Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu naast windows  (gelezen 4380 keer)

jiekie

  • Gast
ubuntu naast windows
« Gepost op: 2007/02/17, 11:51:40 »
hoi mensen!
ik ga heel binnekort mn laptop formateren. nu zou ik graag nadat ik windows xp heb geinstald graag ubuntu installeren.
mn HDDis 160Gig, maar hoe moet ik dan mn partities indelen? moet ik plaats openhouden? want linux werkt niet met ntfs ofzo
help!
dank.

ubuntu naast windows
« Reactie #1 Gepost op: 2007/02/17, 12:43:53 »
Hmz dit staat echt al vele malen uitgebreid op het forum omschreven.

maar waar het in wezen op neerkomt:
Gparted downloaden en op cd branden.
booten met deze cd en een partitie vrijmaken van ongeveer 20 of 30 gig.
Laat hem verder unallocated.
Dus je hoeft hem niet te formateren, mag wel, maar dan als ext3/

Nu de live cd erin doen en Ubuntu installeren op deze vrijgemaakte partitie.

Klaar.

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

ubuntu naast windows
« Reactie #2 Gepost op: 2007/02/17, 13:31:37 »
Eendje van het forum is aan deze pagina aan het werken https://wiki.ubuntu.com/NlInstallatieHandleiding/SchijfIndeling/DualBoot waar hij (zij?) beschrijft hoe je een dual boot setup kan maken. De pagina is nog 'under construction' maar je kan aan de hand van de screenshots al zien hoe het ongeveer moet.
www.sinax.be
Open Source Integrators, consulting and custom development

jiekie

  • Gast
ubuntu naast windows
« Reactie #3 Gepost op: 2007/02/17, 21:29:32 »
moet ik dan al mn drivers opnieuw installeren als ze bij windows instald zijn?

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
ubuntu naast windows
« Reactie #4 Gepost op: 2007/02/18, 11:32:05 »
Ja en neen. Ja, Ubuntu ebruikt ook drivers. Neen, het zijn niet die die je meekrijgt. het meeste zal zo reeds werken dankzij de fantastische kernel en zijn modules. Wat niet onmiddellijk lukt fixen we dan wel ;)

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
ubuntu naast windows
« Reactie #5 Gepost op: 2007/02/18, 11:44:04 »
[offtopic] leuk dat je weer hier bent zappa ... ;) [/offtopic]
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
ubuntu naast windows
« Reactie #6 Gepost op: 2007/02/18, 11:46:42 »
Tja, was alweer eens teveel met travian bezig :P (En nieuwe job binnenkort, HI-HO!)
Maar laat ik iedereen meteen geruststellen, mijn PC'tje boot nog steeds en altijd (X)ubuntu :P

Waswat

  • Gast
ubuntu naast windows
« Reactie #7 Gepost op: 2007/02/19, 16:52:26 »
Citaat van: Gandyman
Hmz dit staat echt al vele malen uitgebreid op het forum omschreven.

maar waar het in wezen op neerkomt:
Gparted downloaden en op cd branden.
booten met deze cd en een partitie vrijmaken van ongeveer 20 of 30 gig.
Laat hem verder unallocated.
Dus je hoeft hem niet te formateren, mag wel, maar dan als ext3/

Nu de live cd erin doen en Ubuntu installeren op deze vrijgemaakte partitie.

Klaar.

SCCS

:D
Ik wou ook een dualboot maken met windows XP home en ubuntu
Ik heb al gesearched en ik vatte er niet veel van wat ik nou precies moest doen...

Ik vroeg me dus af:

- Is het mogelijk om op deze manier een partitie voor ubutu te maken van mijn C: schijf waar alles op staat (windows + alle andere rotzooi) zonder dat ik data verlies? Hoe groot moet deze partitie dan ongeveer zijn?
- Kan ik bestanden (bijv media) downloaden met ubuntu en ze zonder problemen op de windows partitie zetten?
- Heb ik zo'n zogenaamde swap drive nodig? (wat doet deze? Hoe groot moet hij zijn? (1 gb minimaal ofzo?) Hoe maak ik hem aan?)

Ik ben helemaal in de war :P

Offline BailHope

  • Lid
    • Techneut
ubuntu naast windows
« Reactie #8 Gepost op: 2007/02/19, 17:11:25 »
Citaat van: Waswat
- Is het mogelijk om op deze manier een partitie voor ubutu te maken van mijn C: schijf waar alles op staat (windows + alle andere rotzooi) zonder dat ik data verlies? Hoe groot moet deze partitie dan ongeveer zijn?
Een partitie waar Windows en alle "rotzooi" opstaat kan je aanmaken met Gparted. Dat doe je gewoon door de huidige partitie (de harde schijf is waarschijnlijk niet opgedeeld in partities, dus het is één grote partitie) te verkleinen en uit de vrij gekomen ruimte kan je dan een nieuwe partitie maken.

Citaat van: Waswat
- Kan ik bestanden (bijv media) downloaden met ubuntu en ze zonder problemen op de windows partitie zetten?
Daar beschrijf je een ietwat ikkel punt aan Windows, namelijk dat Windows XP met NTFS als schijfindeling werkt. Ubuntu kan hier wel naar schrijven, maar enkel als je na de installatie van Ubuntu nog een extra driver installeert. Deze is trouwens nog experimenteel.

Wat ik je aanraad (ik doe het ook, en de meesten doen het zo) is een extra partitie maken waar je mp3's, films enzo op zet. Die partitie formatteer je dan met FAT32, want Ubuntu kan daar probleemloos naar schrijven.

Citaat van: Waswat
- Heb ik zo'n zogenaamde swap drive nodig? (wat doet deze? Hoe groot moet hij zijn? (1 gb minimaal ofzo?) Hoe maak ik hem aan?)
Je hebt een SWAP nodig. De swap partitie wordt gebruikt door Ubuntu om bestanden op te plaatsen die tijdelijk niet nodig zijn, zodat hij geheugen kan uitsparen.

Ik raad aan dat je eerst kijkt hoeveel ruimte je Windows inneemt. Die partitie voor Windows mag je zeker niet verkleinen naar minder dan wat hij nu inneemt, of je krijgt dataverlies. (of Gparted eigenlijk toelaat dat je die fout maakt weet ik niet, want ik heb dat nog niet getest).

Ik stel voor om de partities zo aan te maken:

Een EXT3-partitie van een gigabyte of twee (minstens). Linux werkt met EXT3 als schijfindeling. Je kan heus ook met EXT2 ofzo gaan werken, maar waarom voor een oudere versie gaan als er iets nieuw is?
Een SWAP-partitie van oftewel 2 keer het RAM-geheugen, of toch wel betrekkelijk meer dan het RAM-geheugen. De swapgrootte moest minstens even groot zijn als het werkgeheugen.
Een FAT32-partitie die je kan gebruiken om bestanden tussen Windows en Ubuntu te delen. Daar kan je de overige plaats voor innemen.

Als je nog vragen hebt, vraag ze dan gerust. Het kan je een foutje of hoofdpijn later besparen! ;)
Ubuntu user #12046
Mijn blog voor techneuten: http://techneut.wordpress.com
Voor de professionele IT'er: http://it-potato.blogspot.com

Waswat

  • Gast
ubuntu naast windows
« Reactie #9 Gepost op: 2007/02/19, 17:23:26 »
Ah kijk eens aan :D dat is nou duidelijk ^_^
Goed, ff checken;
ik heb op dit moment:

233 GB NTFS partitie met windows (~20 gb vrij)
37 GB FAT32 partitie (oudere HDD waar nog win 98 op stond, had ik niet naar ntfs veranderd) (~2 GB vrij)

Dus ik kan gerust een partitie van 5 GB aanmaken van de NTFS partitie (mbv gparted live cd?) met EXT3 als schijfindeling -- hierop installeer ik Ubuntu
Dan een SWAP-partitie aanmaken die in totaal (2x (1 GB RAM)) dus 2 GB is -- (doet gparted dit ook? wat voor schijfindeling is het of is het iets speciaals?)
En even wat meer ruimte vrijmaken in de FAT32 partitie

Klopt dat zo ongeveer?

Offline BailHope

  • Lid
    • Techneut
ubuntu naast windows
« Reactie #10 Gepost op: 2007/02/19, 17:25:35 »
Ja dat ziet er wel goed uit. Gparted kan ook swap partities aanmaken ja, die noemen gewoon "swap" of "linux-swap". (dacht ik)
Ubuntu user #12046
Mijn blog voor techneuten: http://techneut.wordpress.com
Voor de professionele IT'er: http://it-potato.blogspot.com

ubuntu naast windows
« Reactie #11 Gepost op: 2007/02/19, 23:16:46 »
Je hebt 20 Gig vrij op die Windows partitie en 5 gi vrij maken is denk ik ietwat krap voor een hele Ubuntu.

Zeker als je nog meer wilt installeren.
Ik zou 9Gig aan houden voor Ubuntu en 1 Gig voor je swap. (vermits je geen 2 gig op je moederbord hebt staan)

In wezen word die swap zelden of nooit aangesproken en word alleen hard gebruikt wanneer je de pc in slaapmode zet.
Doe je dit nooit en zet je hem netjes uit is er nix aan de hand en zou je aan 1 Gig meer dan voldoende moeten hebben.

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Waswat

  • Gast
ubuntu naast windows
« Reactie #12 Gepost op: 2007/02/20, 02:12:56 »
Ok, ik heb geprobeert een partitie aan te maken maar het ging niet; ik kreeg als reden dat ik de hdd te veel wou shrinken (10 gb van de 20 gb die er vrij was... geen idee waarom dit teveel is)
maar goed ik zal dus morgenmiddag ff proberen wat meer schijfruimte aan te maken ^_^

Waswat

  • Gast
ubuntu naast windows
« Reactie #13 Gepost op: 2007/02/20, 12:05:03 »
ok.......... het is helemaal mis gegaan...
long story short:
ntfs partitie is naar de mallemoeren... moest em formatteren... ben nu bezig met een datarecovery (van 200 gb... dat zal wel ff duren)

jiekie

  • Gast
ubuntu naast windows
« Reactie #14 Gepost op: 2007/02/22, 19:32:08 »
ik heb nu mn pc geformateerd, en xp geinstald op nn partitie van 20G (ntfs) en de rest met rust gelaten.
nu wil ik op de rest van mn HDD (130G) opsplitsen voor ubunte, en mn data. hoe doe ik dat het best? hoeveel moet ik overhouden voor ubuntu, als ik de partitie van data vanuit ubunte en xp wil bereiken?

moet ik dan:
vanuit xp een partitie maken voor data (FAT32) om vanuit ubuntu en xp te schrijven/lezen? (110Gig)
dan ubuntu cd erinsteken en plaats vrijmaken op de FAT32 vanuit ubuntu-installatie wizzard, ubuntu installeren (ext3/)? hoeveel Gig? (5Gig)?
moet ik dan een swap partitie make? heb 2G RAM, dus (5gig) voor swap? en hoe doe je dat?

dank

ubuntu naast windows
« Reactie #15 Gepost op: 2007/02/23, 03:13:21 »
Geen idee wat je eerst heb uitgevreten dat het fout is gegaan ???????

Enyway.
Wederom gewoon met Gparted werken, dit werkt perfect en snel en altijd goed.

Dus Gparted erin doen en dan zeg maar 1 partitie maken van 20 Gig voor Ubuntu. en deze mag je  ext3 formateren.

Je zegt nu 2 verschillende dingen dus wat is het, 100 gig vrij of 110 Gig vrij ????
effin ik ga ff uit van 100 Gig is het anders moet je het maar veranderen.

Dus 100 Gig min die 20 van Ubuntu is 80 Gig over.
Nu maak je een partitie van 78 Gig en die formateer je fat32. voor je data.

Die laatste partitie word dus automatisch 2 Gig voor je swap en die mag je weer ext3 formateren, hoeft niet mag wel.

Goed Gparted klaar dan de Ubuntu cd erin.
HD handmatig indelen kiezen.
Nu de partitie aanwijzen waar Ubuntu op mag staat .
Terug in het menu nu op die partitie klikken van 2 Gig en die aanwijzen als swap.

Nu doorgaan en Ubuntu zijn wekr af laten maken.
Uiteraard kan je vinkje zetten bij formateren van deze 2 partitie's dan weet je zeker dat Ubuntu het zo maakt als hij wil.

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

jiekie

  • Gast
ubuntu naast windows
« Reactie #16 Gepost op: 2007/02/23, 11:45:39 »
Citaat van: Gandyman
Geen idee wat je eerst heb uitgevreten dat het fout is gegaan ???????
ikdenk dat je me verwisselt met waswat :D

Citaat van: Gandyman
Je zegt nu 2 verschillende dingen dus wat is het, 100 gig vrij of 110 Gig vrij ????
effin ik ga ff uit van 100 Gig is het anders moet je het maar veranderen.
aangepast, 100 moet 130 zijn

jiekie

  • Gast
ubuntu naast windows
« Reactie #17 Gepost op: 2007/02/23, 12:49:18 »
het is me gelukt, maar met enkele obstakels. toen ik ubuntu wou installeren zij hij dat er iets was met de swap, en rade me aan te herstarten. kheb dat dan gedaan en de swap aangevinkt om te formattere, dan lukte het wel.
toen ik dan erna windows wou opstarten kreek ik nn blauw scherm waar mn partitie moest gecontroleerd worden, enhij herstarte na afloop. da was denk ik omdat ik mn windows partitie vergroot heb met Gparted. toen ik windows herstarte kreeg ik juist nog een melding dat iets geinstalld was en dat ik best herstarte. toek dan opnieuw opstarte, ging alles normaal :d

jiekie

  • Gast
ubuntu naast windows
« Reactie #18 Gepost op: 2007/02/23, 13:25:11 »
nu zit ik met het probleem (ik had hetzelfde voor bij de live cd) dat als ik opstart en afsluit, komt er een hoge onaangename toon uit mijn boxen tesamen met de opstartmelodie en afluitmelodie alsook bij het geluid je als je je moet inloggen

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
ubuntu naast windows
« Reactie #19 Gepost op: 2007/02/23, 13:27:33 »
Gewoon je boxen uitzetten :) Anders kun je wel gaan rommelen aan de instellingen van je geluid, maar ik denk niet dat dat snel werkende wordt.

jiekie

  • Gast
ubuntu naast windows
« Reactie #20 Gepost op: 2007/02/23, 13:33:39 »
ik wil mn grub aanpassen zodat windows na zoveel seconden start, maar ik kan niet saven. hij zegt dat ik niet de "owner" ben, terwijl ik dat wel ben...

ubuntu naast windows
« Reactie #21 Gepost op: 2007/02/23, 13:52:52 »
In Ubuntu zit je altijd als gebruiker en niet als root ( root betekent administrator) vandaar dat Linux zowiezo veel veiliger is dan Windows.

Je kan jezelf tijdelijk admin maken door "sudo" ervoor te zetten.
Echter ook deze vorm van admin wil niet zeggen dat je echt alles mag en kan doen.

1 stapje hoger in de rechten is met de opdracht  "sudo -s"
Hiermee verwerf je hogere admin rechten waarna je opdrachten kan uitvoeren die direct met je systeem te maken hebben.

De volgende drempel overstappen is naar een echte admin dus root rechten.
Op dat moment kan je echt alles doen en slopen natuurlijk. :P
Heel soms is het nodig om in deze vorm zaken te doen op je systeem domweg omdat speciale programma's met root rechten moeten werken, anders doen ze het niet.

Echter na een standaart install van Ubuntu is om veiligheids redenen en omdat je als gemiddelde gebruiker dit niet nodig hebt geen root wachtwoord gezet.

Dus om die rechten te krijgen zal je eerst een root wachtwoord erin moeten zetten.
Om een root wachtwoord te zetten moet je eerst hogere rechten hebben, dus eerst
sudo -sGeef je waachtwoord waarmee je als gebruiker inlogde.

Nu typ je
passwd rootGeef nu een heel goed en sterk wachtwoord voor de root.

open een nieuwe terminal en typ dan nogmaals
sudo -sEn geef nu het root wachtwoord.

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

jiekie

  • Gast
ubuntu naast windows
« Reactie #22 Gepost op: 2007/02/23, 14:07:14 »
als ik een nieuwe terminal open om nogmaals sudo -s te typen, kom er gewoon root@sonck-laptop
als ik dan het root wachtwoord typ (het komt er op in letters) zegt em da em "command not found"

maar hij vroeg ni naar mn wachtwoord bij de eerste keer sudo -s

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
ubuntu naast windows
« Reactie #23 Gepost op: 2007/02/23, 14:42:00 »
Je bent ingelogd als root?
root@sonck-laptop
Dus hoef je uiteraard geen paswoord in te geven.

Inloggen als root is niet aan te raden.
Beter is in te loggen als gewone gebruiker en jezelf af en toe root rechten geven met het commando sudo
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

jiekie

  • Gast
ubuntu naast windows
« Reactie #24 Gepost op: 2007/02/23, 15:30:45 »
hoe moet ik het nu doen?