Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Herconfiguratie PC  (gelezen 1550 keer)

Herconfiguratie PC
« Gepost op: 2009/11/25, 09:27:41 »
Mannen en vrouwen (neem ik aan) van het goede leven.

Even een soort van open vraag terwijl ik toch behoorlijk wat heb gelezen de laatste tijd.

Ik draai nu ongeveer een jaar Ubuntu. Alhoewel ik nog steeds achtergrondkennis mis (met name bash) begin ik er betrekkelijk handig in te worden. Ik heb inmiddels door schade en schande ook wel gemerkt dat dit OS een stukje lastiger om zeep te helpen is als Windows. Nadeel blijft het game gedeelte, maar goed.

Mijn huidige config ziet er als volgt uit
disk1
partitie 1: 89GB NTFS (main windows partitie)
partitie 2: 40GB Ubuntu

disk2
partitie 1: 40 GB NTFS (dataschijf)

disk 3
partitie 1: 204 GB (via USB, externe HDD)

In mijn la (echt waar overigens) vond ik nog een 160GB schijf waarvan ik dacht, dat deze kapot was.
Ik heb me nu voorgenomen, om de volgende omgeving te creëren:

disk1: NTFS (Windows), laten staan waar het staat, maar wel uitbreiden met de 40 GB waar nu Ubuntu op draait.
disk2: Ubuntu. dit wordt dan de 160 GB schijf, die ik waarschijnlijk in 2 partities van 80GB zet, zodat ik zo af en toe eens een andere distributie kan testen (zoals LinuxXP of zo)
disk3: blijft gewoon de externe disk. Ik ga hier natuurlijk eerst de data op kopieren.

Ik vraag me alleen af wat nu de beste manier is.
In mijn beleving de volgende stappen:
1- backup huidige disk 2
2- plaatsen nieuwe disk 2
3- install Ubuntu versie whatever (ik heb nu 9.10 draaien) op nieuwe disk 2
4- uninstall Ubuntu op disk 1 partitie 2
5 - partitie 2 gereed maken voor data Windows omgeving
6- aanpassen Grub

Mocht dit niet de meest logische volgorde zijn hoor ik het graag.

De additionele vragen die ik heb zijn:
- hoe gemakkelijk is het om Ubuntu te deïnstalleren. Ik heb behoorlijk gezocht, maar nog niet het artikel gevonden waarmee ik een goed gevoel krijg. Info altijd welkom.
- Ik twijfel of ik Jaunty of Karmic zal installeren. Mijn PC is al wat ouder en ik krijg het idee dat Jaunty toch wat lekkerder draaide. Gewoon even wat meningen van medegebruikers peilen.

Alle verdere info en ervaring is van harte welkom.

cheerio

Offline Tico

  • Lid
Re: Herconfiguratie PC
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/25, 09:51:36 »
Ik denk dat je stappenplan goed in elkaar zit (ik neem aan dat de 160GB een schijf is die geen kuren heeft, waardoor hij in eerste instantie in je la terecht is gekomen!) Persoonlijk zou ik eerst de oude Ubuntu verwijderen voordat je de nieuwe erop zet, om geen eventuele problemen met GRUB te krijgen.
Wellicht nog overwegen je huidige /home te backuppen, tenzij je echt helemaal opnieuw wilt beginnen

Ubuntu op schijf 1 deinstalleren is vanaf een LiveCD of je nieuw geinstallerde Ubuntu eenvoudig te doen met de partitiebewerker (deinstalleren = formatteren als NTFS)
Ik zou in jouw geval Jaunty installeren, omdat je bij voorbaat zelf vindt dat Jaunty beter werkt en omdat Karmic niet echt innovatief is t.o.v. Jaunty

Re: Herconfiguratie PC
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/25, 10:56:09 »
Hé bedankt voor de reactie.

De disk is prima in orde. Ik heb op een gegeven moment ellende gehad met een niet bootende PC, waarbij ik dacht dat de disk aan gort was. Vervolgens een inieuwe gekocht om er achter te komen dat het geheugen kapot was.
Iets te impulsief geweest.

De actie met de liveCD snap ik op zich, maar ben ik Grub niet kwijt na een format? Anders gezegd, ik kan XP nog wel gewoon opstarten?

Over de home directory.
Back-up is natuurlijk altijd handig. Zal ik ook zeker doen.
Ik heb in het begin een tablet driver zitten compileren (met bloed zweet en tranen als newby), maar neem je die dan ook mee met de HOME directory of moet ik die weer opnieuw maken.
Geen probleem op zich, maar dan zal ik alvast de links gaan zoeken :-)
« Laatst bewerkt op: 2009/11/25, 10:59:38 door arnoldijzermans »

Offline Tico

  • Lid
Re: Herconfiguratie PC
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/25, 11:41:31 »
Wow een nieuwkomer die zelf een driver compileert!
Heb ik zelf nooit gedaan, maar ik denk dat jouw driver zich bevindt in /kernel/drivers/input/tablet/  .Ik zou voor de zekerigheid maar de links opnoteren, zodat je bij problemen opnieuw uit de voeten kunt.

XP opstarten zal normaal gesproken nog lukken nadat je de nieuwe ubuntu geinstalleerd hebt, dat zou automagisch herkend moeten worden door het installatieproces

Re: Herconfiguratie PC
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/25, 11:55:48 »
hehe  =D

Ik heb ook niet gezegd dat het in één keer gelukt is. Ben wel een klein beetje technisch onderlegd, maar met Linux had ik geen ervaring.
Daar komt nog bij dat documentatie die door de community is gemaakt, zo helder is, dat zelfs een aap over het algemeen de boel kan uitvoeren. Als ik nou ook nog eens begrijp wat ik aan het doen ben zo af en toe....

Wat jij eigenlijk zegt, is dat ik de deïnstall doe en daarna met LiveCD direct de nieuwe Ubuntu installeer op de andere harddisk.

Die snap ik, want dan gaat hetzelfde principe werken als met de eerste keer dat ik Ubuntu installeerde.

Leuke bijkomstigheid is overigens, dat mijn eigen tent nu helemaal op OpenSource gaat draaien.
Voor wat betreft performance en benodigde ruimte is Linux zoveel verder dan Microsoft.
Echt top spul, behoorlijk enthousiast over  O0
« Laatst bewerkt op: 2009/11/25, 11:58:12 door arnoldijzermans »

Re: Herconfiguratie PC
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/30, 11:42:39 »
Wil toch nog even de uitkomst laten weten.
Ik heb zojuist de herinstallatie uitgevoerd.

Uiteindelijk toch besloten om 9.10 te installeren.
Een mooie schone installatie uitgevoerd en bij het opstarten van het systeem was ik Windows XP kwijt.
Nu weet ik niet hoe dat met jullie is/was, maar als iets dergelijks bij een Windows versie gebeurde stond het klamme zweet me direct in de handen. Nu is het een kwestie van Googlen om de oplossing te vinden.

OS_Prober en Grub_Update gedraaid zoals beschreven en le voila.

Nu ga ik de tent afconfigureren, maar het ergste werk is gebeurd.

Dank allemaal voor de input die gegeven wordt in de diverse forums.

Helemaal toppie

Re: Herconfiguratie PC
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/30, 12:49:05 »
Vergeet niet na je nieuwe install van 9.10 de repositories in te stellen naar behoefte. En vervolgens te updaten.
Er is al veel aangepast zodat 9.10 inmiddels (hier althans) stukken beter werkt.
Mocht je problemen ondervinden dan is de documentatie hier op de site aan te bevelen.
Ook zijn er diverse andere sites die uitstekende hulp kunnen bieden met goede uitleg.
Bijv. de site van Pjotr: sites.google.com/site/computertip/directdoen en http://sites.google.com/site/computertip

Succes!!
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline Dave

  • Lid
Re: Herconfiguratie PC
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/30, 13:21:09 »
en als je slim bent houdt je grub op de ubuntu schijf en het mbr van windows op de windows schijf

Re: Herconfiguratie PC
« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/30, 14:14:14 »
die pagina's ken ik. Natuurlijk meteen gedaan.

Tip overigens voor mensen die een Genius pen hebben.

Na installatie van de deb (http://www.tecnicoslinux.com.ar/livecd/GeniusMousePen-Driver_0.7.0_i386.deb)

even checken of de goede tablet in dit bestand staat /etc/hal/fdi/policy/99-x11-wizardpen.fdi

Naam van de tablet kan je vinden door grep -i name /proc/bus/input/devices in een terminal in te voeren.

Kostte me wat moeite, maar ook die werkt weer :-)

Offline putor

  • Lid
    • barbellphysics
Re: Herconfiguratie PC
« Reactie #9 Gepost op: 2009/12/03, 12:40:21 »
ik zou voor die 160 schijf iets voorstellen als 2x40gig 1x 5gig swap en de overschot. Bij mij is dat zo, zodat ik alle eigen documenten en muziek op partitie heb van een 70 gig die volledig onafhankelijk is van het OS. Er kan dus misgaan wat wil (en dat is wel eens gebeurd met mijn geknutsel), ik heb altijd 2 partities waarop ik een distro kan installeren. Eentje als "werkpaard" en een "nieuwsgierigheidspartitie"
"Schrijf niet aan kwade wil toe wat voldoende verklaard wordt door domheid" (Hanlon)