Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien  (gelezen 74484 keer)

DarkEra

  • Gast
Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #25 Gepost op: 2008/12/13, 16:31:43 »
Ikzelf denk dat die terugval van het Linux aandeel Windows gebruikers zijn die Linux uitproberen, maar ietwat teleurgesteld weer terug gaan naar Windows. Maar waarom? Ik denk zelf dat dit deels is omdat niet alle hardware Linux compatibel is.

Om een voorbeeld te noemen. Op het computer!totaal forum wordt vaak een ATI videokaart aangeraden, omdat die een betere prijs-prestatie verhouding heeft. Maar in Ubuntu 8.04.1 LTS zit echter een pre-release versie van xorg, waarvoor geen goedwerkende 3D ATI drivers beschikbaar zijn. Althans niet via Systeem > Beheer > Hardware drivers. (Ik hoop dat ze dit in Ubuntu 8.04.2 rechtzetten.) Ook zouden er niet voor alle Windows applicaties vervangende Linux applicaties zijn.

Het kan idd te maken hebben dat deels niet alle hardware Linux compatible is, daar moeten de fabrikanten eens verandering in brengen. Maar ja, nogmaals het draait allemaal om geld en als ze zien dat drivers en hardware compatible maken voor Linux niets opbrengt haken ze af. Het is en blijft een geldkwestie. Ook games zijn een probleem, vooral bij de jeugd.

Even over Ubuntu 8.04.2 die eraan komt. Je moet niet verwachten dat ze dat recht gaan zetten in deze versie. Je moet goed begrijpen dat Ubuntu 8.04.2, hetzelfde als toen met 8.04.1, niet meer is dan een soort van Service Pack zoals voor Windows. Hierin zitten dus alle updates verwerkt die na de release van 8.04.1 zijn uitgekomen, niet meer en niet minder.

Als ik nu Ubuntu 8.04.1 installeer dan krijg ik over de 202 updates binnen en dan later misschien nog wat updates erbij mochten deze beschikbaar zijn. Dus als je gewoon de updates blijft binnen halen zit je straks automatisch aan de Ubuntu 8.04.2 versie.

Je kan dan ook, als de release van 8.04.2 wordt vrijgegeven, deze downloaden en op cd branden zodat je bij een schone installatie niet zo'n hoop updates hoeft binnen te slepen. Daarvoor zijn die releases van Ubuntu 8.04 LTS.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/13, 16:33:53 door DarkEra »

Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #26 Gepost op: 2008/12/13, 17:52:15 »
Het Linux aandeel gaat groeien als meer mensen bekend worden met de open source filosofie en deze ook actief willen ondersteunen.
Het Linux aandeel gaat groeien als meer mensen zich bewust worden van het feit dat ze veel te veel betalen voor een design notebookje dat in elkaar is gezet door zwaar onderbetaalde arbeidskrachten (Foxconn bijvoorbeeld) of een OS dat €90,- kost en in feite niet meer is dan een mooi schilletje om een kern van bijna 8 jaar oud.

Offline bootrob

  • Lid
Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #27 Gepost op: 2008/12/13, 18:58:08 »
Met zeer veel interesse dit topic zitten lezen. Mij valt op dat het toch meest ervaren gebruikers zijn die reply's schrijven.
Ben zo'n jaartje geleden afgehaakt (8.04) omdat mn laatste vraag over het niet kunnen opnemen van geluid, iets met pipelines e.d. 17 x werd bekeken en nooit beantwoord ondanks enige vernieuwingen. Dit was op PC waar XP opstond, begrijp me goed, alles wat meekwam met de distributie, inkl. extra Nvidia, codecs enz werkte out of the box. Waar gebruik ik nu eigenlijk een OS voor? Juist, om leuke dingen te kunnen doen die NIET met distro wordt meegeleverd zoals bijv daar zijn: Skype en opnemen van streaming radio.

Nu schrijf ik dit op laptopje waar alleen Ub 8.10 opstaat and I must confess, staat meest de hele dag aan terwijl XP pc uitstaat, we kijken streaming video Noord Hollands nieuws, surfen wat, mailen wat enz. Gaat allemaal perfekt en zeer snel.

Mijn familie is nogal wijd verbreid over het land en ik kreeg de laatste tijd de klacht dat ik nooit online was met skype, geinstalleerd en verdomd het werkte, welliswaar zonder camera maar goed. Maar plotseling ging Firefox na verloop van tijd in staking, het scherm werd grijs en zat vast, na herstart (lijkt Windows wel) deed alles het weer totdat ik Skype weer aanzette om ff te kijken wie er online was, zelfde euvel. PC gaat dus weer aan om te kunnen Skypen.

Ik wil graag streaming radio opnemen, ben over 3 mnd 65 en luister elke dag radio 5 waar laatst een week was van de evergreen top 1000 jaren 50 en 60. Die muziek stond ik in men jeugd op de werkvloer mee te galmen.
Dus VLC geinstalleerd en geprobeerd, van alles gelezen, man pages, tutorials you name it maar het werkt niet. Beluisteren perfekt maar opnemen ho maar. Geprobeerd met terminal met arecord, geen resultaat. Probleem moet dus dieper zitten.
O ja, als ik Skype en keer aangezet had was er ook geen geluid meer, herstart en daar was het weer.
Heb ondertussen alles opgenomen met XP afspelen en streaming radio starten en harde schijf druppelt vol.

Dus ik begrijp wel waarom Linux nog niet de gebruikersmarkt overspoelt. Kijk, mooie schermpjes maken(Hanssun) is leuk maar niet het doel van de gemiddelde pc gebruiker. Ik geef toe, we zijn verwend met XP, alles werkt, no blue screens, een goeie firewall, virusscanner en ik heb nooit een probleem. Wel het restictieve beleid van die Ballmer clown stuit me zo tegen de borst dat ik mn best doe om onafhankelijk te worden van Redmond. Volg nu dan ook 8 zaterdagen een HCC cursus om de terminal en de commando's te leren maar heb nog een lange weg te gaan (denk ik)
Rob

Offline Mij

  • Lid
Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #28 Gepost op: 2008/12/13, 19:18:50 »
Het Linux aandeel gaat groeien als meer mensen bekend worden met de open source filosofie en deze ook actief willen ondersteunen.
Het Linux aandeel gaat groeien als meer mensen zich bewust worden van het feit dat ze veel te veel betalen voor een design notebookje dat in elkaar is gezet door zwaar onderbetaalde arbeidskrachten (Foxconn bijvoorbeeld) of een OS dat €90,- kost en in feite niet meer is dan een mooi schilletje om een kern van bijna 8 jaar oud.
Zo weinig nog maar:o En dat in slechts twee jaar.

Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #29 Gepost op: 2008/12/13, 19:25:01 »
Misschien geven ze het over 2 jaar wel weg.

Offline Hanssun

  • Lid
Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #30 Gepost op: 2008/12/13, 19:40:21 »


Hier is een kiekje:

http://ml2mst.googlepages.com/ubuntu8_12.png

Dat ziet er toch niet zo afschrikwekkend uit, of wel?

Verder snap ik die angst niet zo goed. Als je iets niet weet is google toch je beste vriend. Ik vindt eigenlijk dat dit geen probleem mag zijn voor een systeembeheerder. Maar goed, wie ben ik?  :rolleyes:

Daarnaast, wat let mensen om een dualboot systeem of Windows in een virtuele machine te draaien?

Ik snap dus niet, dat mensen het gestuntel met anti-virus, anti-mallware, defragmentatie en de benodigde strooptocht naar software over het web als gebruikersvriendelijk ervaren. Ubuntu loopt mijlenver vooruit op gebruikersvriendelijkheid in vergelijking met Windows.

Maar goed, ik heb begrepen dat het aantal Ubuntu gebruikers het afgelopen jaar is verdubbeld, dus laten we niet al te pessimistisch zijn  ;)

ziet er mooi uit ml2mst , maar ik blijft er altijd even bij om de mensen een beetje wegwijs te maken met Ubuntu had jij ook misschien even  moeten doen   ;) ;)

Gr Hans,
[/quote]

Met zeer veel interesse dit topic zitten lezen. Mij valt op dat het toch meest ervaren gebruikers zijn die reply's schrijven.
Ben zo'n jaartje geleden afgehaakt (8.04) omdat mn laatste vraag over het niet kunnen opnemen van geluid, iets met pipelines e.d. 17 x werd bekeken en nooit beantwoord ondanks enige vernieuwingen. Dit was op PC waar XP opstond, begrijp me goed, alles wat meekwam met de distributie, inkl. extra Nvidia, codecs enz werkte out of the box. Waar gebruik ik nu eigenlijk een OS voor? Juist, om leuke dingen te kunnen doen die NIET met distro wordt meegeleverd zoals bijv daar zijn: Skype en opnemen van streaming radio.

Nu schrijf ik dit op laptopje waar alleen Ub 8.10 opstaat and I must confess, staat meest de hele dag aan terwijl XP pc uitstaat, we kijken streaming video Noord Hollands nieuws, surfen wat, mailen wat enz. Gaat allemaal perfekt en zeer snel.

Mijn familie is nogal wijd verbreid over het land en ik kreeg de laatste tijd de klacht dat ik nooit online was met skype, geinstalleerd en verdomd het werkte, welliswaar zonder camera maar goed. Maar plotseling ging Firefox na verloop van tijd in staking, het scherm werd grijs en zat vast, na herstart (lijkt Windows wel) deed alles het weer totdat ik Skype weer aanzette om ff te kijken wie er online was, zelfde euvel. PC gaat dus weer aan om te kunnen Skypen.

Ik wil graag streaming radio opnemen, ben over 3 mnd 65 en luister elke dag radio 5 waar laatst een week was van de evergreen top 1000 jaren 50 en 60. Die muziek stond ik in men jeugd op de werkvloer mee te galmen.
Dus VLC geinstalleerd en geprobeerd, van alles gelezen, man pages, tutorials you name it maar het werkt niet. Beluisteren perfekt maar opnemen ho maar. Geprobeerd met terminal met arecord, geen resultaat. Probleem moet dus dieper zitten.
O ja, als ik Skype en keer aangezet had was er ook geen geluid meer, herstart en daar was het weer.
Heb ondertussen alles opgenomen met XP afspelen en streaming radio starten en harde schijf druppelt vol.

Dus ik begrijp wel waarom Linux nog niet de gebruikersmarkt overspoelt. Kijk, mooie schermpjes maken(Hanssun) is leuk maar niet het doel van de gemiddelde pc gebruiker. Ik geef toe, we zijn verwend met XP, alles werkt, no blue screens, een goeie firewall, virusscanner en ik heb nooit een probleem. Wel het restictieve beleid van die Ballmer clown stuit me zo tegen de borst dat ik mn best doe om onafhankelijk te worden van Redmond. Volg nu dan ook 8 zaterdagen een HCC cursus om de terminal en de commando's te leren maar heb nog een lange weg te gaan (denk ik)
Rob


bootrob  , dat was mij schermpje niet maar van ml2mst en ik kan wel waarderen als een mede lid van dit forum een mooie desktop heeft gemaakt  ;)

Gr Hans,


Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #31 Gepost op: 2008/12/13, 19:56:36 »
Technisch vaardige gebruikers boeit de vraag niet zo wanneer 'het jaar van linux op de desktop' nu eens gaat aanbreken. Voor hen voldoet het al lang aan de wensen. En het groeit gewoon stug door, elk jaar een half of een kwart procentje. Ook in de vorm van mediaberichten, hardwareonsteuning, banen, usability etc.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #32 Gepost op: 2008/12/13, 20:32:30 »
Technisch vaardige gebruikers boeit de vraag niet zo wanneer 'het jaar van linux op de desktop' nu eens gaat aanbreken. Voor hen voldoet het al lang aan de wensen.

+1

Maar toch vind ik het wel leuk als Linux groeit, en als ik daarbij iets kan helpen.  :-)

Offline kamelot

  • Lid
Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #33 Gepost op: 2008/12/14, 12:20:40 »
Ik vind zelf dat ubuntu de laatste jaren echt is gegroeid .
Ben begonnen met 6.06 dit werkte toen niet dus heb het even links laten leggen .
Toen nog maar is 7.04 geprobeerd al me hardware werd ondersteunt dus toch maar even geprobeerd.
Sinds dien blijven plakken en draai nu 8.10 er is zoveel veranderd en zoveel makkelijker geworden in de jaren dat ik het gebruik .
Dit blijft ook alleen maar beter worden .
We zijn echt op de goede weg .
Hopelijk zien meer mensen dit in en stappen over zodat we als maar groter worden .

Humankind cannot gain anything without first giving something in return.
To obtain, something of equal value must be lost

Offline ubby

  • Lid
Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #34 Gepost op: 2008/12/14, 12:36:29 »
Ubuntu is de eerste gebruiksvriendelijke Linux distributie en is daardoor ook een bekende Linux distributie geworden.
Maar er is nog een lange weg te gaan voordat het grote publiek Linux op de desktop omarmt.
Het is hierbij ook afhankelijk hoe snel Ubuntu/Linux de komende jaren stappen vooruit gaat maken.

Offline rja

  • Lid
Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #35 Gepost op: 2008/12/14, 13:57:16 »
Linux groeit.

Er zijn miljoenen netbooks verkocht dit jaar, die Linux draaien.

Zoals de Asus eee 900, waar ik nu achter zit.

Hans Kamp

  • Gast
Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #36 Gepost op: 2008/12/14, 14:08:38 »
Tja, zolang de meeste hardware en spelletjes alleen met Windows werken en wat minder goed met Linux, zal ik beide OSen naast elkaar gebruiken. Dan kan vrij goed omdat ik zowel een computer als een laptop heb. De computer is voor Linux en de laptop is voor Windows.

Windows is voor mij aantrekkelijk vanwege spelletjes, met name World of Warcraft (ik blijf daarin een fanaat) en hardware.
Ubuntu is voor mij aantrekkelijk omdat het erg goedkoop is; in mijn geval maar 2 euro of zo, de prijs van een DVD. Het is erg aantrekkelijk om erin te programmeren. Software is gratis en is in gebruikersvriendelijkheid erg toegenomen. Op sommige punten is dat zelfs nog beter dan met Windows.

Ik heb in het verleden voor een paar jaar Windows de rug toegekeerd ten gunste van OS/2 Warp. Ik heb vrijwel niet met Windows 95 en 98 gewerkt, maar in plaats daarvan met OS/2 Warp en Windows NT 4.0. Helaas voor OS/2 Warp is het niet echt wat geworden. eComStation trekt me niet aan. Het is de agressieve campagne van Microsoft die alternatieve OS-en minder kansen geeft. Maar na Windows denk ik desondanks, dat Linux het tweede populaire OS is.

Daarnaast doet Linux het goed op de server-markt. Veel webhosting-providers zweren erbij.


Offline jolo

  • Lid
Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #37 Gepost op: 2008/12/14, 14:27:03 »
Citaat van: Gandyman
hoe betrouwbaar zijn die cijfers en wie geeft ze uit
Als je die OS Platform Statistics van W3Schools bedoelt, dan is me hun bron niet bekend. Maar wat wel redelijk zeker is dat het Linux aandeel klein is ten opzichte van de Windows gebruikers. Bij de Windows gebruikers zitten waarschijnlijk ook niet legitieme Windows gebruikers tussen. Als je die niet zou meetellen wordt het Linux aandeel al iets groter.
Citaat van: Gandyman
Sinds vista is uitgekomen worden er cijfers op de markt gegooid met aantallen gebruikers die het al hebben. Wat er niet bij word verteld is dat vanaf de datum dat vista uitkwam ook xp hierin meegeteld werd.
Dat mag. Zolang deze maar één keer wordt geteld per gebruiker. Dus als iemand dualboot XP en Vista draait, dan telt deze als XP of Vista gebruiker. Afhankelijk welke het vaakst wordt gebruikt. Zo ook met XP en Linux dualboot.
Citaat van: Pjotr
Bijvoorbeeld wanneer de vloedgolf aan virussen, malware en spyware zo groot wordt, dat het Windows-ecosysteem van de thuisgebruikers, in elkaar stort. 
Maar dat is toch omdat het Windows aandeel het grootst is. Verder heeft niet elke Windows gebruiker zijn/haar PC goed beveiligd. En hebben bovendien de niet legitieme gebruikers (terecht) meer last van virussen, mal/spyware. 
 
Citaat van: maarten_c
Voor Windows XP moesten echter drivers geïnstalleerd worden.
Dat hangt ervan af wat voor een hardware je hebt. Zowel onder XP, Vista en Linux is het mogelijk dat een deel van de hardware "out of the box" werkt. Een probleem hierbij is, dat hardware die net op de markt is verschenen, over het algemeen het eerst ondersteund wordt door Windows (drivers). Linux loopt daarop ongeveer één jaar of langer achter. Voordat bijvoorbeeld een all-in-one print-scanner volledig door Linux ondersteund wordt, is deze wellicht al uit de handel genomen. 
Citaat van: maarten_c
Wat betreft het installeren en uninstallen van software durf ik glas hard te roepen dat dit op linux en dan met name op ubuntu/debian veel eenvoudiger werkt.
Zolang die software in een (betrouwbare) Linux repository zit wel. Maar het installeren van Opera lijkt me even makkelijk in Windows en Linux.
Citaat van: Hanssun
maar laten we zeggen 50% over 10 jaar moet toch mogelijk zijn
Zo een groot Linux aandeel verwacht ik niet. Want met de meeste (merk) PC's van de (online)winkel   wordt Windows meegeleverd. De Windows licenties zijn dan al betaald.
Citaat van: ml2mst
Maar goed, ik heb begrepen dat het aantal Ubuntu gebruikers het afgelopen jaar is verdubbeld, dus laten we niet al te pessimistisch zijn
Dat hangt ervan af waar ze vandaan kwamen. Van de Windows gebruikers? Of van een andere Linux distributie. Want één nadeel zou kunnen zijn dat er honderden verschillende Linux distributies bestaan. Niet iedereen weet te kiezen. Er is echter maar één merk Windows. Die van Microsoft. ReactOS reken ik niet mee. Want die is nog in Alpha. Als het ooit afkomt is er nog de kans dat het juist Linux gebruikers zijn, die naar ReactOS overlopen.
Citaat van: DarkEra
Even over Ubuntu 8.04.2 die eraan komt. Je moet niet verwachten dat ze dat recht gaan zetten in deze versie.
Met dat rechtzetten bedoel ik dat ik verwacht dat xorg wordt geüpgraded naar de finale versie van 1.5.x. En dat er in de Ubuntu repository ATI drivers beschikbaar komen, die compatibel zijn met die xorg 1.5.x.
Citaat van: AutoStatic
Het Linux aandeel gaat groeien als meer mensen bekend worden met de open source filosofie en deze ook actief willen ondersteunen.
Daar zit wel wat in. Want alleen overstappen omdat Linux gratis is, lijkt me niet de goede reden. Dan is de kans groot dat het tegenvalt.
Citaat van: ubby
Ubuntu is de eerste gebruiksvriendelijke Linux distributie en is daardoor ook een bekende Linux distributie geworden.
Ubuntu is één van de gebruiksvriendelijke Linux distributies. Andere gebruiksvriendelijke Linux distributies zijn onder andere openSuSE, Mandriva en Fedora.


Ik heb nog wel een klein verzoekje voor quoters. Namelijk het quoten proberen te beperken tot hetgeen waar je op ingaat. Quote bij voorkeur niet het hele bericht van iemand. Dank. En verder iedereen alvast bedankt voor de reacties tot nu toe.

Ik denk verder dat een deel van het groeien van het Linux aandeel ook afhankelijk is van computerbladen. Want een deel van de nieuwe Linux gebruikers zijn er, na aanleiding van een Linux artikel uit een computerblad. En dan heb ik het over grote computerbladen zoals het computer!totaal.

Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline rja

  • Lid
Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #38 Gepost op: 2008/12/14, 14:44:58 »
Tja, zolang de meeste hardware en spelletjes alleen met Windows werken en wat minder goed met Linux, zal ik beide OSen naast elkaar gebruiken. Dan kan vrij goed omdat ik zowel een computer als een laptop heb. De computer is voor Linux en de laptop is voor Windows.

Windows is voor mij aantrekkelijk vanwege spelletjes, met name World of Warcraft (ik blijf daarin een fanaat) en hardware.
Zonder Linux kun je waarschijnlijk geen Warcraft spelen, omdat de servers waarschijnlijk Linux draaien neem ik aan. Ik dacht dat Warcraft  al redelijk goed ondersteund door Cedega.

Dat is bijna bij al die multi player games zo, de server draait onder Linux. Maar het spel zelf draait wel  onder Windows, jammergenoeg.


Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #39 Gepost op: 2008/12/14, 15:39:58 »
Windows is voor mij aantrekkelijk vanwege spelletjes, met name World of Warcraft (ik blijf daarin een fanaat) en hardware.

Ik hoop toch dat je weet dat WoW beter draait op Linux met behulp van Wine dan in Windows? Ikzelf heb meer dan een half jaar WoW gespeeld op Ubuntu (toen nog 7.04 of 7.10 dacht ik) met Wine, en ik had minimaal 10fps meer dan in Windows!

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Hans Kamp

  • Gast
Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #40 Gepost op: 2008/12/14, 17:40:56 »
Het zou best kunnen, Darkstar, maar mijn systeemkast waar Ubuntu op draait heeft te weinig RAM. World of Warcraft vereist volgens mij toch minimaal 1.5 GB RAM om fatsoenlijk te spelen.

Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #41 Gepost op: 2008/12/14, 18:07:16 »
Het zou best kunnen, Darkstar, maar mijn systeemkast waar Ubuntu op draait heeft te weinig RAM. World of Warcraft vereist volgens mij toch minimaal 1.5 GB RAM om fatsoenlijk te spelen.


1 GB ;)

Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #42 Gepost op: 2008/12/14, 19:15:24 »
Citaat
Citaat
Citaat van: Gandyman
Sinds vista is uitgekomen worden er cijfers op de markt gegooid met aantallen gebruikers die het al hebben. Wat er niet bij word verteld is dat vanaf de datum dat vista uitkwam ook xp hierin meegeteld werd.
Dat mag. Zolang deze maar één keer wordt geteld per gebruiker. Dus als iemand dualboot XP en Vista draait, dan telt deze als XP of Vista gebruiker. Afhankelijk welke het vaakst wordt gebruikt. Zo ook met XP en Linux dualboot.

Dit bedoelde ik niet.
MS telt alles mee vanaf de dag dat vista is uitgekomen.

Dus of er nu vista verkocht word of xp maakt niet uit,

Alles word opgeteld bij vista.

heeft nix te maken met dualboot ed....
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline jolo

  • Lid
Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #43 Gepost op: 2008/12/17, 10:10:38 »
Citaat van: Gandyman
MS telt alles mee vanaf de dag dat vista is uitgekomen. Dus of er nu vista verkocht word of xp maakt niet uit, Alles word opgeteld bij vista.
Dat zal dan wel zijn omdat tegenwoordig bijna alle (merk)PC's verkocht worden met Vista. Dan zal Microsoft die inderdaad wel tellen als Vista PC's. Ook al staat er inmiddels XP en/of Linux op. Maar dat wil toch niet zeggen dat de Windows percentage van "OS Platform Statistics" afkomstig is van Microsoft. 

Ik denk dat er toch nog werkt te verrichten is door de Linux gemeenschap om het Linux aandeel hoger te krijgen. Ikzelf ga er vanuit dat we in 2010 weer kans hebben op een groter Linux aandeel. Want dan verschijnt de volgende LTS versie van Ubuntu. Waarbij het van belang is dat zo veel mogelijk hardware "out of the box" zal gaan werken. Of dat ook lukt is afhankelijk van de hardware fabrikanten.

//Edit

Ik wilde nog even terugkomen op de gesloten ATI drivers die via Systeem > Beheer > Hardware Drivers geïnstalleerd kunnen worden. Die in de repository van Ubuntu 8.04.1 zitten werken niet met die meegeleverde pre-release xorg. (ATI x1650Pro) Daarentegen de drivers die bij de ATI website zelf te downloaden zijn (10 december 2008) werken wel. Dus een upgrade van de ATI drivers op de Ubuntu 8.04 repository, lijkt me zodra Ubuntu 8.04.2 verschijnt, vereist. In Ubuntu 8.10 werken de ATI drivers op de Ubuntu 8.10 repository wel goed.

Overigens een jaar of vier geleden postte iemand op bugs launchpad: Microsoft has a majority market share. De discussie daarover loopt helemaal door tot december 2008.

« Laatst bewerkt op: 2008/12/17, 13:02:54 door jolo »
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline jolo

  • Lid
Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #44 Gepost op: 2009/03/12, 20:51:18 »
Dit onderwerp is inmiddels al 3 maanden oud. Echter nu zie ik die hyperlink die ik in de TS ook al postte van w3schools, dat het Linux aandeel vorige maand is gestegen naar 4.0 %.
Citaat
2009       WinXP   W2000       Vista   W2003   Linux   Mac
February   69.0%   1.4%       17.2%   1.6%   4.0%   6.0%

Zover ik kan zien, heeft Linux nog niet eerder op 4.0 % gestaan. Alleen stijgt zo te zien het Vista aandeel sneller dan Linux. Maar dat is waarschijnlijk omdat Vista wordt meegeleverd met bijna elke nieuwe PC. (koppelverkoop) Waarvan een aantal niet voldoende Linux compatibel zijn. Ik vraag me trouwens af in hoeverre Ubuntu Linux van invloed is op het totale Linux aandeel. Want juist in april 2008 toen Ubuntu 8.04 LTS uitkwam, daalde het Linux aandeel.

Ik heb nog even gegoogled of ik nog een ander site kon vinden met info over het Linux aandeel. Ik ben zo een site nog niet tegengekomen. Wel vond ik dit artikel over onderwerp Ballmer vreest Linux en Google meer. Linux is dus goed bezig.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Patch

  • Lid
Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #45 Gepost op: 2009/03/12, 21:01:00 »
Citaat van: jolo
Ik heb nog even gegoogled of ik nog een ander site kon vinden met info over het Linux aandeel. Ik ben zo een site nog niet tegengekomen.

Deze dan?
http://www.google.nl/url?sa=t&source=web&ct=res&cd=1&url=http%3A%2F%2Fwww.w3counter.com%2Fglobalstats.php&ei=W2m5SYzbNuKN-QaJvvjWBA&usg=AFQjCNH0o5C-Bf9igEJMSHSsK64cffGoKA&sig2=UDM1-h_6TxV7bPSjzdycDQ
Computing is not about computers any more. It is about living.

Offline jolo

  • Lid
Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #46 Gepost op: 2010/08/13, 15:38:54 »
Nu het inmiddels ruim anderhalf jaar geleden is, dat ik dit topic over het Linux aandeel startte, wordt het weer een tijd voor een update.

Er zijn inderdaad meerdere sites met info over het Linux aandeel. Zo vond ik deze hyperlink http://marketshare.hitslink.com/report.aspx?qprid=9&qpcustom=Linux# met daarin een grafiek, waarvan ik de indruk heb dat het Linux aandeel toenam bij het uitkomen van Ubuntu 10.04 LTS maar daarna weer teruggaat. Als ik check vanaf de maand dat ik dit topic startte, dan zie ik ook een daling http://marketshare.hitslink.com/report.aspx?qprid=9&qpcustom=Linux&qptimeframe=M&qpsp=119&qpnp=21 Mogelijk vinden sommigen dat Ubuntu 10.04 LTS tegenvalt, en weer teruggaan naar Windows. Of zou er ook nog een andere oorzaak kunnen zijn?


Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline timosha

  • Lid
Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #47 Gepost op: 2010/08/13, 15:48:51 »
Heel interessante statistiek. Maar waarom het Linux aandeel zo fluctueert daar kan je alleen maar naar gissen en over speculeren. De juiste reden van zo'n fluctuatie is nooit te achterhalen.

Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline Tom

  • Lid
Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #48 Gepost op: 2010/08/13, 16:06:52 »
Nu het inmiddels ruim anderhalf jaar geleden is, dat ik dit topic over het Linux aandeel startte, wordt het weer een tijd voor een update.

Er zijn inderdaad meerdere sites met info over het Linux aandeel. Zo vond ik deze hyperlink http://marketshare.hitslink.com/report.aspx?qprid=9&qpcustom=Linux# met daarin een grafiek, waarvan ik de indruk heb dat het Linux aandeel toenam bij het uitkomen van Ubuntu 10.04 LTS maar daarna weer teruggaat. Als ik check vanaf de maand dat ik dit topic startte, dan zie ik ook een daling http://marketshare.hitslink.com/report.aspx?qprid=9&qpcustom=Linux&qptimeframe=M&qpsp=119&qpnp=21 Mogelijk vinden sommigen dat Ubuntu 10.04 LTS tegenvalt, en weer teruggaan naar Windows. Of zou er ook nog een andere oorzaak kunnen zijn?



Wat ook opvalt dat Mint meer en meer gebruikt word.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline timosha

  • Lid
Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #49 Gepost op: 2010/08/13, 16:19:24 »
Wat ook opvalt dat Mint meer en meer gebruikt word.

Mint is ook dan onovertroffen wat het gemak van installatie betreft en is bovendien ook nog eens superstabiel.

Als een nieuwkomer naar een Linux forum moet gaan met zijn vraag over installatieproblemen met zijn Linux distro en dan honderd tegenstrijdige antwoorden krijgt dan is het enthousiasme wel heel vlug weg.
« Laatst bewerkt op: 2010/08/13, 16:21:54 door timosha »
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.