Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Netwerk Ubuntu-Windows instellen  (gelezen 3003 keer)

Gast

  • Gast
Netwerk Ubuntu-Windows instellen
« Gepost op: 2006/11/06, 19:28:50 »
Het lukt mij niet onder Windows in mijn Ubuntu te kijken en vice versa.  Ik kan alleen maar deeltopics vinden, maar niet het hele verhaal!



Kan ik ergens een nederlandstalige Topic over netwerk bouwen tussen Ubuntu en Windows vinden?

Groeten John

Netwerk Ubuntu-Windows instellen
« Reactie #1 Gepost op: 2006/11/06, 19:38:38 »
Tuurlijk is het mogelijk een netwerk tussen Windows en Ubuntu te bouwen. Uitleg hiervoor kun je vinden op http://forum.ubuntu-nl.org/topic/4884

Gast

  • Gast
Netwerk Ubuntu-Windows instellen
« Reactie #2 Gepost op: 2006/11/06, 20:03:37 »
Citaat van: riny
Tuurlijk is het mogelijk een netwerk tussen Windows en Ubuntu te bouwen. Uitleg hiervoor kun je vinden op http://forum.ubuntu-nl.org/topic/4884
Dit is alleemaal onbegrijpelijk geschreven. Is er niet een nederlandstalige omschrijving van een netwerk met Win en Ubuntu?

Groeten John

Offline eendje

  • Lid
Netwerk Ubuntu-Windows instellen
« Reactie #3 Gepost op: 2006/11/07, 15:11:12 »
Hoi john K,

Om gedeelde windows bestanden te bereiken hoef je, naast het delen van een map in windows, niets te doen. Deze map kun je bereiken via Locaties > Netwerkservers  en dan even bladeren.

Het omgekeerde kun je bereiken de Wiki pagina die ik geschreven heb voor het printen. Als dat niet lukt is er waarschijnlijk iets mis gegaan.

Check het volgende eens:
1) Heb je op de Windows computer ook dezelfde gebruikersnamen en paswoorden aangemaakt di je ook op de windows computer hebt?
2) Heb je op de Ubuntu computer ook dezelfde gebruikers en paswoorden aangemaakt als op de Windows computer en heb je voor die gebruikers ook een Samba paswoord aangemaakt?


P.S. Kun je al printen via Ubuntu?
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Gast

  • Gast
Netwerk Ubuntu-Windows instellen
« Reactie #4 Gepost op: 2006/11/07, 17:22:54 »
Citaat van: eendje
Hoi john K,

Om gedeelde windows bestanden te bereiken hoef je, naast het delen van een map in windows, niets te doen. Deze map kun je bereiken via Locaties > Netwerkservers  en dan even bladeren.

Het omgekeerde kun je bereiken de Wiki pagina die ik geschreven heb voor het printen. Als dat niet lukt is er waarschijnlijk iets mis gegaan.

Check het volgende eens:
1) Heb je op de Windows computer ook dezelfde gebruikersnamen en paswoorden aangemaakt di je ook op de windows computer hebt?
2) Heb je op de Ubuntu computer ook dezelfde gebruikers en paswoorden aangemaakt als op de Windows computer en heb je voor die gebruikers ook een Samba paswoord aangemaakt?


P.S. Kun je al printen via Ubuntu?
Beste Eendje,

Ik heb alle gebruikersnamen en wachtwoorden zowel in Windows als in Ubuntu, alleen in Windows beginnen ze met een hoofdletter en in Ubuntu kan dit niet.

Ik kan gedeelde mappen niet bereiken, zowel op Win computers als op Ubuntu computers.

Ik weet niet, behalve met jouw printer-oplossing waar ik smb wachtwoorden moet opgeven. Ik kan ook nog steeds niet printen...

Groeten van een verdwaalde leek.

Offline eendje

  • Lid
Netwerk Ubuntu-Windows instellen
« Reactie #5 Gepost op: 2006/11/07, 23:37:26 »
Hmmm,

Als je Locaties > Netwerkservers  kiest wat zie je dan?

Heb je al een map gedeeld in Windows (In verkenner op de map gaan staan, rechtermuistoets, Eigenschappen en dan delen)
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Gast

  • Gast
Netwerk Ubuntu-Windows instellen
« Reactie #6 Gepost op: 2006/11/09, 18:25:03 »
Citaat van: eendje
Hmmm,

Als je Locaties > Netwerkservers  kiest wat zie je dan?

Heb je al een map gedeeld in Windows (In verkenner op de map gaan staan, rechtermuistoets, Eigenschappen en dan delen)
Beste Eendje,

Ik ben hard aan het werk, dus niet zoveel tijd voor de computer, vandaar.

Als ik Netwerkservers aanklik krijg ik niets te zien, een leeg vak, terwijl ik op mijn Windows machines beide gedeelde mappen heb (waarvan 1 voor de printer).

Wat sqamba betreft, ik begrijp dat ik sambawachtwoorden moet invullen, moet dit voor iedere gebruiker apart? Hoe dan? Ik heb het idee dat als ik gebruikers toevoeg ik telkens de gebruiker verander.

Groeten John

Gast

  • Gast
Netwerk Ubuntu-Windows instellen
« Reactie #7 Gepost op: 2006/11/09, 18:30:03 »
Citaat van: John K.
Citaat van: eendje
Hmmm,

Als je Locaties > Netwerkservers  kiest wat zie je dan?

Heb je al een map gedeeld in Windows (In verkenner op de map gaan staan, rechtermuistoets, Eigenschappen en dan delen)
Beste Eendje,

Ik ben hard aan het werk, dus niet zoveel tijd voor de computer, vandaar.

Als ik Netwerkservers aanklik krijg ik niets te zien, een leeg vak, terwijl ik op mijn Windows machines beide gedeelde mappen heb (waarvan 1 voor de printer).

Wat sqamba betreft, ik begrijp dat ik sambawachtwoorden moet invullen, moet dit voor iedere gebruiker apart? Hoe dan? Ik heb het idee dat als ik gebruikers toevoeg ik telkens de gebruiker verander.

Groeten John
Herstel "Als ik Netwerkservers aanklik krijg ik niets te zien" moet zijn, ik krijg Windows netwerk icoon en als ik die openklik niets, geen gedeelde mappen.

Groeten John

Offline eendje

  • Lid
Netwerk Ubuntu-Windows instellen
« Reactie #8 Gepost op: 2006/11/09, 20:30:27 »
Als je nu eens  Systeem > Beheer > Netwerk opent en bij het tabblad Algemeen bij computernaam je hostnaam invult en bij domainnaam mshome (allemaal kleine letters). Open dan opnieuw Netwerkservers. Is er nu wat veranderd?

En de samba paswoorden voor je via het terminal venster in:

sudo smbpasswd -a username


Voor elke gebruiker moet je dit doen.

Ik heb zelf van onderstaande pagina gebruik gemaakt om bij mij alles in te stellen:

https://help.ubuntu.com/community/SettingUpSamba#head-8e150e1996272f3eb37363c960274baed221513e
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline Pivni Pes

  • Lid
Netwerk Ubuntu-Windows instellen
« Reactie #9 Gepost op: 2006/11/09, 22:21:06 »
Hallo John K.,

Hieronder staat een howto die ik heb gemaakt op mijn eigen forum, misschien heb je er wat aan.


Introductie:

Al een geruime tijd ben ik bezig om samba werkende te krijgen op mijn Linux (Ubuntu) server/fileserver.
Na flink zoeken met Google voor een oplossing, heb ik veel topics gevonden met hetzelfde of bijna hetzelfde probleem die ik had.
Veel mensen zien een zeer belangrijk ding over het hoofd of vergeten het, maar als je het weet dan is het zo als altijd

Offline Dave

  • Lid
Netwerk Ubuntu-Windows instellen
« Reactie #10 Gepost op: 2006/11/09, 23:01:53 »
nou als ik dat allemaal zo lees ben ik blij dak Ubuntu draai hoor.
niks geen extra gebruikers aangemaakt of moeilijk gedoe.
tis in een paar minuutjes en muisklikken gepiept binnen Ubuntu.

Gast

  • Gast
Netwerk Ubuntu-Windows instellen
« Reactie #11 Gepost op: 2006/11/10, 21:40:09 »
Citaat van: Dave
nou als ik dat allemaal zo lees ben ik blij dak Ubuntu draai hoor.
niks geen extra gebruikers aangemaakt of moeilijk gedoe.
tis in een paar minuutjes en muisklikken gepiept binnen Ubuntu.
Bij mij nog steeds niet....

Gast

  • Gast
Netwerk Ubuntu-Windows instellen
« Reactie #12 Gepost op: 2006/11/10, 21:43:03 »
Citaat van: eendje
Als je nu eens  Systeem > Beheer > Netwerk opent en bij het tabblad Algemeen bij computernaam je hostnaam invult en bij domainnaam mshome (allemaal kleine letters). Open dan opnieuw Netwerkservers. Is er nu wat veranderd?

En de samba paswoorden voor je via het terminal venster in:

sudo smbpasswd -a username


Voor elke gebruiker moet je dit doen.

Ik heb zelf van onderstaande pagina gebruik gemaakt om bij mij alles in te stellen:

https://help.ubuntu.com/community/SettingUpSamba#head-8e150e1996272f3eb37363c960274baed221513e
Beste Eendje,

In het Topic dat je mij aanraadt staat "open networking". De interface in verschillend van mijn Networking interface. Ik mis de onderste balk Networking profiles. Hoe kan dit, en kan ik daardoor iets niet goed instellen?

Groeten John

Offline eendje

  • Lid
Netwerk Ubuntu-Windows instellen
« Reactie #13 Gepost op: 2006/11/10, 22:21:01 »
Heb ik ook niet. Screenshot is waarschijnlijk van een oude Ubuntu versie. Ga gewoon naar tabblad Algemeen en vul daar in:

computernaam --> je hostnaam (in het terminal venster het gedeelte na de @)
domeinnaam --> mshome (allemaal kleine letters)
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline Dave

  • Lid
Netwerk Ubuntu-Windows instellen
« Reactie #14 Gepost op: 2006/11/10, 22:28:20 »
Citaat van: John K.
Citaat van: Dave
nou als ik dat allemaal zo lees ben ik blij dak Ubuntu draai hoor.
niks geen extra gebruikers aangemaakt of moeilijk gedoe.
tis in een paar minuutjes en muisklikken gepiept binnen Ubuntu.
Bij mij nog steeds niet....
eerstens..op de windows computer heb ik niets gedaan want er was al een windows netwerk.
was dat er nog niet heb je die extra stappen in de windows computer.

een map aangemaakt en gedeeld in de gebruikersmap(dave)
bij selecteren van smb kwam vanzelf de vraag of samba geinstalleerd mocht worden.
ja dus.
nog eens naam en wachtwoord ingegeven en naam netwerk enz.

in de console naam en ww voor samba opgegeven maar dat hoeft alleen voor als je vanuit windows in ubuntu wilt, andersom niet nodig.

het netwerk loopt overigens via het adsl modem.
via aparte netwerkkaart en internetdelen niet uitgeprobeert.
ook geen aparte gebruiker(s) aangemaakt want thuis situatie.
Mijn vrouw weet mijn wachtwoord wel.
en de laptop is draadloos en kom ik ook zo in.

nu weet ik nog van windows98 met internet delen dat elke situatie anders kan zijn, dus wat bij de ene puter zo werkt met een andere het een heel gemieter is. zal hier ook wel zo mee zijn als ik sommige verslagen lees.

Offline Dave

  • Lid
Netwerk Ubuntu-Windows instellen
« Reactie #15 Gepost op: 2006/11/10, 22:33:02 »
Citaat
eendje schreef:

Als je nu eens  Systeem > Beheer > Netwerk opent en bij het tabblad Algemeen bij computernaam je hostnaam invult en bij domainnaam mshome (allemaal kleine letters). Open dan opnieuw Netwerkservers.
dat had ik ook gedaan (netwerknaam daar ingeven) om te proberen maar dat wordt vanzelf weer gewist.
dus heb ik het nu niet aangegeven.

Gast

  • Gast
Netwerk Ubuntu-Windows instellen
« Reactie #16 Gepost op: 2006/11/11, 16:19:55 »
Citaat van: eendje
Heb ik ook niet. Screenshot is waarschijnlijk van een oude Ubuntu versie. Ga gewoon naar tabblad Algemeen en vul daar in:

computernaam --> je hostnaam (in het terminal venster het gedeelte na de @)
domeinnaam --> mshome (allemaal kleine letters)
Beste Eendje,

Onder tabblad Networking (ik draai engelstalig voor mijn  vrouw) kan ik Hostname invullen en Domainname. Staat Domainname voor workgroup in Windows?  Want dan lijkt mij dat daar de WORKGROUP als bij Windows ingevuld moet worden. Dit heb ik ook moeten invullen tijdens de Ubuntu installatie. Ale met al lukt het nog steeds niet. Per gebruiker Smb ww ingevuls, op alle computers dezelfde ww in kleine letters, gedeelde mappen.. Nu zou het aan mijn barricade kunnen ligeen maar dan zou ik ook geen Windows netwerk moet hebben en dat werkt wel!

Groeten en bedankt tot nu toe.

krypto

  • Gast
Netwerk Ubuntu-Windows instellen
« Reactie #17 Gepost op: 2007/02/19, 17:13:05 »
Citaat van: JUohn K aan Eendje
Citaat van: John K.
Citaat van: eendje
Hmmm,

Als je Locaties > Netwerkservers  kiest wat zie je dan?

Heb je al een map gedeeld in Windows (In verkenner op de map gaan staan, rechtermuistoets, Eigenschappen en dan delen)
Beste Eendje,

Ik ben hard aan het werk, dus niet zoveel tijd voor de computer, vandaar.

Als ik Netwerkservers aanklik krijg ik niets te zien, een leeg vak, terwijl ik op mijn Windows machines beide gedeelde mappen heb (waarvan 1 voor de printer).

Wat sqamba betreft, ik begrijp dat ik sambawachtwoorden moet invullen, moet dit voor iedere gebruiker apart? Hoe dan? Ik heb het idee dat als ik gebruikers toevoeg ik telkens de gebruiker verander.

Groeten John
Herstel "Als ik Netwerkservers aanklik krijg ik niets te zien" moet zijn, ik krijg Windows netwerk icoon en als ik die openklik niets, geen gedeelde mappen.

Groeten John