er wel veel, en is IMHO wat meer actie van de moderators wel gewenst.
Verder als je de layout van de Meld dit bericht aan de moderator zou veranderen dan nog gebruiken leden deze niet. Ze zetten hun commentaar liever in de berichten zelf ipv de mods te waarschuwen dat het mis gaat of dat er iets niet pluis is. En dat is jammer.
Hoe je deze knop/zin ook maakt, het zal niet veel helpen. Maar dat is mijn persoonlijke mening.
En juist dat gedrag is ongewenst, vind ik. Het levert alleen maar problemen op als gebruikers zich als moderator willen gedragen en andere gebruikers terecht wijzen. Of -offtopic- kritiek leveren op een reactie of persoon.
Het is toch ontzettend frustrerend als jouw topic verpest wordt door andere gebruikers die niets te melden hebben behalve dan dat je topic verkeerd staat of dat het onderwerp van je bericht niet gewenst is op het forum?
Het mod-team maakt nog altijd uit hoe of wat. Hoe vaak lees je niet van een lid de zin: nou, deze topic mag gesloten worden, of eh....slotje erop. Nogmaals, het team maakt dit uit en niet de leden.
Klopt helemaal. Een moderator hoort te beslissen, niet de leden zelf. Daarom is het offtopic commentaar van die leden ook ongewenst.
Ik heb dat regeltje wel eens gebruikt, de ene keer krijg ik keurig bericht terug, de andere keer helemaal niets.
Maakt voor mij niet uit, maar als dat vaker is gebeurd in het verleden misschien, dan denken de leden wel van: als ik de meldknop gebruik, dan hoor ik toch niets. Dus gebruiken ze hem niet meer.
Daarom ook dit voorstel
Of er gebeurt iets met de procedure omtrend de meldknop, of men krijgt de gelegenheid om het op een andere plek te bespreken. Zo blijven de "probleemtopics" schoon. Is er niks aan de hand met dat topic? Dan gaat het ongestoord verder. Is er wel wat aan de hand? Dan grijpt een moderator in.
Reclame voor de meldknop zoals leoquant zegt, ik weet niet of dat gaat helpen. Dat zag je bij de richtlijnen ook, het staat nu in het midden bovenin, maar lezen de leden het ook? Welnee.
Plus dat het al vaak wordt aangegeven deze te gebruiken, maar men wil volgens mij liever meegaan met discussies die nergens op slaan of mee doen mss om de boel uit te lokken of weet-ik-veel.
Dat zal je altijd houden.
Je kan toch in ieder geval een poging doen om dat ongewenste gedrag tegen te gaan? Je houdt altijd eigenwijze gebruikers die zich er niets van aan willen trekken, maar als de meerderheid het wel goed gaat doen, dan ben je toch al een heel eind verder?
Lijkt mij onwenselijk:
- blijft een taak voor het mod team ( veel mensen/leden gaan er zich mee bemoeien terwijl sturing gewenst is)
- problematiek/vervuiling verplaatst zich enkel, graag vuur blussen, niet verplaatsen, laat staan aanwakkeren
- zal leden ontmoedigen de meldknop te gebruiken, en die wordt al weinig gebruikt
Neem in de forumregels de meldknop op in de forum-mores. Maak reclame voor deze "knop".
Sommige leden bemoeien zich nu ook al met het moderatorwerk, maar daarmee verstoren ze ook meteen een topic.
Ik zie wel voordelen in het scheiden van een topic en een discussie over het topic zelf. Uiteindelijk is het nog steeds het moderatorteam dat het laatste woord heeft.
Het probleem kan zich wel verplaatsen, maar is ook minder erg geworden omdat je nu geen offtopic reacties meer hebt die een topic verstoren.
De meldknop wordt amper gebruikt en meerdere pogingen om dat te verbeteren hebben niets uitgehaald. Moet je er dan mee door blijven gaan, of is een andere oplossing misschien beter?
De meldknop lijkt mij ook de beste oplossing, maar als die niet werkt kan je beter kijken naar een andere oplossing die misschien wel beter werkt.