Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: meerdere harde schijven automatisch mounten.  (gelezen 1003 keer)

Offline Anno

  • Lid
meerdere harde schijven automatisch mounten.
« Gepost op: 2015/11/30, 21:27:02 »
Ik heb Ubuntu geupgrade naar 15.10. Ik heb 3 harde schijven (Intern). In de vorige versie kon ik na opstarten alle drie schijven zien en gebruiken. Nu kan ik een van deze schijven pas gebruiken als ik hem in de starter heb aangeklikt. Als ik in  gParted kijk zie ik dat deze schijf na opstarten niet automatisch is aangekoppeld. Ik moet hem dus telkens na opstarten handmatig aankoppelen door in de starter het betreffende icoontje aan te klikken. Ik heb op internet een grafisch programma gevonden: PySDM, maar dat is niet te krijgen voor Ubuntu 15.10. fstab handmatig aanpassen kan ik niet en ik kan nergens een begrijpelijke handleiding daarvoor vinden.
« Laatst bewerkt op: 2015/11/30, 22:30:50 door Anno »

Offline Nero

  • Lid
Re: meerdere harde schijven automatisch mounten.
« Reactie #1 Gepost op: 2015/11/30, 23:23:16 »
Gebruik het programma Schijven (Disks). Kies daarin de betreffende partities. Met de Additional partition options (de tandwieltjes onder de partities) kan je kiezen voor Edit Mount Options. Zet Automatic Mount Options af. Daarna kan je in de keuzevakken de opties kiezen die dan automatisch in fstab komen te staan.

Offline jan11000

  • Lid
Re: meerdere harde schijven automatisch mounten.
« Reactie #2 Gepost op: 2015/12/01, 03:50:07 »
Als je meerdere schijven of partities hebt, en om alles te mounten tijdens booten, dan moet je tijdens installatie de partities met de hand maken.
Dan stel je alle partities/schijven in om direct te mounten.
Nu moet je dit via fstab doen, zoek maar via google, dit is een tekst file waar je ziet waar partities gemount worden(of dat de partities er niet in staan).

Grafisch kun je dit via disks doen, zou het wel controleren of disks dit goed doet.

Offline Anno

  • Lid
Re: meerdere harde schijven automatisch mounten.
« Reactie #3 Gepost op: 2015/12/01, 16:01:34 »
Bedankt voor de hulp.
Maar wat ik ook doe in "schijven" de betreffende schijf start niet automatisch op. Bij schijven staat wel aangevinkt dat hij automatisch opstart. In fstab was geen regel over de schijf te vinden.
Ik heb een regel in fstab aangemaakt, en toen startte mijn computer niet meer op. Via een een ubuntu installatie dvd heb ik de regel weer verwijderd. Ik kom dus geen stap verder

Offline Nero

  • Lid
Re: meerdere harde schijven automatisch mounten.
« Reactie #4 Gepost op: 2015/12/01, 16:15:56 »
Bij schijven staat wel aangevinkt dat hij automatisch opstart.
Het schakelaartje bovenin moet je nu net áf zetten om de lijn in fstab te krijgen.

Denk er wel aan dat je het mount point dient aan te maken als het nog niet bestaat.
« Laatst bewerkt op: 2015/12/01, 16:17:29 door Nero »

Offline Anno

  • Lid
Re: meerdere harde schijven automatisch mounten.
« Reactie #5 Gepost op: 2015/12/01, 16:19:25 »
Citaat
Het schakelaartje bovenin moet je nu net áf zetten om de lijn in fstab te krijgen.
Dat heb ik ook geprobeerd, maar ook dat heeft geen effect.

Offline Anno

  • Lid
Re: meerdere harde schijven automatisch mounten.
« Reactie #6 Gepost op: 2015/12/02, 12:39:29 »
Het is toch gelukt..
De instellingen bij schijven leek mij een beetje onlogisch: "Automatische koppelopties" moet uit en bij Koppelopties moet je"Bij opstarten aankoppelen" aanvinken!
Bedankt voor de hulp!! :)