Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 'Grote' hardeschijf in oud(er) systeem  (gelezen 2823 keer)

Offline sjampoo

  • Lid
'Grote' hardeschijf in oud(er) systeem
« Gepost op: 2009/01/05, 12:07:36 »
Fijn die 'haakjes' :)

Vraag:

1) Bestaat er een 'hindernis' in schijf grootte binnen Ubuntu/Debian/Linux?
2) Als het moederbord ( IDE controller ) de beperkende factor is, hoe kan ik dit controleren vóór het aansluiten van een grote schijf ( 160GB+ ) als de fabrikant ( MSI ) zwijgt )


Voorkennis:
Ooit, lang geleden ben ik veel data verloren door een 250 GB hardeschijf in een niet geschikte pc te gebruiken: 250 GB aan 1 stuk op NTFS geformateerd ( mbv WinXP ) in een NT4Server machine geplaatst.
De schijf werd door WinNT4server gewoon herkend, maar toen er eenmaal meer dan 160 GB aan data op kwam te staan ging de schijf hard onderuit. :(

Probleem:
Ter voorkoming van verlies van data hangen er 2 schijven van elk 250 GB via een externe behuizing + USB kabeltje aan m'n W2Kserver.
Ideaal is dit niet: externe schijven vragen extra voeding en één van beiden draait ook nog eens constant door de aansturing in z'n elcheapo 'externe behuizing'.

Ik wil de W2Kserver graag wisselen voor een Ubuntu/Debian server, én gelijk de schijven 'binnenboord' opnemen met EXT3 formatering .. Is dat een optie?

Voorkeur gaat uit naar huidige bordje:
Moederbord 1: MSI - MS 6380  - Bios versie 1.0  released 31 jan. 2002 met AMD 1700+ en 1GB werkgeheugen

Alternatief
Moederbord 2: bordje met VIA VT82C694X chipset, Bios uit 2001 Celeron 800 en 400 MB werkgeheugen

Alternatief
Moederbord 3: Asrock K7S8X bordje, relatief recent, waarop ik die AMD 1700+ zou kunnen plaatsen met dito werkgeheugen

Re: 'Grote' hardeschijf in oud(er) systeem
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/05, 12:14:19 »
Hallo sjampoo, ik denk dat je je niet druk hoeft te maken. Dat MSI mobo'tje ondersteunt al wel LBA (logical Block Addressing: http://nl.wikipedia.org/wiki/Harde_schijf#LBA) lijkt me. Ubuntu kan het ook makkelijk aan.

Offline sjampoo

  • Lid
Re: 'Grote' hardeschijf in oud(er) systeem
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/05, 13:17:37 »
Waar haal je die info vandaan? ( niet die wiki pagina, maar dat mijn bordje LBA ondersteund )

Re: 'Grote' hardeschijf in oud(er) systeem
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/05, 13:27:58 »
Is een moederbord van 2002 dus moet kunnen lijkt me. Alhoewel.....
Citaat
K7T266_Pro2     v. 3.6     516 kb     AMD     AMI BIOS     6/17/2002     14054
(1) Supports low RPM CPU system fan.
(2) Updates Onboard Promise BIOS to support 160 GB HDD.
K7T266 Pro2(MS-6380 Version 2.0).
Toch niet kennelijk, mijn excuses  :-[

Offline sjampoo

  • Lid
Re: 'Grote' hardeschijf in oud(er) systeem
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/05, 13:49:54 »
Precies! :(

Even getest aan dat andere bordje ( Celeron 800Mhz, ongeveer zelfde leeftijd ) want deze is iets makkelijker uit te zetten en open te schroeven:

In de bios alles op auto: ( opties: CHS, LBA, Large of 'AUTO' )  -> Volgens 'jouw info' zou LBA voldoende moeten zijn:
Helaas: bios herkend 136 GB schijf ipv 250 GB

Trial en error dan maar op die andere bak ( maar lastig de bios te checken, want geen monitor :( )  Betekend: afsluiten, afbreken, verplaatsen en opnieuw proberen.. brrr geen zin an.






Re: 'Grote' hardeschijf in oud(er) systeem
« Reactie #5 Gepost op: 2009/01/05, 15:38:57 »
Kan je niet een nieuwere BIOS vinden voor je moederbord en deze "flashen"?

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: 'Grote' hardeschijf in oud(er) systeem
« Reactie #6 Gepost op: 2009/01/05, 20:43:12 »
Ik heb hier een verschrikkelijk oude IBM computer staan waar de bios geen grotere schijven aankan dan 40 Gig.
Ik heb er 2 van 250 Gig ingehangen waarbij de bios over de zeik gaat en wil dat ik de zaak goed zet.

Vervolgens druk ik dit scherm weg en boot gewoon Debian op die netjes de schijven herkent en gebruikt.
Tussen Debian en Ubuntu zit geen verschil hierin dus in principe zou je gewoon die schijven erin kunnen hangen.

Enkel bij booten loop de kans dat de bios gaat mopperen, wegdrukken dit menu en doorgaan....
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: 'Grote' hardeschijf in oud(er) systeem
« Reactie #7 Gepost op: 2009/01/06, 09:34:29 »
Kan je niet een nieuwere BIOS vinden voor je moederbord en deze "flashen"?
Laatste BIOS fikst dus dat schijven tot 160Gb herkend worden.

Re: 'Grote' hardeschijf in oud(er) systeem
« Reactie #8 Gepost op: 2009/01/06, 09:34:52 »
Ik heb hier een verschrikkelijk oude IBM computer staan waar de bios geen grotere schijven aankan dan 40 Gig.
Ik heb er 2 van 250 Gig ingehangen waarbij de bios over de zeik gaat en wil dat ik de zaak goed zet.

Vervolgens druk ik dit scherm weg en boot gewoon Debian op die netjes de schijven herkent en gebruikt.
Tussen Debian en Ubuntu zit geen verschil hierin dus in principe zou je gewoon die schijven erin kunnen hangen.

Enkel bij booten loop de kans dat de bios gaat mopperen, wegdrukken dit menu en doorgaan....
Gandyman, hoeveel data staat er nu op die schijven?

Offline sjampoo

  • Lid
Re: 'Grote' hardeschijf in oud(er) systeem
« Reactie #9 Gepost op: 2009/01/06, 19:44:04 »
:)

Gandyman : Zo'n zelfde truukje deed ik ooit al eens met een oude NT4 server: Hardeschijf via WinXP gepartitioneerd, en hoppa in NT opgenomen. Bios gemekker negeren (server stond toch 24 op 24 aan) en gaan met die banaan..

Bij een vullingsgraad tot boven de 160 GB ging het echter mis.

Het was niet eens raar dat de crash/data-loss niet veel eerder gebeurde: Het was een archief schijf waar alleen maar data bij kwam en nooit geschoven of verwijderd werd.  Gelukkig voor mij stond ongeveer 95% van de data echter ook op CD-rom archief en bleek daarvan ook nog eens 95% leesbaar.. 
Overigens: met Testdisk kreeg ik de laatste 5% niet terug gehaald van de schijf: De data boven de 160 GB grens is waarschijnlijk ergens tussen wal en schip terecht gekomen ( of tussen 0 en 1 :) )

---

Overigens: Ik ga het nu alsnog maar gewoon proberen: kijken wat de bios zegt: zoals vermeld: het bordje met de Celeron 800Mhz maakte er in iedergeval géén sjokola van,. wellicht het AMD bordje wel.

Mocht het werken,. ben ik benieuwd of ik daarmee het stroom verbruik wat naar beneden kan helpen:
- Servertje + ADSL modem + 8 poorts hubje + 2x 250 GB externe HDD => 125 watt continu verbruik.
« Laatst bewerkt op: 2009/01/06, 19:47:45 door sjampoo »

Offline sjampoo

  • Lid
Re: 'Grote' hardeschijf in oud(er) systeem
« Reactie #10 Gepost op: 2009/01/06, 21:15:07 »
fiouw - wordt (na juiste jumper instellingen) herkend in de bios;
250,1 GB  :)
Wel raar dat ie geen cilinders koppen of clustergrootte laat zien ( en bij de andere aanwezige 80 GB schijf wel ).

Ubuntu 'server' komt er an! :)

Re: 'Grote' hardeschijf in oud(er) systeem
« Reactie #11 Gepost op: 2009/01/06, 22:00:10 »
Heb hier ook weken zitten prutsen met een oud systeem waar bios (ook na meest recente update) niet verder dan 160GB herkende.
Bij opzet dualboot dus steeds de grub error 18. De PC is een Medion type MD 3500 (jawel een van de eerste Aldi PC's) Ik kan nu even geen concrete gegevens melden type en merk mobo, moet de PC eerst weer open.
Ubuntu en Gparted zagen overigen maar 300 Gb  van de werkelijke 320 Gb. Het bios kwam niet verder dan 160 GB. Ook bleek na herinstall van Ubuntu op een met Gparted gemaakte partitie (ext3) de partititabel volledig verprutst. Grote pech maar ook een mooie kans om dan maar verder uit te proberen, want ik was toch alle oude instellingen en partities kwijt (Murphy leeft dus nog).

Uiteindelijk bleek alleen het maken van een kleine (500Mb) boot partitie te werken; zoals op verschillende forums beschreven. Nu kan zowel WinXP als Ubuntu over de hele schijf (320GB) beschikken. Grub kan ik echter niet gebruiken voor de dual boot (laat zich maar niet terugplaatsen na de WinXP install; kan wel aan mij liggen) dus gebruik ik nu Gag. Werkt verder prima in beide OS-en. Is al met al een vreemd verhaal want als ik Ubuntu start vanuit Gag, komt vervolgens de (oude) grub weer tevoorschijn, waar zelfs WinXP (uit eerste poging) instaat (en vanuit die grub ook opstart). Maar dat terzijde.

Ben wel benieuwd welke jumpers (met welke settings dus) je op het mobo hebt aangepast zodat bios nu blijkbaar wel je hele schijf kan zien? Dat is geheel nieuw voor me (terwijl het bios dat helemaal niet zou moeten kunnen zien, volgens mij) maar mogelijk ook wel interessant als oplossing voor andere error 18 situaties.
« Laatst bewerkt op: 2009/01/06, 22:15:29 door Peterbeter »
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Re: 'Grote' hardeschijf in oud(er) systeem
« Reactie #12 Gepost op: 2009/01/06, 22:15:11 »
Overigens: met Testdisk kreeg ik de laatste 5% niet terug gehaald van de schijf: De data boven de 160 GB grens is waarschijnlijk ergens tussen wal en schip terecht gekomen ( of tussen 0 en 1 :) )
Waarschijnlijk wordt alles wat over de 160GB gaat weer aan het begin van de schijf weggeschreven.

Offline sjampoo

  • Lid
Re: 'Grote' hardeschijf in oud(er) systeem
« Reactie #13 Gepost op: 2009/01/11, 16:03:59 »

@Peterbeter:

Ik heb géén wijzigingen doorgevoerd in bios of jumpers. De schijf ( Samsung 250gb) heb ik éérst getest aan het (nog) oude Celeron bordje; no-go in de bios. Snapte er echt werkelijk niets van.

Daarna het ik de schijf getest aan het oude AMD Athlon bordje, waarbij de bios wél de schijf herkend.

@ AutoStatic (en de rest):

Helaas blijk het ijdele hoop toen W2K de schijf zowaar bleek te herkennen als 250 gb schijf. Gewoon NTFS geformateerd, 1 partitie, 232 GB groot.
Ben vervolgens fijn data gaan copieren van de 2 usb schijven naar deze interne schijf, om energie te gaan sparen ( 2 adapters minder, en in te toekomst wellicht nog slechts 1 interne hardeschijf in 't thuis servertje )

  Zie screenshot hieronder ( er liggen wat vensters overelkaar ) :



Zoals je ziet:
Local Disk (E:) is healty, maar naam ( Was 'Samsung_intern') en filesystem ( was 'ntfs' ) zijn beiden verdwenen.
Linksonder in beeld is de melding van Explorer zichtbaar: The disk in drive E: is not formatted. Do you want to format is now?

Gelukkig voor mij ( zie de 2 op USB aangesloten schijven ) heb ik de data nog op de oude USB schijven staan..

--

Wat is wijsheid: Ligt het 'verdwijnen' van de data nu aan W2K, of aan het moederbord?
zsm over op een linux server of de USB schijven blijven gebruiken?

--




PS:
Ja, natuurlijk; een Ubuntu-server is natuurlijk veel beter ( of gelijk welke andere Linux variant ), maar deze bak staat nu eenmaal 'headless' ( zonder monitor ) in de kelder en ik vind het verdomt handig via rdp ( remote desktop ) af en toe toch nog even snel wat windows programmatjes te kunnen draaien. én ik vind dat ik nog net genoeg Linux ervaring heb om de W2k bak te vervangen door een Linux server ( W2k is file en print server )


Re: 'Grote' hardeschijf in oud(er) systeem
« Reactie #14 Gepost op: 2009/01/12, 12:45:33 »
Citaat
Wat is wijsheid: Ligt het 'verdwijnen' van de data nu aan W2K, of aan het moederbord?
zsm over op een linux server of de USB schijven blijven gebruiken?

Mijn ervaring is dat windows veel afhankelijker is van de bios dan Linux.
Hij luistert en werk ook met de gegevens die hij krijgt van de bios.
En dus zal je idd problemen krijgen zodra je over de capaciteit komt die de bios aan kan.

In Linux (Debian - Ubuntu ) heb ik dit nog niet meegemaakt, en ga er dus vanuit dat die wel zelfstandig werken en de bios negeren.

Kreeg vrijdag een aanbiedings mailtje..
Misschien is dit iets voor je wanneer je een ander mobootje wilt hebben ?
http://www.computerstunt.nl/onderdeel/975/

Heb je sata schijven zul je wel nog een pci->sata kaartje moeten kopen..
En dan kan je nog in het overgebleven slot een 1Gig NIC plaatssen aangezien die op het mobo maar 100MB is.

Bel hem anders ff op en stel de vraag over grotere HDtjes.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D