Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gaar probleempje  (gelezen 1702 keer)

Mad

  • Gast
Gaar probleempje
« Gepost op: 2007/01/29, 19:07:41 »
Hoi allemaal.

Allereerst wil ik even vermelden dat ik nieuw ben binnen de ubuntu community. Voorheen altijd slackware gebruikt en dan ook alleen voor servers, dus niks grafisch. Omdat ik windows een beetje zat ben dach ik maar is rond te gaan kijken binnen ubuntu.
Bij het installeren van ubuntu 6.10 op m'n acer aspire 3680 werkte vrijwel alles in 1x (wlan was ff prutsen, maar met behulp van oa. dit forum is het gelukt ;)

Nu heb ik nog 1 probleem... het geluid. Het geluid werkt in princiepe prima, maar alleen via de laptop speakers. Nu heb ik er een vete surround set aanhangen met dito subwoofer (dat klinkt wat beter) Maar ik krijg met geen mogelijkheid geluid uit die speakers.

Iemand enig idee hoe ik dit kan fixen???

grtzz

Mad

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Gaar probleempje
« Reactie #1 Gepost op: 2007/01/29, 19:12:50 »
Da´s waarschijnlijk een makkie.

Installeer eens alsamixergui

Gewoon, via Systeem - Beheer - Synaptic pakketbeheer
Zoekterm: alsamixergui
aanvinken en op knop Toepassen drukken

Daarna alsamixergui starten en eens experimenteren met schuifjes openzetten (zet ze niet allemaal tegelijk open, dat werkt averechts).

Groet, Pjotr.

Mad

  • Gast
Gaar probleempje
« Reactie #2 Gepost op: 2007/01/29, 22:15:07 »
Thanks voor je reply, helaas mocht het niet baten. Ik had alsamixer gui al installed, en nu zoals je zei wat gespeelt met de schuifjes. Nog steeds alleen pc speaker geluid en geen line out :(

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Gaar probleempje
« Reactie #3 Gepost op: 2007/01/30, 11:34:28 »
Let wel even op dit:
Als je alsamixergui start, dan krijg je niet alle beschikbare schuifjes tegelijk te zien. Er zit een schuifbalk onderin in alsamixergui, als je die naar rechts schuift, dan komen de andere geluidsschuifjes in beeld.

Wat een geschuif in twee zinnen..... :-)

Mad

  • Gast
Gaar probleempje
« Reactie #4 Gepost op: 2007/01/30, 11:38:32 »
Ja klopt, daar was ik inmiddels achter, helaas nog geen geluid ;)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Gaar probleempje
« Reactie #5 Gepost op: 2007/01/30, 11:42:04 »
Post eens een schermafdruk van alsamixergui met alle schuifjes (desnoods twee schermafdrukken). Je kunt hiervoor gebruikmaken van imageshack: http://imageshack.us/

Mad

  • Gast
Gaar probleempje
« Reactie #6 Gepost op: 2007/01/30, 13:46:12 »


aub :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Gaar probleempje
« Reactie #7 Gepost op: 2007/01/30, 14:39:07 »
OK. Probeer eens deze combinatie:

Alles(!!) helemaal dicht, behalve PCM, LFE en CD. Deze drie niet helemaal openzetten, maar op ongeveer 80 %.

Wat doet dit?

Mad

  • Gast
Gaar probleempje
« Reactie #8 Gepost op: 2007/01/30, 14:49:24 »
Complete stilte :(
Als ik aan de surround knoppen zit hoor ik wel weer geluid, maar dan aleen via laptop speakers:)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Gaar probleempje
« Reactie #9 Gepost op: 2007/01/30, 14:52:13 »
OK. Blijf wat proberen, raad ik aan, en laat alles rechts van CD potdicht zitten. Behalve wellicht input source en input source1. Ga bij het openzetten niet verder dan circa 80 % (vervormingsgevaar).

Mad

  • Gast
Gaar probleempje
« Reactie #10 Gepost op: 2007/01/30, 14:58:36 »
Okay dan, ik struin nog wel wat fora af, en blijf lekker prutsen. Thanks voor je tijd in iedder geval!