Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen software-update / geen installatie vanuit pakket  (gelezen 767 keer)

Offline Black Dog

  • Lid
Geen software-update / geen installatie vanuit pakket
« Gepost op: 2017/06/14, 15:26:46 »
Hallo,

Op dit moment is het blijkbaar niet mogelijk om mijn 16.04 LTS updates te dowloaden en te installeren.
-Het downloaden wordt afgebroken, of gestart en niet afgemaakt
-Ik krijg een melding (incluis 'verbodsbord') dat er afhankelijke software nog niet geinstalleerd is via paketten.
-Vanuit het softwarepakket kan ik ook geen software installeren. Het start wel, maar doet niets meer.
-Ik kan deze half afgemaakte installaties niet ongedaan maken zonder mijn laptop te herstarten.
Als ik vanuit mijn Terminalvenster een keuze maak om eventuele oplossingen te vinden dan geeft het aan dat ik geen rechten heb tot toegang.
Kortom .... ik zit nu in een vacuum en vicieuze cirkel.
Met waar ik nu mee werk kan ik goed uit de voeten, maar OS-updates lijken mij toch behoorlijk belangrijk.
Verder bemerk ik nog geen instabiliteit, maar dat kan ook ongezien spelen!

Ik draai Ubuntu 16.04 LTS als single OS. Dus MS-windows heb ik vaarwel gezegd.

(omdat ik ploegendiensten draai, kan het zijn dat ik niet direct antwoorden kan geven, maar als die er komen zal ik ze zo spoedig mogelijk beantwoorden).



GRTZ.

Re: Geen software-update / geen installatie vanuit pakket
« Reactie #1 Gepost op: 2017/06/14, 22:38:09 »
-Ik krijg een melding (incluis 'verbodsbord') dat er afhankelijke software nog niet geinstalleerd is via paketten.
Hallo, heb je toevallig PPA's (private package archives) aan je bronnen toegevoegd? Je systeem lijkt zit vast te zitten doordat upgrades bepaalde software (hulpprogramma's, bibliotheken) nodig hebben die conflicteren met je huidige constellatie, vandaar dat ze niet binnen kunnen worden gehaald.

Offline Black Dog

  • Lid
Re: Geen software-update / geen installatie vanuit pakket
« Reactie #2 Gepost op: 2017/06/16, 14:11:31 »
Hallo Paul,
bedankt voor je reactie.

Bij instellingen Software & Updates:

Zo te zien heb ik drie PPA's openstaan die te maken hebben met software van qbittorrent-team.
Twee van Steam heb ik verwijderd, want ik heb wel een account op Steam, maar verder doe ik niets meer met deze site plus software, Dan heeft installatie ook geen zin!

Maar weet nu niet of er iets verandert aan de zaak indien ik die drie bovengenoemde PPA's ook verwijder.


Re: Geen software-update / geen installatie vanuit pakket
« Reactie #3 Gepost op: 2017/06/16, 22:21:37 »
Simpel, schakel die drie ppa's even uit (in de sectie 'Bronnen' in Synaptic of Softwarecenter), herlaad Synaptic/Softwarecenter en zie of het nu beter gaat.

In het algemeen geldt dat je moet oppassen met het toevoegen van ppa's. Doe dat alleen als je zeker weten dat ze uit een deugdelijke bron afkomstig zijn. 'Verkeerde' ppa's kunnen makkelijk je systeem van afhankelijkheden overhoop halen (softwarepakket A gebruikt die en die bibliotheken, softwarepakket B via een ppa geïnstalleerd gebruikt dezelfde maar andere (oudere, latere, geforkte) bibliotheken, etc).

Een ppa die ikzelf al jaren zonder problemen gebruik is die van de meest recente versie van Gimp, gemaakt door Otto Meier/Otto Kesselgulasch/Torsten Stettin/nog wat mensen dacht ik. Altijd betrouwbaar, correct (afgezien van evt. bugjes) en probleemloos.

Offline Black Dog

  • Lid
Re: Geen software-update / geen installatie vanuit pakket
« Reactie #4 Gepost op: 2017/06/17, 16:57:35 »
Wat ik ook aan- of uitschakel en herlaadt ..... de melding blijft terugkomen. Zit nu hard te denken over herinstallatie via USB.
Na Steam kreeg ik problemen. Maar daar doe ik verder niets mee. De Q-bit torrent werkt verder gewoon.
De melding over wat er dan nog ontbreekt aan verschillende pakketten zegt mij niets, in eerste instantie.  Dat kan natuurlijk veel zijn! Jammer dat dan de missende pakketten niet gewoon geinstalleerd worden tijdens de update. Of dat ze genegeerd worden indien niet gebruikt. In oudere versies werd tijdens installatie aangegeven welke pakketten er eventueel nog bij geinstalleerd moesten worden. Dat was tenminste duidelijk. Het lijkt er hier nu op dat je het zelf uit moet zien te vinden.  Mijn kennis gaat niet zover, wat dat aangaat.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Geen software-update / geen installatie vanuit pakket
« Reactie #5 Gepost op: 2017/06/17, 17:39:32 »
Simpel, schakel die drie ppa's even uit (in de sectie 'Bronnen' in Synaptic of Softwarecenter), herlaad Synaptic/Softwarecenter en zie of het nu beter gaat.
Heb je nu alle ppa's uitgeschakeld of verwijderd via Synaptic of Softwarecenter? Het gaat eigenlijk slechts erom dat je de vinkjes weghaalt bij deze ppa's, hierdoor maak je ze "niet actief". Daarna kan (en moet) je Synaptic of Softwarecenter sluiten.

Ga naar een terminal:
... eerst opruimen met de onderstaande 2 opdrachten
sudo apt clean
sudo apt autoremove
(Let dan even op wat met autoremove allemaal wordt verwijderd, bij twijfel hier vragen.)
... dan de lijst met de beschikbare pakketten nieuw laden
sudo apt update... en daarna een poging tot reparatie doen met de onderstaande opdracht (-f=fix)
sudo apt install -fAls reactie op de laatste opdracht worden de defecte/halve installaties getracht te repareren, meestal worden hiermee dus aanvullende ondersteuningspakketten alsnog opgehaald om een installatie te kunnen afronden.
Hierna kan je het systeem actualiseren met:
sudo apt dist-upgrade
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Black Dog

  • Lid
Re: Geen software-update / geen installatie vanuit pakket
« Reactie #6 Gepost op: 2017/06/18, 11:03:35 »
Bedankt HarZG voor je goeie tip.

Ik heb de commandoregels ingevoerd en uit laten voeren.

Heb niets kunnen waarnemen over eventueel te maken keuzes, als het gaat om wel of niet verwijderen van bepaalde software.

Wel nog tijdens downloaden/installeren nieuwe pakketten/software een melding gekregen, maar deze genegeerd (geen rapport verzenden).

Het ' rode verbodsbord'  verdween en is ook na herstart niet meer verschenen.

Nogmaals bedankt voor je antwoord.  :D

grtz.