Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OpenOffice extensies downloaden  (gelezen 3105 keer)

OpenOffice extensies downloaden
« Gepost op: 2017/07/05, 12:07:45 »
Nu ben ik op zoek naar een pdf-importer voor Calc. Via de optie Extensiebeheer in Calc ben ik bij de OpenOffice Extensiepagina terecht gekomen. Maar is dit wel virusveilig? Linux Ubuntu is dat, maar kunnen we langs deze weg ook alsnog onbedoeld virussen opdoen? Hoe zijn jullie ervaringen hiermee?
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: OpenOffice extensies downloaden
« Reactie #1 Gepost op: 2017/07/05, 12:33:09 »
Volgens mij kan je PDF gewoon importeren in LibreOffice.
Heb jij een oude Ubuntu met OpenOffice, of mis ik iets?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline ajjp

  • Lid
Re: OpenOffice extensies downloaden
« Reactie #2 Gepost op: 2017/07/05, 12:38:10 »
Elke PDF kan worden gelezen in LibreOffice Draw.

Re: OpenOffice extensies downloaden
« Reactie #3 Gepost op: 2017/07/05, 23:40:58 »
Of pdf'en in andere LO-applicaties wel of niet gelezen kunnen worden weet ik even niet uit mijn hoofd. Maar het lijkt me stug dat een extensie voor Calc die je binnenhaalt via een LO-pagina virussen zou bevatten. Bovendien bestaan er geen virussen voor Linux (behalve in laboratoriumsituaties/simulaties).  :)

Re: OpenOffice extensies downloaden
« Reactie #4 Gepost op: 2017/07/06, 00:48:48 »
Volgens mij kan je PDF gewoon importeren in LibreOffice.
Heb jij een oude Ubuntu met OpenOffice, of mis ik iets?
Ik heb de nieuwste versies van Ubuntu en van LibreOffice. Het importeren van pdf in LibreOffice kan alleen naar Draw op dit moment. Zou graag tabellen in pdf-bestanden in willen lezen in Calc. Uiteindelijk gaat het om WP, maar dat gaat niet werken. De aanvullingen die daarvoor bestaan kunnen in het geval van deze website niet door mij worden geinstalleerd in WP. Daarom wil ik een pdf-file eerst kunnen inlezen in Calc, om daarna de tabellen te kunnen kopieren en plakken in de WP-site.
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Re: OpenOffice extensies downloaden
« Reactie #5 Gepost op: 2017/07/06, 00:51:09 »
Of pdf'en in andere LO-applicaties wel of niet gelezen kunnen worden weet ik even niet uit mijn hoofd. Maar het lijkt me stug dat een extensie voor Calc die je binnenhaalt via een LO-pagina virussen zou bevatten. Bovendien bestaan er geen virussen voor Linux (behalve in laboratoriumsituaties/simulaties).  :)
Li breOffice gebruiken ze ook in Windows-omgevingen en is dit niet een gat in onze beveiliging?
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: OpenOffice extensies downloaden
« Reactie #6 Gepost op: 2017/07/06, 09:37:05 »
de OpenOffice Extensiepagina terecht gekomen. Maar is dit wel virusveilig?
De extensies (via Extra → Extensiebeheer...)  worden geselecteerd en gepubliceerd (en gecontroleerd?) door de OpenOffice organisatie. Ik ga er van uit dat deze organisatie ervoor waakt dat extensies geen malware bevatten (anders ga ik geen OpenOffice of LibreOffice meer gebruiken).

Een extensie kan malware voor Ubuntu en/of Windows bevatten maar dat is volgens mij via  Extra → Extensiebeheer... niet waarschijnlijk.
« Laatst bewerkt op: 2017/07/06, 10:44:10 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Re: OpenOffice extensies downloaden
« Reactie #7 Gepost op: 2017/07/06, 10:42:26 »
de OpenOffice Extensiepagina terecht gekomen. Maar is dit wel virusveilig?
De extensies (via Extra → Extensiebeheer...)  worden geselecteerd en gepubliceerd (en gecontroleerd?) door de OpenOffice organisatie. Ik ga er van uit dat deze organisatie ervoor waakt dat extensies geen malware bevatten (anders ga ik geen OpenOffice of LibreOffice meer gebruiken).

In theorie zou een extensie malware voor Ubuntu en/of Windows kunnen bevatten maar dat is volgens mij zeer onwaarschijnlijk.
Testcees bedantkt voor je reactie. Het leek mij ook al vrij onwaarschijnlijk. Alleen is dit volgens mij wel een op een kier staande achterdeur voor malware om ons formidabele opensourcesysteem waar wij allen hier een grote fan van zijn te besmetten. Al zou het maar de technici zijn van onze ¨concurrenten¨ van Microsoft en Apple McIntosh. Weliswaar geen echte concurrenten (aanhalingstekens), maar uit ¨wanhoop¨ zouden ze het maar 1 keer in hun hoofd kunnen halen...
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: OpenOffice extensies downloaden
« Reactie #8 Gepost op: 2017/07/06, 10:57:44 »
In (een preview van) het boek “Behind the Screen with Ubuntu and LibreOffice” door Steve Hayes lees ik wel een waarschuwing dat extensies die je via Firefox (Google) download malware kunnen bevatten!  :evil:

Let er dus wel op dat je alleen officiële extensies van openoffice download  en pas donders goed op als je extensies van een andere site download (dus ook in Ubuntu).

Alleen is dit volgens mij wel een op een kier staande achterdeur voor malware om ons formidabele opensourcesysteem waar wij allen hier een grote fan van zijn te besmetten. Al zou het maar de technici zijn van onze ¨concurrenten¨ van Microsoft en Apple McIntosh. Weliswaar geen echte concurrenten (aanhalingstekens), maar uit ¨wanhoop¨ zouden ze het maar 1 keer in hun hoofd kunnen halen...
Ik ben wel een fan van open source maar het beslist onzin dat Microsoft of Apple bewust malware plaatsen in andere systemen! Dat is strafbaar en ook een hele flauwe beschuldiging zonder enig bewijs. Denk eerder aan cybercriminelen die malware (desnoods in OpenOffice extensies) gebruiken voor snel gewin met advertenties of cryptoware.
Klik links bovenin op Documentatie

swake

  • Gast
Re: OpenOffice extensies downloaden
« Reactie #9 Gepost op: 2017/07/06, 10:58:47 »
Citaat
Nu ben ik op zoek naar een pdf-importer voor Calc.

Dan ga je volgens mijn insziens eerst pdf moeten converteren naar een bestandsextensie dat in calc achteraf kan geïmporteerd worden .

Je lijkt me wel een wantrouwig type . Malware geschreven voor windows kan zich niet activeren in Linux. En moest het toch kunnen moet men de malware eerst root rechten geven . In Windows is dit vrij eenvoudig .
jpg , png , gif files kunnen ook een virus bevatten en kunnen zowel in windows , MacOs als in Linux geopend worden .
« Laatst bewerkt op: 2017/07/06, 11:00:21 door swake »

Re: OpenOffice extensies downloaden
« Reactie #10 Gepost op: 2017/07/06, 11:04:36 »
Citaat
Nu ben ik op zoek naar een pdf-importer voor Calc.

Dan ga je volgens mijn insziens eerst pdf moeten converteren naar een bestandsextensie dat in calc achteraf kan geïmporteerd worden .

Je lijkt me wel een wantrouwig type . Malware geschreven voor windows kan zich niet activeren in Linux. En moest het toch kunnen moet men de malware eerst root rechten geven . In Windows is dit vrij eenvoudig .
jpg , png , gif files kunnen ook een virus bevatten en kunnen zowel in windows , MacOs als in Linux geopend worden .
Beste Swake, bedankt voor je reactie. ik zie mij niet als een wantrouwig type, meer als een voorzichtige gebruiker van ons niet te overtreffen opensource systeem. Maar des te beter wat je vertelde over de root rechten. Dit versterkt alleen maar mijn vertrouwen in Linux.
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: OpenOffice extensies downloaden
« Reactie #11 Gepost op: 2017/07/06, 11:11:24 »
En moest het toch kunnen moet men de malware eerst root rechten geven .
Nee hoor, malware in Office extensies (of Office macro's!) kan evengoed werken met het gebruikersaccount zonder rootrechten (extensies of macro's werken altijd zonder root rechten).

Een Office macro of extensie kan bijvoorbeeld zonder rootrechten persoonlijke bestanden wissen (of versleutelen) en als dat kwaadaardige opzet is noemen we dat malware (of een “virus”). Gelukkig moet de gebruiker de macro nog wel zelf activeren (tenzij dat is uitgeschakeld) maar in de praktijk blijkt dat gebruikers dat soms onbewust toch doen.

Maar nogmaals als de vraagsteller bij de officiële extensies blijft is er sowieso weinig risico.
« Laatst bewerkt op: 2017/07/06, 12:04:42 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Re: OpenOffice extensies downloaden
« Reactie #12 Gepost op: 2017/07/06, 11:26:00 »
En moest het toch kunnen moet men de malware eerst root rechten geven .
Nee hoor, malware in Office extensies (of Office macro's!) kan evengoed werken met het gebruikersaccount zonder rootrechten (extensies of macro's werken altijd zonder root rechten).
Maar nogmaals als de vraagsteller bij de officiële extensies blijft is er sowieso weinig risico.
Testcees, bedankt voor je reactie. Dan zat ik dus toch niet zo verkeerd met mijn voorzichtige gedrag begrijp ik nu. ik zag via de linkpagina van OpenOffice een extensie van een gebruiker in Mexico. Lijkt me niet een officiele extensie. Zal de naam nog even opzoeken en hier posten. Zou die ook veilig zijn?
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: OpenOffice extensies downloaden
« Reactie #13 Gepost op: 2017/07/06, 11:47:47 »
Malware geschreven voor windows kan zich niet activeren in Linux.
Daar zou ik maar niet zo zeker van zijn! We hebben het hier over Office extensies! In de basis werken die onafhankelijk van het onderliggende besturingssysteem. Net zoals je .odt tekstbestanden zowel in OpenOffice met Windows als Ubuntu kan openen kan dat ook met .oxt extensie bestanden.
An area of concern identified in 2007 is that of cross-platform viruses, driven by the popularity of cross-platform applications. This was brought to the forefront of malware awareness by the distribution of an OpenOffice.org virus called Badbunny.
p.s. Badbunny is een OpenOffice macro geen extensie maar het idee is hetzelfde.

Lijkt me niet een officiele extensie. Zal de naam nog even opzoeken en hier posten. Zou die ook veilig zijn?
Als je die via een browser gaat downloaden zou je eerst de URL kunnen bekijken (of hier posten) om te beoordelen of de extensie van de officiële Open Office site afkomstig is.
« Laatst bewerkt op: 2017/07/06, 12:29:11 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie