Ondersteuning > Hardware en drivers

USB naar TTL converter

(1/2) > >>

Ron:
Om bepaalde hardware te kunnen aansturen, moet ik een USB naar TTL converter gebruiken.
Hiervan heb ik 2 verschillende exemplaren, één Chinese en één gangbare.
Nu het vreemde:
Op een Medion desktop willen ze niet werken, ze worden wel herkend.
Op een een Acer notebook willen ze niet werken, ze worden wel herkend.
Op een HP laptop werken ze uitstekend, out of the box.
Op een DELL laptop werke ze uitstekend, out of the box (heeft geen USB3).
Op de DELL na, hebben ze allemaal zowel USB2 als USB3, de resultaten zijn dan ook op beiden hetzelfde.
Even gemeten, de spanningen zijn op alle computers hetzelfde, maar ergens moet een verschil zitten, waar ik mogelijk overheen kijk.

Is het nu een hardware probleem wat ik niet zie, of is het toch een software probleem, iemand een idee?

EvC:

--- Citaat van: Ron op 2021/08/09, 22:08:49 ---Is het nu een hardware probleem wat ik niet zie, of is het toch een software probleem, iemand een idee?

--- Einde van citaat ---

Voor zover ik weet is de juiste benaming USB to RS232 converter. Het is dus niet alleen een spanningsomzetter maar ook een softwareconversie.

Een link naar een juiste uitleg kon ik (nog) niet vinden.

Ron:

--- Citaat van: EvC op 2021/08/09, 23:18:28 ---Voor zover ik weet is de juiste benaming USB to RS232 converter.
Het is dus niet alleen een spanningsomzetter maar ook een softwareconversie.

--- Einde van citaat ---
Het enige verschil zijn de levels, RS232 schakelt van -12V naar +12V (5V werkt ook vaak al).

Voor mijn "probleem"  is het TTL niveau, waarbij er 2 standaarden zijn, 3V en 5V, maar mijn apparatuur MOET 3V hebben.
Bij de Chinese kabel is dit vast op 3V, bij de "gangbare" kabel kan je met strap omschakelen van 3V naar 5V (en omgekeerd :lol:)

rico70:
Als het een USB naar serial converter is heb je hier mss iets aan
http://43hs031.hamsphere.net/?page_id=2122

Ron:
Die kende ik al Rico.
Het vreemde is, dat de beide kabels herkend worden en dat het systeem zegt, dat er geen problemen zijn, totdat ik de apparatuur wil besturen.

Bij de werkende systemen zie ik aan ledjes in de kabel, dat er data 2 kanten op gaat.
Zet ik alleen een losse kabal aan de computer, dan zie ik ook dat er data verzonden wordt, voordat er een (logische) foutmelding komt.

Bij niet werkende systemen zie ik geen communicatie, ook niet bij een losse kabel.
Er moet een verschil zijn, in software, of in hardware.
Alle systemen gebruiken Xubuntu 21.10 (vanwege de ondersteunde hardware aan de kabel), maar met 20.04 is het niet anders.

Vandaag wil ik proberen, om met een opstartbare USB stick op alle computers een identieke installatie te testen.

Ter info: een kabel wordt gezien als /dev/serial/by-id/usb-1a86_USB_Serial-if00-port0

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie