Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Instellen Lightning, agenda bij Thunderbird  (gelezen 1674 keer)

Offline Jan_Kol

  • Lid
Instellen Lightning, agenda bij Thunderbird
« Gepost op: 2014/09/02, 19:54:28 »
Ik zie maar geen kans een gewenste (beter: noodzakelijke) instelling voor de agenda add-on Lightning in Thunderbird te maken.  Ubuntu zegt dat de Google agenda die ik in Lightning wil zetten op "Location: moz-storage-calendar://" staat.  Dat is onjuist want er moet staan: "https://www.google.com/calendar/feeds/xxxxgmail.com/public/basic)1".  Onder Windows werkt dat heel goed en kan ik de locatie wijzigen.  Bij Ubuntu kan dat, voor zover ik ervaar, niet.  Dus is mijn vraag hoe krijg ik de locatie waar mijn Google agenda staat actief in Lightning onder Ubuntu?

Alvast dank v oor reacties,

Jan

)1 moet tekst zijn geen hyperlink....

P.S. Provider for Google Calendar 0.32 heb ik ook geïnstalleerd.  Vroeger had dat wel eens nut maar kennelijk hier niet.
« Laatst bewerkt op: 2014/09/02, 19:59:54 door Jan_Kol »

Offline jnom

  • Lid
Re: Instellen Lightning, agenda bij Thunderbird
« Reactie #1 Gepost op: 2014/09/03, 09:10:20 »
Onderstaande is geen wijsheid van mezelf maar heb deze instructies uitgevoerd en bewaard:

Google Agenda opnieuw instellen met CalDav
Voor mensen die Google Agenda met CalDav hebben opgezet in Lightning zijn er sinds september problemen ontstaan: Google heeft de authenticatie en urls voor CalDav gewijzigd, waardoor je opnieuw je agenda zult moeten opzetten. Dit heeft niks te maken met de nieuwe Thunderbird- en Lightning-versie, maar met de beslissing van Google. Google Agenda via CalDav werkt daarom niet meer sinds maandag 16 september, je zult de agenda opnieuw moeten configureren. Dit doe je zo:
- Open menu Bestand - Nieuw - Agenda
- Creëer een nieuwe agenda via Op het netwerk 
- Kies voor CalDav en vul als locatie in (en vervang jouwgebruikersnaam):
https://apidata.googleusercontent.com/caldav/v2/jouwgebruikersnaam@gmail.com/events
Op deze blog kun je meer lezen over hoe je Google Agenda via CalDav nu moet instellen met Thunderbird en Lightning.

https://blog.mozilla.org/calendar/2013/09/google-is-changing-the-location-url-of-their-caldav-calendars/


Ter aanvulling ook nog deze link naar google support.

https://support.google.com/calendar/answer/99358?hl=nl

Offline Jan_Kol

  • Lid
Re: Instellen Lightning, agenda bij Thunderbird
« Reactie #2 Gepost op: 2014/09/18, 00:04:36 »
Het heeft even geduurd maar helaas had ik dringender (gezondheids-)zaken aan mijn hoofd.

Ik hoef maar één ding te weten en wel hoe ik de lokatie bij de instellingen van Lightning kan aan passen.  Als ik weet hoe dat moet kan ik verder.  Ik wil dat CalDav helemaal niet want gewoon lokatie juist instellen en het hoort te werken.

Iemand een advies?

Jan

Offline vanadium

  • Lid
Re: Instellen Lightning, agenda bij Thunderbird
« Reactie #3 Gepost op: 2014/09/18, 10:01:12 »
Ik weet niet of het in Windows anders is, maar in Linux moet je een nieuwe kalender aanmaken met de nieuwe locatie en de oude wissen.

Offline Jan_Kol

  • Lid
Re: Instellen Lightning, agenda bij Thunderbird
« Reactie #4 Gepost op: 2014/09/18, 12:44:14 »
Ik weet niet of het in Windows anders is, maar in Linux moet je een nieuwe kalender aanmaken met de nieuwe locatie en de oude wissen.
Dank je maar hoe krijg ik tijdens het instellen van die nieuwe agenda de optie om de locatie aan te geven.  Ik heb deze exercitie al "tig" keer gedaan maar nooit krijg ik ergens te zien dat ik de locatie moet invullen.  Was dat maar zo, dan had ik dit probleem niet.
Na installatie is het invulvakje "Locatie" invers en kun je er niets aan veranderen (althans niet met mijn kennis van zaken op dit ogenblik).  Ook al moet ik heel diep in zaken duiken, als ik maar weet waar ik die noodzakelijke locatie kan ingeven.....  Helaas is dit keer Lightning/Thunderbird onder Windows beter dan onder Linux/Ubuntu (hoe bestaat het....)

Jan

Offline vanadium

  • Lid
Re: Instellen Lightning, agenda bij Thunderbird
« Reactie #5 Gepost op: 2014/09/18, 16:23:20 »
Wellicht probeer je een lokale kalender aan te maken? In de dialoog die je krijgt om een nieuwe calender aan te maken, moet je "On the network" kiezen. Dan moet je het soort verbinding kiezen (ICalendar of CalDAV of Sun Java System Calender of Google Calendar (alleen als je google provider geïnstalleerd hebt), en meteen ook het adres ingeven.