Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu installeren naast Windows 8.1 op Acer Aspire V3-772G  (gelezen 551 keer)

Ubuntu installeren naast Windows 8.1 op Acer Aspire V3-772G
« Gepost op: 2014/12/23, 21:05:24 »
Ik probeer Ubuntu te installeren op een Acer zoals hierboven geschreven.

Installatie gaat goed, maar ik kan niet opstarten in Ubuntu. Ik zie ook geen grub-menu.

Ik heb alles al geprobeerd zoals beschreven op de site van Pjotr.

Windows-manager staat onderaan. Maar ik zie nergens Ubuntu staan. ook als ik op F12 druk, zie ik geen optie met opstart mogelijkheden. Ik kan alleen maar Windows opstarten.

Ik heb ook al geprobeerd om het grub-menu te herstellen volgens de site van Pjotr, maar niets helpt. Ik krijg geen grub-menu te zien, en ook geen optie Ubuntu in de Bios (uefi) bij opstartvolgorde.

Dus, Ubuntu is al geïnstalleerd, maar geen mogelijkheid om op te starten. Eventueel zou ik Windows kunnen verwijderen, maar dan nog is er geen opstart optie voor Ubuntu.
« Laatst bewerkt op: 2014/12/23, 21:45:52 door flipflipsen »

Offline ajjp

  • Lid
Re: Ubuntu installeren naast Windows 8.1 op Acer Aspire V3-772G
« Reactie #1 Gepost op: 2014/12/24, 10:48:53 »
Ik kan je hooguit adviseren te doen wat ik bij mijn Acer gedaan heb. Ook bij mij verliep de installatie van Xubuntu vlekkeloos, maar kon er niet geboot worden. Dat zat niet in de aanwezigheid van Windows 8.1, want die had ik bij installatie laten wissen.
Draai het programma Boot-Repair. Die voerde wat wijzigingen door. En vervolgens was de laatste regel van het rapport van belang. Bij mij:

Please do not forget to make your BIOS boot on sda1/EFI/ubuntu/shimx64.efi file!

Dit pad kon ik in de UEFI instellen. Wel eerst je supervisor en hdd password instellen (die kun je naderhand weer verwijderen), anders kun je niet alle mogelijkheden bereiken.
Toen startte GRUB feilloos op.

Re: Ubuntu installeren naast Windows 8.1 op Acer Aspire V3-772G
« Reactie #2 Gepost op: 2014/12/24, 21:14:28 »
Een ander topic (zie link hieronde) gaat bijna over hetzelfde. Ik heb gedaan wat daar stond, nl Uefi uitschakelen en Legacy inschakelen. Daarna is het wel gelukt om Ubuntu te installeren.
Nu start Windows niet meer op, maar dat is geen probleem. Die wil ik er toch afgooien.

http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=87254.0

Re: Ubuntu installeren naast Windows 8.1 op Acer Aspire V3-772G
« Reactie #3 Gepost op: 2014/12/25, 15:39:24 »
Hoewel je de site van Pjotr al hebt bekeken is die voor heel veel nieuwe PC´s accuraat en actueel
Aanrader voor alle beginners en gevorderden: https://sites.google.com/site/computertip
vooral mbt Uefi en heel veel andere zaken.
« Laatst bewerkt op: 2014/12/25, 15:42:21 door Peterbeter »
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood