Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Groot-Brittannië's veiligheidsdienst nam webcamfoto's van miljoenen gebruikers  (gelezen 6113 keer)


Die van mij heeft af  fabriek een schuifje (Asus 1215p) :-)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Nondedju.  >:(

Nou ja, ook maar eens aan de plakker dan.... Het moet allemaal niet gekker gaan worden. Kan het eigenlijk überhaupt nog wel gekker worden dan het nu al is, is eigenlijk de vraag.  :o

Offline Soul-Sing

  • Lid
Nondedju.  >:(

Nou ja, ook maar eens aan de plakker dan.... Het moet allemaal niet gekker gaan worden. Kan het eigenlijk überhaupt nog wel gekker worden dan het nu al is, is eigenlijk de vraag.  :o

Niet afplakken, zonde van die mooie gebeeldhouwde kop! 8-)

Citaat
GCHQ files dating between 2008 and 2010 explicitly state that a surveillance program codenamed Optic Nerve collected still images of Yahoo webcam chats in bulk

Dus weer een Java probleem; Java runtime en Yahoo zijn al dodelijk sinds anno 2001 ;)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Citaat
GCHQ files dating between 2008 and 2010 explicitly state that a surveillance program codenamed Optic Nerve collected still images of Yahoo webcam chats in bulk

Dus weer een Java probleem; Java runtime en Yahoo zijn al dodelijk sinds anno 2001 ;)

Ja, nu. Maar als ze dat al zonder externe code kunnen, wie weet wat ze dan nog meer kunnen zien via je webcam... Ik ga maar eens aan de plakkert.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Dit heeft niet met afplakken of java te maken. De veiligheidsdienst heeft om de 5 minuten ‘foto’s’ genomen van de chat-stream van mensen die aan het chatten waren. Maakt niet uit of je java, Windows, Linux(!) of een Xbox gebruikt, als je denkt met iemand ‘privé’ te kunnen chatten had (heb) je het mis.
In combinatie met technieken als gezichtsherkenning werden (worden?) deze beelden geanalyseerd of door ‘geheime agenten’ bekeken. Of er al veel ‘terroristen’ mee zijn opgespoord lees ik niet.
Klik links bovenin op Documentatie

Dit heeft niet met afplakken of java te maken. De veiligheidsdienst heeft om de 5 minuten ‘foto’s’ genomen van de chat-stream van mensen die aan het chatten waren. Maakt niet uit of je java, Windows, Linux(!) of een Xbox gebruikt, als je denkt met iemand ‘privé’ te kunnen chatten had (heb) je het mis.
In combinatie met technieken als gezichtsherkenning werden (worden?) deze beelden geanalyseerd of door ‘geheime agenten’ bekeken. Of er al veel ‘terroristen’ mee zijn opgespoord lees ik niet.


Precies. Dit hebben ze platformonafhankelijk kunnen doen. Daarom ga ik toch maar eens afplakken want kennelijk kunnen ze vanuit GB erg veel... te veel.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Dit heeft niet met afplakken of java te maken. De veiligheidsdienst heeft om de 5 minuten ‘foto’s’ genomen van de chat-stream van mensen die aan het chatten waren.
Niet zozeer chatten in het algemeen (wat voor iedereen/ieder OS zou gelden), maar specifiek voor 'Yahoo webcam chats'. Mijn vermoeden is dat specifiek voor die chat-client iets geschreven/bedacht is. Tenminste, zo lees ik het......

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Daarom ga ik toch maar eens afplakken want kennelijk kunnen ze vanuit GB erg veel... te veel.
Precies. Dat videokletsen wordt afgetapt (waar je als gebruikers niet veel tegen kunt doen), betekent immers bepaald niet dat het daarbij ook blijft. Dus: plakker.

Ik ga morgen eens naar de Bart Smit, voor van die autoraamplakkers voor kinderen....

Daarom ga ik toch maar eens afplakken want kennelijk kunnen ze vanuit GB erg veel... te veel.
Precies. Dat videokletsen wordt afgetapt (waar je als gebruikers niet veel tegen kunt doen), betekent immers bepaald niet dat het daarbij ook blijft. Dus: plakker.

Ik ga morgen eens naar de Bart Smit, voor van die autoraamplakkers voor kinderen....

Goeie tip van de Bart Smit! Ik ga daar eens even kijken dan een dezer dagen :)
« Laatst bewerkt op: 2014/02/27, 23:28:24 door Vistaus »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Niet zozeer chatten in het algemeen (wat voor iedereen/ieder OS zou gelden), maar specifiek voor 'Yahoo webcam chats'. Mijn vermoeden is dat specifiek voor die chat-client iets geschreven/bedacht is. Tenminste, zo lees ik het......
Eens dat het voorbeeld gaat over de 'Yahoo webcam chats' maar waar lees je dat dit afhankelijk was van de 'chat-client'? Morgen (vandaag?) kan het net zo goed bij een andere (willekeurige) webcam-chatdienst?
Klik links bovenin op Documentatie

Schroevendraaier met kruiskop/ Bezel eraf van het display/ camera eruit monteren en weggooien/ drastisch maar zeer effectief.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort


@Pjotr @ Vistaus

Of deze: https://shop.canonical.com/product_info.php?products_id=718 Twee vliegen in 1 klap ;-)

Die heb ik nog liggen maar die zijn te licht. Mijn scherm heeft een mooie, zwarte bezel en ik wil niet dat een lichte sticker afleid als ik naar het scherm kijk (ik klap het scherm ook wel eens om als ik vanaf mijn bed serie(s) kijk).

In bed met een webcam, kijk maar uit....... :-)

Een echte sticker is sowieso niet altijd de beste oplossing. Niet als je de webcam ook nog wilt gebruiken. Min dochters gebruiken daarom wat ik maar even labelstickers noem.

Dat zijn stickers die aan één rand plakken en die je in college schriften kunt gebruiken om tijdelijke tabs te maken. Voordeel van die dingen is dat ze geen lijmresten achterlaten als je ze verwijderd.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Niet zozeer chatten in het algemeen (wat voor iedereen/ieder OS zou gelden), maar specifiek voor 'Yahoo webcam chats'. Mijn vermoeden is dat specifiek voor die chat-client iets geschreven/bedacht is. Tenminste, zo lees ik het......
Eens dat het voorbeeld gaat over de 'Yahoo webcam chats' maar waar lees je dat dit afhankelijk was van de 'chat-client'? Morgen (vandaag?) kan het net zo goed bij een andere (willekeurige) webcam-chatdienst?
Dat lees ik nergens, maar is mijn aanname (zo heb ik ook geschreven). Waarom zou je anders specifiek Yahoo-chats gaan noemen als dat generiek bedoeld wordt?

Overigens, dit uitzoeken lijkt me veel nuttiger dan op zoek gaan naar allerlei stickers. Want wie weet, is de impact zo klein dat het te verwaarlozen is (storm in een glas water).

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Overigens, dit uitzoeken lijkt me veel nuttiger dan op zoek gaan naar allerlei stickers. Want wie weet, is de impact zo klein dat het te verwaarlozen is (storm in een glas water).
Het is ook niet zozeer *dit ene* incident, dat mij aanzet om een plakker te gaan gebruiken....  :)

Het was voor mij de druppel die de emmer deed overlopen, want ik stond al langer in dubio hierover. De schaal en reikwijdte van wat de veiligheidsdiensten ons flikken, is immers vermoedelijk nog veel groter dan wat we nu al weten. Die lieden misdragen zich op ongekend grote schaal....

In bed met een webcam, kijk maar uit....... :-)

Ik weet niet of je mijn zin wel goed las maar ik zei niet IN bed, ik zei VANAF bed. Mijn bed is een bedbank (*niet* te verwarren met een bankbed, dat is iets totaal anders; een bedbank is een bed wat lijkt op een moderne rechthoekige bank, een bankbed is een akelige bank die je kunt uitklappen) dus ik zit soms ook vanaf mijn bed naar series te kijken. Klap het scherm van mijn laptop om, zet dat op een tafel voor mijn bedbank en lekker onderuit zitten net als op een 'echte' bank :) IN bed neem ik mijn laptop sowieso al niet mee.

Het was voor mij de druppel die de emmer deed overlopen, want ik stond al langer in dubio hierover. De schaal en reikwijdte van wat de veiligheidsdiensten ons flikken, is immers vermoedelijk nog veel groter dan wat we nu al weten. Die lieden misdragen zich op ongekend grote schaal....

Idem dito en exactemento :)
« Laatst bewerkt op: 2014/02/28, 15:49:11 door Vistaus »

Een webcam  gebruik ik niet ik heb er wel een liggen maar die werkt niet onder linux  8-)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Overigens, dit uitzoeken lijkt me veel nuttiger dan op zoek gaan naar allerlei stickers. Want wie weet, is de impact zo klein dat het te verwaarlozen is (storm in een glas water).
Stickers zijn niet nodig. De eenvoudigste (en beste) oplossing hiervoor is geen webcam gebruiken (of sterke encryptie gaan gebruiken als dat mogelijk is). De webcambeelden zijn ('buitenshuis') afgetapt van het internetverkeer:
De GCHQ kreeg rechtsreeks hulp van de NSA. De Amerikaanse geheime dienst verzorgde het onderzoek naar de tool die het webcam-verkeer van Yahoo identificeerde. Ook is de verzamelde webcam-informatie doorgegeven aan XKeyScore, de tool voor NSA-analisten die wereldwijd data van internetverkeer vangt en doorzoekbaar maakt.
Een sticker is niet handig als je de webcam weleens gebruikt.
Als noodmaatregel tegen ‘hackers’ kan ik het begrijpen maar van overheidsdiensten had ik niet verwacht dat ze ook meekijken als ik thuis met een webcam chat via internet. Niet dat ik bij een webcamchat iets te verbergen heb, de gordijnen doe ik alleen dicht om stookkosten te besparen. :P
Klik links bovenin op Documentatie

Nuja, ik gebruik mijn webcam eigenlijk nooit meer. Vroeger wel eens met Skype maar nu niet meer. Een simpel, onopvallend stickertje doet wonderen en kan hem er altijd afhalen moest ik ooit een keer op Skype gaan ofzo. Kleine moete, wel veel voordelen. Op privacygebied.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Nu maar afwachten, totdat een slaperige raamambtenaar een onversleutelde usb-stick per ongeluk achterlaat in de bus.
Liefst wel met kinky foto's van Cheryl Cole en Liz Hurley  :evil:

*your tax money at work*
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Nu maar afwachten, totdat een slaperige raamambtenaar een onversleutelde usb-stick per ongeluk achterlaat in de bus.

"Per ongeluk" of "Per ongeluk expres" ? Met de mensen vandaag de dag weet je het maar nooit. Ik herinner me nog van die "per ongeluk" achtergelaten prototype-iPhone in die bar... ja ja, "per ongeluk" :rolleyes:

De schaal en reikwijdte van wat de veiligheidsdiensten ons flikken, is immers vermoedelijk nog veel groter dan wat we nu al weten. Die lieden misdragen zich op ongekend grote schaal....

Wat wij misdraging noemen, zal vast en zeker ergens anders op handen gedragen worden in het kader van (anti-) 'terrorisme' (lekker vaag en voor duizend en een toepassingen interpreteerbaar).

Een stikker kost niets; zelfs een post-itje kan al wonderen verrichten.
Persoonlijk zou ik graag willen weten hoe ze dat gaan flikken op een Linux-bak met ingebouwde webcam, zonder dat LEDje aan te laten gaan (uw persoonlijke notificatie zo u wilt). Ik denk dat dat niet zo simpel realiseerbaar is.

Maar ik dacht dat we vroeger eens een, nogal pittige, discussie  hadden over de configuratie van ufw; volgens de een gewoon standaard laten, maar voor de ander moest, volgens hem, een hele hoop regels toegevoegd worden. Vooral met dat laatste lijkt me een inbraak naar de webcam toe toch niet zo simpel, of zie ik dat nu verkeerd (? ).

Linkje naar een post ivm dichttimmeren van  ufw: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1876124
« Laatst bewerkt op: 2014/03/01, 09:00:40 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort