Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST]cpu snelheid /governor  (gelezen 2128 keer)

[OPGELOST]cpu snelheid /governor
« Gepost op: 2013/07/11, 11:57:08 »
Hallo,     ubuntu studio 13.04    Intel Core2 Duo  3 GHz    4G ram    vid  Intel Q45/Q43
Ik probeer een script te maken om de cpu(s) van ondemand (standaard) op performance te zetten ivm. Muziek.en dan weer terug.
Als je zoekt krijg je oude of niet werkende voorbeelden. als deze " sudo cpufreq-set -g performance   # set governor performance "  werkt dus niet krijg  " cpufreq-set: command not found ".

dit had ik gedacht: inpout is  h of d
read SPEED
 if $SPEED = "h"
then  sudo cpufreq-set -g performance   # set governor performance
else sudo cpufreq-set -g ondemand   # set governor on demand
 fi
echo DONE

maar werkt dus niiet  ergo  HELP :)


« Laatst bewerkt op: 2013/07/17, 09:35:13 door Timo »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: cpu snelheid /governor
« Reactie #1 Gepost op: 2013/07/11, 12:05:07 »
Volgens mij is dat niet nodig. Ubuntu schakelt de CPU standaard al terug wanneer dat kan.

Re: cpu snelheid /governor
« Reactie #2 Gepost op: 2013/07/11, 12:12:56 »
Dat klopt maar dat moet nu net niet bij muziek, als er een rustig moment is gaat hij terug en is dan te laat met opschakelen vandaar het script  voluit of ondemand

Re: cpu snelheid /governor
« Reactie #3 Gepost op: 2013/07/11, 12:21:58 »
Dit kun je doen met indicator-cpufreq. Dat pakket zit in de softwarebronnen van Ubuntu en Ubuntu Studio. Daarna indicator-icpufreq starten en dan kun je via het icoontje in het systeemvak/indicatorengedeelte de governor op performance zetten. Zo doe ik het ook.

@Pjotr: Klopt, maar bij sommige laptops is met Automatisch de performance niet goed. Dat is ook bekend bij de Linux-ontwikkelaars, er stond laatst ook een artikel over op Phoronix en veel lezers gaven aan dat het helpt als je CPU op Performance zet. Sindsdien doe ik dat ook en ik haal veel betere performance :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: cpu snelheid /governor
« Reactie #4 Gepost op: 2013/07/11, 12:45:34 »
@Pjotr: Klopt, maar bij sommige laptops is met Automatisch de performance niet goed. Dat is ook bekend bij de Linux-ontwikkelaars, er stond laatst ook een artikel over op Phoronix en veel lezers gaven aan dat het helpt als je CPU op Performance zet. Sindsdien doe ik dat ook en ik haal veel betere performance :)
Bedankt voor de tip.  :)

Re: cpu snelheid /governor
« Reactie #5 Gepost op: 2013/07/11, 13:40:09 »
Ok  indicator-cpufreq pakket geinstaleerd en icoon verschijnt, kan aanvinken alleen er gebeurd niets  cpu.s blijfven op demand  draaien. of prestatie of 3 GHz selecteer hij doet zijn eigen zin.

Re: cpu snelheid /governor
« Reactie #6 Gepost op: 2013/07/15, 18:24:40 »
Niemand een idee hoe zo`n probleem op te lossen is ?  :-[

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: cpu snelheid /governor
« Reactie #7 Gepost op: 2013/07/15, 18:38:36 »
Probeer het eens in de terminal:
echo performance | sudo tee /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/scaling_governor
Weer terugzetten naar de oude waarde kan door het woord performance te vervangen door ondemand.

Overigens vraag ik me wel af hoe een Core2Duo moeite kan hebben met muziek afspelen. Dan moet er nog meer mis zijn.
« Laatst bewerkt op: 2013/07/15, 19:03:59 door Johan van Dijk »

Re: cpu snelheid /governor
« Reactie #8 Gepost op: 2013/07/16, 15:23:09 »
Hallo  Johan,
Is niet dat het systeem traag is maar de cpu is vaak te laat met upscaling en dan krijg je xruns.
echo performance | sudo tee /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/scaling_governor   geeft   perfomance
net als wat ik met indicator-cpufreq heb ingesteld,aleen blijft de cpu snelheid laag taskmanager geeft 5% !
Of draait hij wel 100% maar word dit niet getoond ?
« Laatst bewerkt op: 2013/07/16, 15:26:08 door aardbewoner »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: cpu snelheid /governor
« Reactie #9 Gepost op: 2013/07/16, 22:26:50 »
Dan kijk je naar de verkeerde getalletjes, want je processor kan niet op 5% van de normale snelheid draaien.
Wat de indicator op je paneel aangeeft (als je de indicator gebruikt) klopt gewoon.
De huidige snelheid kan je zien via dit commando, mocht je de indicator niet vertrouwen:
cat /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/scaling_cur_freq

Re: cpu snelheid /governor
« Reactie #10 Gepost op: 2013/07/17, 01:49:30 »
Johan ,
dat geeft 2999000  dus de systeem monitor aplet ed bedriegen je.Moet toegeven nog niet met audio geprobeerd,maar moet dan nu geen xruns meer krijgen.

Iedereen bedankt voor het meedenken.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: [OPGELOST]cpu snelheid /governor
« Reactie #11 Gepost op: 2013/07/17, 15:04:56 »
Johan ,
dat geeft 2999000  dus de systeem monitor aplet ed bedriegen je.
Ja, want 2,999 GHz is extreem verschillend van de 3Ghz die jij in je eerste post opgeeft als snelheid van je processor.

Denk je dat die 0,001 GHz verschil in snelheid veel uit gaat maken voor de prestaties van je computer?
Lijkt het je handig als alle applicaties de snelheid tot 6 significante cijfers presenteren of zie je liever iets wat overzichtelijk is en daarbij ook nog eens een onnauwkeurigheid van minder dan 1% hebben?

Re: [OPGELOST]cpu snelheid /governor
« Reactie #12 Gepost op: 2013/07/17, 17:21:05 »
Johan daar zit het probleem niet,ik val zeker niet over die 1 % maar nu geeft de cpu aplett=xfce4-systemload-plugin 1.1.1  nihil aan . net als task manager nu 4% .Zie dit nu als motor draaid 3000 toeren snelheid 1 Km/h .
Maar probleem was dat de governor niet snel genoeg omhoog ging en xruns in mijn muziek kreeg,dit is nu opgelost dus ik ben blij :) Blijf het vreemd vinden dat niet de echte cpu snelheid getoont word.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: [OPGELOST]cpu snelheid /governor
« Reactie #13 Gepost op: 2013/07/17, 23:06:26 »
Het probleem is dat je naar de verkeerde getallen kijkt. De systemload is hoe lang een proces moet wachten totdat de cpu tijd voor hem heeft.  Dat heeft in principe niets te maken met de snelheid van je processor, behalve dan dat een snellere processor bij dezelfde belasting een lagere load kan hebben. Het is dus alleen een indicatie van hoe druk de processor het heeft, niet hoe snel die daadwerkelijk draait.

Verder zou je ook eens op deze pagina kunnen kijken voor wat extra tips om je systeem verder te tunen: http://wiki.linuxaudio.org/wiki/system_configuration