Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] audio en video in Debian  (gelezen 1875 keer)

[OPGELOST] audio en video in Debian
« Gepost op: 2011/03/13, 15:15:34 »
L.S.

Na wat rondgehangen te hebben bij Ubuntu en Mint ben ik zojuist overgestapt op Debian 6 - de stabiele bron. Dit heeft me toch wel wat kopzorgen gevergd, maar het draait nu allemaal op VirtualBox na (nog wat verder zoeken, daarna kom ik er mogelijk wel mee terug). Voor het afwerken van de installatie (met name voor audio en video) wilde ik gebruik maken van Pjotr zijn instructiepagina's. Echter die blijken niet bruikbaar, waarschijnlijk door het ontbreken van pakketbronnen; waar ik dan weer weinig verstand van heb. Iemand een idee hoe ik toch de nodige codecs enzo erin kan krijgen, zodat MP3 (soms onvermijdelijk!) en dergelijke gemaakt kunnen worden en Youtube ook kan worden bekeken, om maar een paar zaken te noemen, of ' uitzending gemist'.
Verder hoor ik erg negatieve verhalen over Java (zo lek als een zeef); is dat terecht en zo ja kan dat makkelijk worden vermeden.

gegroet,
mrt
« Laatst bewerkt op: 2011/03/13, 21:10:58 door Plotinus »
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Re: audio en video in Debian
« Reactie #1 Gepost op: 2011/03/13, 15:24:40 »
Op de site van fluendo kan je de mp3  decoder gratis krijgen.

De Complete Value Bundle heb ik gekocht voor 28 euro, wat een prikje is, en je blijft die download gewoon houden voor volgende installaties.

http://www.fluendo.com/shop/category/end-user-products

In je software bronnen de nonfree software aanvinken is natuurlijk ook een mogelijkheid, wel synaptic effe herladen dan. Maar voor mij is de andere oplossing de mooiste :)
« Laatst bewerkt op: 2011/03/13, 15:38:09 door mantass »
Viva La Revolución

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: audio en video in Debian
« Reactie #2 Gepost op: 2011/03/13, 16:18:49 »
Verder hoor ik erg negatieve verhalen over Java (zo lek als een zeef); is dat terecht

Nee.  :)

Overigens heb je voor Debian meer dan gemiddelde computervaardigheden nodig. Het is bepaald geen Ubuntu, Mint of openSUSE....

Re: audio en video in Debian
« Reactie #3 Gepost op: 2011/03/13, 16:21:38 »
Verder hoor ik erg negatieve verhalen over Java (zo lek als een zeef); is dat terecht

Nee.  :)

Overigens heb je voor Debian meer dan gemiddelde computervaardigheden nodig. Het is bepaald geen Ubuntu, Mint of openSUSE....
Maar eens geïnstalleerd geen problemen meer mee, superstabiel. =D
Viva La Revolución

DarkEra

  • Gast
Re: audio en video in Debian
« Reactie #4 Gepost op: 2011/03/13, 16:36:28 »
Maar eens geïnstalleerd geen problemen meer mee, superstabiel. =D

100% mee eens. :)  ;)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: audio en video in Debian
« Reactie #5 Gepost op: 2011/03/13, 17:17:58 »
Debian is een stuk principiëler dan Ubuntu als het gaat om vrije software. Om deze reden zitten er in Debian een stuk minder codecs voor allerlei mediaformaten en missen ook de gesloten drivers voor video- en draadloze kaarten.
Je zal dus veel meer moeite moeten doen om dit soort dingen aan de gang te krijgen in Debian.

Re: audio en video in Debian
« Reactie #6 Gepost op: 2011/03/13, 18:57:33 »
drivers voor draadloze kaarten is makkelijk te installeren met ndiswrapper.
Viva La Revolución

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: audio en video in Debian
« Reactie #7 Gepost op: 2011/03/13, 19:27:55 »
Als je dan toch met closed source drivers aan de gang gaat, is ndiswrapper in veel gevallen wel de slechtste keuze die je kan maken. Dat is een vieze hack om Windowsdrivers op Linux te laten werken.
In zo'n geval kan je beter de gesloten firmware en/of Linuxdriver opzoeken en installeren.

Maar als het je toch niet zoveel boeit hoe vrij de software is, ga dan voor Ubuntu/Mint/een andere afgeleide, dat maakt je leven veel makkelijker.

Re: audio en video in Debian
« Reactie #8 Gepost op: 2011/03/13, 19:36:36 »
Voor mij was het niet moeilijker om debian te installeren dan ubuntu of mint, dus zoveel moeilijker is het leven niet met debian ;)
Viva La Revolución

Re: audio en video in Debian
« Reactie #9 Gepost op: 2011/03/13, 21:10:16 »
Bedankt allemaal en voor jullie kritische bedenkingen, maar ik houd nu eenmaal van een uitdaging en daarnaast spreekt het principiele van Debian me wel aan. Dus het staat er allemaal weer netjes op inclusief benodigde codecs. En ja, het heeft inderdaad heel wat meer moeite gekost dan bij Ubuntu en Mint - die blijven we natuurlijk wel volgen op andere computers.

Nu alleen dat verrekte Virtualbox nog (Windows kan nog niet gemnist worden); al gelijkaardige foutmeldingen op internet eens uitpluizen. Dat is voor een ander weekend.

gegroet,
mrt
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.