Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Herkennen bekabeld internet werkt niet meer.  (gelezen 7365 keer)

Offline simthadim

  • Lid
Herkennen bekabeld internet werkt niet meer.
« Gepost op: 2012/03/27, 20:34:14 »
Sinds een paar dagen woon ik op kamers, en na wat proberen heb ik het internet van mijn complex (het FTTD netwerk van de TU) aan de praat gekregen op zowel Windows als Ubuntu. Het werkte allemaal prima, totdat ik gister een waslijst met updates heb binnengehaald... nu wil Ubuntu mijn  internet verbinding (kabel) niet meer herkennen. Rechtsboven (in de Unity omgeving) geeft hij aan dat er niks is aangesloten, sterker nog: de hele module voor bekabelt internet is niet aan te klikken en donkergrijs.. Kan iemand mij helpen mijn geliefde Ubuntu weer aan de praat te krijgen, qua internet?

Heb al geprobeerd de PPPoE opnieuw te configureren, maar ook dan herkende hij niks.
Windows (dual boot) herkent de verbinding nog wel, dus het is niks met het netwerk, denk ik zo.

Merci beaucoup!
« Laatst bewerkt op: 2012/03/27, 21:38:32 door simthadim »

Re: Herkennen bekabelt internet werkt niet meer.
« Reactie #1 Gepost op: 2012/03/27, 21:39:17 »
Welke Ubuntu-versie draai je? Klik eens met je rechtermuisknop op dat pictogram, als er een ander menu verschijnt dan met je linker, controleer dan of "Netwerk inschakelen" is aangevinkt.

Offline simthadim

  • Lid
Re: Herkennen bekabeld internet werkt niet meer.
« Reactie #2 Gepost op: 2012/03/27, 22:06:52 »
Dom, vergeten te vermelden: ik draai 11.10.

Het netwerk is ingeschakeld, de eerste twee opties zijn echter geblokkeerd (bekabeld netwerk & de melding daaronder: apparaat wordt niet beheerd).

EDIT: Voor het configureren van het netwerk moest ik de Avahi-deamon uitschakelen, is dat misschien de boosdoener? Heb m al geprobeerd te starten, maar dat haalt weinig uit.
« Laatst bewerkt op: 2012/03/27, 22:11:46 door simthadim »

Offline simthadim

  • Lid
Re: Herkennen bekabeld internet werkt niet meer.
« Reactie #3 Gepost op: 2012/03/27, 22:17:13 »
Indien ik in de unity dash 'netwerk' intyp krijg ik een scherm wat aangeeft dat er een bekabeld netwerk is, eronder staat echter dat deze 'niet-gemanaged' is. Zou dit iets kunnen zijn?
De optie 'configureren' rechtsonder in dat scherm is echter geblokkeerd.

Re: Herkennen bekabeld internet werkt niet meer.
« Reactie #4 Gepost op: 2012/03/27, 22:32:39 »
wat doet:
sudo ifconfig eth0 up
ifconfig
rfkill list
?

Offline simthadim

  • Lid
Re: Herkennen bekabeld internet werkt niet meer.
« Reactie #5 Gepost op: 2012/03/27, 22:45:06 »
Dit is de output:

eth0      Link encap:Ethernet  HWaddr 00:1e:8c:90:a5:7b 
          inet6 addr: fe80::21e:8cff:fe90:a57b/64 Scope:Link
          UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:9127 errors:0 dropped:74 overruns:0 frame:0
          TX packets:47 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:2
          collisions:0 txqueuelen:1000
          RX bytes:772989 (772.9 KB)  TX bytes:6052 (6.0 KB)

lo        Link encap:Local Loopback 
          inet addr:127.0.0.1  Mask:255.0.0.0
          inet6 addr: ::1/128 Scope:Host
          UP LOOPBACK RUNNING  MTU:16436  Metric:1
          RX packets:180 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:180 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:0
          RX bytes:13968 (13.9 KB)  TX bytes:13968 (13.9 KB)

ppp0      Link encap:Point-to-Point Protocol 
          inet addr:145.94.76.56  P-t-P:145.94.1.0  Mask:255.255.255.255
          UP POINTOPOINT RUNNING NOARP MULTICAST  MTU:1492  Metric:1
          RX packets:11 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:11 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:3
          RX bytes:535 (535.0 B)  TX bytes:461 (461.0 B)

Re: Herkennen bekabeld internet werkt niet meer.
« Reactie #6 Gepost op: 2012/03/27, 22:45:35 »
...Heb je ook de rest van de output? De andere twee comments, bedoel ik.

edit: heb je enkel ipv6 daar op je studentennet?

Offline simthadim

  • Lid
Re: Herkennen bekabeld internet werkt niet meer.
« Reactie #7 Gepost op: 2012/03/27, 22:49:08 »
Dit is het enige dat er gegeven werd voorzover ik weet (zal zo wel nog even omschakelen naar Ubuntu)
Heb totaal geen idee wat er hier doorgegeven wordt, neem aan dat het ipv4 is.

Re: Herkennen bekabeld internet werkt niet meer.
« Reactie #8 Gepost op: 2012/03/27, 22:51:00 »
Uit je output maak ik op dat je geen ipv4-adres hebt. Als het goed is moet het eerste command je interface aanzetten, maar dit lijkt al gebeurd te zijn.

Moet je misschien nog het een ander doen met VPN of een certificaat?

Offline simthadim

  • Lid
Re: Herkennen bekabeld internet werkt niet meer.
« Reactie #9 Gepost op: 2012/03/27, 22:54:26 »
Raar.
Ik heb een handleiding van het internet hoe ik het internet moest opzetten.

Ik moest
- de Avahi-deamon uitzetten
- 'sudo pppoeconf' draaien
- een regel in '/etc/ppp/peers/dsl-provider' aanpassen naar 'plugin rp-pppoe.so rp_pppoe_service TUdelft-FTTD rp_pppoe_ac DePoort eth0'

Geen VPN noch een certificaat, voor zo ver ik het zie.

http://fttd.balpol.tudelft.nl/nl/howto/Ubuntu_pppoe.pdf

Re: Herkennen bekabeld internet werkt niet meer.
« Reactie #10 Gepost op: 2012/03/27, 22:57:10 »
Dat gaat werkelijk nergens over, je hebt toch gewoon een LAN en geen dial-up-verbinding? Ik heb er vast niet genoeg verstand van, maar biedt een technische universiteit als de TU Delft niet gewoon degelijke instructies voor Linux op hun website?

edit: dat document stamt uit 2007, niet echt actueel als je het mij vraagt. ALs je al die wijzigingen terugdraait, heb je nog steeds geen internet?

Offline simthadim

  • Lid
Re: Herkennen bekabeld internet werkt niet meer.
« Reactie #11 Gepost op: 2012/03/27, 23:04:29 »
Ik moet hier in Windows elke keer verbinding maken met het TU netwerk (Fttd netwerk, geleverd door surfnet), wil ik internet krijgen. Ik heb wel Lan, maar dat is puur en alleen het interne netwerk van mijn complex....

Dit is de enige handleiding die er is, er is er nog een voor debian : http://fttdserv.vhl.local/?tekst=bewoners/stap2.htm , beter wordt het helaas niet.

Die wijzigingen terugdraaien heb ik geprobeerd, lukte me alleen niet (heb niet zo veel verstand van Linux). Het opnieuw aanzetten van de uitgeschakelde deamon en het terug aanpassen van de regel in een bestandje haalde weinig uit.
Daarna heb ik nog wel geprobeerd de stappen in de PDF nog een keer te doen, geen resultaat

Re: Herkennen bekabeld internet werkt niet meer.
« Reactie #12 Gepost op: 2012/03/27, 23:11:07 »
Probeer anders die eerste pdf nogmaals te volgen maar zet networkmanager dan uit met behulp van het tooltje rcconf. Herstart daarna je computer, hopelijk werkt het.

Offline simthadim

  • Lid
Re: Herkennen bekabeld internet werkt niet meer.
« Reactie #13 Gepost op: 2012/03/27, 23:15:03 »
Stomme vraag, maar 'Rcconf', moet ik dat via de terminal doen? kan het als software nergens vinden

Re: Herkennen bekabeld internet werkt niet meer.
« Reactie #14 Gepost op: 2012/03/27, 23:24:15 »
Klopt, met rcconf kun je de daemons beheren die worden gestart als je je pc aanzet. Het is een terminalcommando. Met de tab- enter en pijltjestoetsen navigeer je door het menu.
sudo apt-get install rcconf
sudo rcconf

Offline simthadim

  • Lid
Re: Herkennen bekabeld internet werkt niet meer.
« Reactie #15 Gepost op: 2012/03/27, 23:36:03 »
Heb dit geprobeerd, aangezien rcconf niet wil werken (hij moet een pakket ophalen, wat niet lukt zonder internet kennelijk, ik doe dit ook allemaal op mijn telefoon of Windows)

service network-manager stop
 rm /var/lib/NetworkManager/NetworkManager.state
service network-manager start

Ook met dit geen succes, er blijft gemeld worden 'het apparaat wordt niet beheert' door de netwerk manager (2e optie in het menu)
« Laatst bewerkt op: 2012/03/27, 23:40:11 door simthadim »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Herkennen bekabeld internet werkt niet meer.
« Reactie #16 Gepost op: 2012/03/27, 23:48:17 »
Werkt internet vanaf de LiveCD van 11.10? Zonder aanpassingen?

Re: Herkennen bekabeld internet werkt niet meer.
« Reactie #17 Gepost op: 2012/03/28, 00:08:13 »
Zet networkmanager gewoon eens af:

sudo service network-manager stop
Werkt hierna het internet (niet rebooten)?

Offline simthadim

  • Lid
Re: Herkennen bekabeld internet werkt niet meer.
« Reactie #18 Gepost op: 2012/03/28, 17:45:28 »
Indien ik de live-usb opstart dan wordt het bekabelde netwerk gewoon herkend, de netwerk applet wordt dan ook weergegeven met 2 pijltjes. Internet zelf.werkt niet, hiervoor moet ik inbellen met het netwerk
Start ik mijn geïnstalleerde ubuntu dan wordt het rechtsboven weergegeven als het wifi symbool, maar dan leeg (een driehoek met een bolle zeide). Iets in de network manager is veranderd, geen idee wat echter.

Stop ik de netwerk service, en roboot ik niet, dan werkt internet niet, ook 'sudo ppoeconfig' opnieuw doorlopen haalt dan niks uit.

« Laatst bewerkt op: 2012/03/28, 17:47:01 door simthadim »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Herkennen bekabeld internet werkt niet meer.
« Reactie #19 Gepost op: 2012/03/28, 23:04:51 »
Ik zou eens met een schone lei herbeginnen. En geen handleidingen van vijf jaar oud meer volgen....
http://sites.google.com/site/computertip/herinstallatie

Offline simthadim

  • Lid
Re: Herkennen bekabeld internet werkt niet meer.
« Reactie #20 Gepost op: 2012/03/28, 23:25:50 »
Een hele herinstalatie :(
Geen simpelere manier om de network manager te resetten? Al had ik dat al geprobeerd...

Ik wil ook best een andere handleiding volgen, dit is echter de enige die de TU Delft beschikbaar heeft (Voor Windows is er bijv. ook nog geen handleiding voor Windows 7). Ik zal dus weer exact hetzelfde moeten doen om het internet hier aan de praat te krijgen... en ben dus bang weer in de problemen te raken.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Herkennen bekabeld internet werkt niet meer.
« Reactie #21 Gepost op: 2012/03/28, 23:36:36 »
Een handleiding van vijf jaar oud is bijna per definitie onbruikbaar. Enfin, dat blijkt ook wel... Dat verpest meer dan je lief is. Onherstelbaar, vermoed ik. Of het wordt een gruwelijk lange lijdensweg.

Beste is daarom: eerst "schone lei" (kost je twee uurtjes werk), en dan even bellen met de ICT-ondersteuning. Die jongens gebruiken zelf vaak ook Ubuntu, dus weten hoe het wel moet. TU Delft biedt nota bene zelfs een spiegelserver voor Ubuntu....

Overigens kan Netwerkbeheer (Network Manager) nu veel meer dan vroeger, dus extra spul installeren is tegenwoordig vaak overbodig.

Enfin, dit is mijn advies.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Herkennen bekabeld internet werkt niet meer.
« Reactie #22 Gepost op: 2012/03/29, 20:11:25 »
Kleine bijdrage: die avahi-daemon is vaak juist een boosdoener dat het netwerk niet werkt, dus laat deze uit na het configureren. De avahi-daemon is een progje dat automagisch zoekt naar printers en andere randapparatuur e.d., en bij grote netwerken (zoals ze daar hebben), geeft dat vaak een conflict.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]