Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: schijf direct mouten bij start  (gelezen 785 keer)

Wim_Jager

  • Gast
schijf direct mouten bij start
« Gepost op: 2008/02/27, 08:50:27 »
Ik heb een tijd geleden een systeemcrash onder Windows gehad, dus moest die gehele partitie overschrijven.

Nu zit ik echter met een probleem: In Nautilus zie ik mijn Windows partitie, maar met een diskettedrive-icoon. Als ik er dubbel op klik moet ik mijn ubuntu wachtwoord geven om erin te komen, maar vóórdat windows was gecrashed hoefde dit niet.

Hoe krijg ik deze [en nog een partitie] weer zo dat ik geen wachtwoord hoef in te voeren als ik de schijf wil benaderen?

(er moet ergens op dit forum een soortgelijk onderwerp te vinden zijn, echter weet ik niet de goede zoekwoorden meer)

Wim

schijf direct mouten bij start
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/27, 12:02:43 »
gksudo nautilus in een terminal ingeven, enter wachtwoord opgeven, je ziet geen sterretjes of balletjes als je dit intypt, enter In het geopende scherm navigeren naar betrefende map, rechtsklikken-->eigenschappen-->tabje rechten, deze aanpassen naar je eigensmaak bijv. met nobody heeft het mapje geen eigenaar en mag iedereen erin, je kan ook alleen jouw naam aangeven.
Sluit nautilus met de root rechten af, je kan je systeem nl. om zeep helpen.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Wim_Jager

  • Gast
schijf direct mouten bij start
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/01, 16:12:51 »
Bovenstaande manier werkt bij mij niet;

als ik naar /media ga, waar dus de schijf hoort te staan die niet gemount is, staat daar niets.
Dus ik heb de schijf gemount dmv. het wachtwoord in te voegen en dan staat hij  er wel.

Als ik nu het commando gskudo nautilus intype, dan staat de map er wel. Echter doe ik eigenschappen--> rechten, dan kan ik daar wel 100x mijn naam selecteren, maar enkele microseconden later springt hij toch direct weer naar Root.

Wat doe ik fout, en hoe krijg ik de schijf op een andere manier bij de start gemount?

Wim

schijf direct mouten bij start
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/01, 17:48:57 »
Vreemd dat het bij jou niet werkt Wim, bij mij werkt het prima, maar ja zegt ook niet alles.
Misschien werkt deze tip van Gandyman wel bij jou: Zoek in Synaptic dit programma op pysdm en installeer dit. Je kan het programma opstarten in de terminal met pysdm of met root eigenschappen sudo pysdm. Na het ingeven van je wachtwoord start het programma grafisch op. Nu kan je je schijven/partities mounten. Je kan ook een Toepassing starter aanmaken als je wilt. Ik hoop dat het mounten  hiermee lukt.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Wim_Jager

  • Gast
schijf direct mouten bij start
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/01, 21:05:35 »
Dank u voor de genoemde suggestie, alle schijven worden nu direct gemount :) nogmaals bedankt ;)

ps; Nu ziet mijn /etc/fstab lijst er ook een heel stuk netter uit

Groeten Wim