Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST]Zoeken naar een tekst.  (gelezen 1010 keer)

[OPGELOST]Zoeken naar een tekst.
« Gepost op: 2010/06/09, 18:48:18 »
Ik zoek een tekst( tekst = previous_portstatus=$portstatus) in een file.
Weet niet de naam van de file.
Hoe kan ik m'n hele externe usb disk doorzoeken naar die tekst. (bash commando)

Het is een server. Heb geen GUI.
« Laatst bewerkt op: 2010/06/09, 19:44:42 door henkoegema »
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Zoeken naar een tekst.
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/09, 19:06:56 »
grep -Ir "previous_portstatus=" /MAPNAAM/*
Kan ff duren op een grote schijf ;)

-I is zodat hij binaire bestanden overslaat. -r zorgt dat hij ook alle onderliggende mappen (recursief) doorzoekt. Zelf prefereer ik er ook nog een -n bij. Dan zegt grep erbij op welk regelnummer de tekst staat.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Zoeken naar een tekst.
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/09, 19:44:20 »
grep -Ir "previous_portstatus=" /MAPNAAM/*
Kan ff duren op een grote schijf ;)

-I is zodat hij binaire bestanden overslaat. -r zorgt dat hij ook alle onderliggende mappen (recursief) doorzoekt. Zelf prefereer ik er ook nog een -n bij. Dan zegt grep erbij op welk regelnummer de tekst staat.

Dank je.   ;)
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline JvH

  • Lid
Re: [OPGELOST]Zoeken naar een tekst.
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/09, 20:07:53 »
Niet helemaal hetzelfde onderwerp, maar het past volgens mij toch wel redelijk in dit draadje:
Met grep doorzoek je bestanden als platte tekst (toch?).
Is er in Ubuntu ook zoiets als de IFilters in Windows Vista/7? Dus dat je bepaalde filters kan installeren die het mogelijk maken om andere bestandsformaten (bijv PDF) op inhoud te doorzoeken?

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: [OPGELOST]Zoeken naar een tekst.
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/09, 22:16:01 »
PDF is in principe ook platte tekst, alleen als je het opent met een text editor staat er meer in dan wat je ziet in een PDF viewer. Dus je kunt in principe ook grep doen op PDF (moet je denk ik wel die -I weghalen).

tip: http://www.google.com/search?q=ubuntu+search+text+in+pdf+files
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!