Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: image terugzetten via grub2  (gelezen 787 keer)

Offline pacecal

  • Lid
image terugzetten via grub2
« Gepost op: 2017/12/16, 19:41:25 »
Via disk heb ik een image  gemaakt op een andere partitie. Ik zou graag via het opstartmenu (grub2) een menu optie willen hebben dat in 1 keer de image restored. Is dit mogelijk?

Offline HarzG

  • Lid
Re: image terugzetten via grub2
« Reactie #1 Gepost op: 2017/12/16, 21:44:57 »
Grub2 is geen applicatie om back-ups terug te zetten.
Je vraag is niet duidelijk. Met welke versie van Ubuntu werk je? Wat is je probleem, waarom moet de back-up gebruikt worden? Wat is disk, Windows Disk Management? Wil je een Ubuntu-partitie of een Windows-partitie terugzetten?

Je moet er even om denken dat een 1:1 kopie/image van een partitie dezelfde UUID heeft. Daar zit een zeker risico aan als je het origineel of de kopie gaat starten via Grub2.
Als je een start met een USB-live-stick uitvoert, kan je theoretisch de kopie gebruiken om het origineel "te overschrijven" als het origineel defect is.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline pacecal

  • Lid
Re: image terugzetten via grub2
« Reactie #2 Gepost op: 2017/12/16, 22:00:01 »
Ik gebruik Ubuntu 16.04. LTS. Er bestaat in Ubuntu een utility Disk. Hiermee kan je een image van een partitie maken en terugzetten.

Ik heb dus een image gemaakt van de primaire partie op een andere partitie.

Ik wil graag tijdens het booten de image kunnen terug zetten, om die reden wil ik een entry in het grub2 menu.

Het doel is dat ik telkens met een schone versie van Ubuntu wil kunnen werken.

Hopelijk is het nu wat duidelijker.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: image terugzetten via grub2
« Reactie #3 Gepost op: 2017/12/16, 22:16:14 »
Het doel is dat ik telkens met een schone versie van Ubuntu wil kunnen werken.
Dan kan je beter een gast-account gebruiken, dan wordt er niets op je HD bewaard.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline jan11000

  • Lid
Re: image terugzetten via grub2
« Reactie #4 Gepost op: 2017/12/17, 00:44:18 »
Kiosk mode draaien, dan kun je niks wijzigen.

En wat is het doel van het terug zetten van je image?

Offline HarzG

  • Lid
Re: image terugzetten via grub2
« Reactie #5 Gepost op: 2017/12/17, 12:11:27 »
Het blijkbaar niet alleen mij nog niet duidelijk wat de logica achter de keuze is "zet telkens het systeem terug naar de staat van gisteren" ... en kan dat via Grub2?

5 scenario's:

Uiteraard is het bijvoorbeeld niet wenselijk dat de kinderen thuis aan de gezins-pc per ongeluk documenten zien of wissen die niet voor hen bedoeld zijn. Je kan ervan uitgaan dat ook het IT-joch/meissie op zolder een keer gelezen heeft hoe een live-USB-stick werkt en dat je daarmee ook bij partities/mappen/documenten kan komen waar ze niets te zoeken hebben.
Advies: Het is tijd voor een eigen pc/notebook.

Het systeem wordt gebruikt voor onderwijs.
Advies: Dat is de door Ron en jan11000 geschetste situatie: de gast-gebruiker = kiosk-modus. Alle downloads en acties worden niet bewaard. Als de sessie wordt gestopt, kan nadien een nieuwe gast met een schone lege sessie beginnen. Voor wijzigingen in de installatie en configuratie heeft de gast-gebruiker geen rechten.

Een gebruiker wil vrolijk experimenteren met software uit verschillende bronnen waarbij het gaat om pakketten die nog de alpha-status hebben.
Advies: Installeer naast je productiesysteem een testsysteem (dat kan als dualboot-systeem of in een VirtualBox).

Een gebruiker is geïnteresseerd in complottheorieën die voor of tegen een religie, land  of politieke stroming zijn. De websites staan deels in het darkweb.
Advies: Gebruik de Tor-browser.

Een gebruiker (=beheerder) laat andere gebruikers aan de pc toe, maar vreest dat deze instellingen aanpassen of software installeren.
Advies: Er is 1 beheerder, alle anderen zij gebruikers met beperkte rechten. Alle home-partities van gebruikers moeten versleuteld zijn.

… dat is geen limitatieve lijst –  er zijn nog veel meer scenario's en varianten daarvoor te bedenken.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline pacecal

  • Lid
Re: image terugzetten via grub2
« Reactie #6 Gepost op: 2017/12/17, 13:26:51 »
wellicht had ik er idd bij moeten zeggen dat het gaat om laptops in te richten voor trainingen.

Oftewel na een training wil ik mijn initiele setup terug kunnen zetten. De cursisten moeten wel bestanden kunnen opslaan, die na de training verwijderd mogen worden.

Een gast account gaat niet werken gezien de cursisten meerdere rechten nodig hebben....

Offline HarzG

  • Lid
Re: image terugzetten via grub2
« Reactie #7 Gepost op: 2017/12/17, 14:45:05 »
Een gast account gaat niet werken gezien de cursisten meerdere rechten nodig hebben....
... en welke rechten zijn dat dan?

NB: De bereidheid voor ondersteuning neemt nogal af  bij forumleden als je elke keer slechts beperkte informatie geeft over het doel en de noodzaak van deze "image terug" actie.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce