Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: eGalax touch screen op Ubuntu 14.04 werkt niet  (gelezen 1715 keer)

Offline BartDG

  • Lid
eGalax touch screen op Ubuntu 14.04 werkt niet
« Gepost op: 2014/09/16, 08:10:29 »
Beste allen,

Vooreest een bekentenis: ik ben een Linux newbie.  Ik heb wel meer dan 25 jaar ervaring met "dat andere OS" en normaal gezien ben ik het soort mens aan wie anderen om hulp vragen.  Als het Linux aankomt echter voel ik mij een beetje als een vis op het droge, nogal onaangemaan in feite.  Ik hoop dat dit snel verandert.  ;)

Wat ik probeer te doen: ik heb een 15" touch screen (1024*768) die in mijn muur is ingebouwd.   Ik heb die jaren geleden gekocht om te gebruiken als terminal voor mijn domotica systeem.  Mijn domotica systeem heeft een Android app, dus mijn betrachting is om Android draaiend te krijgen op dit systeem, en vervolgens de app te draaien, meer niet.  Dat scherm zit al jaren in mijn muur, maar werd nog nooit gebruikt... het werd almaar minder nodig omdat ik mijn domotica toch kon aansturen met mijn smartphone etc... ik had toen ook niet zoveel tijd om me ermee bezig te houden.  Dat is nu veranderd en nu zou ik het ding toch graag eens werkend krijgen.

Ik heb dit eerst geprobeerd met een Raspberry Pi. Ik heb dit werkend gekregen, maar helaas ontbrak het de RPi aan genoeg kracht om dit vloeiend te doen.  Daarna heb ik nog een Odroid, een Banana Pi en een CubieTruck geprobeerd.  Die hadden helaas allemaal hetzelfde probleem: enkel HDMI out, terwijl mijn scherm enkel DVI in heeft.  Een adapter bracht geen soelaas, en ik heb er verscheidene geprobeerd (ik denk dat dat kwam omdat die embedded computertjes geen 1024*768 resolutie ondersteunden - de RPi deed dat gek genoeg wel).  Daarom dan uiteindelijk maar een kleine mini-PC'tje samengesteld met een mini-ITX bordje met J1900 Atom CPU.

Dan moest ik nog een OS hebben om de boel draaiende te krijgen.  Gezien dit werkte met mijn RPi dacht ik onmiddellijk aan Ubuntu of Mint.  Ik installeerde deze, met de XFCE interface (meer heb ik niet nodig).  Helaas lukt het mij absoluut niet om het touch screen gecalibreerd te krijgen.  Voordien gebruikte ik  "xinput_calibrator", en dat werkte prima op de RPi, maar helaas niet op Ubuntu 14.4.  Het scherm wordt wel herkend.  Bij "lsusb" staat ie in de lijst, maar na  "xinput_calibrator",  blijft de cursor in de hoeken hangen en valt deze niet te bewegen.  Op het scherm duwen doet wel één of andere menu open, maar niet controleerbaar. 

Het scherm wordt herkend als een "eGalax touch screen USB".  Ik heb daar al drivers voor gevonden hier, maar ik krijg deze niet geïnstalleerd.  Het lijkt nogal wat voeten in de aarde te hebben, zo moet er bv. een complete kernel recompile aan te pas komen, en dat is boven mijn pet.  Bovendien lijkt mij dat nogal overdreven,  gewoon om een touch screen gecalibreerd te krijgen.  Beetje als een moker gebruiken om een vlieg mee dood te slaan. 

Ik heb al wat rondgezocht op het net, en ook al draadjes al deze gevonden, maar dat geeft alleen maar oplossingen voor Ubuntu 12.04 en eerder.  Deze oplossingen werken niet langer in 14.4 (of heb ik toch nog niet werkend gekregen).  Zo wordt er ook gesproken van "evtouch", maar die driver kreeg ik nog niet geïnstalleerd. 

Kan iemand mij hiermee helpen aub?  Het zou toch doodzonde zijn mocht ik enkel hierdoor een Windows licentie moeten kopen...

Bedankt!

Re: eGalax touch screen op Ubuntu 14.04 werkt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2014/09/16, 11:35:15 »
Vrees dat ik je niet verder kan helpen maar..... Als er een oplossing voorhanden is voor 12.04 zou je het natuurlijk daarmee kunnen proberen. 12.04 is ook een LTS versie dus nog veilig te gebruiken tot april 2017.

Offline BartDG

  • Lid
Re: eGalax touch screen op Ubuntu 14.04 werkt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2014/09/16, 11:51:43 »
Dat heb ik ook al zitten denken, en "if all else fails" zou ik dat wel doen (om zeker te zijn zou ik in feite moeten terugkeren naar 10.04 zelfs), maar ik vind dat een beetje een rare manier van doen.  Als het gewerkt heeft, dan moet het nu toch ook nog aan de praat te krijgen zijn?

Re: eGalax touch screen op Ubuntu 14.04 werkt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2014/09/16, 11:56:48 »
Als deze pc aan het internet/netwerk hangt zou ik 10.04 niet gebruiken. Die LTS kreeg 'maar' 3 jaar ondersteuning (m.i.v. 12.04 is LTS 5 jaar) en ontvangt dus geen veiligheidsupdates meer.

Offline BartDG

  • Lid
Re: eGalax touch screen op Ubuntu 14.04 werkt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2014/09/16, 12:00:08 »
Inderdaad, dat denk ik er ook van. 12.04 valt misschien nog te overwegen, maar 10.04 is echt not done anymore.
Ik ga toch nog even afwachten voor ik dat doe.  Ik blijf het toch wat "toegeven" vinden.  Hopelijk weet iemand hier nog een oplossing voor 14.04 ook.  Toch bedankt! :)

Offline BartDG

  • Lid
Re: eGalax touch screen op Ubuntu 14.04 werkt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2014/09/16, 20:37:13 »
Ik besloot om 12.04 dan maar te gaan proberen, maar die krijg ik niet geïnstalleerd.  Als ik de image wil booten van de USB stick krijg ik de foutmelding "“unable to find a medium containing a live file system".  I vermoed dat dit komt omdat ik het probeer te installeren op een vrij recent systeem met een UEFI bios. 

Het ziet er dus naar uit dat terugdraaien naar 12.04 ook geen oplossing zal zijn... :(

Re: eGalax touch screen op Ubuntu 14.04 werkt niet
« Reactie #6 Gepost op: 2014/09/16, 22:04:09 »
Inderdaad, dat denk ik er ook van. 12.04 valt misschien nog te overwegen, maar 10.04 is echt not done anymore.
Ik ga toch nog even afwachten voor ik dat doe.  Ik blijf het toch wat "toegeven" vinden.  Hopelijk weet iemand hier nog een oplossing voor 14.04 ook.  Toch bedankt! :)
Bart,

Als je systeem nooit op het internet komt, dan kan je overwegen om een *buntu met kernel 2.6.x (11.04 zie http://distrowatch.com/table.php?distribution=ubuntu )
De link van die driver bevat geen source-code om te hercompileren dus zal alleen werken met kernel 2.6.x.

Anders wordt het even uitzoeken wie wat en hoe je deze touchscreen kan laten werken met *buntu 14.04.
Het wordt al herkent als "eGalax touch screen USB"
Kijks eens wat je kan vinden als zoekt met de lsusb ID nummer (xxxx:xxxx) en ubuntu 14.04.
Naar mijn weten worden touchscreen goed ondersteund met kernel 3.13.x
Maw, even wat zoeken met als zoektermen een combinatie van:
eGalax  - touchscreen - linux - kernel 3.13 - ubuntu  14.04 - ID nummer van deze touchscreen
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556