Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opstart problemen  (gelezen 1992 keer)

Coolbone

  • Gast
Opstart problemen
« Gepost op: 2008/09/15, 10:18:28 »
Hallo,

De laatste tijd heb ik een probleem bij het opstarten van men servertje. Het OS is de laatste versie van ubuntu server. De foutmelding in kwestie is :
http://nl.tinypic.com/view.php?pic=2j31uz5&s=4
en
http://nl.tinypic.com/view.php?pic=dbl0t5&s=4
Achtergrond info:
De hard disk is er een van 300gb
De bios herkend er maar 137gb van
Bij het installeren van ubuntu heb ik iets met LVM moeten installeren om geen grub boot error te krijgen.
Ook kan ik soms opstarten zonder deze foutmelding en soms met de verhouding is ongeveer 1/3

Weet er iemand hoedat ik dit probleem kan oplossen? Of wat het probleem is ? Ik heb al wat ge-googled maar ik kan niet echt nuttige info erover vinden

Groetjes Coolbone


Opstart problemen
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/15, 12:06:33 »
Citaat
De hard disk is er een van 300gb
De bios herkend er maar 137gb van
Er kunnen een heel aantal zaken aan de hand zijn, ik loop gewoon het rijtje ff af.

Allereerst de bios.
Ik heb hier een hele oude Intell pc staan en die bios herkend ook geen grotere harde schijven als 30Gig.
De bios jump bij het booten dan ook op met diverse foutmeldingen.
Ik sluit dat grapje gewoon af en laat hem doorgaan.
De pc start verder normaal op want Linux herkent wel de harddisken die erin zitten en dus werkt alles normaal.

Nix om je dus zorgen over te maken.
#
Let op bij een aantal merken harddisken kan je de jumper op diverse manieren gebruiken,
Waaronder een optie dat er maar een deel gebruikt word van de harddisk.
Dus controleer of je de jumper wel goed hebt staan op de harddisk.
#
LVM is leuk en grappig maar is een draak van een programma.
Als het even kan moet je dit niet gebruiken want hij maakt een puinhoop van je HD partities.
En fouten zijn achteraf zeer moeilijk op te sporen of te herstellen.

Nu je het wel geinstalleerd hebt lijkt het me het verstandigste gewoon de hele HD leeg te maken en Ubuntu opnieuw te installeren ZONDER dat LVM.

Denk nu niet: weer opnieuw installeren ?? PFFFFF ?
Een Perfecte Installatie is goud waard.
Wanneer ik een nieuwe server opbouw (ondanks dat ik me lijstje afwerk) Installeer ik het OS soms wel 4 of 5 x over, omdat ik het perfect wil hebben.
Dit kost dan op dat moment ff tijd, maar betaald zich terug in de komende jaren wanneer het systeem probleemloos 24/7 staat te werken.

Dus nogmaals installeren ZONDER dat LVM is het beste wat je kan doen.
Stel je zet later toch meerdere harddisken erbij kan je beter Linux RAID gaan gebruiken.
#
Zo aan de foutmeldingen te zien zit er meer fout dan je denkt.
Ik hoop niet dat de harddisk aan het sterven is ( denk het niet) maar dat er een boel mis is op je systeem is zeker.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
Opstart problemen
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/15, 12:38:29 »
Citaat van: Gandyman
[Denk nu niet: weer opnieuw installeren ?? PFFFFF ?
Een Perfecte Installatie is goud waard.
Wanneer ik een nieuwe server opbouw (ondanks dat ik me lijstje afwerk) Installeer ik het OS soms wel 4 of 5 x over, omdat ik het perfect wil hebben.
Dit kost dan op dat moment ff tijd, maar betaald zich terug in de komende jaren wanneer het systeem probleemloos 24/7 staat te werken.
+1, ik had het echt niet beter kunnen zeggen.

Trouwens: 137Gb is een limiet van bepaalde BIOS-versies. Ik heb na wat googlen dit al gevonden:
Citaat
7. 137 GB Limitation

Most system BIOSes are limited to 137 GB because it can only support 28 bit Logical Block Addressing (LBA).
Dit is een probleem dat uiteraard enkel voorkomt als je ATA harde schijven gebruikt, bij SATA bestaat dit probleem niet meer.

Dit kwam ik ook nog tegen:
Citaat
For large IDE disks (over 137 GB): make sure your kernel is 2.4.19/2.5.3 or later.
In principe zou dit bij jou dus in orde moeten zijn, aangezien je de laatste versie gebruikt van Ubuntu Server. Meer info heb ik helaas niet zo direct kunnen vinden....

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Coolbone

  • Gast
Opstart problemen
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/15, 14:33:28 »
Wel ivm met de her-installatie : Voor mij is dat geen probleem maar ik had de installatie eerst gewoon gedaan, maar toen bij het opstarten krijg ik een grub error ik dacht nr 9.
Daarna probeerde ik eens de installatie met lvm en toen kon ik wel booten.

Volgens mij is de bios ook gelimiteerd tot 137 GB en de ide detectie staat  op auto.
De bios flashen is GEEN optie want hiermee heb ik men vorige servertje kapot gemaakt (een oude p3)

Hoe zou het dan kunnen dat de pc soms probleemloos boot en soms niet?

de hd is er een van seagate en 250Gb geen 300GB

edit ik ga nu eens proberen met een andere ide kabel

Opstart problemen
« Reactie #5 Gepost op: 2008/09/15, 14:53:55 »
Hier: http://www.dewassoc.com/kbase/hard_drives/resolving_drive_barriers.htm staan een paar oplossingen genoemd. De beste manier is een los IDE-controller kaartje in je server steken. Je weet dan zeker dat e.e.a. goed draait.
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

Coolbone

  • Gast
Opstart problemen
« Reactie #6 Gepost op: 2008/09/15, 15:01:29 »
Hoera na het veranderen van ide kabel lijkt de euvel verholpen te zijn . Ik heb al een keer of 6-7 geboot zonder de error.
Maar =p nu blijkt men ram geheugen gehalveerd te zijn van 512 -> 256 en tevens zijn er nog wat gekke dingen te zien bij het opstarten nl =>
http://nl.tinypic.com/view.php?pic=1124tpw&s=4 (let maar niet op mij in de reflectie :))

Volgens mij is de cmos-bat leeg zou dit kunnen?
Btw start hij wel goed op hoor

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
Opstart problemen
« Reactie #7 Gepost op: 2008/09/15, 15:13:32 »
Als de CMOS batterij leeg is ga je ander gedrag krijgen volgens mij (systeemklok die niet meer juist loopt, etc).

Probeer gewoon een keer je RAM te verwijderen en terug te steken, heb ik al vaak zo'n gelijkaardig probleem mee kunnen oplossen. Een andere mogelijkheid is vanaf de Ubuntu CD te starten en voor memory test te kiezen in het opstartmenu

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Coolbone

  • Gast
Opstart problemen
« Reactie #8 Gepost op: 2008/09/15, 15:17:21 »
De systeem klok doet gekke toch wel gekke dingen. Na het veranderen vh uur sprint ie gewoon terug weer naar een ander uur. De datum blijft hetzelfde.
Ik ga nu eens ff met ram proberen

Coolbone

  • Gast
Opstart problemen
« Reactie #9 Gepost op: 2008/09/15, 15:36:58 »
Goed na het wisselen van de 2 ram modules blijkt dat probleem ook verholpen. De server start nu terug normaal op

Bedankt voor alle antwoorden

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
Opstart problemen
« Reactie #10 Gepost op: 2008/09/15, 15:46:48 »
Graag gedaan, ik ben blij dat alles toch opgelost geraakt! :)

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °