Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Een wilde gedachte over SSD drive...  (gelezen 2692 keer)

Offline dude

  • Lid
Een wilde gedachte over SSD drive...
« Gepost op: 2008/05/26, 16:59:52 »
Een SSD drive is snel, maar is duur per GB.
Een harddrive is traag en energie slurpend, maar is goedkoop per GB.

Als ik nu een kleine SSD drive inbouw van zeg 4 Gb naast mijn traditionele harddrive, dan vallen de kosten wel mee. Voor Ubuntu is 4Gb genoeg om te booten, dan kan ik mijn pc supersnel opstarten. En het scheelt nog energie ook.

Klopt die gedachte? Of is die te doldriest??

Nu lees ik steeds verhalen over Master-Slave constructies bij het inbouwen van een tweede harddrive. Kan zo'n master-slave constructie de snelheidwinst teniet doen?

Heeft iemand zicht op de driver-problemen die ik zou kunnen ontmoeten voor een SSD harddrive?

Een wilde gedachte over SSD drive...
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/26, 19:12:44 »
Ik zou niet weten hoe je Ubuntu op een SSD moet zetten misschien op de zelfde manier als een USB stick? En kan je de SSD in het BIOS menu als eerste boot optie neer zetten? Op zich zou het moeten lukken, zeker als het op een eeePC lukt.
Master-Slave zoals bij Windows heb je niet in Ubuntu, Grub begint te tellen vanaf 0 en in Ubuntu zelf met sda, sdb,sdc etc. dus ik weet niet precies waar je op doelt.
Verder zou ik op het internet kijken voor eventuele drivers.
Wellicht heeft een ander forum lid er ervaring mee.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline ruujan

  • Lid
Een wilde gedachte over SSD drive...
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/26, 20:10:50 »
Master-slave heeft niet zoveel met het OS te maken. Het heeft te maken met de ATA of IDE configuratie. Vroeger pasten er per kabel twee apparaten aan. Je kon dan per apparaat met een jumper bepalen of het een master of slave device werd. Later werd dat meer dat de posiitie op de kabel dat bepaalde, met de instelling Cable Select.

Volgens mij was het altijd zo dat het langzaamste apparaat de snelheid bepaalde. Overigens praat je dan over de verschillende modes, zoals UDMA, UDMA66 en UDMA100 of PIO mode 4

Als een apparaat echter een bepaalde mode aan kan, dan wordt er op die bus dus in die snelheid gepraat. Daarmee kan dus de maximale snelheid voor die mode getransporteerd worden.

Stel dat je SDD en je harddisk allebei UDMA133 aankunnen, dan zal de bus op die snelheid ingesteld worden. Je SDD zal die snelheid echter meer benutten dan je harddisk.

Ik vond dit nog wel een aardige pagina:
http://www.mikeshardware.com/howtos/howto_connect_ide_hd.html

Overigens vraag ik me af wat je op die sdd zou willen zetten. Tuurlijk, je kunt sneller opstarten, maar waar het natuurlijk omgaat is dat je sneller kunt werken. Dan zul je wel goed moeten bekijken hoe je de data op die SDD zet.


Als je een

Offline dude

  • Lid
Een wilde gedachte over SSD drive...
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/26, 20:17:24 »
Citaat van: ruujan
Master-slave heeft niet zoveel met het OS te maken. Het heeft te maken met de ATA of IDE configuratie. Vroeger pasten er per kabel twee apparaten aan. Je kon dan per apparaat met een jumper bepalen of het een master of slave device werd. Later werd dat meer dat de posiitie op de kabel dat bepaalde, met de instelling Cable Select.

Volgens mij was het altijd zo dat het langzaamste apparaat de snelheid bepaalde. Overigens praat je dan over de verschillende modes, zoals UDMA, UDMA66 en UDMA100 of PIO mode 4

Als een apparaat echter een bepaalde mode aan kan, dan wordt er op die bus dus in die snelheid gepraat. Daarmee kan dus de maximale snelheid voor die mode getransporteerd worden.

Stel dat je SDD en je harddisk allebei UDMA133 aankunnen, dan zal de bus op die snelheid ingesteld worden. Je SDD zal die snelheid echter meer benutten dan je harddisk.

Ik vond dit nog wel een aardige pagina:
http://www.mikeshardware.com/howtos/howto_connect_ide_hd.html

Overigens vraag ik me af wat je op die sdd zou willen zetten. Tuurlijk, je kunt sneller opstarten, maar waar het natuurlijk omgaat is dat je sneller kunt werken. Dan zul je wel goed moeten bekijken hoe je de data op die SDD zet.


Als je een
Dank! Bookmarked je link!

Reden dat ik het wil... ik speel graag muziek om mijn pc en kijk graag YouTube filmpjes. Maar je pc aanzetten alsof het je radio is doe je niet zo snel vanwege de opstarttijd.

kerkhoven

  • Gast
Een wilde gedachte over SSD drive...
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/27, 21:14:15 »
dude, voor navigatie en koppeling aan de ssb ontvanger igebruik ik een compaq armada 700m laptop i.v.m. ruwe bewegingen en stroomverbruik heb ik  als vervanger voor de HD een copactflash van 4 Gig. er zijn adapters naar 2,5 inch HD
De opstartsnelheid heb ik niet gemeten maar lijkt me niet heel snel, maar dit hangt ook samen met de cofiguratie. Het besturingssysteem is helaas windows 98, SeeMap kan niet overweg met linux, Wine is geen optie omdat de sat ontvanger een compoort of usb behoeft Hoop dat je hier wat aan hebt.
groeten Gijs.

Offline ohjajoh

  • Lid
Een wilde gedachte over SSD drive...
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/27, 21:59:55 »
ssd is echt supersnel, heeft alleen een addertje, veel schrijven schijnt te zorgen voor slijtage en het schijnt dat je disk daardoor veel korter meegaat. Op m'n eeepc heb ik daardoor ext2 als filesystem, geen swap (hoewel, heb ik op de sd-kaart gezet, kan ik toch hibernaten...) Als er een heftige crash is moet fsck meteen ook veel repareren....
om die reden zou ik het toch stiekem afraden tot er duidelijkheid komt wat dat slijtageding nou is.

Offline eendje

  • Lid
Een wilde gedachte over SSD drive...
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/27, 22:05:31 »
Citaat van: ohjajoh
ssd is echt supersnel, heeft alleen een addertje, veel schrijven schijnt te zorgen voor slijtage en het schijnt dat je disk daardoor veel korter meegaat. Op m'n eeepc heb ik daardoor ext2 als filesystem, geen swap (hoewel, heb ik op de sd-kaart gezet, kan ik toch hibernaten...) Als er een heftige crash is moet fsck meteen ook veel repareren....
om die reden zou ik het toch stiekem afraden tot er duidelijkheid komt wat dat slijtageding nou is.
Ze geven een MTBF op van 1.000.000 uur dus dat lijkt me wel ok toch? Flash gaat inderdaad na een bepaald aantal keer schrijven kapot, daarom schrijven ze willkeurig op verschillende plekken om de slijtage te verminderen.
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?