Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Automatisch/sneltoetsen voor mappen openen?  (gelezen 2713 keer)

Offline Partynoud

  • Lid
Automatisch/sneltoetsen voor mappen openen?
« Gepost op: 2010/02/18, 16:34:52 »
Hoe zorg je ervoor dat Ubuntu automatisch bepaalde mappen opent bij het opstarten? Dan wel hoe wijs je een sneltoets/sneltoetsen aan voor bepaalde mappen op je harddisks?

Re: Automatisch/sneltoetsen voor mappen openen?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/18, 16:48:38 »
Je bedoelt Nautilus denk ik? Open dat programma (ook wel bestandsbladeraar of bestandsbeheer genoemd) en navigeer naar de map die je bij opstarten geopend wilt zien. Open een of meer nieuwe tabs en navigeer andermaal naar mappen die je geopend wilt zien. Nu ga je naar Systeem - Voorkeuren - Opstarttoepassingen en bij het tweede tabje zeg je: Automatisch actieve toepassingen onthouden bij uitloggen.

Voor je sneltoetsenvraag bestaat ongetwijfeld ook een oplossing.

Re: Automatisch/sneltoetsen voor mappen openen?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/18, 17:19:32 »
systeem- voorkeuren - sneltoetsen (voor je home map is er ene in te stellen)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Automatisch/sneltoetsen voor mappen openen?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/18, 18:00:26 »
Je kan daar ook hotkeys toevoegen voor je eigen commandos. Bijvoorbeeld, het commando zal "nautilus ~/Documents" openen in de Documents directory. Je kan er dan je hotkey aan toewijzen.

Terzijde, zelf ben ik ondertussen verknocht aan gnome-do voor die zaken. Met gnome-do en de "Files" plugin is enkel directory van je systeem drie, vier toetsaanslagen weg. Voor diegene die je meest oproept zelfs twee. Het verwondert mij dat dergelijk modern, intuitief systeem het nog niet in bestandsdialogen heeft gemaakt. Daar wordt nog steeds het paradigma van "navigeren" gebruikt zoals in Windows 3.1.

Je moet eens nagaan hoeveel keer per dag je steeds weer opnieuw naar je werkdirectory moet navigeren ...

Re: Automatisch/sneltoetsen voor mappen openen?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/18, 18:16:58 »
Je kan daar ook hotkeys toevoegen voor je eigen commandos. Bijvoorbeeld, het commando zal "nautilus ~/Documents" openen in de Documents directory. Je kan er dan je hotkey aan toewijzen.

Terzijde, zelf ben ik ondertussen verknocht aan gnome-do voor die zaken. Met gnome-do en de "Files" plugin is enkel directory van je systeem drie, vier toetsaanslagen weg. Voor diegene die je meest oproept zelfs twee. Het verwondert mij dat dergelijk modern, intuitief systeem het nog niet in bestandsdialogen heeft gemaakt. Daar wordt nog steeds het paradigma van "navigeren" gebruikt zoals in Windows 3.1.

Je moet eens nagaan hoeveel keer per dag je steeds weer opnieuw naar je werkdirectory moet navigeren ...
ik gebruik daar ook meestal gnome do voor ...handig en snel zeker dingen die je veel gebruikt , internet virtualbox fillzila emesene enz ...

Offline Partynoud

  • Lid
Re: Automatisch/sneltoetsen voor mappen openen?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/02/20, 02:43:29 »
systeem- voorkeuren - sneltoetsen (voor je home map is er ene in te stellen)

Waar is er voor je home-map één in te stellen?

Offline Partynoud

  • Lid
Re: Automatisch/sneltoetsen voor mappen openen?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/02/20, 02:45:50 »

Je moet eens nagaan hoeveel keer per dag je steeds weer opnieuw naar je werkdirectory moet navigeren ...

Dat is ook de reden dat ik er hier om vroeg. Zó vaak benader ik dezelfde mappen.

Dank voor die Gnome Do, zal het eens bekijken.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Automatisch/sneltoetsen voor mappen openen?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/02/20, 18:04:24 »
Heb je ook het begin van mijn post gelezen? Want daar staat het specifieke antwoord op je vraag, nl sneltoets instellen voor een map van je keuze.

Offline Partynoud

  • Lid
Re: Automatisch/sneltoetsen voor mappen openen?
« Reactie #8 Gepost op: 2010/02/21, 00:37:01 »
Heb je ook het begin van mijn post gelezen? Want daar staat het specifieke antwoord op je vraag, nl sneltoets instellen voor een map van je keuze.

je bedoelt deze zin:

Bijvoorbeeld, het commando zal "nautilus ~/Documents" openen in de Documents directory. Je kan er dan je hotkey aan toewijzen.

Wat ik hieruit opmaak is dat je dan nautilus ~/Documents invoert? Moet er dan altijd dat ~ bij?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Automatisch/sneltoetsen voor mappen openen?
« Reactie #9 Gepost op: 2010/02/21, 00:38:51 »
~ is een afkorting voor /home/jegebruikersnaam
Als je dus naar /home/gebruikersnaam/Documents wil, dan kan dat ook via ~/Documents
Dat is een stuk korter.