Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] dvd-speler rekt het beeld uit van een zelf samengestelde DVD  (gelezen 1810 keer)

Offline zeger

  • Lid
Ik heb met MIMMS een paar educatieve filmpjes gedownload van uitzending-gemist. Ik wil deze afspelen in een DVD-speler die aangesloten is op een 4:3 beeldbuistelevisie. De originele filmpjes zijn breedbeeld, maar zodra ik er een dvd van gemaakt heb met DVD-styler en deze afspeel in de DVD-speler, rekt hij het beeld uit zodat het past in het scherm.

Ik wil graag dat er boven en onder het filmpje een zwarte balk komt en dat de verhoudingen van het beeld behouden blijven.

Ik gebruik de volgende programma's
Ubuntu 10.04
Mimms (om de filmpjes binnen te halen. Het formaat is dan: .afs)
Dvd-styler om er een dvd van te maken. Dit werkt prima, behalve wat betreft de verhoudingen.

Ik heb bij dvd-styler allerlei instellingen uitgeprobeerd (Aspectratio, PalWidescreen, Handmatig de resolutie wijzigen, enz.), maar het werkt allemaal niet. In sommige gevallen wil VLC hem nog wel breedbeeld afspelen, maar mijn stand-alone DVD-speler blijft het beeld vervormen.

Wie weet wat ik hier aan kan doen? Heb ik een ander programma nodig? Mis ik een instelling?

« Laatst bewerkt op: 2011/03/06, 14:34:21 door zeger »

Offline koos4401

  • Lid
Als ik mijn VHS-tapes van mijn oude videorecorder wil afspelen op mijn nieuwe breedbeeld-TV, moet ik zelf handmatig op de TV de beeldverhouding instellen. Misschien voor jou ook een optie om eens naar te kijken? Terzijde: Beide apparaten zijn van dezelfde fabrikant.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline jan11000

  • Lid
Is de dvd goed gemaakt? Deze dus op meerdere plaatsen/apparaten testen.

Afspeel apparaat goed ingesteld?

Is de tv goed afgesteld/ingesteld?

Offline vanadium

  • Lid
Waarschijnlijk staat de aspect ratio van je dvd-video op 4:3 terwijl die op 16:9 moest staan. Als je zoekt, vind je misschien een tooltje dat direct toelaat deze aspect ratio op je bestaande mpeg-videostroom aan te passen. Anders moet je opnieuw encoderen, maar opletten dat de aspect ratio ingesteld staat op 16:9. Misschien is het ook wel mogelijk die aspect ratio nog te specificeren in dvd-styler.

Preciezer kan ik niet zijn: het is voor mij te lang geleden om nog precies te kunnen aanduiden waar het schoentje knelt. Maar dit geeft een richting van waar je het moet zoeken.

Offline zeger

  • Lid
[Opgelost] dvd-speler rekt het beeld uit van een zelf samengestelde DVD
« Reactie #4 Gepost op: 2011/03/04, 12:53:49 »
Bedankt voor alle tips!

Ik heb ontdekt wat het probleem is!

Bij het opstarten van het programma kun je de aspect-ratio instellen. Dit blijkt geen effect te hebben op de beeldverhoudingen bij het afspelen in een stand-alone dvd-speler.

Als ik later met de rechter muisknop op het filmpje zelf klik, kan ik eigenschappen kiezen. Vervolgens zie ik onderin een knop "VIDEO". Als ik hierop druk kan ik ook de Aspect-ratio voor het filmpje zelf instellen. Bovendien "waarschuwt" hij dat hij de wijziging direct voor alle filmpjes door gaat voeren (wat ik natuurlijk absoluut niet erg vind). En dit werkt wel!

Probleem opgelost dus.

Bedankt dat jullie me op het goede spoor hebben gezet!! (er waren zoveel instellingsmogelijkheden, ik wist nu in ieder geval waarnaar ik moest zoeken)

« Laatst bewerkt op: 2011/03/06, 14:33:59 door zeger »