Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Samba share zonder wachtwoord maar met schrijf rechten  (gelezen 4527 keer)

Offline B3rt

  • Lid
Samba share zonder wachtwoord maar met schrijf rechten
« Gepost op: 2010/06/05, 23:22:02 »
Ik wil op mijn ubuntu (8.10) server een samba share opzetten waarvoor **GEEN** wachtwoord nodig is en waarin je ook mag schrijven.

Het omzetten van de samba share zonder wachtwoord was verder geen probleem, dit werkt.

Het probleem zit hem echter in dat ik het niet voor elkaar krijg schrijf rechten te geven, wat ik ook probeer ik krijg telkens een melding dat schrijven niet is toegestaan. Alleen als ik op de server de map op 777 zet dan mag ik schrijven, echter dit wil ik dus niet.

Kan me iemand vertellen wat ik exact moet instellen zodat ik ook kan schrijven (van uit XP en windows7 systeem).

Offline siegi

  • Lid
Re: Samba share zonder wachtwoord maar met schrijf rechten
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/06, 00:16:00 »
Eerst en vooral, 8.10 is een gewone release die ondertussen 18 maanden oud is. Je zal geen beveiligingsupdates meer krijgen.
Upgraden naar 10.04 LTS is de boodschap, deze versie wordt op het server platform voor de komende 5 jaar voorzien van beveiligingsupdates.

Een samba share zonder wachtwoord betekent dat je als gast inlogt. Dit betekent, dat je schrijftoegang aan others wil moet geven.

Ik kan het eigenlijk niet volgen, je wil dat iedereen zonder wachtwoord kan schrijven op je samba server. Maar je wil de rechten daarvoor op je ubuntuserver niet zo zetten?
 

Offline B3rt

  • Lid
Re: Samba share zonder wachtwoord maar met schrijf rechten
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/06, 01:25:08 »
foutje, het is 8.04 LTS, niet 8.10, ik wil niet upgraden naar 10.04 daar hier een hoop dingen mee zijn die niet goed werken. 8.04 werkt prima voor mij.

En nee je hebt het fout, ik wil **WEL** de rechten geven aan schrijven, begrijp niet geheel waaruit je dat concludeert dat ik dat niet zou willen. Heb alleen gezegd dat ik niet mijn mappen op chmod 777 wil zetten, dit hoeft ook niet als het juist is ingesteld.

Ik wil gewoon dat **iedereen** kan lezen EN schrijven op mijn samba shares zonder wachtwoord.
Ik heb dit nodig voor mijn mediaserver, deze moet kunnen lezen en schrijven, tevens zijn er andere (windows) systemen in het netwerk die ook moeten kunnen lezen en schrijven, helaas ondersteunen deze systemen alleen samba en geen nfs (win7pro kent geen nfs), ook mounten via fuse kan met windows helaas niet. (mij andere linux systemen maken gebruik van fuse mounts om te schrijven).

En ja dit is verder volledig veilig, de samba shares zijn immers uitsluitend binnen mijn eigen (thuis) netwerk te bereiken, vreemde hebben geen toegang hiertoe.

Offline siegi

  • Lid
Re: Samba share zonder wachtwoord maar met schrijf rechten
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/06, 02:07:40 »
8.04 kan je idd nog 3 jaar zonder problemen gebruiken :)

Citaat
En nee je hebt het fout, ik wil **WEL** de rechten geven aan schrijven, begrijp niet geheel waaruit je dat concludeert dat ik dat niet zou willen. Heb alleen gezegd dat ik niet mijn mappen op chmod 777 wil zetten, dit hoeft ook niet als het juist is ingesteld.
chmod 777 staat voor
eigenaar 7: (lezen, schrijven, uitvoeren)
groep 7: (lezen, schrijven, uitvoeren)
other 7: (lezen, schrijven, uitvoeren)

Aangezien je gast account niet de eigenaar is, en niet in de groep zit. Is de simpelste oplossing gewoon others ook de rechten geven. (ik zie het probleem echt niet, aangezien je voor die bepaalde map toch zonder wachtwoord wil werken ..)

Een andere denkpiste de eigenaar van de map nobody (=is dacht ik de naam van de gast account) maken. Of lid maken van de groep of wat so ever.

Als hier iemand anders een mogelijkheid vind om dit te regelen via samba zelf, dan hoor ik die ook graag. Al zou ik dit zeer akelig vinden als dit kon...

Overigens typisch weer een MS beslissing om alleen bij ultimate en enterprise nfs toe te voegen.

Offline davidvt

  • Lid
    • Ubuntu - Red Hat - Centos - Fedora - Hulpsite
Re: Samba share zonder wachtwoord maar met schrijf rechten
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/09, 13:56:06 »
Ik hoop dat dit helpt, zo heb mijn nas gebouwd. free for all users.


[global]

netbios name = nas-server
load printers = no
read size = 65536
read prediction = true
socket options = TCP_NODELAY SO_RCVBUF=8192 SO_SNDBUF=8192
workgroup = workgroup
os level = 20
security = share

[superdisk]
guest account = nobody
writeable = yes
path = /serverstore
comment = 400Gb extra Raid 1 disk share !
create mode = 777
public = yes
directory mode = 777
« Laatst bewerkt op: 2010/06/09, 13:58:09 door davidvt »
- Steun Punt Antwerpen -------------------
----------------------------------------------
    http://be-ubuntu-steunpunt.tk/
----------------------------------------------