Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Backup  (gelezen 756 keer)

phalkone

  • Gast
Backup
« Gepost op: 2007/07/31, 11:22:57 »
Ik ben op zoek naar een goede manier om een back-up te maken van mijn belangrijke documenten. Eerst de situatie schetsen: het gaat om een ubuntu server die ik gebruik als webserver, fileserver en subversion repository server. De server is uitgerust heeft twee harde schijven die in RAID1 mirror staan. Tegen hardwarefalen is mijn server dus al uitgerust. Toch vind ik het belangrijk om ook een backup te maken van belangrijke data, moest deze ooit beschadigd geraken (door menselijke fout bv. of hackers).
Ik dacht er eerst aan om een externe hd aan mijn server te hangen en daarop elke week via een cron een backup op weg te schrijven. Het grote nadeel aan deze oplossing vind ik dat deze externe HD constant moet aanstaan.
Een andere oplossing leek me nog een interne HD bij te steken en deze laten mounten wanneer cron het back-up script runt en daarna terug laten unmounten. Is dit een goede oplossing? Wat stellen jullie voor?
Mijn data is dan nog altijd niet beschermd tegen diefstal/brand/overstroming...maar helaas is mijn upload snelheid niet toereikend om een remote back-up te nemen.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Backup
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/31, 12:44:27 »
Ik denk dat een extra interne HD het makkelijkst is.
Eventueel kan het ook handig zijn om toch 1 keer in de maand een remote backup te maken.

Waar staat die server eigenlijk? Als die in een data center staat, hebben ze daar misschien wel een (betaalde) oplossing om je data te backuppen?

Backup
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/31, 12:48:08 »
Hoe ver wil je gaan ?
Als je echt verzekerd wilt zijn van vrijwel geen dataverlies (maximaal 1 week zo te lezen) bij bijvoorbeeld een brand dan is die externe HD juist wel weer handy. Die neem je na elke wekelijkse backup mee ergens anders heen.

Een NAS schijf in je netwerk is een andere optie. Die verbruikt ongeveer 5 tot 10 watt en die kun je dus wat makkelijker aan laten staan. Bij brand ben je dan wel het haasje.

Monk.

wr19026

  • Gast
Backup
« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/31, 15:50:15 »
Volgens mij heb je het al aardig op de rit; RAID1 is een prima oplossing.

Wat je kan doen is een derde HD er bj prikken en deze idd tijdens de backup laten mounten en na backup laten unmounten.

Als je dat ook nog eens remote op wil slaan kan je overwegen een oude machine voor dit doeleinde te gebruiken. Met de juiste netwerkkaart zou je die dan via WOL op kunnen starten, de remote backup van je backup HD laten maken, en daarna weer afsluiten.

Ik heb zelf voor dit doeleinde een oude HP e-PC bij m'n schoonouders in de meterkast liggen. Staat weliswaar 24/7 aan, maar verbruikt amper stroom. En mocht die disk crashen kan ik altijd een nieuwe inbouwen en ben ik zo weer up and running.

phalkone

  • Gast
Backup
« Reactie #4 Gepost op: 2007/07/31, 16:35:34 »
Dank u voor alle antwoorden. Ik denk dat ik gewoon een extra HD ga inbouwen. Dit lijkt me het handigste om alles automatisch te laten verlopen.