Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: pictogrammen toevoegen Linux Mint 19  (gelezen 1877 keer)

Offline molly w

  • Lid
pictogrammen toevoegen Linux Mint 19
« Gepost op: 2019/04/01, 16:33:40 »
Sinds een paar weken werk ik met Linux Mint 19. Ik vind het pictogram van Firefox in de strater / op de werkbalk / op het bureaublad een beetje te veel lijken op dat van Gimp. Ze zijn allebei oranje met een wit figuurtje. Dat maakt dat ik nogal eens Firefox aanklik waar ik Gimp had willen hebben.
Nu kan je de pictogrammen aanpassen, maar het oude pictorgram van Firefox zit er niet bij geleverd. Ik heb een zo'n pictorgram gedownload (png-bestandje) maar waar moet ik die opslaan? Is er een centrale plaats waar pictogrammen staan en waar je uit kunt putten als je het pictogram van een starter wil aanpassen? Of moet ik die van Firefox bij Firofox opslaan, maar waar precies? En werkt dat ook met een png-bestand?

Offline vanadium

  • Lid
Re: pictogrammen toevoegen Linux Mint 19
« Reactie #1 Gepost op: 2019/04/01, 17:45:03 »
Systeemiconen zitten onder /usr/share/icons. Iconen voor je eigen gebruik (die wellicht voorrang hebben op de systeembrede iconen als er een naamconflict is) zitten onder .icons. Als je een eigen thema hebt toegepast, dan worden iconen uit de standaard set gebruikt als fallback.
  • Een mogelijkheid bestaat erin, het firefox icoon van je huidige thema te verwijderen (hernoemen is veiliger). Dan zal je systeem het fallback icoon gebruiken. Lukt dat niet, hernoem het bestand dan terug naar zijn oorspronkelijke naam.
  • Een andere mogelijkheid bestaat erin je eigen icoon ergens een plaats te geven, en de firefox launcher aan te passen (het .desktop bestand). De veiligste manier om dat te doen, is het systeembrede /usr/share/applications/firefox.desktop bestand naar je lokale .local/share/applications te kopiëren, en dat laatste bestand aan te passen. Win win. 1) Je hebt geen beheerdersrechten nodig en 2) je eigen icoon verdwijnt nooit door een systeemupdate

Offline molly w

  • Lid
Re: pictogrammen toevoegen Linux Mint 19
« Reactie #2 Gepost op: 2019/04/02, 16:37:36 »
Systeemiconen zitten onder /usr/share/icons. Iconen voor je eigen gebruik (die wellicht voorrang hebben op de systeembrede iconen als er een naamconflict is) zitten onder .icons.
.icons kan ik niet vinden. Wat is het pad?

Offline vanadium

  • Lid
Re: pictogrammen toevoegen Linux Mint 19
« Reactie #3 Gepost op: 2019/04/02, 18:08:42 »
~/.icons, m.a.w., een folder .icons in je home folder. Standaard is die niet aanwezig.

Offline molly w

  • Lid
Re: pictogrammen toevoegen Linux Mint 19
« Reactie #4 Gepost op: 2019/04/04, 14:40:42 »
Gelukt, althans wb betreft aanpassen van icoon van de starter op de werkbalk. Dat was voor mij tot op dit moment het belangrijkste.
De twee mogelijkheden die jij noemt, heb ik nog niet verkend.
In de tweede mogelijkheid opper je om het bestand [firefox.desktop] naar mijn eigen map te kopiëren en daar aan te passen. Ik lees daarin dat het originele bestand onaangetast blijft. Maar Firefox gaat toch niet uit zichzelf zoeken in mijn eigen map??? Ik moet hem toch de weg wijzen door tóch het originele desktop-bestand aan te passen? Dat begrijp ik niet helemaal

Offline vanadium

  • Lid
Re: pictogrammen toevoegen Linux Mint 19
« Reactie #5 Gepost op: 2019/04/04, 16:31:26 »
Ik lees daarin dat het originele bestand onaangetast blijft. Maar Firefox gaat toch niet uit zichzelf zoeken in mijn eigen map??? Ik moet hem toch de weg wijzen door tóch het originele desktop-bestand aan te passen? Dat begrijp ik niet helemaal
Firefox zoekt niet. Gnome Shell zoekt, en dit is hoe het werkt: eerst wordt er gekeken of er een lokaal desktop bestand is van de gebruiker, pas dan wordt gezocht in de systeemfolders.

Offline molly w

  • Lid
Re: pictogrammen toevoegen Linux Mint 19
« Reactie #6 Gepost op: 2019/04/06, 14:42:16 »
Inderdaad. En het is gelukt. !!  :) :)