Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: The Gimp  (gelezen 4180 keer)

Offline bwog

  • Lid
The Gimp
« Gepost op: 2005/12/21, 17:19:50 »
Regelmatig zie ik de (niet onderbouwde) opmerking dat de Gimp zoveel slechter is dan Photoshop.

In deze review van de nieuwe versie 2.4: http://software.newsforge.com/software/05/09/28/1345228.shtml
staat dat er nu een color managment tool is. Bovendien: "The Foreground Extractor is quite a little marvel."
Dit wil ik wel eens proberen, ik had al eerder gezien dat dit alleen in 2.3 en 2.4 goed werkt: http://www.siox.org/. De voorbeelden zijn inderdaad erg indrukwekkend.

Verder: "As always in software, there are areas for improvement. The most fundamental shortcoming of the GIMP, according to graphics professionals, remains its limitation to grayscale and RGB image modes; press-ready images need CMYK and many designers make heavy use of Lab color and duotone (tinted) modes." Zoiets schreef Zappa al in een andere thread.

"Second is its limitation to 8-bit color -- as high-end scanner and digital camera prices drop, more and more people need to work with 16-bit-per-channel data. Fixing either these issues will require rewriting a significant portion of the program's core."

Dit snap ik niet helemaal. Er zijn blijkbaar 3x16 bits fotos (nooit gezien). Mijn jpegs zijn 24 bit, deze worden 3x8 bit in de Gimp. Kleurverschil zie ik niet, maar mischien komt dat doordat ik ze nooit afdruk? Hoe zijn jullie ervaringen met dat kleurverschil?

Paulus

  • Gast
The Gimp
« Reactie #1 Gepost op: 2005/12/22, 21:41:24 »
Ik heb wel wat aangericht met mijn opmerking over the gimp =)

Op zich is het inderdaad geen gek programma, (ik kende een oudere windows versie, die was hopeloos) maar een groot nadeel van de gomp is het kleine werkveld c.q. de grote hulpvensters. Daarnaast mist het (nog) een aantal gereedschappen die voor een shopper "onontbeerlijk" geworden zijn, en als ze er al inzitten, zitten ze niet op een makkelijk toegankelijke plek, maar ik moet er wel bijzeggen dat "alles went".
Alleen zolang ik mijn Ubuntu niet op het net kan krijgen, en het ziet er naar uit dat dat inderdaad NIET zal lukken, zal het er ook wel niet van komen dat ik kan laten zien wat ik er mee doe!=)

16 bits bestanden worden trouwens gebruikt om zeer subtiele kleurnuances te bewerken, niet om af te drukken. Zelfs photoshop kan pas recentelijk met dergelijke bestanden uit de voeten, ze zijn begrijpelijk erg groot. En ik weet niet of ze in jpg kunnen worden opgeslagen, wel in tif of psd.

The Gimp
« Reactie #2 Gepost op: 2005/12/22, 21:56:48 »
Als je kleurnuances wil, gebruik je sowieso geen jpeg :)

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
The Gimp
« Reactie #3 Gepost op: 2005/12/23, 00:01:48 »
Citaat van: bwog
Verder: "As always in software, there are areas for improvement. The most fundamental shortcoming of the GIMP, according to graphics professionals, remains its limitation to grayscale and RGB image modes; press-ready images need CMYK and many designers make heavy use of Lab color and duotone (tinted) modes." Zoiets schreef Zappa al in een andere thread.
Inderdaad, maar dat is echt niet belangrijk voor een modale user. Ik gebruik   Gimp, don't worry :)

Offline bwog

  • Lid
The Gimp
« Reactie #4 Gepost op: 2005/12/23, 13:01:21 »
Citaat van: Paulus
Ik heb wel wat aangericht met mijn opmerking over the gimp smile
Maak je geen zorgen, dat was alleen maar de aanleiding voor mijn vraag. Het gaat mij hier om onderbouwde kritiek. Inderdaad, vanuit het perspectief van de niet-professionele gebruiker.

Vaak roepen critici maar wat over de Gimp (of Ubuntu) en meestal heb ik geen zin om het een of ander te verdedigen: als iemand het wat anders wil gebruiken dan is dat best wat mij betreft.

Ik heb nog geen reden gevonden om het niet te gebruiken, maar als er 16 bits data uit je camera komt rollen dan heb je blijkbaar wel een reden om wat anders te zoeken.

Ik ben benieuwd welke versie van de Gimp in Dapper zal komen.