Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: koppelpunt windowsXP op /media/sda1 of /windows? OPGELOST.  (gelezen 1661 keer)

Offline ton1

  • Lid
koppelpunt windowsXP op /media/sda1 of /windows? OPGELOST.
« Gepost op: 2009/10/22, 22:45:06 »
Tot/met 8.10Intrepid altijd windowsXP gezet op /media/sda1, zoals het hoort,toch?
Bij de installatie van 9.04Jaunty koos ik als koppelpunt /windows, die mogelijkheid werd geboden.
Gevolg, windows verscheen in het filesystem gewoon als 'n map, zoals bv. /home, of /bin of /boot.
En stond niet in /media, maar weer wel in /etc/fstab:

# /windows was on /dev/sda1 during installation
UUID=943436DB3436C052 /windows        ntfs    defaults,nls=utf8,umask=007,gid=46 0       1

Niks last gehad, was wel gemakkelijk, maar voel me er toch niet gemakkelijk bij. Onveilig? Lijkt wel omgekeerde wubi ...
Wat te doen volgende week?


« Laatst bewerkt op: 2009/10/24, 17:19:56 door ton1 »
Ubuntu 9.10  - WindowsXP - Windows7-AMDAthlonXP2600+Geforce FX5600XT.

Re: koppelpunt windowsXP op /media/sda1 of /windows?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/23, 00:10:26 »
Dat is nu het mooie aan Linux/Ubuntu, het kunnen mounten van de drive/volume naar waar jij hem wilt hebben.
Zelf heb ik mijn windows gemount naar een folder, maar wel in de media folder# /dev/hda1
UUID=12683ED4683EB677 /media/winxppro     ntfs    defaults,umask=007,gid=46 0       1
Wil je het wijzigen, kun je in je fstab altijd een verwijzing aanpassen naar een andere bestaande folder waar je hem liever mount.
NOTE: Mounten kan alleen maar naar een bestaande folder !!!
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline heir4c

  • Lid
Re: koppelpunt windowsXP op /media/sda1 of /windows?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/23, 00:20:28 »
Nee, het is goed zo, (denk ik toch  ;))
Heb zelf niet zoveel kennis erover, ben ook maar een beginner, maar wat ik er van begrijp of hoe ik het zie:

Je windows staat nu als een map aangekoppeld. In Linux word alles aangekoppeld als een map zoals een tak aan een boom geënt word. Bij mounten via /media/... word in de map /media alle verwijderbare hardware of andere computers aangekoppeld. Zo kan je die veilig en makkelijker verwijderen. Je hebt dan eigenlijk 1 map waar alle verbindingen samenstaan, mooi naast elkaar en je weet dat deze allen verwijderbare (externe) bestanden/hardware is.
Windows staat op dezelfde HD dus kan 'in zekere zin' niet verwijderd worden.

Is een eenvoudige beschrijving, om het begrijpelijk te maken voor beginners.

Een vergelijking:
Een beetje zoals elektriciteit-verbinding: De ene ligt verankerd in of op de muur en ligt vast verbonden met schakelaar en bijvoorbeeld een lamp of een machine in een fabriek en de andere is een losse kabel die met stekker en stopcontact verbonden kan worden en er kunnen verschillende zaken via datzelfde stopcontact verbonden worden. /media is dan het stopcontact (of meervoudige contactdoos).
/sdb of /sdc of /cdrom enz... zijn dan de stekkers.

Maar zoals hierboven gezegd door donpedroII kan je ze mounten waar je ze wil.
Bij voorbeeld een map die bijv. de naam "Intern" krijgt, daar zou je windows in kunnen zetten en bijv. nog een ander OS dat op je comp staat en een andere map die je aanmaakt en "extern" noemt. Zo kan je ze onderscheiden van elkaar.
« Laatst bewerkt op: 2009/10/24, 17:44:41 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline ton1

  • Lid
Re: koppelpunt windowsXP op /media/sda1 of /windows?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/24, 17:18:54 »
Dank je donpedroII en heir4c voor jullie hulp.
Ik ga volgende week voor de Karmic en zal mijn XP koppelen als /windows als dat aangeboden wordt.
Opgelost!
Ubuntu 9.10  - WindowsXP - Windows7-AMDAthlonXP2600+Geforce FX5600XT.