Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen Wifi verbinding: wat gaat er fout? (Edimax-ew7811un en Atheros AR9485)  (gelezen 2694 keer)

Offline schep

  • Lid
Ik heb al maanden problemen met mijn wifi verbinding, zowel in Win7, als in Ubuntu 12.04.

Met het risico op tl;dr, hieronder de beschrijving van de situatie:

Mijn computer, een Acer S3 laptop uit 2012 had na aanschaf geen enkel probleem, zowel in W7 als in Ub12.04. Sinds een jaar heb steeds sterkere verbindingsproblemen:
Op mijn werk een slecht signaal, maar wel verbinding als ik vlak onder de hotspot zit.
Thuis, vooral 's avonds, kortere en langere storingen. In Win7 uitval van de verbinding, of een verbinding met de Router, maar niet met het internet. Ub12.04 probeert eindeloos te verbinden, zonder gevolg. Anderen (mijn vrouw met een MAC en andere gasten kunnen thuis zonder problemen met het internet verbinden.

Interne Wifi-chip:
Volgens Ubuntu12.04: Atheros AR9485
Volgens Win7: Atheros 5bwb252

Gek genoeg heeft een update van drivers in Win7 voor enkele weken/maanden het probleem opgelost, waarna het weer terugkwam.
In Ub12.04 heb ik het probleem nooit kunnen oplossen, tot het moment, waarop ik in thuis met Ubuntu niet meer kan verbinden.

Aanschaf van de externe USB-module Edimax-ew7811un, die eigenlijk volledig plug and play compatibel met Linux is levert geen verbetering op:
- Windows is gecrasht, daar kan ik voorlopig niet meer mee werken
- In Ubuntu 12.04 wordt de stick meteen gevonden en wordt een internetverbinding met een signaalsterkte van drie van vier streepjes ingericht. Browsers en andere software kunnen echter niet met het internet verbinden.

Ik weet niet precies waar het probleem zit:
- is het een driver issue?
- is mijn interne hardware defect?
- heb ik verkeerde (linux-)instellingen?

Hartelijk dank voor de hulp

Offline schep

  • Lid
Heb dezelfde Edimax op een andere laptop met Ubuntu1204 uitgeprobeerd:

Hier hetzelfde: een verbinding met de router die niet erg sterk is (drie van vier), maar waarbij software niet met het internet kan corresponderen.

Dat deze usb-stick op mijn Acer-laptop niet werkt, lijkt dus aan de stick, en niet aan mijn computer te liggen. Dan blijven volgende vragen:
1. waarom werkt de edimax-stick niet aan de praat, hoewel alle documentatie aangeeft dat de driver standaard in de kernel zou moeten zitten?
2. Hoe krijg ik de edimax-stick tóch aan de praat?
3. Komt iemand het probleem met mijn Atheros interne wifi-module bekend voor? (het liefst zou ik die natuurlijk gebruiken, hoewel ik dus vermoed dat de hardware een makken heeft.

bedankt.
« Laatst bewerkt op: 2014/04/09, 19:37:27 door schep »

Offline Ed

  • Lid
Als je Edimax in tikt in synaptic staat er wel iets maar of je er wat aan hebt, ik heb er geen ervaring mee.

In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline schep

  • Lid
Bedankt Gijsbert.

Jammer genoeg heeft het niet geholpen op mijn 'alternatieve' computer. Op mijn Acer-S3 kan ik jammer genoeg de stappen niet doorlopen, omdat ik geen internetverbinding kan instellen. Dat is ook de reden dat ik mijn USB-Wifi Stick heb gekocht.

Ik ben even de website van mijn lokale computerboer (conrad.de) doorgespit: jeeminee, ik heb er geen enkele (!!!) plug-and-play linux-compatibele usb-wifi sticks gevonden. Het lijkt me voor een Linux-hacker een goed idee, voor die Realtek-chips een fatsoenlijke driver te bouwen. Of voor Hardware-makers een gat in de markt een linux-compatibele stick te bouwen. Verbazend overigens, dat op amazon, vele Raspberry-Pi gebruikers aangeven wel met de USB-sticks te kunnen werken. Raspberry-Pi werkt toch met dezelfde Linux-Kernel?

Of snap ik iets niet?

Lang verhaal, dan nu mijn vraag:
Welke USB-Wifi-Stick kan ik kopen, die Plug-And-Play onder Linux 1204 werkt?

Wat je mist is dat veel sticks wel gewoon werken met Linux alleen noemen winkels dit bijna nooit. Bij de plaatselijke MyCom heb ik gewoon gevraagd of ik de stick terug kon brengen als ie niet werkte met Linux. De eerste die ik kocht werkte inderdaad niet goed, teruggebracht en ingeruild voor een andere, die werkt prima (met Debian ook). Helaas wordt die specifieke stick niet meer nieuw verkocht maar de meerderheid van de wireless USB sticks moet gewoon werken met Ubuntu tegenwoordig. Het beste is wanneer je de chipset van de stick kan achterhalen, dat is het enige dat belangrijk is, het merk boeit niet. Die chipset kun je gebruiken in je zoekopdrachten om te kijken of ie problemen gaat geven icm Linux.

Deze werkt bij goed nu : http://www.conceptronic.net/nl/download_list.php?back=1&stype=1&search=C300RU (chipset = RT3072) Maar geen idee of die nog ergens nieuw wordt verkocht.
« Laatst bewerkt op: 2014/04/14, 22:27:47 door erik1984 »


Frederik

  • Gast

Lang verhaal, dan nu mijn vraag:
Welke USB-Wifi-Stick kan ik kopen, die Plug-And-Play onder Linux 1204 werkt?

Atheros Stick Adapter uit 2007 werkt probleemloos bij mji op Linux Mint (2e computer)
USB Adapter met twee antennetjes Eminent 4556 werkt probleemloos op dual bootsysteem Windows 7 | Ubuntu 12

Offline Ed

  • Lid
Ik heb zelf een Linksys WUSB54GC gebruikt en die werkt ook probleemloos.

Offline softbart

  • Lid
Meten is weten.
Niet het merk van de stick is belangrijk. De chip is belangrijk.
Het is niet de eerste keer wanneer de zelfde adapter een totaal andere chip bevat. (prijs)
Met lsusb de id opzoeken en met google verder zoeken.

groet,

Theo