Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: problemen met installeren  (gelezen 1735 keer)

juniorissimo

  • Gast
problemen met installeren
« Gepost op: 2008/07/18, 18:29:40 »
Ik heb een probleem met het instaleren van Ubuntu op mn desktop.
ik heb een fujitsu siemens scaleo P met 2gb ram, Nvidia 8600gs 256mb, windows vista home premium, intel core 2 quad q6600 2.40 ghz.
Als ik ubuntu installeer kan ik alleen maar op ubuntu en dan zou ik windows opnieuw moeten instaleren :(
ik heb het al een paar keer geprobeerd maar telkens ben ik alles kwijt en moet vista opnieuw worden geïnstalleerd :(.
mssch dat iemand me kan helpen

Greetz Juniorissimo

problemen met installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/18, 18:50:57 »
Ik weet niet of je een DVD van Vista hebt. Zo ja, start daar dan eens mee op en repareer via de repareer-modus de Vista bootloader. Herstel daarna GRUB: http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/overig/grubherstel/

juniorissimo

  • Gast
problemen met installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/18, 18:57:52 »
Nee bij fujitsu siemens krijg je geen vista dvd's die moet je zelf branden maar je kan ze niet herstellen :(
dat is net mijn probleem.
kan iemand me helpen ik zou graag ubuntu hardy heron erop zetten :P

Dirk

  • Gast
problemen met installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/06, 18:16:32 »
Heb net een nieuwe Fujitsu/Siemens PC gekocht (Scaleo P) met Quad core processor 2.20 GHz.
Probeer ubuntu 8.04 naast Vista te installeren met officiele CD, echter na taalkeuze en toetsenbordkeuze, krijg ik gelijk foutmelding:
i8042.c: No controller found

geen idee waar ik dit zoeken moet.

iemand een idee ?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
problemen met installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/06, 18:20:45 »
Citaat van: Dirk
Heb net een nieuwe Fujitsu/Siemens PC gekocht (Scaleo P) met Quad core processor 2.20 GHz.
Probeer ubuntu 8.04 naast Vista te installeren met officiele CD, echter na taalkeuze en toetsenbordkeuze, krijg ik gelijk foutmelding:
i8042.c: No controller found

geen idee waar ik dit zoeken moet.

iemand een idee ?
Hardware is te nieuw, waarschijnlijk: de drivers voor de hardware zitten in de Linuxkernel, en de kernel van 8.04 is van begin 2008.

Oplossing: wacht tot eind oktober. Dan komt Ubuntu 8.10, die een splinternieuwe kernel zal hebben. Maar liefst drie versies nieuwer: 2.6.27 in plaats van de 2.6.24 van Ubuntu 8.04.

Dirk

  • Gast
problemen met installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2008/09/07, 11:42:54 »
Bedankt voor je info. Hopelijk lukt het straks met versie 8.10

problemen met installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2008/09/07, 14:41:01 »
Citaat van: Dirk
Bedankt voor je info. Hopelijk lukt het straks met versie 8.10
Omdat de 8.04 bij jouw echt niet lukt, kan je nu de 8.10 alfa 5 al proberen. Let wel op, die is nog niet af maar het zou je al vooruit kunnen helpen. Hier kan je hem downloaden: http://www.ubuntu.com/testing

Ik herhaal het wel nog één keer: Deze versie is nog niet af en zal nog niet stabiel reageren en sommige dingen zullen helemaal niet werken. Maar je weet nooit. Ik had de 8.04 alfa ook geïnstalleerd enkel vanwege hardware... In de loop naar de definitieve versie heb ik enkel een week of twee Evolution niet kunnen gebruiken. Maar verder was ik gesteld.