Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Resize tooltje gezocht (opgelost)  (gelezen 962 keer)

Resize tooltje gezocht (opgelost)
« Gepost op: 2012/08/03, 13:29:42 »
Ik zoek een mogelijkheid om een groot aantal foto's in één keer te resizen naar een kleiner formaat. Bestaat zoiets (ook) binnen Linux? En, zo ja, zijn er dingen waar ik op moet letten bij het resizen?
« Laatst bewerkt op: 2012/08/03, 16:41:31 door Harry07 »
Ik gebruik Xubuntu 20.04.3 LTS op mijn Desktop

Fijn als je mij indien gevraagd, wilt helpen :)

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Resize tooltje gezocht
« Reactie #1 Gepost op: 2012/08/03, 13:31:08 »
Je zou gtumb als afbeeldingviewer kunnen gebruiken, onder Extra vind je de optie :)

Re: Resize tooltje gezocht
« Reactie #2 Gepost op: 2012/08/03, 13:52:58 »
Thanks  :D

Vraagje, ik vind hem niet in het Ubuntu Softwarecentrum en ook niet in Synaptic. Tips waar het beste te halen?
Ik gebruik Xubuntu 20.04.3 LTS op mijn Desktop

Fijn als je mij indien gevraagd, wilt helpen :)

Offline RikRik

  • Lid
Re: Resize tooltje gezocht
« Reactie #3 Gepost op: 2012/08/03, 15:37:39 »
Ik gebruik de zeer gebruiksvriendelijke Windows prog faststone imageviewer die perfect werkt in wine.  De foto's kunnen direct met een kader verkleind worden. Ik vind de fulscreen foto bewerking sowieso met faststone bijzonder gemakkelijk en fijn werken. Helemaal top dat dit progje lekker werkt in Ubuntu  :)

Re: Resize tooltje gezocht
« Reactie #4 Gepost op: 2012/08/03, 15:43:11 »
Phatch is speciaal gemaakt voor het bewerken van grote hoeveelheden foto's, je kan er veel meer mee dan alleen schalen. Die is ook in de repo's te vinden.

En zoals Femke al heeft gemeld, Nautilus heeft ook handige plugins hiervoor.

Re: Resize tooltje gezocht
« Reactie #5 Gepost op: 2012/08/03, 16:21:55 »
Phatch!

Re: Resize tooltje gezocht
« Reactie #6 Gepost op: 2012/08/03, 16:41:08 »
Dank aan allemaal!  :)

Heb Nautilus tool én Phatch geïnstalleerd. De 1e omdat ik die makkelijk werken vind en de tweede omdat hij mij meer mogelijkheden biedt.
Ik gebruik Xubuntu 20.04.3 LTS op mijn Desktop

Fijn als je mij indien gevraagd, wilt helpen :)

Offline wowo

  • Lid
Re: Resize tooltje gezocht
« Reactie #7 Gepost op: 2012/08/03, 23:18:08 »
Via Synaptic zoeken naar en uiteraard installeren:
nautilus-image-converter
nautilus-image-manipulator
Bedankt voor deze tip.
Deze tools kan je overigens ook gewoon via het Ubuntu software centrum installeren.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline Tom

  • Lid
Re: Resize tooltje gezocht (opgelost)
« Reactie #8 Gepost op: 2012/08/04, 11:59:31 »
En hier nog wat online tooltjes.
http://www.online-convert.com/
http://www.fotoaanpassen.nl/index.php
http://www.picresize.com/
Of ze voor uw doel goed zijn weet ik niet ,ik gebruik ze wel (heb geen nautilus)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Resize tooltje gezocht (opgelost)
« Reactie #9 Gepost op: 2012/08/04, 12:52:34 »
@femke

Synaptic is niet standaard in Ubuntu, daarom USC, Synaptic zorgt alleen maar voor verwarring en problemen ;)
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Resize tooltje gezocht (opgelost)
« Reactie #10 Gepost op: 2012/08/05, 10:26:48 »
@ Femke, als je advies geeft voor niet standaard Ubuntu installaties dan kan je dat er beter even bijzetten. De standaard Ubuntu installatie komt met het softwarecentrum, en het is niet nodig om synaptic te installeren om die progjes te installeren. Je kan er op een hulpforum niet vanuit gaan dat men weet wat men doet..

Re: Resize tooltje gezocht (opgelost)
« Reactie #11 Gepost op: 2012/08/06, 11:01:49 »
Offtopic:

@Femke,
ik geef je het advies om het erbij te zetten als je advies geeft voor niet standaard Ubuntu installaties. Synaptic zit standaard niet in Ubuntu, dus dat adviseren om iets te installeren werkt gewoon voor de meeste mensen die een standaard Ubuntu installatie hebben niet. Die gaan dan zoeken naar Synaptic en kunnen het niet vinden. Als ze het wel vinden, dan is dat waarschijnlijk in het software centrum waar ze Synaptic kunnen installeren. En dan kunnen net zo goed meteen meteen die tools  installeren zonder eerst Synaptic te installeren.

Het is prima als je advies geeft voor Ubuntu Mint waar het softwarecentrum wellicht ontbreekt, maar zet dat er dan gewoon even bij, dan weten gebruikers van de standaard Ubuntu dat het advies wellicht niet zo geschikt is voor hen. Dat is het enige dat ik je adviseerde.

Dit is geen zielig gedrag van mij, maar gewoon een zinvol advies met de bedoeling de hulpverlening hier op het forum te verbeteren.


Offline Dave

  • Lid
Re: Resize tooltje gezocht (opgelost)
« Reactie #12 Gepost op: 2012/08/06, 15:06:36 »
Dan is synaptic een prima aanvulling. veel handiger en sneller dan het software centrum.
gthumb zit er standaard ook niet in dus zie het probleem verder niet zo, tis maar een tip die gegeven werd en wat iemand er verder mee doet moet ie zelf maar weten.