Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: printer epson xp-432 werkt niet  (gelezen 2013 keer)

Offline vinum

  • Lid
printer epson xp-432 werkt niet
« Gepost op: 2019/10/31, 14:25:59 »
vorige week ubuntu 19.10 geïnstalleerd, herkende mijn printer epson xp-432 zonder probleem.
enkele dagen geleden moest ik enkele bestanden afdrukken: het eerste geen probleem, bij de volgende verscheen er een pop-up "afdrukken met epson xp-432-series", even later weer een pop-up "afdrukken voltooid", terwijl er niets was gebeurd.
de inktpatronen zijn oké, de spuitkoppen gereinigd, de inktkanaaltjes gereinigd, dus alles zou in orde moeten zijn, maar toch wil hij het niet doen.
(dit probleem had ik niet in versie 19.04, maar "downgraden" is ook niet direkt een optie)
 

Joshua Orbit

  • Gast
Re: printer epson xp-432 werkt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2019/10/31, 19:23:26 »
vorige week ubuntu 19.10 geïnstalleerd, herkende mijn printer epson xp-432 zonder probleem.
enkele dagen geleden moest ik enkele bestanden afdrukken: het eerste geen probleem, bij de volgende verscheen er een pop-up "afdrukken met epson xp-432-series", even later weer een pop-up "afdrukken voltooid", terwijl er niets was gebeurd.
de inktpatronen zijn oké, de spuitkoppen gereinigd, de inktkanaaltjes gereinigd, dus alles zou in orde moeten zijn, maar toch wil hij het niet doen.
(dit probleem had ik niet in versie 19.04, maar "downgraden" is ook niet direkt een optie)
 

En als je even naar de instellingen kijkt van je printer op Ubuntu ? Of zijn er geen te zien in instellingen/apparaten/printers ? Dat tandwieltje in je printerselectie zou het moeten doen. Ook eens kijken in je buffer van "hangende printoprachten" en daar alles deleten. Ook eens puur een testpagina afdrukken van Ubuntu .

En doe ook eens:

sudo restart cups
« Laatst bewerkt op: 2019/10/31, 19:31:36 door Joshua Orbit »

swake

  • Gast
Re: printer epson xp-432 werkt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2019/11/01, 09:43:20 »
De laatste generaties van printers hebben een slaapstand die je op het apparaat zelf kan aan en uitzetten met de knop  . Dat werd uitgevonden om energie te besparen en om de cartridges niet uit te drogen .
Ik beweer niet dat dit de oorzaak is , maar het zou wel eens dat kunnen zijn . Als de printer na een tijdje niet meer gebruikt word gaat die automatisch in slaapstand . De printer zelf is niet uitgeschakeld en als die een printopdracht krijgt gaat die uit slaapstand .
In Windows kan dit ook gebeuren , dat je een document wil laten afdrukken , printer staat in slaapmodus en dat er dan plots een popup verschijnt , afdrukken voltooid en de printer niets geprint heeft .
Eens naar de printer stappen dan, en even op de aan - uit knop drukken en zo haal je de printer uit slaapstand .

Offline vinum

  • Lid
Re: printer epson xp-432 werkt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2019/11/01, 10:25:05 »
zojuist het stuurprogramma opnieuw geïnstalleerd.
als ik de printopdracht geef, verschijnt op het display van de printer "afdrukken", terwijl hij niets doet.
zou het kunnen liggen aan de "niet-originele" inktpatronen die ik gebruik?

swake

  • Gast
Re: printer epson xp-432 werkt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2019/11/01, 12:44:21 »
Citaat
zou het kunnen liggen aan de "niet-originele" inktpatronen die ik gebruik?

Dat zou wel eens kunnen . Printerfabrikanten beweren als je geen originele cartridges gebruikt je apparaat beschadigt terwijl dit een fabeltje is . Inkt word ook het zwarte goud genoemd .

Offline vinum

  • Lid
Re: printer epson xp-432 werkt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2019/11/01, 18:19:17 »
inderdaad het zwarte goud: omgerekend kost originele printerinkt rond de 2000 euro per liter.
ik ben er niet echt gelukkig mee, maar als je ziet dat een nieuwe printer goedkoper is dan een set inktpatronen, begin ik toch te twijfelen, mede omdat ik niet zeker weet of hij het terug gaat doen met de originele patronen.

trouwens, welke printer wordt geleverd met linux-drivers?

swake

  • Gast
Re: printer epson xp-432 werkt niet
« Reactie #6 Gepost op: 2019/11/01, 18:37:26 »
Is maar een vraag .
Waarom gebruikt u een Ubuntu tussenversie die maar 9 maand ondersteund word en geen LTS versie .
Ik ben even de specificaties van je printer gaan bekijken en zie dat de kleuren afzonderlijke cartridges zijn . Het zou me dus verwonderen dat de oorzaak bij de cartridges zelf moet gezocht worden als hij het voordien wel deed .

Offline ajjp

  • Lid
Re: printer epson xp-432 werkt niet
« Reactie #7 Gepost op: 2019/11/01, 19:56:23 »
Citaat
trouwens, welke printer wordt geleverd met linux-drivers?
Als je bedoelt: op een schijfje bijgeleverd? Dan waarschijnlijk geen.
Maar elke HP draait zeker onder Linux; meestal out of the box, maar anders zeker via https://developers.hp.com/hp-linux-imaging-and-printing

Offline jolo

  • Lid
Re: printer epson xp-432 werkt niet
« Reactie #8 Gepost op: 2019/11/01, 21:15:21 »
Zo te zien heeft die epson xp-432  een display. Zodat je dus ook vanaf de printer zelf, een testpagina kunt printen.

Check verder in Ubuntu of de CUPS server draait. Dat kun je onder andere doen via het terminalvenstercommando   lpstat -r [Enter]

Als de printer drivers correct geïnstalleerd zijn, zou de printer getoond behoren te worden via het terminalvenstercommando   lpstat -v [Enter]



Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline vinum

  • Lid
Re: printer epson xp-432 werkt niet
« Reactie #9 Gepost op: 2019/11/02, 12:21:20 »
de printer wordt idd getoond in het terminalvenster, na ingave van het commando.
ik denk toch dat er iets meer aan de hand is, omdat hij op mijn laptop, met windows 10, dezelfde kuren vertoont (of beter niet vertoont ;-).
« Laatst bewerkt op: 2019/11/02, 15:36:13 door vinum »

Offline vinum

  • Lid
Re: printer epson xp-432 werkt niet
« Reactie #10 Gepost op: 2019/11/04, 11:53:09 »
het probleem is opgelost (niet volledig tot mijn tevredenheid): nieuwe printer gekocht  :'(