Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Software schrijven voor Ubuntu  (gelezen 36148 keer)

Software schrijven voor Ubuntu
« Reactie #25 Gepost op: 2008/05/10, 14:02:37 »
Citaat van: Ronnie
Meertalig hier nog nooit gedaan. Maar dit moet zeker gebeuren wil het in de officiële repo's komt. Wat komt er voor systeem op je server draaien, en belangrijker wat moet ik installeren om daarmee te kunnen werken. Ik heb namelijk nog nooit met een SVN repo gewerkt.
ubuntu 6.06 (64 bit),
ik denk dat de installatie wel zal lukken
http://leerubuntu.org (ubuntu zonder moeilijke woorden)
VoidWarranties (Hackerspace) Antwerpen
Microsoft isn't evil, they just make really crappy operating systems. - Linus Torvalds

Offline Double12

  • Lid
Software schrijven voor Ubuntu
« Reactie #26 Gepost op: 2008/05/10, 14:07:53 »
Hoe vertalen precies werkt weet ik niet maar het gaat ongeveer zo:
je hebt in je programma gewoon Engelse strings (stukken tekst) zitten. Dan geef je met GNU gettext aan welke strings dat zijn die mogen worden vervangen, en in *.po bestanden stop je dan de vertaligen van die strings.

Offline hello

  • Lid
Software schrijven voor Ubuntu
« Reactie #27 Gepost op: 2008/05/10, 15:05:04 »
Ik wil ook wel mee doen (als er nog plaats is :)). Ik kan een (klein) beetje vb.net maar wil bv python wel leren. En ik heb ook al veel gezocht naar zo'n programma (ik gebruik nu Overhoor voor Windows in wine) voor mijn Latijn te leren. Je kan me e-mailen door op de knop hiernaast te drukken (onder mijn avater).

Hello

P.S. Waarom pak je i.p.v. 6.06 niet meteen 8.04. Dat is ook een LTS versie.

Offline Rulus

  • Lid
Software schrijven voor Ubuntu
« Reactie #28 Gepost op: 2008/05/10, 15:15:34 »
Ik heb wat ervaring met het maken en vertalen van Python programma's en het maken van Ubuntu/Debian pakketten; plus een basiskennis van GTK. Jullie weten me wel te vinden (forum, e-mail, irc) als er vragen zijn, ik wil gerust helpen :)

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Software schrijven voor Ubuntu
« Reactie #29 Gepost op: 2008/05/10, 15:35:55 »
Launchpad of Google Code zou ik voor project management en hosting nemen.
Launchpad gebruikt Bazaar, Google Code Subversion.
Sourceforge zijn project management features zijn niet zo heel handig, en het is traag en ligt vaak plat.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Eider

  • Gast
Software schrijven voor Ubuntu
« Reactie #30 Gepost op: 2008/05/10, 15:48:38 »
Google Code of Launchpad in combinatie met eigen hosting gedeelte lijkt mij ook de handigste oplossing.

Leuk dat er zoveel mensen zijn die ook willen helpen bij het schrijven van een overhoorprogramma voor Linux :).

Offline Double12

  • Lid
Software schrijven voor Ubuntu
« Reactie #31 Gepost op: 2008/05/10, 15:54:21 »
Ik wil graag helpen, maar Python ken ik nog niet, ik ben al blij als ik straks mijn boek over C++ uit heb (ik ben nu op de helft).
Ik kan misschien wel nadenken over de opbouw van het programma, bijvoorbeeld specifieke opties om bepaalde talen te overhoren, zoals Duits, Latijn en Grieks.
Verder kan ik denk ik wel documentatie schrijven of helpen met de website.

Het zou wel leuk zijn als het echt een goed en bruikbaar programma wordt, zodat ik het ook kan aanbevelen aan de mensen die ik ken.

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Software schrijven voor Ubuntu
« Reactie #32 Gepost op: 2008/05/10, 16:01:25 »
Er is schijnbaar veel vraag naar een overhoor programma voor linux. En veel beginnende programmeurs, die een instap project zoeken.
Launchpad heeft zich al enigszins bewezen voor project management, en heeft als voordeel dat we een eigen repo kunnen starten zodat mensen elke keer updates krijgen. Ik weet niet of het misschien zelfs in de toekomst mogelijk wordt om gebruikers bugs te laten melden met apport, deze optie zou ook wel interresant zijn. Ook kunnen mensen hier helpen met vertalen etc.

Google Code groeit de laatste tijd ook heel hard, en staan ook al veel opensource projecten op, maar deze integreert minder met ubuntu.

Mijn voorkeur gaat uit naar Launchpad, en misschien kunnen we de server van warddr dan gebruiken voor een webpagina en daar documentatie en links plaatsen
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Software schrijven voor Ubuntu
« Reactie #33 Gepost op: 2008/05/10, 16:58:16 »
Voor we ergens een project gaan registreren, hebben we natuurlijk wel een naam nodig...
bijvoorbeeld openteach
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Eider

  • Gast
Software schrijven voor Ubuntu
« Reactie #34 Gepost op: 2008/05/10, 17:23:27 »
Klikt wel aardig. Het liefst een naam in het Engels zodat het programma ook op andere landen gericht is.
Launchpad ziet er leuk uit :)

Offline hello

  • Lid
Software schrijven voor Ubuntu
« Reactie #35 Gepost op: 2008/05/10, 17:55:36 »
Citaat van: Ronnie
Voor we ergens een project gaan registreren, hebben we natuurlijk wel een naam nodig...
bijvoorbeeld openteach
+1

Offline Double12

  • Lid
Software schrijven voor Ubuntu
« Reactie #36 Gepost op: 2008/05/10, 18:07:06 »
In al onze Latijnse wijsheid hebben warddr, Ronnie, Rulus en ik een naam gekozen: Ludem. Dit woord betekent spel en volgens Rulus ook school. Ideaal dus.

Meedoen of de discussie volgen?
#ludem op irc.freenode.net

Ludem. School is just a game.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Software schrijven voor Ubuntu
« Reactie #37 Gepost op: 2008/05/10, 18:16:34 »
Mijn zakwoordenboek Latijn-Nederlands vindt dat ludus school of spel betekent. Ludem staat er niet in, maar misschien is dat een (vreemde) verbuiging van ludus? :) Het is ondertussen een jaar of 10 geleden dat ik eindexamen gedaan heb in Latijn, dus ik kan me vergissen...

Een stukje verder staat ludimagister, dat schoolmeester betekent. Dat lijkt me ook wel toepasselijk voor een overhoorprogramma ;)

Offline Double12

  • Lid
Software schrijven voor Ubuntu
« Reactie #38 Gepost op: 2008/05/10, 18:21:20 »
Ludem is de accusativus van ludus. (accusativus wordt meestal gebruikt voor lijdend voorwerp)
Ludus was niet meer vrij als domein en was al heel vaak te vinden op Google, dus we zochten een alternatief.

Het woord Magister kunnen we beter niet gebruiken, want er is ook een (propietair) programma om de leerlingenadministratie bij te houden wat Magister heet. Laat dat nou net een programma zijn wat eerst voor Windows en Linux was, en dat er nu is besloten het Windows-only te maken...

EDIT: Ludem is niet de accusativus van Ludus....maar het is nu wel de naam van ons project :P

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Software schrijven voor Ubuntu
« Reactie #39 Gepost op: 2008/05/10, 18:34:23 »
LOL :D

Offline Mij

  • Lid
Software schrijven voor Ubuntu
« Reactie #40 Gepost op: 2008/05/10, 21:32:02 »
Blueprints aanmaken is begonnen:
https://blueprints.launchpad.net/ludem/

Offline Sander50

  • Lid
    • http://www.somp.nl
Software schrijven voor Ubuntu
« Reactie #41 Gepost op: 2008/05/10, 23:01:56 »
Leuk project, ben heel benieuwd naar de resultaten.
Veel succes ermee allemaal!

Software schrijven voor Ubuntu
« Reactie #42 Gepost op: 2008/05/11, 02:32:01 »
Citaat van: doan
Blueprints aanmaken is begonnen:
https://blueprints.launchpad.net/ludem/
Ik snap eigenlijk het voordeel van die blueprints niet, je kan daar geen reactie geven op wat er gezegd is, gewoon een link naar de wiki en dat is alles..
Ik heb trouwens verschillende links aan het toevoegen naar de wiki, zodat we daar verder kunnen praten.
Nog even het adres van de wiki:  http://ludem.leerubuntu.org
http://leerubuntu.org (ubuntu zonder moeilijke woorden)
VoidWarranties (Hackerspace) Antwerpen
Microsoft isn't evil, they just make really crappy operating systems. - Linus Torvalds

Offline Mij

  • Lid
Software schrijven voor Ubuntu
« Reactie #43 Gepost op: 2008/05/11, 18:00:31 »
we zijn nu hier https://code.launchpad.net/~ludem-educamus/ludem/trunk aan het testen met bazaar en launchpad.

Offline Mij

  • Lid
Software schrijven voor Ubuntu
« Reactie #44 Gepost op: 2008/05/11, 23:29:29 »
en we hebben een nieuw logo:

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Software schrijven voor Ubuntu
« Reactie #45 Gepost op: 2008/05/11, 23:50:46 »
Knap gemaakt, echt goed.
Wanneer kunnen de eerste alpha testers zich eens wagen aan het progje?
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Mij

  • Lid
Software schrijven voor Ubuntu
« Reactie #46 Gepost op: 2008/05/11, 23:59:04 »
Citaat van: bartek
Knap gemaakt, echt goed.
Wanneer kunnen de eerste alpha testers zich eens wagen aan het progje?
binnen een paar weken zal er wat basis-code beschikbaar zijn, schat ik.

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Software schrijven voor Ubuntu
« Reactie #47 Gepost op: 2008/05/12, 00:00:28 »
er is tot nu toe nog geen regel code geschreven. We beginnen eerst met brainstormen en alle programma's leren kennen (bazaar systeem). Daarna worden pas de eerste regels geschreven
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline Mij

  • Lid
Software schrijven voor Ubuntu
« Reactie #48 Gepost op: 2008/05/12, 00:02:14 »
Citaat van: Ronnie
er is tot nu toe nog geen regel code geschreven. We beginnen eerst met brainstormen en alle programma's leren kennen (bazaar systeem). Daarna worden pas de eerste regels geschreven
we begonnen ook pas gisteren:p
edit, eergisteren aangezien het vrij laat is ;)

Offline hello

  • Lid
Software schrijven voor Ubuntu
« Reactie #49 Gepost op: 2008/05/12, 12:15:54 »
Citaat van: Double12
Ludem is de accusativus van ludus. (accusativus wordt meestal gebruikt voor lijdend voorwerp)
Ludus was niet meer vrij als domein en was al heel vaak te vinden op Google, dus we zochten een alternatief.

Het woord Magister kunnen we beter niet gebruiken, want er is ook een (propietair) programma om de leerlingenadministratie bij te houden wat Magister heet. Laat dat nou net een programma zijn wat eerst voor Windows en Linux was, en dat er nu is besloten het Windows-only te maken...

EDIT: Ludem is niet de accusativus van Ludus....maar het is nu wel de naam van ons project :P
Goede naam!

P.S. Om alle mysteries te laten verdwijnen: ludum is de accusatief (of accusativus). Dat zecht mijn Latijnse wijsheid toch. En ik doe nog elk trimester een examen van Latijn :)