Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Computer knalt: condensatoren grafische kaart ontploffen  (gelezen 5880 keer)

Mijn desktop geeft de laatste maand om de week een luide knal.  Verder zie je niets, je ruikt niets en de computer doet gewoon verder. Ik heb de PC al open gemaakt maar daar is niets te zien.
Ik vermoed dat het een ontlading is van statische elektriciteit.  Het stopcontact is niet geaard. De PC is 5 jaar oud en heeft al die tijd aan dat stopcontact gehangen zonder problemen.
In Windows krijg ik de laatste tijd veel crashes, met de melding dat hardware niet herkend wordt, welke dat weet ik niet.
Vlakbij de computer is er een chauffage.  Zou het zinnig zijn om die als aarding te gebruiken.  Zo ja, hoe doe je dat?
« Laatst bewerkt op: 2012/10/26, 18:15:46 door Willibuntu »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Computer knalt
« Reactie #1 Gepost op: 2012/10/24, 15:24:38 »
Een computer hoort *altijd* te zijn aangesloten op een geaarde verbinding. De enige uitzondering zijn laptops met een voedingsblok met een stekker zonder randaarde.

In mijn huis heb ik daarom, voor ongeveer tweehonderd euro, alle wandcontactdozen waar computers op zijn aangesloten, door een electricien laten voorzien van randaarde.

De directe aanleiding was voor mij, dat ik op een keer een behoorlijke schok kreeg toen ik de achterkant van een computerkast aanraakte, van een computer die was aangesloten zonder randaarde.

Ga zelf niet lopen modderen door de radiator van de centrale verwarming als aarding te gebruiken..... Veiligheid voor alles!
« Laatst bewerkt op: 2012/10/24, 15:27:30 door Pjotr »

Offline RikRik

  • Lid
Re: Computer knalt
« Reactie #2 Gepost op: 2012/10/24, 17:41:03 »
De verwarmingsbuizen als permanente aarding gebruiken is levensgevaarlijk en zelfs verboden, denk aan 220v en bv douchen.
Je zou je pc kunnen aansluiten met een geaarde verlengkabel, al is het maar tijdelijk om te beoordelen of het geknal voorbij is..

Re: Computer knalt
« Reactie #3 Gepost op: 2012/10/24, 18:43:14 »
Ik heb inderdaad met een geaarde verlengkabel mijn computer aan een geaard stopcontact gelegd. Een tijdelijke oplossing want het stopcontact bevindt zich in een andere kamer...  Nu maar afwachten of het nog knalt.
Ik ben al lang met computers bezig, maar van zo'n ontladingsknal heb ik nog nooit gehoord.  Er zal wel meer aan de hand zijn, maar wat?

Offline RikRik

  • Lid
Re: Computer knalt
« Reactie #4 Gepost op: 2012/10/24, 19:01:59 »
Ik heb inderdaad met een geaarde verlengkabel mijn computer aan een geaard stopcontact gelegd. Een tijdelijke oplossing want het stopcontact bevindt zich in een andere kamer...  Nu maar afwachten of het nog knalt.
Ik ben al lang met computers bezig, maar van zo'n ontladingsknal heb ik nog nooit gehoord.  Er zal wel meer aan de hand zijn, maar wat?
Is het niet meer dan een ontladings tik? Bij een ontadingsknal denk ik meer aan een onweersbui. Zou het kunnen zijn dat de oorzaak gezocht moet worden in je DVDwriter, een dvd in onbalans kan een projectiel worden in je pc. Huur cd/dvd's zijn vaak beplakt met etiketten wat voor onbalans kan zorgen
Of een ventilator raakt iets, van je  voeding  bijvoorbeeld..
« Laatst bewerkt op: 2012/10/24, 19:04:48 door RikRik »

Offline Ramana

  • Lid
Re: Computer knalt
« Reactie #5 Gepost op: 2012/10/24, 19:06:32 »
Een luide knal?  is het een akoestische knal of een elektrische knal (kan het uit de luidspreker komen)?
 

Re: Computer knalt
« Reactie #6 Gepost op: 2012/10/24, 19:30:23 »
Het is een knal zoals van een voetzoeker. Zo hard dat mijn oren er van tuiten.
Het kwam duidelijk van de PC-kast en niet van de luidsprekers.
De DVD brander en speler heb ik al in geen tijden meer gebruikt.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Computer knalt
« Reactie #7 Gepost op: 2012/10/24, 20:07:44 »
Een vreemde suggestie misschien, maar toch: bij mij thuis sneuvelen de lampen wat sneller dan normaal, heb ik het idee. Bij rondvraag in de straat bleek dat overal te zijn. Kortom, de energieleverancier heeft blijkbaar 'spikes' in de toevoer, wat zich blijkbaar als eerste uit in de lampen. Uiteraard (Je. Verwacht. Het. Niet.) wordt dat door de energieleverancier in alle toonaarden ontkend.
Alle electronische apparatuur staat bij mij dus nu via enkele voedingsblokken met piekspanningsbeveiliging (verkrijgbaar bij elke doe-het-zelf zaak).

 
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Computer knalt
« Reactie #8 Gepost op: 2012/10/24, 20:29:52 »
De enige plek waar dat soort knallen vandaan zou kunnen komen is de voeding.
Weet niet of je een beetje technisch onderlegd bent, maar je voeding is een geschakelde voeding.
Ze maken van 230 VAC een kleine 400 VDC na gelijkrichting.
Daarna met wat geschakel, komt er hopelijk netjes een paar spanningen uit voor je PC.

Daar het nu wat vochtiger aan het worden is en er waarschijnlijk wel wat stof in en om die 400 VDC zit, kan ik mij voorstellen dat er zo nu en dan een 'overslag' ontstaat.

Wat te doen?
Gewoon je voeding eens openmaken,  nadat je hem een tijdje van de spanning hebt gelaten ... weet je nog 400 VDC !!!!  :evil: ... eens goed schoonmaken.

Of ... er staat ergens een condensator door te slaan die op het punt staat van barsten.

Voorzichtigheid voorop en dan rustig een aantal onderdelen controleren.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Re: Computer knalt
« Reactie #9 Gepost op: 2012/10/24, 20:33:40 »
De verwarmingsbuizen als permanente aarding gebruiken is levensgevaarlijk en zelfs verboden, denk aan 220v en bv douchen.
Je zou je pc kunnen aansluiten met een geaarde verlengkabel, al is het maar tijdelijk om te beoordelen of het geknal voorbij is..

Dat hangt helemaal van je huis af. Niet alle huizen hebben verwarmingsbuizen die ook voor douchen worden gebruikt. En ja, ik weet hoe dat is want tot aan 2011 hadden wij dat ook maar sindsdien hebben we een nieuwe opzet waarin het gescheiden is van elkaar.

Niettemin is het natuurlijk niet de bedoeling dat je het zo oplost, daar heb je gelijk in.

Maar inderdaad denk ook ik dat het komt omdat ie aan een niet-geaard stopcontact hangt.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Computer knalt
« Reactie #10 Gepost op: 2012/10/24, 20:41:06 »
De verwarmingsbuizen als permanente aarding gebruiken is levensgevaarlijk en zelfs verboden, denk aan 220v en bv douchen.
Je zou je pc kunnen aansluiten met een geaarde verlengkabel, al is het maar tijdelijk om te beoordelen of het geknal voorbij is..

Dat hangt helemaal van je huis af. Niet alle huizen hebben verwarmingsbuizen die ook voor douchen worden gebruikt. En ja, ik weet hoe dat is want tot aan 2011 hadden wij dat ook maar sindsdien hebben we een nieuwe opzet waarin het gescheiden is van elkaar.

Niettemin is het natuurlijk niet de bedoeling dat je het zo oplost, daar heb je gelijk in.

Maar inderdaad denk ook ik dat het komt omdat ie aan een niet-geaard stopcontact hangt.
Ik moet je eerlijk bekennen dat ik jaren lang een draadje tussen m'n verwarmingsbuis en pc had hangen, werkte perfect totdat iemand mij op het gevaar wees  =D

Offline RikRik

  • Lid
Re: Computer knalt
« Reactie #11 Gepost op: 2012/10/24, 20:43:30 »
Ik heb een keer meegemaakt dat een chip op het moederbord uit elkaar knalde, vergelijkbaar met het geluid van een rotje. 

Re: Computer knalt
« Reactie #12 Gepost op: 2012/10/24, 21:33:17 »
@ asphyxia
Er zitten 2 piekspanningsbeveiligingen op en die zijn beiden intact gebleven.

@ donpedroll
Schoonmaken zie ik niet echt zitten...  Enig idee wat een nieuwe voeding moet kosten?

Re: Computer knalt
« Reactie #13 Gepost op: 2012/10/24, 22:29:21 »
Hier is een interessante website over aarding van computers:
http://www.trinitycomputers.nl/n%20aarde.htm

Re: Computer knalt
« Reactie #14 Gepost op: 2012/10/25, 08:38:15 »
Hier is een interessante website over aarding van computers:
http://www.trinitycomputers.nl/n%20aarde.htm
"De waterleiding is geaard, maar is geen aarde."

Opmerkelijke uitspraak in dat artikel.

Toen in deze wijk de leidingen buiten werden vervangen door kunststof en we allemaal een eigen aardelektrode moesten laten aanbrengen, werd die in huis alleen verbonden met de waterleiding. Op mijn vraag aan de installateur of dat wel voldoende was, antwoordde hij dat ze dat standaard deden omdat de elektrische installaties in wijken van deze leeftijd van meet af aan op de waterleiding waren geaard.

Offline Ramana

  • Lid
Re: Computer knalt
« Reactie #15 Gepost op: 2012/10/25, 10:02:33 »
Ik denk dat het niet met aarding te maken heeft.  'Klassiek' aarden van metalen behuizingen is vooral een veiligheidskwestie: dat de behuizing niet onder spanning kan komen te staan.  De aardlekschakelaar is een betere oplossing.  En de combinatie van die twee de beste. Voor elektronica is afscherming en bescherming tegen piekspanningen van belang (en daar is het 'klassieke' aarden geen goede oplossing voor. Veel bromgeluiden in audioapparatuur ontstaan juist door z.g. aardlussen). 

Ik denk niet dat piekspanningen (of statische elektriciteit) in het net dergelijke knallen kunnen veroorzaken, een echte spanningspiek vernietigt je apparatuur.  In hoogspanningsdelen van b.v een voeding van oude beeldbuis TV kan overslag plaatsvinden, maar hoogspanning zit niet in een PC (behalve de voeding). Een elektrolyt (condensator) kan exploderen. Gaat zo'n condensator stuk, dan wordt het een onderbreking, geen kortsluiting en blijf een apparaat vaak nog wel doorwerken (maar mist natuurlijk wel de capaciteit van die condensator.  Gebeurt dit in de voeding, dan wordt die slechter.
Ook een chip die erg warm wordt kan exploderen, b.v. de processor of gpu. Maar daar ben je heel snel achter. ..   
« Laatst bewerkt op: 2012/10/25, 10:07:55 door Ramana »

Offline petervs

  • Lid
Re: Computer knalt
« Reactie #16 Gepost op: 2012/10/25, 10:44:23 »
Ik denk dat het niet met aarding te maken heeft.  'Klassiek' aarden van metalen behuizingen is vooral een veiligheidskwestie: dat de behuizing niet onder spanning kan komen te staan.  De aardlekschakelaar is een betere oplossing.  En de combinatie van die twee de beste.
Metalen delen moeten altijd worden geaard (uitgezonderd dubbelgeïsoleerde apparaten). Een aardlekschakelaar is een aanvullende veiligheidsmaatregel en niet een vervangende maatregel. Tegenwoordig worden in nieuwe installaties alle groepen beveiligd door een aardlekschakelaar. Dit moet ook bij uitbreidingen of aanpassen van de installatie.
Ubuntu MATE 16.04

Offline Ramana

  • Lid
Re: Computer knalt
« Reactie #17 Gepost op: 2012/10/25, 11:13:05 »
Ik denk dat het niet met aarding te maken heeft.  'Klassiek' aarden van metalen behuizingen is vooral een veiligheidskwestie: dat de behuizing niet onder spanning kan komen te staan.  De aardlekschakelaar is een betere oplossing.  En de combinatie van die twee de beste.
Metalen delen moeten altijd worden geaard (uitgezonderd dubbelgeïsoleerde apparaten). Een aardlekschakelaar is een aanvullende veiligheidsmaatregel en niet een vervangende maatregel. Tegenwoordig worden in nieuwe installaties alle groepen beveiligd door een aardlekschakelaar. Dit moet ook bij uitbreidingen of aanpassen van de installatie.

Ik zeg ook niets anders :)  Het is wel dat een aardlekschakelaar een fundamenteel betere beveiliging is (aarding is b.v. geen beveiliging tegen het aanraken van een spanningsvoerende draad. Zoals een kind dat een spijker in het stopcontact steekt).  Een 30 mA aardlekschakelaar is tegenwoordig verplicht.  Aarddraden kom je eigenlijk alleen nog tegen in vochtige ruimten, dus niet in woon- of slaapkamers (als dat zo is moet een /PCPC-voeding dus dubbel geinsoldeer zijn).  Als op de behuizing van een niet geaarde PC ongeveer de helft van de netspanning staat (zoals eerder aangegeven), dan lijkt mij dat een slecht ontwerp van de voeding (dat zal wel gedaan zijn om de stand-by spanning op een goedkope manier te kunnen maken).   

Re: Computer knalt
« Reactie #18 Gepost op: 2012/10/25, 14:40:32 »
Niettegenstaande de aarding heeft mijn computer voor de 4de en helaas laatste keer geknald.
Na de knal kreeg ik meldingen van beeldstuurprogramma's die niet reageerden, vervolgens kreeg ik beeld in flarden en tot slot niets meer.  Ik heb de grafische kaart eruit gehaald en toen bleek dat 5 van de 9 condensatoren ontploft zijn. Het moederbord is intakt.  De voeding heb ik niet open gedaan.  Ik hoop dat het kan opgelost worden met een nieuwe grafische kaart.

« Laatst bewerkt op: 2012/10/27, 10:24:07 door Willibuntu »

Offline Ramana

  • Lid
Re: Computer knalt: condensatoren grafische kaart ontploffen
« Reactie #19 Gepost op: 2012/10/25, 14:57:52 »
Tja, weer die condensator!  Een elektrolyt condensator heeft een beperkte levensduur, vooral als die warm wordt!  Kwaliteit van een moederbord en grafische kaart wordt voor een belangrijk deel bepaald door de kwaliteit van deze condensatoren (bij 'moederbordreclame zie je daar vaak een opmerking over)

Wiki:
Kwaliteitselco's hebben een levensduur van 10 000 uur bij 105 ºC. Goedkope kleine elco's slechts 1000 uur bij 85 ºC. Omdat elco's meestal bij veel lagere temperaturen gebruikt worden, is de werkelijke levensduur veel langer.

Alleen daarom al is goede koeling van belang. 

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Computer knalt: condensatoren grafische kaart ontploffen
« Reactie #20 Gepost op: 2012/10/25, 16:55:11 »
Heb je geen elektronica fanaat in je kennissen kring, die er een paar nieuwe in kan zetten ?
Deze elco's kosten ongeveer 1 Euro per stuk, dat is altijd goedkoper dan een video kaart !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Computer knalt: condensatoren grafische kaart ontploffen
« Reactie #21 Gepost op: 2012/10/25, 17:11:17 »
Helaas niet. :(

Re: Computer knalt: condensatoren grafische kaart ontploffen
« Reactie #22 Gepost op: 2012/10/25, 17:16:40 »
Wat Ron al aangeeft is denk ik voor een hobbyist wel te doen, als we een through hole condensator op die plek hebben zitten.
Heb een video gevonden dat iemand dit ook daadwerkelijk heeft gedaan; http://youtu.be/9BL6rIgxPSo

Een through hole Cap is eenvoudig te vervangen, maar als het een Surface mounted is, iets meer handigheid nodig.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Computer knalt: condensatoren grafische kaart ontploffen
« Reactie #23 Gepost op: 2012/10/25, 17:20:03 »
als het een Surface mounted is, iets meer handigheid nodig.
Zoals je op de foto ziet is het geen SMD.
Zou het wel SMD zijn, dan nog is met beleid en een pincet veel mogelijk :lol:
[/Offtopic]
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Computer knalt: condensatoren grafische kaart ontploffen
« Reactie #24 Gepost op: 2012/10/26, 10:11:11 »
Zelf zou ik niet lopen kl****n, een videokaart is al helemaal niet duur meer, en het is een pc van 5 jaar oud. Dus ik neem aan dat hij daar geen hele dure videokaart in zal gaan stoppen.

Tenminste, dat zou ik niet doen, laat ik het zo zeggen.

Goed advies: hoewel ik als elektronicus ze toch zou proberen te vervangen. Benodigdheden: een soldeerboutje van 25W of hoger, wat soldeersel (hoeft niet de topkwaliteit te zijn), desoldeerlint (koperen lint dat je gebruikt om de gaatjes van de condensatoren leeg te maken van  oud tin) , nieuwe condensatoren (koop er van hoge kwaliteit: hoge temperatuurtolerantie) en op amper 10 minuten heb je mogelijk (!) een werkende kaart.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort