Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vastgelopen Ubuntu/Firefox (breezy badger): toetsencombinatie nodig  (gelezen 4413 keer)

Offline Joeridoe

  • Lid
Hallo,
een beginnersvraag die ik nergens in koeieletters terugvind, en toch nodig blijkt te zijn om op de allereerste pagina's van Ubuntu te zetten: hoe sluit ik Ubuntu af als het vastgelopen is? Wat is de magische toetsencombinatie(ctrl alt del alleszins niet) om de oorzaak te kunnen achterhalen? Mijn enige uitweg als leek tot nu toe was de powerknop in te drukken.

Reden: waarschijnlijk het niet goed verkrijgen van ip-adres of zo, want ik had de crash telkens voor als ik met Fireox op het internet wou: na een aantal sites blokkeerde de hele boel. Ik heb het sindsdien niet meer voorgehad, maar ik had ook graag geweten welk programma ik moet opstarten in de achtergrond om waardevolle ino door te kunnen sturen naar de fora?
Ik ben leek, en heb ondertussen het programma "bug-en nog iets(iets met een rood leiveheersbeestje)" gevonden, dat een corefile zou loggen bij een crash, maar ik weet niet hoe ik dat moet gebruiken, want als ik daarop klik dan kom ik op een site terecht van het programma(beetje te ingewikkeld; het zou interessant zijn om bij de volgende opstart na een crash de mogelijkheid te krijgen om een "falingsrapport" te versturen zoals bij windows, waarbij de corefile dan automatisch op die "bug-en nog iets" site gelogd wordt.

michiel

  • Gast
Vastgelopen Ubuntu/Firefox (breezy badger): toetsencombinatie nodig
« Reactie #1 Gepost op: 2006/02/11, 13:28:45 »
ben zelf ook nog maar een beginner dus weet niet of dit koosjer is, maar ik doe dan ctr+alt+backspace

en dan kom je in terminal-modus.
soms moet je dan nog terug inloggen en je kan dan teruggaan met het commando startx

het enigste probleem bij mij is dat hij dan niet meer automatisch wil afsluiten als ik de computer afsluit.

Vastgelopen Ubuntu/Firefox (breezy badger): toetsencombinatie nodig
« Reactie #2 Gepost op: 2006/02/11, 14:07:33 »
Gewoon op de 'aan/uit' knop van je kast drukken moet ook werken, Ubuntu moet dan netjes afsluiten. bug-buddy is een erg falend iets nog op dit moment, kun je hier de fout wat duidelijker beschrijven dan kunnen we dat doorgeven.

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Vastgelopen Ubuntu/Firefox (breezy badger): toetsencombinatie nodig
« Reactie #3 Gepost op: 2006/02/11, 14:58:50 »
Of netjes afluiten gaat ook op een commandolijn (alt+ crtl + bv F3)
sudo shutdown now (ne shutdown -r voor reboot)
of
sudo init 0 (6 voor reboot)

Gast

  • Gast
Vastgelopen Ubuntu/Firefox (breezy badger): toetsencombinatie nodig
« Reactie #4 Gepost op: 2006/02/11, 16:01:09 »
Zo'n core-dump heb je niets aan. Dat is een kopie van (een deel van) het geheugen. Programmeurs van de betrffende applicatie kunnen hieruit achterhalen wat er mis is gegaan.

Met ctrl-alt-backspace ga je uit 'X'. Je komt dan op de console en kunt vervolgens X weer opstarten. Linux (daarmee bedoel ik: de linux kernel) crasht niet zomaar. Ik gebruik Linux nu sinds 1999 en heb dit nog maar 1 keer meegemaakt.

Een reboot is dus niet nodig..

groeten,

Martin

Offline Joeridoe

  • Lid
Vastgelopen Ubuntu/Firefox (breezy badger): toetsencombinatie nodig
« Reactie #5 Gepost op: 2006/02/11, 17:37:16 »
Het is heel mooi om te zeggen dat je niet moet rebooten als het niet nodig is, maar als alles "hangt" en je weet niet dat "ctrl alt backspace" je terug een commandolijn geeft,
dan is rebooten voor een beginner de enige oplossing.
Daarom ook dat ik een beetje uitleg gegeven heb waarom het systeem totaal niet meer reageerde, en het dus waarschijnlijk aan een onstabiele internetverbinding lag.
(ik heb er het gissen naar als beginner)

Ik kan niet echt veel meer uitleg geven als er al staat eigenlijk:
-> ik heb mijn wireless aan de praat gekregen
->ik ben op internet gegaan, en telkens als ik een paar paginas gelezen had, liep Firefox vast.
->ik heb mijn computer uitgezet, en deze volgorde een paar keer herhaald, en
de 3de keer had ik een stabiele internetverbinding.

Ik heb trouwens in Windows ook af en toe dat bij opstart de draadloze verbinding niet tot stand kan komen, met de foutmelding "kan geen geldig ip-adres verkrijgen".
Ik heb daar geen verstand van, zou bijlange niet weten welke tools ik kan gebruiken om de oorzaak van dit probleem aan te pakken.

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Vastgelopen Ubuntu/Firefox (breezy badger): toetsencombinatie nodig
« Reactie #6 Gepost op: 2006/02/11, 18:46:09 »
Via GUI: sys -> admin -> networking en network tools.

Gast

  • Gast
Vastgelopen Ubuntu/Firefox (breezy badger): toetsencombinatie nodig
« Reactie #7 Gepost op: 2006/02/12, 14:20:05 »
welke wireless kaart heb je?

Offline Joeridoe

  • Lid
Vastgelopen Ubuntu/Firefox (breezy badger): toetsencombinatie nodig
« Reactie #8 Gepost op: 2006/02/13, 08:33:47 »
ik heb in de netwerktools idd al eens gesnuffeld, en een eenvoudige ping lukt mij nog wel: pakketje sturen, en kijken of het terugkomt.
Daarmee weet je nog niet wat er fout loopt als je firefox crsht . Ik bedoel eigenlijk meer iets als truss, wat je op de achtergrond kan lopen, en achteraf dan kan kijken wat er foutgelopen was.
Mijn kaart : Asus WL107g. De router is die van Belgacom (Philips).