Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu en Gnome 3.0  (gelezen 53858 keer)

Offline rijnsma

  • Lid
Re: Ubuntu en Gnome 3.0
« Reactie #200 Gepost op: 2011/05/19, 10:40:48 »
cjmanschot +1
Met de aanvulling dat GNOME 2 al gestopt is.
Ja, dát heet 'door de strot persen'. [knip - Moderator-Edit: Heeft toch niets met MS van doen ??? ]
Verder:
Nu goed houden, dat Gnome 2.

Overigens: hoe zit dat dan? Ik dacht, dat Gnome gewoon open software was, overal gemaakt en
onderhouden waar ook ter wereld. Het is toch geen bedrijf met een programma en een werkshabloon?
Wie belet mij om Gnome 2 applicaties te gaan maken of te onderhouden?  :)
« Laatst bewerkt op: 2011/05/20, 18:42:15 door heir4c »

Offline Ruben

  • Lid
Re: Ubuntu en Gnome 3.0
« Reactie #201 Gepost op: 2011/05/20, 08:16:06 »
Ook in dit topic blijkt eens te meer: Unity doet nogal veel stof opwaaien. Een aantal mensen gaan weer "distrohoppen" en zelf ben ik ook weer gaan kijken naar OpenSuse en Mint. Maar ik heb toch besloten om bij Ubuntu te blijven, zij het met de LTS versie. Als Gnome 2x er mee stopt, zullen andere distro's ook moeten gaan uitkijken naar wat anders denk ik. De overgang van KDE3 naar 4 ging ook niet van de een op andere dag en toch komt het wel goed op den duur. Dat zal ook het geval zijn met Gnome3 en Unity, neem ik aan. Canonical leest ook de reacties wel in fora en ook de tweakers zitten niet stil en alles bij elkaar zal dit er voor zorgen dat beide versies uiteindelijk goed werkbaar en aanpasbaar zullen zijn.  :)

Ik denk dat heel veel mensen met hetzelfde probleem komen te zitten als ik. Binnen de familie heb ik eindelijk een aantal 'digibeten' aan Ubuntu kunnen krijgen, wat ze erg fijn en makkelijk vinden werken met Gnome 2.x. Het heeft natuurlijk wat tijd gekost om het zo te maken dat ze er makkelijk aan kunnen wennen, maar achteraf kost het veel minder moeite dan ze te helpen met Windows, de updates, de firewall en de virussen en virusscanners. Als over een tijdje de ondersteuning voor Gnome 2.x stopt zit ik met een giga-probleem. Hoe krijg ik het zover dat het systeem hetzelfde lijkt zoals het was? Ik kan ze echt niet opleggen weer een andere interface te leren begrijpen :|

Offline rijnsma

  • Lid
Re: Ubuntu en Gnome 3.0
« Reactie #202 Gepost op: 2011/05/20, 09:39:52 »
Ja, ik zie het probleem ook voor al die mensen, maar het is misschien niet zo erg als het lijkt.

Ik denk, dat de eenvoudigste oplossing is: KDE en een paar Xfce-dingetjes.
Dat is voor hun (dus niet-digibeten) misschien nóg soepeler dan Gnome tegenwoordig.
Het heeft iets van Windows.
(Nou hoop ik maar dat die KDE-jongens niet ook beginnen te 'rommelen'...) :D

Verder zullen ze toch nog wel een hele tijd met het oude Gnome doorkunnen.
Het is nu nog gewoon schakelbaar bij opstart, daar waar je het wachtwoord geeft in het schakelaartje voor de soorten
desktops (Gnome Classic, KDE, Xfce, Unity of zoiets).

Men zit niet vast aan zo'n shell...! En misschien vindt de digibeet Unity of Gnome 3 wel een prachtige oplossing,
als het goed en versatiel genoeg is. ;) Don't panic yet. Maar... het is niet erg empathisch aangepakt allemaal.

« Laatst bewerkt op: 2011/05/20, 09:47:01 door rijnsma »

Offline Ruben

  • Lid
Re: Ubuntu en Gnome 3.0
« Reactie #203 Gepost op: 2011/05/23, 19:07:50 »
Ik heb sinds ik met thema's aan het klungelen ben een probleempje. Mn balk boven krijg ik niet meer normaal, welke theme ik ook installeer/selecteer, hij blijf zo:


Uploaded with ImageShack.us

hoe heet het standaard thema dat in gconfig onder gnome/shell/windows staat?

Offline Ruben

  • Lid
Re: Ubuntu en Gnome 3.0
« Reactie #204 Gepost op: 2011/05/23, 19:46:44 »
Hmm oke, het ligt dus niet aan het thema, maar aan mn videodrivers! Ik heb de ati-driver ge-deïnstalleerd en nu is ie weer normaal  :|

Re: Ubuntu en Gnome 3.0
« Reactie #205 Gepost op: 2011/06/14, 00:04:06 »
Citaat
citaat van Ruben. Ik denk dat heel veel mensen met hetzelfde probleem komen te zitten als ik. Binnen de familie heb ik eindelijk een aantal 'digibeten' aan Ubuntu kunnen krijgen, wat ze erg fijn en makkelijk vinden werken met Gnome 2.x. Het heeft natuurlijk wat tijd gekost om het zo te maken dat ze er makkelijk aan kunnen wennen, maar achteraf kost het veel minder moeite dan ze te helpen met Windows, de updates, de firewall en de virussen en virusscanners. Als over een tijdje de ondersteuning voor Gnome 2.x stopt zit ik met een giga-probleem. Hoe krijg ik het zover dat het systeem hetzelfde lijkt zoals het was? Ik kan ze echt niet opleggen weer een andere interface te leren begrijpen.

Het is wel zo dat we denk ik er wat anders tegenaan moeten gaan kijken. Sommige mensen zijn geneigd om almaar met het besturingssysteem bezig zijn, of het nou Windows, Linux en (ik denk) in mindere mate met MacOS. Probeer het zo voor te stellen: Een OS is een laag waarmee we onze software draaien. Die software, daar gaat het om, Daar moeten wij immers mee werken. Een OS moet zo kunnen worden ingesteld dat we deze enigzins kunnen aanpassen aan onze persoonlijke wensen en ook hier komt de software (hulpprogramma's, tweaks e.d) om de hoek kijken. Na enige tijd verwacht ik dat een en ander gaat verbeteren aan Unity, Gnome3, dat kan eigenlijk niet anders. Maar software bepaald het gebruik van het systeem, anders heb je niets.

Vergelijk het maar eens met een auto, daar wil je mee rijden en niet de hele tijd wassen, bandenspanning controleren, stofzuigen of olie controleren na elke 100 meter rijden. Wat dit betreft zitten we al gemakkelijker met alles in 1 repo, geen virusscanner nodig e.d.

Het is raadzaam alles zoveel mogelijk te installeren uit de repo's, soms heb je ook andere bronnen nodig. Tip: kijk eens hier:

http://linuxappfinder.com/
« Laatst bewerkt op: 2011/06/14, 10:50:08 door cjmanschot »

Re: Ubuntu en Gnome 3.0
« Reactie #206 Gepost op: 2011/06/14, 09:11:10 »
mensen als er een nieuwe gnome komt hoef je niet gelijk over!!!
10.04 wordt nog 2 jaar ondersteund, dus zo heeft gnome 3 genoeg tijd om zich te ontwikkelen.
En als het dan goed is kun je altijd nog over.
Je hoeft niet altijd met de eerste wind mee te waaien. :P
Asus desktop met LinuxMint 18.1 cinnamon 64x
Asus EeePC 900a met LinuxMint 18.1 cinnamon 32x

Re: Ubuntu en Gnome 3.0
« Reactie #207 Gepost op: 2011/06/14, 12:41:00 »
@plankgas: Alleen wat jij vergeet is is dat het hier om drastische wijzigingen gaat. Unity en GNOME 3 zijn ontzettend anders dan wat het eerst was. Tuurlijk zal het wel verbeterd worden, maar het gaat niet alleen daar om, het gaat ook om de werkwijze. Unity mag straks dan wel beter werken, maar de werkwijze veranderd niet. Zelfde geldt voor GNOME 3.

Offline rijnsma

  • Lid
Re: Ubuntu en Gnome 3.0
« Reactie #208 Gepost op: 2011/06/14, 14:58:47 »
cjmanschot schreef:
Citaat
Na enige tijd verwacht ik dat een en ander gaat verbeteren aan Unity, Gnome3,
Dan zou ik het fijn vinden als ze het binnenhouden  tot het beter is dan wat we nu hebben.
En dan ben ik één van de eersten, die het wil gebruiken. ;)

Re: Ubuntu en Gnome 3.0
« Reactie #209 Gepost op: 2011/06/14, 23:57:59 »
cjmanschot schreef:
Citaat
Na enige tijd verwacht ik dat een en ander gaat verbeteren aan Unity, Gnome3,
Dan zou ik het fijn vinden als ze het binnenhouden  tot het beter is dan wat we nu hebben.
En dan ben ik één van de eersten, die het wil gebruiken. ;)

Ik vind het ergens wel goed dat gnome3 er is. Nu krijgen ze meer feedback van de community.  Het idee van extensies en css vind ik wel goed. Nu kunnen mensen er ook mee aan de slag om zelf er mee te spelen. Maar de mensen moeten wel nog de keus hebben om gnome2 te blijven gebruiken tot dat hij echte beter configurabel is. Er zijn tools voor. Maar die zijn nog niet echt volwassen genoeg.

Offline rijnsma

  • Lid
Re: Ubuntu en Gnome 3.0
« Reactie #210 Gepost op: 2011/06/15, 11:59:11 »
cjmanschot schreef:
Citaat
Na enige tijd verwacht ik dat een en ander gaat verbeteren aan Unity, Gnome3,
Dan zou ik het fijn vinden als ze het binnenhouden  tot het beter is dan wat we nu hebben.
En dan ben ik één van de eersten, die het wil gebruiken. ;)

Ik vind het ergens wel goed dat gnome3 er is. Nu krijgen ze meer feedback van de community.  Het idee van extensies en css vind ik wel goed. Nu kunnen mensen er ook mee aan de slag om zelf er mee te spelen. Maar de mensen moeten wel nog de keus hebben om gnome2 te blijven gebruiken tot dat hij echte beter configurabel is. Er zijn tools voor. Maar die zijn nog niet echt volwassen genoeg.

Ja, maar ik 'speel' niet zoveel met de computer. Ik 'doe' er uit noodzaak veel mee. Dwz. hij doet het voor mij als het goed is. :)
De laatste jaren ging dat prima. 'Hij' werkt zich het gompes. Maar blijkbaar geeft dat geen garanties voor de toekomst.
Als mensen dat in de gaten krijgen gaat Linux weer terug naar uitsluitend de hobbysfeer. Leuk, maar toch wel jammer.
Hoewel er vanzelfsprekend wel alternatieven zijn. B.v. KDE eventueel aangevuld met applicaties uit andere desktops.

Die keus voor Gnome classic moet er inderdaad wel blijven. Dat zal één en ander vergoelijken. ;)
« Laatst bewerkt op: 2011/06/15, 12:10:11 door rijnsma »

Offline welrob

  • Lid
    • robvanderwel
Re: Ubuntu en Gnome 3.0
« Reactie #211 Gepost op: 2011/06/16, 08:51:47 »
Er zijn nu al een aantal tools die onder gnome3 draaien die de look en feels van gnome2 benaderen.
Zeker voor de mensen die gewend zijn aan gnome2 en straks met gnome3 opgezadeld zitten kijk hier eens naar http://www.webupd8.org/2011/06/get-classic-gnome-desktop-with-these.html

Ik snap dat het zeker niet zalig makend is maar kan me goed voorstellen dat als je alleen maar werkt met een pc het fijn is dat er grafisch niet veel veranderd zodat je alles gewoon terug kunt vinden waar je dat gewend bent, en niet je productiviteit ineens terug loopt.
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

Offline rijnsma

  • Lid
Re: Ubuntu en Gnome 3.0
« Reactie #212 Gepost op: 2011/06/16, 10:17:12 »
Kan drie panels ook (1 hide)? Want anders kan ik mijn snelle bediening niet kwijt.
De desktop moet vrij inrichtbaar zijn voor zaken, die wat minder gebruikt worden. Iconen e.d.
(Onder het motto: gooi maar op één van de de desktops dus (ik gebruik er meest 7. Makkelijk werken en klikken.
Daarom ging ik Gnome/KDE gebruiken, omdat men KDE 3.5 dumpte.)

Dat zit er toch wel 'native' in, hoop ik?
Dit wat ik in die link zie is zwaar ontoereikend, maar dat zal door de jaren wel beter worden, neem ik aan. ;)
Toch even Gnome classic of een alternatief dus. Komt goed voor de gebruiker.
Maar niet zo goed voor mijn lol in Linux.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/16, 11:03:32 door rijnsma »

Re: Ubuntu en Gnome 3.0
« Reactie #213 Gepost op: 2011/06/17, 12:45:58 »
Je kan een dock extensie installeren. Dan heb je rechts op je desktop gnome-dock. Dan hoef je niet meer naar de shell om je programma te starten.
via dconf of gconf kan je dan weer van alles instellen.

Offline rijnsma

  • Lid
Re: Ubuntu en Gnome 3.0
« Reactie #214 Gepost op: 2011/06/17, 16:18:25 »
Je kan een dock extensie installeren. Dan heb je rechts op je desktop gnome-dock. Dan hoef je niet meer naar de shell om je programma te starten.
via dconf of gconf kan je dan weer van alles instellen.
Jij bedoelt die desktopjes onder elkaar; rechts? Neemt voor mij veel te veel ruimte in op de desk en dekt iconen af, die daar kunnen staan. (Als dat überhaupt nog kan met Gnome 3.)
Desktops kiezen kan zoals vanouds uitstekend met een de kleine 'pager', die o zo makkelijk is in het panel; maar waar je geen last van
hebt op de desktop. Ik gebruik meestal zo'n 7 desktops.

Met de shell dingen starten is lijkt met net als tegenwoordig met het startmenu niet bepaald snel voor dingen, die snel moeten. ;)
En typen om wat te starten is helemaal terug naar af. Ik vind Gnome-do heel mooi en ik heb het er altijd bij, maar ik gebruik
het maar weinig. Toch gevoelsmatig wat te gedoe-ig. 1 klik van de Desk is beter, als het snel moet.
Docks heb ik nooit willen gebruiken, omdat je dan je (voor vlot werken) o, zo belangrijke panels kwijt bent.
Verder ziet het er voor mij niet uit met die snoepjeskleurtjes. Ik heb het altijd heel lelijk gevonden op een desktop.
(Want 'docking' is er natuurlijk al lang. Nooit willen gebruiken.)

Ik weet niet wat gconf en dconf is. Ik zal eens zoeken.

En ik heb liever een goed werkend kant en klaar geheel ipv. dat ik alles erbij moet gaan zoeken.
Het zijn maar kleine dingen hoor, maar als je uren lang allerlei snelle dingen moet doen, elke dag weer, dan kunnen
bepaalde ondoordachtheden reuze vervelend zijn tot pijnlijk en moeten we weer een alternatief zoeken.
Gnome 2 of KDE of Xfce enz. doen dat goed. Helaas, helaas is Xfce voor mij nog niet af zoals Gnome dat was.
Prachtige, snelle desktop met (naar mijn idee) iets minder frisse iconen en wat weinig instelmogelijkheid.
Panels moet je aan wennen. KDE met Xfce zou een goed alternatief kunnen zijn.

Let wel: misschien moet ik er eens wel aan hoor, aan Gnome 3, maar nu nog zeker niet. ;)
« Laatst bewerkt op: 2011/06/17, 16:41:30 door rijnsma »

Re: Ubuntu en Gnome 3.0
« Reactie #215 Gepost op: 2011/08/02, 11:13:43 »
Bij mij loopt er blijkbaar iets fout.....


W: Ophalen van http://ppa.launchpad.net/ubuntugnometeam/gnome3/ubuntu/dists/natty/main/source/Sources is mislukt  404  Not Found

W: Ophalen van http://ppa.launchpad.net/ubuntugnometeam/gnome3/ubuntu/dists/natty/main/binary-amd64/Packages is mislukt  404  Not Found



Offline rijnsma

  • Lid
Re: Ubuntu en Gnome 3.0
« Reactie #216 Gepost op: 2011/08/02, 11:26:39 »
Is niet fout bij jou. Werk (even?) niet.