Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Shipit Alternate CD's  (gelezen 6110 keer)

Cobuntu

  • Gast
Shipit Alternate CD's
« Gepost op: 2007/05/17, 20:34:51 »
Hallo,

ik dacht dat het ook leuk zou zijn als Ubuntu Alternate CD's via shipit opsturen. En ik weet dat bij de meeste mensen de normale CD (Desktop CD) wel werkt. Maar ze zouden bijvoorbeeld een klein aantal kunnen maken en dan versturen. Alleen ze moeten dan schatten hoeveel mensen de alternate cd nodig hebben. Vinden jullie dit ook een leuk/goed idee? Ik hoor het graag van jullie.


mvg,


Cobuntu

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Shipit Alternate CD's
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/17, 20:48:01 »
Ubuntu-nl heeft geen zeggenschap over de cd's die gedrukt worden. De opdracht komt van Canonical en ik denk dat het te duur wordt als ze die versies er nog moeten bijnemen.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Cobuntu

  • Gast
Shipit Alternate CD's
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/17, 20:52:29 »
Citaat van: bartek
Ubuntu-nl heeft geen zeggenschap over de cd's die gedrukt worden. De opdracht komt van Canonical en ik denk dat het te duur wordt als ze die versies er nog moeten bijnemen.
Hallo,

ja daar heb je gelijk in. Misschien moeten we dan betalen voor die cd's. Maar dan zou het geen open-source meer zijn. Maar natuurlijk is met downloaden van de alternate CD ook niks.


mvg,

Cobuntu

Shipit Alternate CD's
« Reactie #3 Gepost op: 2007/05/17, 21:15:03 »
Citaat van: Cobuntu
ja daar heb je gelijk in. Misschien moeten we dan betalen voor die cd's. Maar dan zou het geen open-source meer zijn.
Fout ;). Ook als je betaalt, het blijft opensource.

Cobuntu

  • Gast
Shipit Alternate CD's
« Reactie #4 Gepost op: 2007/05/17, 21:18:13 »
Citaat van: blackdrive
Citaat van: Cobuntu
ja daar heb je gelijk in. Misschien moeten we dan betalen voor die cd's. Maar dan zou het geen open-source meer zijn.
Fout ;). Ook als je betaalt, het blijft opensource.
Hoi Blackdrive,

je hebt gelijk ;).

http://www.iusmentis.com/computerprogrammas/opensourcesoftware/mixedsource/


Mvg,

Cobuntu

Offline Kev

  • Lid
Shipit Alternate CD's
« Reactie #5 Gepost op: 2007/05/17, 23:47:04 »
Ja en zo een cd'tje is vlug gedownload als je het moet hebben.
Het gaat zelden of raar het geval zijn dat een leek zo een cd'tje nodig heeft.
In mijn oppinie is het geldverspilling, om het uit het oogpunt van een econoom te bezien.
All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!
Iedereen heeft het recht op mijn waarheid, zo wees geprezen.

Offline Martin

  • Lid
Shipit Alternate CD's
« Reactie #6 Gepost op: 2007/05/18, 17:39:29 »
Citaat van: blackdrive
Citaat van: Cobuntu
ja daar heb je gelijk in. Misschien moeten we dan betalen voor die cd's. Maar dan zou het geen open-source meer zijn.
Fout ;). Ook als je betaalt, het blijft opensource.
Precies! Daarom is het ook zo raar waarom bijna geen bedrijf zijn software onder GPL open source maakt. Je kunt er dan nog steeds aan verdiennen, je kan een community aan developers uit de open source wereld gebruiken om je product te verbeteren. En als andere bedrijven met je ontwerp aan de haal gaan heb je er nog steeds rechten op volgens GPL. Misschien een ideetje voor Steve Ballmer ? :lol:

(mcdesign is van mening dat als windows open source was véél beter was)

Offline Typhoner

  • Lid
    • http://typhoner.blogspot.com/
Shipit Alternate CD's
« Reactie #7 Gepost op: 2007/05/20, 19:36:26 »
als een bedrijf GPL-software verkoopt kan 1 iemand die broncode binnenhalen, compileren, en gratis weggeven. Weg winst! :)

Basic

  • Gast
Shipit Alternate CD's
« Reactie #8 Gepost op: 2007/05/20, 21:04:25 »
Citaat van: Kev
Ja en zo een cd'tje is vlug gedownload als je het moet hebben.
Het gaat zelden of raar het geval zijn dat een leek zo een cd'tje nodig heeft.
In mijn oppinie is het geldverspilling, om het uit het oogpunt van een econoom te bezien.
Hoi Kev,

Ik ben het helemaal met je eens dat ze vanuit kosten oogpunt niet alle versies op CD/DVD kunnen uitbrengen. Toch heb ik (relatief leek) al 2 X een alternate CD nodig gehad: 1 X voor installatie bij een vriend (computer kon de grafische Live CD niet aan) en afgelopen weekend om Ubuntu te installeren over een foutgelopen Fedora Core 6 installatie. Was toch ontzettend blij in beide gevallen dat er een alternate was!!! Ik raad iedereen aan er 1 te downloaden.

Groeten, Basic

Cobuntu

  • Gast
Shipit Alternate CD's
« Reactie #9 Gepost op: 2007/05/22, 18:01:45 »
Hallo,

ik download vanaf nu altijd de Alternate zolang de desktop niet werkt. Maar bij de alternate versie kun je lekker alles zelf bepalen (swap grootte, root, etc.). Je kunt ook bij de desktop cd de dingen handmatig doen, ik ben heus geen tegenstander van de Desktop CD hoor :P.  Maar iig als de deskotp CD werkt en je wilt het installeren doe dat dan gewoon zo niet, pak de alternate versie erbij. Ik vind de handleiding die bij de alternate staat trouwens top! :D

mvg,

Cobuntu

Offline mcgyver

  • Lid
Shipit Alternate CD's
« Reactie #10 Gepost op: 2007/05/22, 18:51:31 »
Handleiding?

Shipit Alternate CD's
« Reactie #11 Gepost op: 2007/05/22, 18:53:34 »
Weet je wat echt vooruitstrevend zou zijn!?
Geen aparte Alternate en Desktop-CD's...maar de keuze in het bootmenu van de installatie-CD om een alternate of live (desktop) installatie uit te voeren.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Shipit Alternate CD's
« Reactie #12 Gepost op: 2007/05/22, 18:54:10 »
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Shipit Alternate CD's
« Reactie #13 Gepost op: 2007/05/22, 19:28:20 »
Of hij bedoelt de instructies en info die stapsgewijs gegeven worden tijdens de installatie procedure.

Cobuntu

  • Gast
Shipit Alternate CD's
« Reactie #14 Gepost op: 2007/05/23, 16:46:59 »
Citaat van: bartek
Hij zal wel wiki bedoelen:
https://wiki.ubuntu.com/NlInstallatieHandleiding/Alternate
Ja, inderdaad. Sorry dat ik de link niet postte.

Cobuntu

  • Gast
Shipit Alternate CD's
« Reactie #15 Gepost op: 2007/05/23, 16:51:10 »
Citaat van: CORVUS_CORAX
Weet je wat echt vooruitstrevend zou zijn!?
Geen aparte Alternate en Desktop-CD's...maar de keuze in het bootmenu van de installatie-CD om een alternate of live (desktop) installatie uit te voeren.
Dat is inderdaad een super idee! Een shipit DVD bestellen met Alternate en Desktop en misschien Ubuntu studio, en dan (als het past op een dvd dan) kiezen wat je wilt. Of Ubuntu en Ubuntu studio op verschillende partities. Maar iig een super idee CORVUS_CORAX :D

Basic

  • Gast
Shipit Alternate CD's
« Reactie #16 Gepost op: 2007/05/24, 09:08:44 »
Citaat van: Cobuntu
Citaat van: CORVUS_CORAX
Weet je wat echt vooruitstrevend zou zijn!?
Geen aparte Alternate en Desktop-CD's...maar de keuze in het bootmenu van de installatie-CD om een alternate of live (desktop) installatie uit te voeren.
Dat is inderdaad een super idee! Een shipit DVD bestellen met Alternate en Desktop en misschien Ubuntu studio, en dan (als het past op een dvd dan) kiezen wat je wilt. Of Ubuntu en Ubuntu studio op verschillende partities. Maar iig een super idee CORVUS_CORAX :D
Sorry dat ik kritiek lever, maar ik vroeg me af: is dit idee ook sociaal? Ik kan me voorstellen dat er mensen werken met oudere computers die enkel een CD(RW) lade hebben. Denk aan niet-geeks of mensen in armere delen van de wereld.
Als Ubuntu alleen een DVD zou aanbieden sluit je die mensen wel buiten?
Nu past het nog op een 700MB CD-tje (of op 2 CD-tjes als je beide versies wil ).
Persoonlijk vind ik het ook wel prettig dat het 'slechts' 700MB is, heb een langzamere internet en dan duurt een DVD downloaden waarschijnlijk wel erg lang.

Shipit Alternate CD's
« Reactie #17 Gepost op: 2007/05/24, 15:35:46 »
Citaat van: Cobuntu
Dat is inderdaad een super idee! Een shipit DVD bestellen met Alternate en Desktop en misschien Ubuntu studio, en dan (als het past op een dvd dan) kiezen wat je wilt. Of Ubuntu en Ubuntu studio op verschillende partities. Maar iig een super idee CORVUS_CORAX :D
Waarom ubuntu Studio die hoort op dit moment nog niet in het rijtje van kubuntu, edubuntu of xubuntu. Kan er beter voor kiezen om daar een combi van te maken.

Maar wat Basic ook al zei, denk dat het juist de kracht is van ubuntu om het op 1 cd te houden, anders krijg je wat hij ook al zei dat je mensen buiten sluit die geen DVD hebben, of een trage langzamer internet.

Cobuntu

  • Gast
Shipit Alternate CD's
« Reactie #18 Gepost op: 2007/05/24, 17:03:15 »
Citaat van: Basic
Citaat van: Cobuntu
Citaat van: CORVUS_CORAX
Weet je wat echt vooruitstrevend zou zijn!?
Geen aparte Alternate en Desktop-CD's...maar de keuze in het bootmenu van de installatie-CD om een alternate of live (desktop) installatie uit te voeren.
Dat is inderdaad een super idee! Een shipit DVD bestellen met Alternate en Desktop en misschien Ubuntu studio, en dan (als het past op een dvd dan) kiezen wat je wilt. Of Ubuntu en Ubuntu studio op verschillende partities. Maar iig een super idee CORVUS_CORAX :D
Sorry dat ik kritiek lever, maar ik vroeg me af: is dit idee ook sociaal? Ik kan me voorstellen dat er mensen werken met oudere computers die enkel een CD(RW) lade hebben. Denk aan niet-geeks of mensen in armere delen van de wereld.
Als Ubuntu alleen een DVD zou aanbieden sluit je die mensen wel buiten?
Nu past het nog op een 700MB CD-tje (of op 2 CD-tjes als je beide versies wil ).
Persoonlijk vind ik het ook wel prettig dat het 'slechts' 700MB is, heb een langzamere internet en dan duurt een DVD downloaden waarschijnlijk wel erg lang.
Ik begrijp je bericht goed Basic. Je hebt goede voorbeelden gegeven. En bedankt voor het posten, ik had nog helemaal niet gedacht aan computers die geen DVD lezer hebben. Bedankt voor je reactie! :)

Cobuntu

  • Gast
Shipit Alternate CD's
« Reactie #19 Gepost op: 2007/05/24, 17:04:47 »
Citaat van: thijssie
Citaat van: Cobuntu
Dat is inderdaad een super idee! Een shipit DVD bestellen met Alternate en Desktop en misschien Ubuntu studio, en dan (als het past op een dvd dan) kiezen wat je wilt. Of Ubuntu en Ubuntu studio op verschillende partities. Maar iig een super idee CORVUS_CORAX :D
Waarom ubuntu Studio die hoort op dit moment nog niet in het rijtje van kubuntu, edubuntu of xubuntu. Kan er beter voor kiezen om daar een combi van te maken.

Maar wat Basic ook al zei, denk dat het juist de kracht is van ubuntu om het op 1 cd te houden, anders krijg je wat hij ook al zei dat je mensen buiten sluit die geen DVD hebben, of een trage langzamer internet.
Ik ben het volledig met jullie eens. Misschien zal over 5 a 8 jaar iedereen wel standaard een DVD drive bezitten. Dan kunnen we dit idee proberen :D

Shipit Alternate CD's
« Reactie #20 Gepost op: 2007/05/24, 17:35:58 »
Ik geloof dat de keuze 'alternate install' of 'desktop install' gewoon mogelijk kan zijn op de normale CD!
Daar heb je geen DVD voor nodig, het systeem hoef je namelijk niet dubbel erop te zetten...alleen je krijgt een extra keuzemogelijkheid om het systeem te installeren, ik denk dat alternate optie maar een paar MBtjes extra is.

Basic

  • Gast
Shipit Alternate CD's
« Reactie #21 Gepost op: 2007/05/25, 10:45:19 »
Citaat van: CORVUS_CORAX
Ik geloof dat de keuze 'alternate install' of 'desktop install' gewoon mogelijk kan zijn op de normale CD!
Daar heb je geen DVD voor nodig, het systeem hoef je namelijk niet dubbel erop te zetten...alleen je krijgt een extra keuzemogelijkheid om het systeem te installeren, ik denk dat alternate optie maar een paar MBtjes extra is.
Als de werking van de alternate niet wordt aangetast en alles op 1 schijfje van 700MB past ben ik voor! Want eigenlijk zou iedereen ook een alternate moeten hebben, heeft mij al 2 X goed geholpen waar niet meer te installeren viel met de Live CD. Maar er moet wel goed over worden nagedacht m.b.t. opstarten en systeemeisen.

Misschien kan dan ook onderstaande functie worden toegevoegd aan het Live deel?
van: http://forum.ubuntu-nl.org/topic/10922
   
Citaat van: pjotr123
Overigens is het ook handig om de LiveCD van Xubuntu te hebben: die koppelt partities op de harde schijf, automatisch aan in de LiveCD-sessie (in tegenstelling tot Ubuntu). Daarmee is de Xubuntu LiveCD heel handig voor het redden van bestanden van de harde schijf.
Groeten,

Basic

Offline Typhoner

  • Lid
    • http://typhoner.blogspot.com/
Shipit Alternate CD's
« Reactie #22 Gepost op: 2007/05/29, 20:40:47 »
Dat kun je ook met knoppix...

Cobuntu

  • Gast
Shipit Alternate CD's
« Reactie #23 Gepost op: 2007/06/13, 17:18:44 »
Citaat van: Typhoner
Dat kun je ook met knoppix...
Dat is gaaf :)

Zijn er meer distributies die dit ook hebben?

Offline mcgyver

  • Lid
Shipit Alternate CD's
« Reactie #24 Gepost op: 2007/06/13, 18:03:35 »
Puppylinux, die vind ik nog handiger.