Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Xubuntu op een Windows Netwerk  (gelezen 1365 keer)

Offline yJi

  • Lid
[Opgelost] Xubuntu op een Windows Netwerk
« Gepost op: 2012/01/06, 15:09:57 »
Mijn vraag is eigenlijk heel simpel hoor.
Is het normaal dat wanneer je opstart en dat Xubuntu
het eerste besturingssysteem is, dat dit dan ook onder
of op een Windows Netwerk is?
Of heeft dat te maken met de aanbieder via wie ik internet heb?
« Laatst bewerkt op: 2012/01/07, 21:11:01 door yJi »
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: Xubuntu op een Windows Netwerk
« Reactie #1 Gepost op: 2012/01/07, 18:46:40 »
Ik snap de vraag niet helemaal?

Xubuntu kan prima op een windows netwerk zitten, maar als je wilt dat windows machines bij de bestanden op de linux machine kunnen moet je Samba installeren.

Internet heeft niets te maken met windows netwerken*....dus dat maakt niet uit.

*) aannemend dat je geen windows internet sharing gebruikt

Nee, ik bedoel de vraag eigenlijk anders en het gaat me dus ook niet alleen maar om internet gebruik. Dus ook niet om het wederzijds gebruik maken van internet.
Maar meer is de vraag deze: "Heeft Xubuntu (Ubuntu) van doen met Windows Net, omdat alles daar schijnbaar onder werkt/draait? Zit het dus daarom onder een Windows Netwerk, of is de term Windows Netwerk, anders bedoeld? (ik hoop dat je me nu wel begrijpt  ;) )

En wat is Samba nu weer dan?
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Re: Xubuntu op een Windows Netwerk
« Reactie #2 Gepost op: 2012/01/07, 19:40:42 »
Samba = SMB = Windows-netwerk.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Xubuntu op een Windows Netwerk
« Reactie #3 Gepost op: 2012/01/07, 20:51:30 »
http://nl.wikipedia.org/wiki/Netwerkprotocol
Je hebt een heleboel netwerk protocollen.

Om windows en linux samen te gebruiken, wordt windows netwerk gebruikt(dit heet samba in linux).
Dit is om thuis en op bedrijven files uit te wisselen tussen pc's.
Tussen pc's kun je ook nog: ftp, sftp(encryptie), nfs(linux), ssh(encryptie), ssl(encryptie), en nog veel meer.

Internet
Het internetprotocol is feitelijk een samenbundeling van een enorme hoeveelheid van kleinere standaardprotocollen. Het internetprotocol wordt ook wel TCP/IP genoemd. Zowel TCP als IP zijn weer afzonderlijke standaardprotocollen, die maar een beperkt onderdeel van het internetprotocol vormen. In feite is TCP/IP een soort afkorting voor een verzameling of familie protocollen, hoewel men het vaak het TCP/IP-protocol noemt.

« Laatst bewerkt op: 2012/01/07, 20:55:48 door jan11000 »

Offline yJi

  • Lid
Re: Xubuntu op een Windows Netwerk
« Reactie #4 Gepost op: 2012/01/07, 21:07:52 »
http://nl.wikipedia.org/wiki/Netwerkprotocol
Je hebt een heleboel netwerk protocollen.

Om windows en linux samen te gebruiken, wordt windows netwerk gebruikt(dit heet samba in linux).
Dit is om thuis en op bedrijven files uit te wisselen tussen pc's.
Tussen pc's kun je ook nog: ftp, sftp(encryptie), nfs(linux), ssh(encryptie), ssl(encryptie), en nog veel meer.

Internet
Het internetprotocol is feitelijk een samenbundeling van een enorme hoeveelheid van kleinere standaardprotocollen. Het internetprotocol wordt ook wel TCP/IP genoemd. Zowel TCP als IP zijn weer afzonderlijke standaardprotocollen, die maar een beperkt onderdeel van het internetprotocol vormen. In feite is TCP/IP een soort afkorting voor een verzameling of familie protocollen, hoewel men het vaak het TCP/IP-protocol noemt.

Dank voor jullie verduidelijkingen!
« Laatst bewerkt op: 2012/01/07, 21:10:18 door yJi »
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline ruujan

  • Lid
Re: [Opgelost] Xubuntu op een Windows Netwerk
« Reactie #5 Gepost op: 2012/01/08, 11:59:50 »
Je zou ook hier eens naar kunnen kijken: http://nl.wikipedia.org/wiki/TCP/IP. Hier zie je dat netwerkcommunicatie werkt met een gelaagde structuur.

Offline softbart

  • Lid
Re: [Opgelost] Xubuntu op een Windows Netwerk
« Reactie #6 Gepost op: 2012/01/09, 10:56:14 »
Je zou ook hier eens naar kunnen kijken: http://nl.wikipedia.org/wiki/TCP/IP. Hier zie je dat netwerkcommunicatie werkt met een gelaagde structuur.

+1

Ik heb haast alle artikelen gebruikt voor een "inleiding netwerken" op de computerclub(HCC NHN).

groet,

Theo