Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: veiligheidsupdates & Xubuntu  (gelezen 3803 keer)

veiligheidsupdates & Xubuntu
« Gepost op: 2013/10/19, 17:46:06 »
Op Pjotr's website (https://sites.google.com/site/computertip/xubuntu) staat het volgende over veiligheidsupdates voor Xubuntu :

"Xubuntu 12.04 is een extra belangrijke versie, want hij is gebaseerd op Ubuntu 12.04 LTS, die vijf jaar veiligheidsupdates zal krijgen.

Op de specifieke Xubuntupakketten zal Xubuntu 12.04 "slechts" drie jaar veiligheidsupdates krijgen. Maar op de pakketten die Xubuntu met Ubuntu deelt, verreweg de meeste dus, zal ook Xubuntu 12.04 vijf jaar veiligheidsupdates ontvangen."

Nou blijft dit voor mij op de een of andere manier een tikkie onduidelijk. Het gaat me primair om de veiligheid.

Pjotr schrijft dat Xubuntu verreweg de meeste pakketten met Ubuntu deelt. Een klein aantal dus niet. Om welke het gaat wordt helaas niet vermeld en dat is waarschijnlijk ook ondoenlijk(?).

Mijn specifieke vraag is de volgende :
Wanneer ik na april 2015 (dit is 3 jaar na de introductie van 12.04LTS) Xubuntu gewoon blijf gebruiken, loop ik dan geen veiligheidsgevaar voor wat betreft de pakketten die Xubuntu nou net NIET met Ubuntu deelt? Of is dit veiligheidsgevaar te verwaarlozen (en ben ik een drammerd ;))?
Een boek doet het altijd...

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: veiligheidsupdates & Xubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2013/10/19, 18:54:52 »
Wanneer je veilig en stabiel wilt werken, dan mag ik toch aannemen, dat je voor die tijd al bent over gestapt op 14.04 ?
Dat is weer een LTS versie........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline jan11000

  • Lid
Re: veiligheidsupdates & Xubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2013/10/19, 19:37:06 »
Xubuntu wordt 3 jaar ondersteund, dan moet je overstappen, dan wordt niks meer geupdate.
Ubuntu is nu 5 jaar.
In principe wordt linux geüpdate tav nieuwe kernel en veiligheids update's, en andere software wordt geupdate indien dit nodig is tav veiligheid. Firefox wordt wel vaak geupdate.

Dus xubuntu zul je na 3 jaar moeten updaten naar de volgende versie, beste is door een schone pc, en oude versie wissen en dan schoon installeren.

Re: veiligheidsupdates & Xubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2013/10/19, 20:09:15 »
Mwah, het risicio is erg gering. Alleen de specifieke pakketten van Xubuntu (bepaalde software zoals Thunar en de werkomgeving zelf) krijgen dan geen updates meer. Maarja, de kans dat er een veiligheidsrisico is daarmee wel bijzonder klein. Echt heel klein. Je kunt dus wat mij betreft prima door, al zou 14.04 natuurlijk een prima upgrade zijn.

Re: veiligheidsupdates & Xubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2013/10/19, 21:17:15 »
Wanneer je veilig en stabiel wilt werken, dan mag ik toch aannemen, dat je voor die tijd al bent over gestapt op 14.04 ?

Met andere woorden : 12.04 is dan niet veilig en stabiel meer.  Dat is toch in tegenspraak met hetgeen op Pjotr's site vermeld staat?

Xubuntu wordt 3 jaar ondersteund, dan moet je overstappen, dan wordt niks meer geupdate.


Niets meer geupdated? Ook dit lijkt mij in tegenspraak met hetgeen Pjotr's site vermeldt. Immers slechts een gering aantal pakketten wordt niet meer geupdated.

Ik ben geen expert op dit gebied, maar Vistaus reactie sluit wat mij betreft het beste aan op Pjotr's site en lijkt me ook best plausibel. Pjotr's site is niet zo maar de eerste de beste website, maar zeer gerenommeerd en uitermate accuraat.

Kortom de 'geleerden' zijn het niet eens. Overgaan op 14.04 volgend jaar kan natuurlijk, maar ik heb een aantal pc's staan en wil niet alles in een keer upgraden. Dus voor mij is het van belang of ik veilig en stabiel 12.04 Xubuntu nog kan gebruiken. Ubuntu 12.04 heeft toch ook niet voor niets 5 jaar ondersteuning?

Een boek doet het altijd...

Re: veiligheidsupdates & Xubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2013/10/19, 21:28:58 »
Wanneer 14.04 uitkomt heb je sowieso met Xubuntu nog een heel jaar om je PCs naar 14.04 over te zetten. Lijkt me persoonlijk voldoende toch? En als er eventueel een computertje dan nog op 12.04 zit tja... dan sluit ik me aan bij Vistaus, het echte risico lijkt me klein voor die specifieke Xubuntu-pakketten zonder updates.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: veiligheidsupdates & Xubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2013/10/19, 22:21:13 »
Sterker nog, voor een stabiele werk situatie wacht je de punt uitgave af, dus 14.04.1 of hoger.

De ondersteuning is er wel degelijk 5 jaar, maar niet op de grafische omgeving (XFCE).
Stel dat je een webserver hebt, dan loopt de server niet op XFCE, maar op de onderliggende Ubuntu motor en loop je geen risico, zolang je je beperkt tot de terminal.

De eerlijkheid gebied mij wel te vertellen, dat ik meer vertrouwen heb in een "overjarige" Xubuntu installatie, dan in en up-to-date ander besturingssysteem :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: veiligheidsupdates & Xubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2013/10/19, 23:20:27 »
Aanvulling: het komt bij mijn weten nagenoeg niet voor dat eender welke werkomgeving (!) specifiek een lek/veiligheidsgat bevat (hooguit Unity). De grootste kans op veiligheidsproblemen zit hem in de kernel en internet-programma's (webbrowser, e-mailclient, etc.) en misschien een pakketje als Avahi. Maar al díe dingen worden gewoon geüpdate want die staan los van de werkomgeving en zitten ook in Ubuntu('s bronnen).
« Laatst bewerkt op: 2013/10/19, 23:24:48 door Vistaus »

Re: veiligheidsupdates & Xubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2013/10/19, 23:28:58 »
Hallo, nog even een reactie uit een andere hoek. Denk niet dat een LTS met vijf jaar ondersteuning/updates per se veiliger is dan een driejarige versie. Veiligheid of beveiliging heeft ook veel te maken met de gebruiker van de computer. Denk aan phishing en andere social tricks, of aan iets teveel bezoeken aan javascript-happy sites. Mijn gevoel (samen met een klein beetje kennis van security-zaken) zegt dat het geen gek idee is om elk half of heel jaar naar een nieuwe versie te migreren.

Offline jan11000

  • Lid
Re: veiligheidsupdates & Xubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2013/10/20, 00:32:20 »
Ik zou toch gewoon aanhouden wat xubuntu zelf bepaald, dat is 3 jaar en dan opnieuw installeren.

Indien je niet wilt installeren, of maar 1 x, zoek dan een distro die zich altijd vernieuwd naar de laatste versie, dan hoef je nooit meer te installeren. Een rollende versie. (in het engels zoekenop , Rolling Release).
http://forum.ubuntu-nl.org/algemeen-42/revolutionair-de-lts-kernel-wordt-rollend/
LMDE (which stands for Linux Mint Debian Edition) is a live distribution which is rolling and Debian-based, wel kijken of dit nog actueel is.
http://www.linuxquestions.org/questions/linux-distributions-5/easiest-to-install-and-use-rolling-release-distribution-935315/
Open suse misschien, http://www.linuxquestions.org/questions/suse-novell-60/open-suse-rolling-release-4175467587/
http://askubuntu.com/questions/97861/is-there-a-derivative-that-uses-a-rolling-release-model
http://www.everydaylinuxuser.com/2013/08/solydx-i-want-non-ubuntu-debian-based.html

Re: veiligheidsupdates & Xubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2013/10/20, 12:57:40 »
Wanneer 14.04 uitkomt heb je sowieso met Xubuntu nog een heel jaar om je PCs naar 14.04 over te zetten.

Dat klopt helemaal! Ruimschoots de tijd dus :laugh:

@jan11000 : ik ga me maar eens in zo'n Rolling Release verdiepen. Had er nog niet eerder van gehoord.

Allen bedankt voor jullie bijdragen!
Een boek doet het altijd...

Offline Tom

  • Lid
Re: veiligheidsupdates & Xubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2013/10/20, 13:16:30 »
Op mijn ene desktop staat xubuntu 12.04.3 lts ,en die blijft heel zekers erop tot 2017 ,dus vijf jaar  totaal.
Voor mij persoonlijk is het belangrijk dat mijn browser veilig is Firefox.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: veiligheidsupdates & Xubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2013/10/20, 16:40:11 »
voor een stabiele werk situatie wacht je de punt uitgave af, dus 14.04.1 of hoger.
Komt vanzelf goed, de LTS-upgrade wordt pas aangeboden vanaf de volgende LTS.1 versie.
Op mijn ene desktop staat xubuntu 12.04.3 lts ,en die blijft heel zekers erop tot 2017 ,dus vijf jaar  totaal.
Helemaal voor iemand die het achterliggende updateproces begrijpt vast geen probleem.
Voor mij persoonlijk is het belangrijk dat mijn browser veilig is Firefox.
Niet alleen voor Xubuntu/Firefox zijn browser-updates belangrijk:
Since unpatched browser bugs are often used by malware to infect computers, we’re extending support for Chrome on Windows XP, and will continue to provide regular updates and security patches until at least April 2015.
Vasthouden aan de ‘officiële einddatum’ is vast niet altijd nodig maar voor iemand die er minder kijk op heeft wel zo duidelijk. :)
https://wiki.ubuntu.com/PrecisePangolin/ReleaseNotes/Xubuntu#Support
Klik links bovenin op Documentatie

Offline yJi

  • Lid
Re: veiligheidsupdates & Xubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2013/10/21, 11:01:43 »
Nog even een vraag van mij, is Xubuntu 14.04.1dan  ook nog geschikt voor mijn 'oudere' joybook.
(trouwens gelet ook op de veranderingen op deze Aarde hoor, want ook die is al behoorlijk in de weer  ;) )
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Re: veiligheidsupdates & Xubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2013/10/21, 11:20:39 »
Qua specs wel, maar het zou kunnen dat een driver in de kernel ontbreekt voor bijv. je netwerkkaart of iets anders (al ga ik daar natuurlijk niet van uit maar dat zou hooguit het geval kunnen zijn). Maar dat weten we pas na de Feature Freeze van 14.04 want dan zit de kernel ook grotendeels vast.

Offline yJi

  • Lid
Re: veiligheidsupdates & Xubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2013/10/21, 19:18:35 »
Qua specs wel, maar het zou kunnen dat een driver in de kernel ontbreekt voor bijv. je netwerkkaart of iets anders (al ga ik daar natuurlijk niet van uit maar dat zou hooguit het geval kunnen zijn). Maar dat weten we pas na de Feature Freeze van 14.04 want dan zit de kernel ook grotendeels vast.

Bedankt!
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Re: veiligheidsupdates & Xubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2013/10/22, 19:30:04 »
Kom toch nog even retour :)

Ben net met een Lubuntu 12.04 installatie voor een vriend bezig, toen ik op Pjotr's site over Lubuntu het volgende ontdekte :

'Lubuntu 12.04 is een extra belangrijke versie, want hij is gebaseerd op Ubuntu 12.04 LTS, die veiligheidsupdates krijgt tot april 2017.

Voor de specifieke Lubuntupakketten (LXDE) zal Lubuntu 12.04 echter slechts veiligheidsupdates krijgen tot oktober 2013. Maar voor de pakketten die Lubuntu met Ubuntu deelt, verreweg de meeste dus, zal ook Lubuntu 12.04 veiligheidsupdates ontvangen tot april 2017.

Normaal gesproken ben ik erg gekant tegen het blijven gebruiken van een Ubuntuversie die geen veiligheidsupdates meer krijgt. Maar Lubuntu 12.04 kunt u rustig blijven gebruiken tot april 2017: het is bijzonder onwaarschijnlijk dat er ooit een reële bedreiging komt in de vorm van kwaadaardige programma's die zich richten op verouderde LXDE-pakketten.'

Met name de laatste zin is belangrijk.

Over Xubuntu 12.04  staat het volgende :

'Xubuntu 12.04 is een extra belangrijke versie, want hij is gebaseerd op Ubuntu 12.04 LTS, die vijf jaar veiligheidsupdates zal krijgen.

Op de specifieke Xubuntupakketten zal Xubuntu 12.04 "slechts" drie jaar veiligheidsupdates krijgen. Maar op de pakketten die Xubuntu met Ubuntu deelt, verreweg de meeste dus, zal ook Xubuntu 12.04 vijf jaar veiligheidsupdates ontvangen.'

Zou ik mogen concluderen hetgeen Pjotr schrijft over Lubuntu ook van toepassing is op Xubuntu? Dus dat het bijzonder onwaarschijnlijk is dat er ooit een reële bedreiging komt in de vorm van kwaadaardige programma's die zich richten op verouderde pakketten voor Xubuntu? Of is dit te simpel gedacht?
Een boek doet het altijd...


Re: veiligheidsupdates & Xubuntu
« Reactie #18 Gepost op: 2013/10/22, 19:44:26 »
Sorry! Teveel dingen tegelijk aan het doen :o

Mooi, prettig om te weten dat ook Xubuntu veilig kan worden gebruikt tot april 2017!

Geweldig die LTS-versies  =D
Een boek doet het altijd...