Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 16.04 niet te installeren naast Windows 10  (gelezen 1963 keer)

Ubuntu 16.04 niet te installeren naast Windows 10
« Gepost op: 2018/05/01, 19:53:28 »
Ik probeerde Ubuntu 16.04 te installeren op een laptop waar Windows 10  al op staat.
De keuze mogelijkheid in het begin staat er niet --> Ubuntu naast Windows installeren.
Daarna geprobeerd met Gparted live de Windows partitie te verkleinen om zo een partitie te verkrijgen voor Ubuntu. Helaas ging dat ook niet. Wordt de harde schijf door Windows 10 beveiligd tegen schrijven of is dit een instelling in de bios?d of is dit een instelling in de bios?
Iemand een idee?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.


Re: Ubuntu 16.04 niet te installeren naast Windows 10
« Reactie #2 Gepost op: 2018/05/01, 20:19:01 »
Dank je Pjotr, volgende week woensdag ben ik daar weer en ga ik het uitproberen.
Ik laat dan nog even weten of het gelukt is.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu 16.04 niet te installeren naast Windows 10
« Reactie #3 Gepost op: 2018/05/01, 20:23:12 »
Succes!   :)

Nog een toevoeging: ook hier staan nog wat mogelijke oorzaken (en oplossingen):
https://sites.google.com/site/computertip/reserve-10

Offline Bigtwin

  • Lid
Re: Ubuntu 16.04 niet te installeren naast Windows 10
« Reactie #4 Gepost op: 2018/05/02, 21:16:30 »
Ik heb ook dualboot met Windows 10 en 16.04. Dat heeft het twee jaar prima gedaan, nu doet 18.04 het ook als dualboot.

Snelle gebruikerswissel heb ik inderdaad uitgezet, maar pas nadat bleek dat je de windows partitie niet kunt mounten in Ubuntu als dat aanstaat. Schakel je dat uit, kun je vanuit Ubuntu lezen en schrijven op deze windows partitie.

Re: Ubuntu 16.04 niet te installeren naast Windows 10
« Reactie #5 Gepost op: 2018/05/09, 22:56:27 »
Vandaag weer bezig gegaan met de laptop, een Sony Vaio 7z1m. De tips van Pjotr gevolgd, helaas geen resultaat:
Het eerste deel 1a. Configuratiescherm - Energiebeheer t/m 1d gaat goed.
Ik kwam in het BIOS, zag er uit als het oude BIOS, en kon daar geen enkele verwijzing naar UEFI vinden.
Daarop de andere tip gevolgd,
Klik op het vergrootglaasje in de werkbalk van Windows 10 en doorzoek uw systeem ("Zoeken in Windows") met de zoekterm instellingen
Klik daarna op het eerste, al voorgeselecteerde zoekresultaat, namelijk de app Instellingen

Vervolgens: Bijwerken en beveiliging - Systeemherstel - Geavanceerde opstartopties: klik op Nu opnieuw opstarten.

Daarna: Problemen oplossen - Geavanceerde opties - Instellingen voor UEFI-firmware - klik op Opnieuw opstarten.

Nu komt u eindelijk (pfffff....) terecht in de instellingen van het UEFI.

En hier gaat het mis Problemen oplossen - Geavanceerde opties - Instellingen voor UEFI-firmware
 Instellingen voor UEFI-firmware staat niet bij de opties.
Hierna nogmaals gekeken met Gparted live of ik iets kon wijzigen, helaas de partitie waar Windows op staat kan ik niet verkleinen. En er staat een uitroepteken voor.
Kan ik nog iets anders proberen?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Ubuntu 16.04 niet te installeren naast Windows 10
« Reactie #6 Gepost op: 2018/05/10, 10:42:54 »
@Gijsbert
De windowspartitie verkleinen doe je beter vanuit windows zelf:
- eerst alle ballast uitkuisen
Start / Systeem / Configuratiescherm / Systeembeheer / Schijfopruiming
- dan verkleinen
Start / Systeem / Configuratiescherm / Systeembeheer / Computerbeheer / Schijfbeheer
R-klik daar op het volume C: en vervolgens "Volume verkleinen"
Het komt voor dat je niet in 1 keer een groot stuk kunt verkleinen, en je deze stap eens moet herhalen.

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu 16.04 niet te installeren naast Windows 10
« Reactie #7 Gepost op: 2018/05/10, 10:47:36 »
Windows-10 sluit standaard niet volledig af, maar zet een image van het geheugen op de HD, om snel weer te kunnen starten.
Dit geeft problemen, wanneer je een ander OS ernaast wilt installeren.
Windows dus volledig afsluiten !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Ubuntu 16.04 niet te installeren naast Windows 10
« Reactie #8 Gepost op: 2018/05/10, 16:45:51 »
Windows-10 sluit standaard niet volledig af, maar zet een image van het geheugen op de HD, om snel weer te kunnen starten.
Dit geeft problemen, wanneer je een ander OS ernaast wilt installeren.
Windows dus volledig afsluiten !
Dat kun je doen in energiebeheer van W10. Bij elke Update wordt hij weer teruggezet door deze OS :evil: :evil:.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Ubuntu 16.04 niet te installeren naast Windows 10
« Reactie #9 Gepost op: 2018/05/20, 23:08:06 »
Dat kun je doen in energiebeheer van W10. Bij elke Update wordt hij weer teruggezet door deze OS :evil: :evil:.

Vreselijk systeem. Ik heb op twee machines multiboots met een Windows 10 ertussen. Gelukkig ervaar ik geen problemen met Windows/Linux, maarreh... wat een drama soms met dat gare Microsoft gedrocht. Met een beetje pech geselt het je hele machine en ben je zeeën van tijd kwijt om het voor elkaar te krijgen.

Ik bedenk me ineens een hele rigoureuze oplossing voor Gijsbert: als je het probleem niet kunt omzeilen, verwijder dan Windows 10 volledig! Partitioneer daarna je harde schijf zoals je het wilt hebben, installeer vervolgens Ubuntu, daarna Windows 10 met een verse image (heb je ook meteen een hele schone Windows 10 zonder extra fabrieksbende erop!), en als laatst zet je de door Windows overschreven GRUB weer terug met de live-CD/USB. Ik weet het: het is een hoop gehannes, maar dat zou ik doen als het me niet zou lukken wat ik zou willen. Ik laat me toch niet de les lezen door dat gare Microsoft OS? IK ben de baas over de computer, niet Windows of Microsoft. IK bepaal hoe het is op de machine in kwestie.  :evil: :evil: :evil:
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Ubuntu 16.04 niet te installeren naast Windows 10
« Reactie #10 Gepost op: 2018/05/21, 10:26:43 »
Dat kun je doen in energiebeheer van W10. Bij elke Update wordt hij weer teruggezet door deze OS :evil: :evil:.
Als je de hybernatefunctie van Windows 10 helemaal uitschakeld (dan kan je fastboot/snelle opstart niet meer aan- en uitzetten in energiebeheer) ben je daar voorgoed vanaf.  :)
Dan wordt het ook niet (meer) door Windows update gewijzigd.  ^-^
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Ubuntu 16.04 niet te installeren naast Windows 10
« Reactie #11 Gepost op: 2018/05/21, 11:35:27 »
Als je de hybernatefunctie van Windows 10 helemaal uitschakeld (dan kan je fastboot/snelle opstart niet meer aan- en uitzetten in energiebeheer) ben je daar voorgoed vanaf.  :)
Dan wordt het ook niet (meer) door Windows update gewijzigd.  ^-^

Maar het is toch niet te geloven dat je zowat je hele Windows configuratie moet uitharken om iets voor elkaar te krijgen? Ik heb gelukkig op mijn eigen toestellen geen problemen gehad met Windows 10, maar als het zou voorkomen, dan heb ik zoiets van: "Teveel gezeik, dan maar géén Windows! Daag!" Ik irriteer me mateloos aan het dwingende gedrag van het Windows besturingssysteem. Ik houd niet van "trucjes", en dat is ook precies één van de dingen die mij ooit naar Linux heeft gedreven. Geen trucjes, geen gedonder... gewoon een eerlijk besturingssysteem die én fantastisch werkt én gemaakt is met respect voor de gebruiker.

Hoe het ook zij, ik hoop dat Gijsbert zijn probleem kan oplossen. Via het uitschakelen van "de-duvel-en-zijn-ouwe-moer" in Windows óf via een omweg.
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Ubuntu 16.04 niet te installeren naast Windows 10
« Reactie #12 Gepost op: 2018/05/21, 12:37:28 »
Maar het is toch niet te geloven dat je zowat je hele Windows configuratie moet uitharken om iets voor elkaar te krijgen?
Er zijn misschien 0,5% gebruikers van W10 met een dual-boot configuratie? Voor mij heel begrijpelijk dat de standaard instelling uit gaat van een W10-only configuratie.

Van de 0,5% dual-boot W10 gebruikers zal een deel ook nog “technisch slim” genoeg zijn de hybernate functie uit te schakelen, van de 99,5% W10-only gebruikers zal een groot deel nog nooit hebben gehoord van hybernate of fastboot, laat staan dat ze deze zelf kunnen configureren…
Klik links bovenin op Documentatie

Offline sidonia

  • Lid
Re: Ubuntu 16.04 niet te installeren naast Windows 10
« Reactie #13 Gepost op: 2018/05/21, 19:19:50 »
Op deze manier kan Microsoft de Windows gebruikers vasthouden.
Te gek, dat dit allemaal is toegestaan.

Offline ajjp

  • Lid
Re: Ubuntu 16.04 niet te installeren naast Windows 10
« Reactie #14 Gepost op: 2018/05/21, 20:24:04 »
Citaat
Op deze manier kan Microsoft de Windows gebruikers vasthouden.
Te gek, dat dit allemaal is toegestaan
.
Niemand dwingt je tot wat dan ook! Je kan het Windows toch moeilijk kwalijk nemen dat ze geen faciliteiten creëren voor een dual-boot (wel eens een auto gekocht die de mogelijkheid bood om naast de geleverde motor nog een zelf gekozen motor te monteren?)
Het is de eigen keuze van de gebruiker om geen afscheid te willen nemen van Windows.
Wis je hele schijf en installeer Ubuntu, of een variant.

Offline sidonia

  • Lid
Re: Ubuntu 16.04 niet te installeren naast Windows 10
« Reactie #15 Gepost op: 2018/05/21, 21:02:57 »
De computer is niet van Microsoft en niet van Windows. Dus die vergelijking gaat niet op. Windows is SLECHTS een besturingssysteem.

Re: Ubuntu 16.04 niet te installeren naast Windows 10
« Reactie #16 Gepost op: 2018/05/21, 21:09:37 »
De computer is niet van Microsoft en niet van Windows. Dus die vergelijking gaat niet op. Windows is SLECHTS een besturingssysteem.
Inderdaad een onzin vergelijking.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline ajjp

  • Lid
Re: Ubuntu 16.04 niet te installeren naast Windows 10
« Reactie #17 Gepost op: 2018/05/21, 21:38:26 »
Citaat
Windows is SLECHTS een besturingssysteem.
Mee eens! Maar koop dan een computer zonder operating systeem, of met Ubuntu.

En dat die vergelijking met een auto niet opgaat, ben ik (natuurlijk) niet met je eens. Als jij een Nissan koopt met een Renault aandrijving, dan is de auto niet van Renault, maar er zijn zoveel aanpassingen gedaan om die Renault motor in te kunnen bouwen, dat vervanging door een andere aandrijving (zo goed als) onmogelijk is. Zo bezien maakt Microsoft het je niet eens heel moeilijk; Windows eruit en Ubuntu ervoor in de plaats lukt wel.

Re: Ubuntu 16.04 niet te installeren naast Windows 10
« Reactie #18 Gepost op: 2018/05/21, 23:31:02 »
Ik wilde geen discussie aanslingeren, maar die auto-vergelijking wordt vaker gebruikt in het geval van Microsoft, en dat is onterecht! Een computer en Windows zijn niet onlosmakelijk met elkaar verbonden. Dat is door vendor lock-in zo gegroeid in de jaren. Een computer is géén auto, en de hardware in combinatie met de software komt niet uit dezelfde fabriek.

Ik snap dat na bijna 40 jaar geseling van de personal computer door Microsoft dat het één met het ander verbonden wordt, maar laat me voorop stellen dat een computer feitelijk los staat van Windows. Een computer komt uit een fabriek rollen die dergelijke machines maakt. Microsoft levert er "een" besturingssysteem voor. De computerbouwers hebben door middel van deals afgesproken dat er Windows geïnstalleerd wordt op deze computer.  Windows is "maar één van de zovele besturingssystemen" die op een computer geïnstalleerd kan worden. Een ander besturingssysteem zou er ook op kunnen (Linux). Dat het niet zo is in de meeste gevallen is gekomen door slinks spel van Bill Gates toentertijd.

Apple is een ander verhaal. Soft- en hardware komen uit dezelfde fabriek en zijn op elkaar geoptimaliseerd. Daar zou de auto-vergelijking véél meer opgaan, aangezien het één product is. Apple heeft in principe het recht om hun hardware af te schermen voor "vreemde" besturingssystemen. Maar een normale computer is ook werkelijk een "normale" computer waar "toevallig, door historische gebeurtenissen uit het verleden" er een besturingssysteem afkomstig uit Redmond op geïnstalleerd is.

We moeten ons, als consument, veel sterker maken voor het gegeven dat een computer een ding is die van de koper is. Het besturingssysteem is van een softwarebouwer die allerlei restricties op het gebruik van de software legt. Maar zoals het systeem (Windows 10) nu functioneert legt het ook restricties op aan de hardware. Dat is fundamenteel verkeerd.

Als ik met mijn harde schijf niet iets kan doen wat ik wil, puur omdat Windows in de weg zit, dan gaat Windows er bij mij onherroepelijk af. Het is voor mij een principekwestie. Windows 10 is van Microsoft, maar de hardware heb IK gekocht en is VAN MIJ!  :evil:
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline ajjp

  • Lid
Re: Ubuntu 16.04 niet te installeren naast Windows 10
« Reactie #19 Gepost op: 2018/05/22, 10:04:42 »
Als je een auto koopt, dan is door de fabrikant voor een aandrijving (motor) gekozen, al dan niet uit eigen huis. Daar heb jij als koper geen keuze meer in. Je koopt het product als geheel.
Als jij een computer koopt, dan is door de fabrikant voor een aandrijving (operating systeem) gekozen; meestal niet uit eigen huis. Daar heb jij als koper geen keuze meer in. Je koopt het product als geheel.

Je mag dan mopperen dat door de keuze van de fabrikant voor Microsoft het jou moeilijk wordt gemaakt om naast Windows een Linux te installeren, maar juridisch heb je geen verhaal; je bent akkoord gegaan met de aanschaf. Bovendien kun je Windows geheel verwijderen!
Ik ben het dus uiteindelijk wel met Marqueaux eens als hij zegt:
Citaat
... puur omdat Windows in de weg zit, dan gaat Windows er bij mij onherroepelijk af.

Re: Ubuntu 16.04 niet te installeren naast Windows 10
« Reactie #20 Gepost op: 2018/05/22, 10:33:44 »
Als jij een computer koopt, dan is door de fabrikant voor een aandrijving (operating systeem) gekozen; meestal niet uit eigen huis. Daar heb jij als koper geen keuze meer in. Je koopt het product als geheel.

Ik heb overigens nog nooit een computer met besturingssysteem gekocht.

Ik vergis me mijn Commodore 64  daar zat het besturingssysteem ingebakken.

Daarna bij mijn 1e PC heb ik W95 los erbij gekocht en zelf geïnstalleerd.

Alle andere computers die ik daarna heb aangeschaft bestel ik altijd zonder OS en werkt de fabrikant niet mee dan ga ik een deurtje verder (Berkel en Rodenrijs ;)).

« Laatst bewerkt op: 2018/05/22, 10:36:16 door maasnet »
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline rene59

  • Lid
Re: Ubuntu 16.04 niet te installeren naast Windows 10
« Reactie #21 Gepost op: 2018/05/22, 10:55:45 »
Een pc verkoper kan vrijwel niet zonder windows. Een klant wil immers een pc die opstart als hij hem de eerste keer aan zet. En dan is windows een stuk bekender bij de gemiddelde gebruiker dan linux.

Voor helpdesks is het ook geen doen om windows + alle linux varianten te ondersteunen.
Verder is het nu ook nog eens zo dat als je windows eenmaal geactiveerd hebt het er rustig af kan smijten. Bij eventueel herinstalleren is dan een stickje met windows voldoende om zonder registratie weer verder te kunnen. Net als met linux dus.

Zo onhandig is het allemaal niet. En zo vrij zijn we toch wel als we iets anders willen.