Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux op een laptop installeren  (gelezen 1002 keer)

Offline klaasvaak

  • Lid
Linux op een laptop installeren
« Gepost op: 2018/02/28, 20:47:57 »
Hoi beste mensen,

De videokaart van een van mijn computers is naar de hemel. Nu heb ik een kleine laptop uitgezocht en wil natuurlijk een dual-boot met Linux of enkel en alleen Linux (Mint).
De beoogde kleine laptop is HP 14-bp085nd  / https://support.hp.com/nl-nl/product/hp-14-bp000-laptop-pc/15551432/model/18820096/product-info.
Mààr hij komt niet voor op de lijst Linux on Laptops https://www.linux-on-laptops.com/hp.html
Betekent dit nu dat ik op de uitgezochte laptop geen Linux kan installeren en dus een keuze moet maken uit de lijst Linux on Laptops?

Hartelijk dank voor jullie hulp.

Groeten
Klaasvaak

Offline ajjp

  • Lid
Re: Linux op een laptop installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2018/02/28, 22:39:26 »
Citaat
Betekent dit nu dat ik op de uitgezochte laptop geen Linux kan installeren en dus een keuze moet maken uit de lijst Linux on Laptops?
Nee, dat betekent het niet. Het betekent slechts dat nog niemand de moeite genomen heeft om zijn positieve ervaring met deze computer te melden op deze lijst.
Ik kan me haast niet voorstellen dat een HP niet geschikt zou zijn voor Ubuntu.

Re: Linux op een laptop installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2018/02/28, 23:05:41 »
zijn dit de correcte gegevens over de uitgezochte laptop?

HP Notebook - 14-bp085nd
Microprocessor
   
Intel® Core™ i3-7100U (2,4 GHz, 3 MB cache, 2 cores)
Geheugen, standaard
   8 GB DDR4-2133 SDRAM (1 x 8 GB)

Videographics:
   Intel® HD Graphics 620
    Geïntegreerd

Vaste schijf:
   256-GB M.2 SSD

Beeldscherm:
   14-inch (35,6-cm) full HD-scherm

Als het bovenstaande configuratie betreft, dan is een installatie van Ubuntu, LinuxMint, PCLinuxOS, ElementaryOS, Manjaro, ... enz., mogelijk.
Je zal wel rekening moeten houden met UEFI, laat je W10 staan + installatie van een 'Linux-gestuurd besturingssysteem' (dualboot) of een singleboot ?

Lees dit eerst eens:  https://baudrez.be/win10-mint/

Succes.
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2018/02/28, 23:11:23 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

youpie123

  • Gast
Re: Linux op een laptop installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2018/03/01, 02:21:42 »
Als je klaar bent met installeren van je laptop (wat geen problemen zal opleveren) kan je ook je computer nog repareren als je zou willen. Zelfs als de grafische kaart geïntegreerd zit op het moederbord kan je een losse grafische kaart plaatsen. Gewoon een tweedehandsje...

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Linux op een laptop installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2018/03/01, 10:56:18 »
Hier heb ik ook een (oudere) HP laptop, die geen Wifi heeft, wanneer ik ga installeren.
Sluit ik voor de installatie een UTP kabel aan voor internet, dan worden de drivers automatisch opgehaald.
Doe ik dit niet, dan kan ik na installatie ook de gesloten drivers ophalen, door een UTP kabel te gebruiken.
Met Debian gaat dit moeilijk(er), maar met *buntu en Mint gaat bijna vanzelf :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Linux op een laptop installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2018/03/01, 11:14:33 »
Heb hier volgende HP desktops C8000 en PD400G3, en een laptop PB6570b.
Allen dualboot met W10 en Mint-cinnamon
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline klaasvaak

  • Lid
Re: Linux op een laptop installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2018/03/01, 16:53:18 »
Bedankt voor jullie hulp.

“De kleine” is binnen. Eerst moet ik me, helaas, een beetje verdiepen in W10. Daarna ga ik een dual-boot maken. Dat heb ik al 2x eerder gedaan. Eenmaal W7 en Linux en eenmaal 2x Linux. Ook de site van Pjotr helpt me met de nieuwe bios. Mochten er problemen komen, dan horen jullie van me.

De kapotte videokaart zat ik een computer die september 12 jaar oud wordt, de geluidsuitgang achter al kapot had en de DVD-rom moest geopend worden met een pinnetje in het gat prutsen. Ik heb nog gezocht naar een andere videokaart. Iemand met dezelfde videokaart kapot werd 5 jaar geleden een exemplaar van Radeon aanbevolen, maar deze is nergens meer te krijgen. Ook niet op marktplaats.

Eens komt de dag dat je afscheid moet nemen. Voor mij is dit gekomen.

Groeten,
Klaas