Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien  (gelezen 74437 keer)

Offline jolo

  • Lid
Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #50 Gepost op: 2010/08/13, 16:43:59 »
Natuurlijk kan er over gespeculeerd worden. Desalniettemin lijkt het weer teruggaan naar Windows van nieuwe Ubuntu gebruikers aannemelijk. Gezien de hoeveelheid Ubuntu problemen die op dit forum voorbijkomen.

Dat zou onder andere kunnen liggen dat er nog veel hardware is, dat nog niet honderd procent Linux compatibel is. Als te oude- en nieuwe hardware alleen aan de praat gekregen kan worden via een lastige howto, dan kan dat nieuwe Linux gebruikers afschrikken. Misschien niet degene die vroeger met MS-DOS begonnen. Maar wel degene die begonnen zijn met (voor-geïnstalleerde) Windows XP of later.

Wat ook opvalt dat Mint meer en meer gebruikt word.
Van de Linux distributies afzonderlijk heb ik geen grafieken. Maar die zal wel vergelijkbare installatie problemen kunnen hebben als Ubuntu.

Als een nieuwkomer naar een Linux forum moet gaan met zijn vraag over installatieproblemen met zijn Linux distro en dan honderd tegenstrijdige antwoorden krijgt dan is het enthousiasme wel heel vlug weg.
Daar is denk ik niet veel aan te doen. Want de ervaringen met het oplossen van Ubuntu problemen is verschillend.

Veel mensen hebben die Ubuntu- of een andere Linux distributie overwegen, al onlangs niet honderd procent compatibel hardware aangeschaft. Terwijl het beter is eerst via google te oriënteren op Linux compatibel hardware. Alleen het nadeel hiervan is, dat je over splinternieuwe hardware geen Linux informatie gaat vinden. Want iemand moet dat toch als eerste gebruiken. Bij voorkeur door doorgewinterde Linux gebruikers. 
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Dave

  • Lid
Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #51 Gepost op: 2010/08/13, 16:52:20 »


 MS kwam met Windows op het moment dat de computer met een grote opmars bezig was, en Linux nog geen grafische interface had. Nu is dat monopolie zo sterk, dat het moeilijk te doorbreken is.



Dat niet alleen, het was slechts een schil om dos dus er was al een wereld aan applicaties beschikbaar.
De makers zullen zich nog wel eens achter de oren gekrabd hebben toen IBM van dos al een succes wist te maken.

Offline timosha

  • Lid
Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #52 Gepost op: 2010/08/13, 16:57:53 »
Ik vergelijk niet graag met Windows omdat Windows niets met Linux te maken heeft en Linux niets met Windows.

IMHO kopen de meeste Windows gebruikers een PC met een een OEM Windows installatie en dat werkt natuurlijk perfect out-of-the box. IMHO kopen slechts heel weinig Windows gebruikers het pakket los en dat kan wel eens problemen opleveren met drivers.

Windows gebruikers die een upgrade kopen voor een voorgeinstalleerde Windows hebben doorgaans ook geen problemen. De drivers zijn immers als geinstalleerd en als er geen nieuwe drivers zijn worden de oude gebruikt. Maar OEM installaties gaan meestal wel naar nieuwe drivers van hun merk zoeken.

En dan, ja dan is er de groep met de illegale Windows installaties. In een donkere webkrocht gedownload met een torrent. Een installie met een grldr die er elke drie maanden door WGA wordt uitgegooid. Die (Mis)bruikers moeten dan ook nog een virisscanner illegaal gaan downloaden waarvan de crack vol met virussen zit. En die gebruikers hebben doorgaans wel veel problemen. En dat zijn IMHO de gebruikers die overstappen van "gratis" Windows naar gratis Linux, want het moet wel allemaal gratis blijven.

My 5 Eurocents  ;)
« Laatst bewerkt op: 2010/08/13, 17:27:25 door timosha »
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline timosha

  • Lid
Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #53 Gepost op: 2010/08/13, 16:59:26 »
Dat niet alleen, het was slechts een schil om dos dus er was al een wereld aan applicaties beschikbaar.

En welke grafische schil ligt er rond Linux  ??? ??? ???
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline Dave

  • Lid
Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #54 Gepost op: 2010/08/13, 18:23:32 »
ik ken geen miljoenen progjes die beschikbaar zijn voor Linux nadat het grafisch beschikbaar werd.
win 1 t/m 95 was best een ramp bij veel software maar de vreugde haalde je vooral uit het grafisch starten van je vele dos progjes zonder steeds zelf je eigen menu aan te passen.
De overstap was zodoende draaglijk omdat je meeste progjes enkel dos nodig hadden, en niet omdat het gelijk zo geweldig was.
Pas met 98 werd het werkbaarder en XP vind ik nog steeds het beste wat ze uit gebracht hebben.
Er wordt ze kwaliteiten toegeschreven daar waar het ene grote bijeenkomst van geluksfactoren was met dank aan IBM.

En voor de betaalde microsoft krachten hier weer gaan mekken, ook met Redhat en later SuSE ben ik jaren mee aan het klooien geweest en werkte alles niet zomaar.
eind jaren 90 een mp3 afspelen?
pff was vaak nachtwerk voordat het werkte met veel internet gezoek en onbruikbare tips want verouderd enz.




Offline timosha

  • Lid
Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #55 Gepost op: 2010/08/13, 18:29:26 »
En voor de betaalde microsoft krachten hier weer gaan mekken, ook met Redhat en later SuSE ben ik jaren mee aan het klooien geweest en werkte alles niet zomaar.

De betaalde Microsoft krachten mekken hier niet meer dan de betaalde factota van Shuttleworth  XD
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline Dave

  • Lid
Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #56 Gepost op: 2010/08/13, 18:46:12 »
Die laatste zijn hier welkom.

Had het hier al eens eerder gepost, op cid hadden "ze" zich zelfs officieel aangemeld op het forum als betaalde probleemoplossers. (in dienst van)
Ongelooflijk, microsoft heeft z'n eigen site en forums toch?
We wisten verder allang dat er mensen in dienst zijn om op de diverse forums en blogs de status van microsoft op te schroeven.
Dus die zijn er hier ongetwijfeld ook. Zowel betaald als hobbymatig buiten kantoortijd.


Offline timosha

  • Lid
Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #57 Gepost op: 2010/08/13, 18:50:23 »
Die laatste zijn hier welkom.

Had het hier al eens eerder gepost, op cid hadden "ze" zich zelfs officieel aangemeld op het forum als betaalde probleemoplossers. (in dienst van)


Yeah, "The Big Conspiracy"  :evil: :evil: :evil:

/offtopic/
Ook hartelijk dank om mede te delen wie hier welkom is en wie niet. Waarvan akte  :evil: :evil: :evil:
/ontopic/
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #58 Gepost op: 2010/08/13, 19:35:42 »
Het aandeel van Linux is al gegroeid , maar hoe zich dit de komende jaren voortzet? En of Linux uiteindelijk een belangrijke speler wordt, ik denk voorlopig niet.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline timosha

  • Lid
Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #59 Gepost op: 2010/08/13, 19:47:33 »
Het aandeel van Linux is al gegroeid , maar hoe zich dit de komende jaren voortzet? En of Linux uiteindelijk een belangrijke speler wordt, ik denk voorlopig niet.

Dat is heel jammer, maar ik ben het met je eens.

Voor de zakelijk Linuxgebruiker met servers en desktops/laptops is alles duidelijk en helder: Novell en Red Hat. Professionele software van professionele leveranciers met (betaalde) professionele ondersteuning. Nee, IMHO is Canonical nog niet zo ver.

Voor de thuisgebruiker ? Die ziet door het bos de bomen toch niet meer met die tientallen distributies die allemaal weer net een ietsje anders zijn.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline rja

  • Lid
Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #60 Gepost op: 2010/08/13, 20:10:47 »
Heel interessante statistiek. Maar waarom het Linux aandeel zo fluctueert daar kan je alleen maar naar gissen en over speculeren. De juiste reden van zo'n fluctuatie is nooit te achterhalen.


Misschien netbooks waar wat anders op is gezet.

Ik had een goede hoop dat het aandeel zou stijgen met die netbooks met Linux er op..

Maar nu staat in de overgrote meerderheid ook geen meer Linux op, te lastig voor de gebruiker ?


Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #61 Gepost op: 2010/08/13, 20:16:54 »
Goh, waarom moet het Linux aandeel groeien? Beter support is handig, mooiere programma's zijn leuk. Maar kom je dan echt zoveel tekort? Waarom gebruik je dan Linux?

Ik kom niets tekort voor mijn dagelijks gebruik. En dat Linux zo klein blijft, ohja, dat maakt me dan weer wat anders dan de rest. Kan ik nog wat discussies voeren met Windows gebruikers, heb ik altijd iets te zeggen.

Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #62 Gepost op: 2010/08/13, 20:29:59 »
@rja: Omdat het vooral gaat om een zeer aangepast versie van Xandros of om Linpus. Het is makkelijk, maar je kunt er bijna niks mee. Daarom gooien mensen het er weer af.

Offline ruujan

  • Lid
Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #63 Gepost op: 2010/08/13, 23:18:33 »
Daarom gooien mensen het er weer af.

Wat ik me dan afvraag is wat ze er dan op zetten. En of dat ook legaal gaat. Maar dat terzijde.

Het zou wel fijn zijn als Linux doorgroeit, want dan komt er van fabrikanten ook betere support in de vorm van drivers.

Offline jolo

  • Lid
Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #64 Gepost op: 2010/08/29, 21:14:10 »
Het zou wel fijn zijn als Linux doorgroeit, want dan komt er van fabrikanten ook betere support in de vorm van drivers.
Dat doorgroeien van Linux verwacht ik pas, wanneer er veel PC/laptops zijn waarop je probleemloos een Linux distributie kunt installeren en gebruiken. Gezien de enorm veel vragen op dit forum, lijkt me dit nog niet het geval. Zelfs niet met Ubuntu 10.04.1 LTS. Maar vanzelfsprekend hebben we met de in oktober te verwachten Ubuntu 10.10 nieuwe kansen.

Als ik dit artikel over Marktaandeel Windows 7 groter dan Windows Vista op techzine goed begrijp, dan stappen er meer mensen over vanaf XP naar Windows 7 dan naar een Linux distributie. Een quote hieruit
Citaat
Het aandeel van Linux is overigens gedaald van 0,77 procent in juni naar 0,73 procent in juli.


Overigens was er onlangs nog een thread op fok over onderwerp Kan de 'gewone' gebruiker al overstappen naar Ubuntu? #2.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline peter5

  • Lid
Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #65 Gepost op: 2010/08/29, 22:49:00 »
Ik hoop niet dat Linux (veel) gaat groeien, omdat ik Linux gebruik om me uniek te maken. Ubuntu is voor mij een soort fasion-statement.
Wanneer ik in de kantine van me school zit weet ik dat van elke laptop wel Windows Vista/7 zal draaien. Met een Ubuntu sticker en Ubuntu op me laptop onderscheid ik mezelf daarvan.

En ik gebruik het omdat ik een computer wil die niet na een maand al z'n snelheid verliest, waar ik met windows last van had en geen/minder virussen. Als linux populairder word zal Ubuntu ook een groter mikpunt worden voor virussen net als windows op dit moment.

Verder is het natuurlijk niet te zeggen hoeveel mensen exact welk os gebruiken. Omdat als je een laptop of desktop bij de grotere electronicazaak haalt je toch als Windowsklant word gezien.
« Laatst bewerkt op: 2010/08/29, 22:52:46 door Peter »
Ubuntu 10.04 voor homeserver en werk pc - iPhone - iPad Wifi 16GB - Packard Bell Dot S met Ubuntu 10.10.

Ubuntu Center! Mijn interpretatie van iTunes (open source, wordt nog aan gewerkt): https://bitbucket.org/peterwilli/ubuntu-center

Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #66 Gepost op: 2010/08/29, 23:04:45 »
@Peter: Krijgen we weer die eeuwige discussie over virussen. Lees eerst dit stukje maar eens even:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ubuntu_(Linuxdistributie)#Veiligheid_en_privacy

Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #67 Gepost op: 2010/08/29, 23:05:04 »
+1000000000000000000000001 identiek hier  :). (@peter).

Offline peter5

  • Lid
Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #68 Gepost op: 2010/08/30, 07:36:13 »
@Peter: Krijgen we weer die eeuwige discussie over virussen. Lees eerst dit stukje maar eens even:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ubuntu_(Linuxdistributie)#Veiligheid_en_privacy
Ik heb het gelezen, en het klopt wel maar er is geen perfecte software, als Linux echt populairder word zullen hackers er zeker meer moeite voor doen om een exploit voor Linux te vinden en een virus te maken.
Ubuntu 10.04 voor homeserver en werk pc - iPhone - iPad Wifi 16GB - Packard Bell Dot S met Ubuntu 10.10.

Ubuntu Center! Mijn interpretatie van iTunes (open source, wordt nog aan gewerkt): https://bitbucket.org/peterwilli/ubuntu-center

Phr3ak

  • Gast
Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #69 Gepost op: 2010/08/30, 07:44:45 »
Ik hoop niet dat Linux (veel) gaat groeien, omdat ik Linux gebruik om me uniek te maken. Ubuntu is voor mij een soort fasion-statement.
Wanneer ik in de kantine van me school zit weet ik dat van elke laptop wel Windows Vista/7 zal draaien. Met een Ubuntu sticker en Ubuntu op me laptop onderscheid ik mezelf daarvan.

Hmm, ik wordt denk ik oud.. Denk je alles wel gezien te hebben qua linux komen ze met zulke opmerkingen ..

Als het je puur te doen is om een statement te  maken, denk ik dat je op deze manier een beetje aan het verdwalen bent ;)

Offline peter5

  • Lid
Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #70 Gepost op: 2010/08/30, 07:52:59 »
Ik hoop niet dat Linux (veel) gaat groeien, omdat ik Linux gebruik om me uniek te maken. Ubuntu is voor mij een soort fasion-statement.
Wanneer ik in de kantine van me school zit weet ik dat van elke laptop wel Windows Vista/7 zal draaien. Met een Ubuntu sticker en Ubuntu op me laptop onderscheid ik mezelf daarvan.

Hmm, ik wordt denk ik oud.. Denk je alles wel gezien te hebben qua linux komen ze met zulke opmerkingen ..

Als het je puur te doen is om een statement te  maken, denk ik dat je op deze manier een beetje aan het verdwalen bent ;)
Ik doe het niet alleen om een statement te maken, maar deels wel. Ik ben gewoon meer tevreden met Ubuntu en dat wil ik ook laten zien.
Ubuntu 10.04 voor homeserver en werk pc - iPhone - iPad Wifi 16GB - Packard Bell Dot S met Ubuntu 10.10.

Ubuntu Center! Mijn interpretatie van iTunes (open source, wordt nog aan gewerkt): https://bitbucket.org/peterwilli/ubuntu-center

Phr3ak

  • Gast
Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #71 Gepost op: 2010/08/30, 07:58:26 »
Ik hoop niet dat Linux (veel) gaat groeien, omdat ik Linux gebruik om me uniek te maken. Ubuntu is voor mij een soort fasion-statement.
Wanneer ik in de kantine van me school zit weet ik dat van elke laptop wel Windows Vista/7 zal draaien. Met een Ubuntu sticker en Ubuntu op me laptop onderscheid ik mezelf daarvan.

Hmm, ik wordt denk ik oud.. Denk je alles wel gezien te hebben qua linux komen ze met zulke opmerkingen ..

Als het je puur te doen is om een statement te  maken, denk ik dat je op deze manier een beetje aan het verdwalen bent ;)
Ik doe het niet alleen om een statement te maken, maar deels wel. Ik ben gewoon meer tevreden met Ubuntu en dat wil ik ook laten zien.

Mwhah, als je dan alleen in een kantine gaat zitten met een ubuntu laptop tussen je 'windows vrienden' .. Denk ik zo, dat er dan wel betere manieren zijn om ze in te laten zien dat windows een inferieur systeem is ;)

Offline n00buntu

  • Lid
Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #72 Gepost op: 2010/08/30, 17:10:24 »
(...) als Linux echt populairder word zullen hackers er zeker meer moeite voor doen om een exploit voor Linux te vinden en een virus te maken.
Het 'probleem' is, dat ze er daadwerkelijk heel veel meer moeite voor zullen moeten doen om een succesvol, wijdverspreid, virus te kunnen schrijven voor Linux. Populariteit is niet het enige dat telt, belangrijker is de kwaliteit van de architectuur.

Voor Windows is het vele malen makkelijker scoren voor die gasten (overigens is 'hackers' niet geheel de juiste term voor deze lieden, maar soit).

Voor Linux:
Welke software kunnen ze dan misbruiken en welke distributie/shell, voor de meest succesvolle aanval?

De monocultuur zoals bij Windows (alles-in-één en vaak onderling verbonden en afhankelijk) is niet sterk aanwezig in de Linux wereld. En dat is echt een grote horde die genomen moet worden (voor zover dat mogelijk is).

Voorbeeldje: Zo kun je een lek in Evolution proberen te misbruiken. Maar, niet iedereen gebruikt Evolution. Kmail, dan? Of Thunderbird? Allemaal tegelijk kan niet.

En wat in een GNome omgeving zou kunnen werken, moet dan ook in KDE kunnen werken. En je moet ook nog héél veel Linux-gebruikers zo gek krijgen dat een virus uitgevoerd en ook nog snel verspreid kan worden.

Zelfs al zou het lukken een virus te schrijven dat de potentie heeft om zich zodanig te kunnen verspreiden (anders heeft het nauwelijks zin een virus te schrijven), dan nog moet er meer van de gebruiker gevergd worden dan het simpel wegklikken van een UAC melding zoals in Windows te doen gebruikelijk. Het is allemaal niet onmogelijk, en niets is 100% veilig, maar populariteit als enige reden om virussen te schrijven voor Linux zal nooit de reden zijn. Een reputatie-boost van een cracker kan misschien een reden zijn.

Of een Linux-virus echter ooit zo succesvol zal zijn zoals 'ILoveYou' of 'Blaster', of überhaupt zich op vele systemen snel kan verspreiden zoals dat op Windows nu nog steeds mogelijk is? En in net zulke grote getallen gecreëerd kunnen worden (voor Windows kunnen dat er zo'n 1000 virussen per maand zijn, en dat is geen geintje)? Ik waag het te betwijfelen.

Offline peter5

  • Lid
Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #73 Gepost op: 2010/08/30, 19:00:31 »
@n00buntu:
Ik ben het deels met je eens.
Maar elke Linux distro heeft een command line. Gnome of Kde is vooral handig voor grafische programma's. Een virus is vaak heel erg klein, een degelijke cracker / hacker heeft vaak niet meer dan c/c++ nodig om een virus te schrijven. De uitvoer van gcc (een c/c++/objective-c compiler) kan immers op de meest gebruikte Linux distros draaien. Maakt niet uit of je gnome/kde hebt of gewoon command line zoals bij servers.

De architectuur van Ubuntu of Linux algemeen is vooral heel stabiel omdat drivers/kernel extensies en libraries vaak van 1 locatie komen (van de kernel of in de /lib directory).

Bij Windows heb je dlls en drivers die dynamisch geladen worden van verschillende locaties wat de stabiliteit niet ten goede komt.

Is uac nou echt zon goeie oplossing in Windows Vista/7? Ik hoor er niet veel goeds over maar ik zie niet veel verschil tegenover het permissie systeem in Linux/unix
« Laatst bewerkt op: 2010/08/30, 19:06:02 door Peter »
Ubuntu 10.04 voor homeserver en werk pc - iPhone - iPad Wifi 16GB - Packard Bell Dot S met Ubuntu 10.10.

Ubuntu Center! Mijn interpretatie van iTunes (open source, wordt nog aan gewerkt): https://bitbucket.org/peterwilli/ubuntu-center

Phr3ak

  • Gast
Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #74 Gepost op: 2010/08/30, 19:09:45 »
@n00buntu:
Ik ben het deels met je eens.
Maar elke Linux distro heeft een command line. Gnome of Kde is vooral handig voor grafische programma's. Een virus is vaak heel erg klein, een degelijke cracker / hacker heeft vaak niet meer dan c/c++ nodig om een virus te schrijven. De uitvoer van gcc (een c/c++/objective-c compiler) kan immers op de meest gebruikte Linux distros draaien. Maakt niet uit of je gnome/kde hebt of gewoon command line zoals bij servers.

De architectuur van Ubuntu of Linux algemeen is vooral heel stabiel omdat drivers/kernel extensies en libraries vaak van 1 locatie komen (van de kernel of in de /lib directory).

Bij Windows heb je dlls en drivers die dynamisch geladen worden van verschillende locaties wat de stabiliteit niet ten goede komt.

Is uac nou echt zon goeie oplossing in Windows Vista/7? Ik hoor er niet veel goeds over maar ik zie niet veel verschil tegenover het permissie systeem in Linux/unix

Het permissie systeem in Linux / *nix heeft zich al bewezen ;)